LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Youfone kosten buiten de EU

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
kbdw
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2018 17:03

Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door kbdw »

Even een waarschuwing voor iedereen die een abonnement heeft bij de provider Youfone en buiten de EU op vakantie gaat. Je denkt dat uitzetten van dataroaming en mobiele data voorkomt dat je data verbruikt, maar dit is helemaal niet het geval!! Ik heb me heel goed voorbereid op een vakantie naar de USA. Op Schiphol reeds roaming en mobiele data (schuifje in de instellingen) uitgezet.
Na een aantal dagen zag ik de buiten bundel teller op € 7,32 staan, contact opgenomen via app/mail met youfone.
De enige oplossing om kosten te voorkomen is de simkaart uit het toestel halen (dan dus ook telefonisch onbereikbaar) of een dataroaming block door youfone, dit kan je niet zelf instellen en is ook niet op de site te vinden. Het euvel is bekend bij youfone, maar ze geven niet proactief aan wat je moet doen. Dus bij deze een gewaarschuwd mens....!!

Doe er uw voordeel mee!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Revoked »

Wel even het data centrum van je smartphone checken: verschillende apps kunnen toch gebruik maken van 4G bij een uitgeschakelde dataverbinding. En bij een andere verbinding, zoals ze die bijvoorbeeld in de VS hebben, zullen die apps dat ook zeker doen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Revoked »

snuffel1 schreef:Of laat als je buiten de EU op vakantie gaat de hele smartphone zooi eens thuis en als je toch foto's wil maken neem dan een camera mee en maak foto's en filmpjes die je na de vakantie kunt laten zien. Een vakantie is er eigenlijk voor bedoeld om even helemaal weg te wezen en uit de sleur van het dagelijks leven te stappen en de boel de boel te laten en voor de hele wereld even onvindbaar te zijn.
Ach jee..de aloude instelling. Dat mag natuurlijk, maar is duidelijk niet meer van deze tijd. Levensbehoefte nummer 1 bij Nederlanders-op-vakantie: (gratis)WiFi.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Terecht. Op vakantie is het vaak juist heel handig. Niet alleen om in geval van nood bereikbaar te zijn, maar ook onder andere voor navigatie, reisgidsen-apps, inchecken voor de terugvlucht, boarding tickets en ga zo maar door.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kweenie schreef:Terecht. Op vakantie is het vaak juist heel handig. Niet alleen om in geval van nood bereikbaar te zijn, maar ook onder andere voor navigatie, reisgidsen-apps, inchecken voor de terugvlucht, boarding tickets en ga zo maar door.
En Youfone biedt dit haar klanten ook buiten de EU aan maar dan wel tegen een prijs. Je kunt dataroaming gewoon uitzetten in je telefoon (tenminste in Android) of gewoon datatoegang uitzetten (dan doet Wifi het ook niet).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik TS goed begrijp, dan is het uitzetten van dataroaming blijkbaar niet voldoende.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door mahadma »

in de Vliegtuigstand kan er niets meer gebeuren. En anders gewoon je toestel UIT zetten en alleen aan als je wifi hebt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door renewouters »

Weet je 100% zeker dat data uit stond? In Android kan je tegenwoordig zo'n shortcut hebben (als je van boven naar beneden scrollt komt er zo'n "bladzijde" met icoontjes. Je kan per ongeluk data aangezet hebben (als die shortcut er bij staat).

Bij iOS bestaat volgens mij de optie om data roaming per app aan of uit te zetten. Even controleren als je iOS gebruikt.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door JvandeW »

kbdw schreef:
31 aug 2018 17:18
Het euvel is bekend bij youfone, maar ze geven niet proactief aan wat je moet doen
Klinkt alsof ze graag wat extra geld over de rug van hun klanten verdienen via een probleem waar ze mee bekend en mogelijk zelfs verantwoordelijk voor zijn. Youfone heeft een geschiedenis van profiteren over de rug van consumenten terwijl is bepaald dat dit niet mag. Ook daar is het gegaan om roaming.

Vraag even de gedetailleerde gegevens op van de data die volgens Youfone is gebruikt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door renewouters »

JvandeW schreef:
08 sep 2018 11:45
kbdw schreef:
31 aug 2018 17:18
Het euvel is bekend bij youfone, maar ze geven niet proactief aan wat je moet doen
Klinkt alsof ze graag wat extra geld over de rug van hun klanten verdienen via een probleem waar ze mee bekend en mogelijk zelfs verantwoordelijk voor zijn. Youfone heeft een geschiedenis van profiteren over de rug van consumenten terwijl is bepaald dat dit niet mag. Ook daar is het gegaan om roaming.

