Loze beloftes over de snelheid van je internet

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Radar
Site Admin

Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door Radar » 10 sep 2018 22:28

In de uitzending van Radar op 10 september 2018:

Fons is net verhuisd en zoekt een nieuw internetthuisabonnement. Hij belt een aantal providers op en vraagt om de maximale internetsnelheid. Verrassend genoeg blijkt iedere provider informatie te geven die niet klopt. Hoe controleer je je internetsnelheid zelf?

Bekijk de uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... tsnelheid/
Wat is jouw ervaring?

fonsflons

Re: Loze beloftes over de snelheid van je internet

Ongelezen bericht door fonsflons » 10 sep 2018 23:06

Ik zoek helemaal noppes nada!

(mijn ziggo abbo geeft 205mb ipv 200mb dus ben supertevreden.)

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 10 sep 2018 23:27

Tele2 was conform aanbieding, maar wegens een vernield tv menu naar ziggo gegaan en tot op heden de correcte speed in huis.

zeug

Ongelezen bericht door zeug » 11 sep 2018 01:15

fonsflons schreef:
10 sep 2018 23:06

Wie zegt dat die speedtesten sprookjes kloppen :D

Janssen1

Ongelezen bericht door Janssen1 » 11 sep 2018 08:10

zeug schreef:
11 sep 2018 01:15
fonsflons schreef:

Je kan toch verschillende speedtest doen, dan weet je ook wat de afwijking is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 sep 2018 08:44

Precies. EN meestal zitten ze aardig bij elkaar in de buurt, dus ik heb geen reden om aan de uitslagen te twijfelen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 11 sep 2018 09:35

zeug schreef:
11 sep 2018 01:15
fonsflons schreef:

Die kan je makkelijk zelf controleren hoor. Download een groot bestand en meet hoelang het heeft geduurd. Zal niet helemaal overeenkomen met een speedtestsnelheid maar als de werkelijke snelheid de helft is van wat speedtests aangeven zie je dat echt wel.

Maar ik snap wel dat het veel makkelijker is om de zielige Calimero uit te hangen en anderen overal de schuld van te geven.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 11 sep 2018 12:01

Als de snelheid van de download de helft is van wat de speedtests aangegeven, dan heb je waarschijnlijk de randvoorwaarden niet op orde.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC » 11 sep 2018 13:14

Probleem bij de aanbiedingen van internet over een telefoonlijn, meestal via de lijn van KPN, is niet wat men kán leveren maar de snelheid die daadwerkelijk door de consumenten ontvangen wordt. Vooraf wil de consument natuurlijk weten welke internetsnelheid uiteindelijk bij hem binnenkomt, maar dat is door de provider lastig te voorspellen. Die telefoonlijn heeft nou eenmaal een flink verlies aan snelheid naarmate je verder van de KPN centrale vandaan woont. Daar wordt in de voorlichting over de te ontvangen snelheid meestal geen rekening mee gehouden, maar je krijgt de snelheid te horen TOT welke snelheid zo'n provider de consument kan aanbieden.

Gelukkig bestaan er tabellen op internet waarop de afstand van de woning tot de KPN centrale terug te vinden is én tabellen die het snelheidsverlies aangeven naarmate men verder van die centrale af woont. De consument die dus goed voorgelicht wil zijn over zijn te ontvangen snelheid thuis en die van de telefoonkabel techniek van KPN gebruik wil maken dient hierover goed onderzoek vooraf te doen.

Doordat de techniek die UPC/Ziggo gebruikt heel anders is als die van de telefoonlijn van KPN, met veel meer locale centrales voor de particuliere aansluitingen, zie je wat snelheid betreft, ook hier, meer tevreden klanten daarover. Over de ontvangen internetsnelheid van UPC/Ziggo lees je daardoor ook minder klachten. Die techniek is voor de gemiddelde klant dus makkelijker te doorgronden als de techniek van de telefoonlijn van KPN voor het transport van een datasignaal.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 11 sep 2018 14:42

Omdat bedtrijven als https://www.ookla.com/ er hun business van maken en als je een product verkoopt (aan bedrijven) wat niet klopt ben je snel uit de markt.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 11 sep 2018 18:14

Alle telefoonlijnen zijn eigendom van KPN en daar mogen met frisse tegenzin van KPN DSL providers op meeliften. Ik zag in de uitzending dat Xs4all de enige was die pairbonding aanbood en daarmee de snelheid kon verdubbelen. Ik vind dat een vreemd verhaal en denk dan meer terug aan de inbel tijd met een 64 Kb modem en één telefoonlijn en de 64 Kb ook nog niet gehaald werd. Met een ISDN lijn kon het wel want dan had je standaard 2 lijnen en die kon je middels het ISDN modem koppelen zodat de snelheid werd verdubbeld maar dan waren alle lijnen bezet en uiteraard een fikse rekening achteraf. De DSL providers bieden contracten aan met snelheid tot zeg 50 Mb maar als de telefoonlijn van de centrale tot aan de woning een grote afstand heeft kan er maar zo 5 Mb of minder aan snelheid overblijven en dat is niet voldoende voor een totaalpakket en juist met die totaalpakketten wordt qua prijs gestunt.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 11 sep 2018 19:08

Daarom hebben we inmiddels VDSL

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 11 sep 2018 20:03

BreejKC schreef:
11 sep 2018 13:14
Probleem bij de aanbiedingen van internet over een telefoonlijn, meestal via de lijn van KPN, is niet wat men kán leveren maar de snelheid die daadwerkelijk door de consumenten ontvangen wordt. Vooraf wil de consument natuurlijk weten welke internetsnelheid uiteindelijk bij hem binnenkomt, maar dat is door de provider lastig te voorspellen. Die telefoonlijn heeft nou eenmaal een flink verlies aan snelheid naarmate je verder van de KPN centrale vandaan woont. Daar wordt in de voorlichting over de te ontvangen snelheid meestal geen rekening mee gehouden, maar je krijgt de snelheid te horen TOT welke snelheid zo'n provider de consument kan aanbieden.
Dat is al enkele jaren geen probleem meer. KPN kan prima bepalen welke snelheid je minimaal kan behalen en is ook gewoon inzichtelijk via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/. De snelheid die hier wordt aangegeven is de minimale snelheid die je kunt behalen.
BreejKC schreef:
Gelukkig bestaan er tabellen op internet waarop de afstand van de woning tot