Vraag even de gedetailleerde gegevens op van de data die volgens Youfone is gebruikt.
En TS moet dan aantonen dat hij die data niet gebruikt heeft.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door JvandeW »

renewouters schreef:
08 sep 2018 11:50
JvandeW schreef:
08 sep 2018 11:45
kbdw schreef:
31 aug 2018 17:18
Het euvel is bekend bij youfone, maar ze geven niet proactief aan wat je moet doen
Klinkt alsof ze graag wat extra geld over de rug van hun klanten verdienen via een probleem waar ze mee bekend en mogelijk zelfs verantwoordelijk voor zijn. Youfone heeft een geschiedenis van profiteren over de rug van consumenten terwijl is bepaald dat dit niet mag. Ook daar is het gegaan om roaming.

Vraag even de gedetailleerde gegevens op van de data die volgens Youfone is gebruikt.
En TS moet dan aantonen dat hij die data niet gebruikt heeft.
Waarbij het natuurlijk niet onmogelijk is om dat aannemelijk te maken. Youfone heeft daar immers al bij geholpen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
08 sep 2018 11:45
Klinkt alsof ze graag wat extra geld over de rug van hun klanten verdienen via een probleem waar ze mee bekend en mogelijk zelfs verantwoordelijk voor zijn. Youfone heeft een geschiedenis van profiteren over de rug van consumenten terwijl is bepaald dat dit niet mag. Ook daar is het gegaan om roaming.
Youfone faciliteert een dienst, een mogelijkheid om overal te bellen en mobiel te kunnen internetten. Dat heeft niets met de gebruikte telefoon te maken. Als de telefoon toch data gebruikt (of dat nu een technisch probleem of iets normaals is is niet relevant), dan kan je Youfone daar niet op aanspreken.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:
08 sep 2018 14:16
Als de telefoon toch data gebruikt (of dat nu een technisch probleem of iets normaals is is niet relevant), dan kan je Youfone daar niet op aanspreken.
Dat is wel degelijk relevant. Er vinden namelijk wel degelijk dataoverdrachten plaats die niet vallen onder bellen, SMS'en, MMS'en en internetten en ook niet door de provider in rekening gebracht mogen worden. Data zoals netwerkstatus, de tijdzone en informatie over de telefoon en provider. Deze dataoverdracht wordt genegeerd door de instellingen van het toestel. Wat logisch is, omdat anders het toestel onbruikbaar wordt.

Deze data is slechts enkele bytes klein dus veel data zal het niet zijn. Er dient wel rekening gehouden te worden met afronden van bytes door de provider. In het geval van Youfone is dat 100KiloBytes per sessie. Het kan dus zomaar zijn dat enkele dataoverdrachten per dag - en dus meerdere sessies - zorgen voor enkele honderden KiloBytes overdracht.

Mocht het dus inderdaad zo zijn dat Youfone deze data toch in rekening brengt en in de gedetailleerde gegevens van Youfone blijkt te staan dat het inderdaad om enkele honderden KiloBytes verspreid over de vakantie gaat, dan kan Youfone daar wel degelijk op aangesproken worden.

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Youfone de wetgeving omtrent roaming niet correct nakomt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
08 sep 2018 19:33
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Youfone de wetgeving omtrent roaming niet correct nakomt.
Eens een dief, altijd een dief? Er zijn 2 opties mogelijk, dus beide zal bekeken moeten worden.

kbdw
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2018 17:03

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door kbdw »

Ik weet 100% zeker dat mijn dataroaming en data uit stond. Het merendeel van de tijd heeft mijn telefoon in vliegtuigstand gestaan en als er wifi was heb ik gebruik gemaakt van internet, om even een mailtje te checken, WhatsApp of online bankieren. Zelfs mijn voicemail had ik uitgezet, dat hebben ze namelijk als tip op de site staan. Dat het niet helpt om data uitg te zetten noemen ze helemaal nergens, het lijkt inderdaad een handig verdien model te zijn. Ze hebben me een heel verhaal gestuurd hoe het technisch toch kan dat je data verbruikt als de hele handel uit staat.

Mijn rekening van uiteindelijk iets meer dan 8 euro viel nog mee, heel veel mensen kijken niet en raken geblokkeerd bij 60,50.

Dit bericht was bedoeld om mensen te waarschuwen, ik ben uitermate goed ingelezen en weet wat me te doen staat om buiten bundel kosten te voorkomen, maar dat is allemaal niet voldoende. En het grappige is dat anderen die mee waren en niet deze provider hebben hier helemaal geen last van hebben. Deze personen hadden ook een iPhone en hebben precies hetzelfde aan de settings veranderd.
Het heeft er alle schijn van dat een budget provider, zoals Youfone is deze vervelende trucjes toepast.

kbdw
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2018 17:03

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door kbdw »

O ja nog even een aanvulling, ik heb een app op mijn telefoon staan (my data mgr) die iedere bit registreert of dat nou via wifi, mobiele data is of roaming. Die stond bij roaming verbruik op 0 na de vakantie.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
08 sep 2018 11:50
JvandeW schreef:
08 sep 2018 11:45
Klinkt alsof ze graag wat extra geld over de rug van hun klanten verdienen via een probleem waar ze mee bekend en mogelijk zelfs verantwoordelijk voor zijn. Youfone heeft een geschiedenis van profiteren over de rug van consumenten terwijl is bepaald dat dit niet mag. Ook daar is het gegaan om roaming.

Vraag even de gedetailleerde gegevens op van de data die volgens Youfone is gebruikt.
En TS moet dan aantonen dat hij die data niet gebruikt heeft.
Nee, natuurlijk niet.

kriscoady
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2012 14:40

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door kriscoady »

Ik heb onlangs exact hetzelfde ervaren. Voor het werk naar China gereisd. Vooraf roaming uitgezet op mijn iPhone. Af en toe onder Instellingen > Mobiele data gecontroleerd of roaming data ook daadwerkelijk op 0 bytes is blijven staan, wetende hoeveel het kost om een beetje data te verzetten in Azië. Dit was allemaal keurig in orde. Na terugkomt in Nederland stond deze teller nog steeds op nul, toch een factuur ontvangen van €17 aan datakosten buitenland.
Contact opgenomen met helpdesk, telefonisch kortaf te woord gestaan door een dame die vertelde dat apps op de achtergrond nog altijd data verzetten ondanks dat roaming uitstaat. Ik kan je vertellen dat dit complete BS is, als je roaming uitzet, wordt er geen data over de mobiele verbinding verzonden of ontvangen wanneer je aan het roamen bent.


Een week later was ik in Duitsland. Hier kreeg ik tijdens mijn trip een SMS bericht van Youfone dat ik op 80% van mijn datalimiet zat en dat bij 100% geen dataverkeer meer mogelijk zou zijn tenzij ik "Ja" naar 1330 zou SMS'en. Hierbij stond ook "Het tarief voor data is 0.00EUR per MB".
Een tijdje later kreeg ik het 100% bericht en was inderdaad mijn dataverbinding uitgeschakeld. Omdat dit op de laatste dag van de maand was heb ik gewacht tot de volgende dag voordat ik weer gebruik kon maken van data.
Afgelopen week ontving ik mijn maandfactuur waarin stond "Internet in de EU: €153,30". Uiteraard heb ik direct contact opgenomen met de telefonische helpdesk van Youfone. Daar werd mij verteld dat er in de laatste dat van mijn trip in Duitsland 3,5 GB aan data over mijn 5 GB limiet verzet is en dat deze kosten gerekend worden voor het buiten de bundel gebruik maken van data in de EU. Als tip kreeg ik mee om een "dataplafond" in te stellen waarbij ik een SMS zou krijgen wanneer de data op is en ik niet meer zou kunnen internetten....klinkt bekend? Juist, die stond kennelijk al aan want dat bericht kreeg ik al en kon bij 100% ook geen data meer verbruiken. Toen ik dit aan de medewerker uitlegde vertelde hij mij dat, zeker in het buitenland, vertraging kan ontstaan tussen het moment dat je databundel op is en dit met Youfone wordt gecommuniceerd. Kennelijk is deze vertraging lang genoeg om 3,5 GB te kunnen verzetten en verrekenen!
Ik heb direct een afkoopfactuur aangevraagd en deze inmiddels voldaan zodat ik mijn nummer terug kan verhuizen naar Telfort.

Overigens ga ik dit niet zomaar laten rusten en met juridische assistentie nog even bij Youfone aankloppen.

Offtopic: Lekker kort door de bocht om te roepen dat je op reis je telefoon maar thuis moet laten. Maar niet iedere reis is toeristisch en/of recreatief van aard. En als je, zoals ik, ondernemer in de IT-branche bent moet je nou eenmaal altijd bereikbaar zijn...ook op vakantie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kriscoady schreef:
18 okt 2018 10:14
Ik heb onlangs exact hetzelfde ervaren. Voor het werk naar China gereisd. Vooraf roaming uitgezet op mijn iPhone. Af en toe onder Instellingen > Mobiele data gecontroleerd of roaming data ook daadwerkelijk op 0 bytes is blijven staan, wetende hoeveel het kost om een beetje data te verzetten in Azië. Dit was allemaal keurig in orde. Na terugkomt in Nederland stond deze teller nog steeds op nul, toch een factuur ontvangen van €17 aan datakosten buitenland.
Contact opgenomen met helpdesk, telefonisch kortaf te woord gestaan door een dame die vertelde dat apps op de achtergrond nog altijd data verzetten ondanks dat roaming uitstaat. Ik kan je vertellen dat dit complete BS is, als je roaming uitzet, wordt er geen data over de mobiele verbinding verzonden of ontvangen wanneer je aan het roamen bent.
Blijf het dan vreemd vinden dat Youfone weet dat jij in China bent geweest ondanks dat je roaming hebt uitgeschakeld. Roaming gaat vanuit de telefoon en deze zou dus nooit met een vreemde zendmast mogen verbinden?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar je telefoon moet toch al verbinding maken voordat hij weet of je in NL, EU of in China bent en dus eventueel stoppen met roaming. Dus dan is er al overdracht. Uitgezonderd vliegtuig stand of natuurlijk uit.

Gesloten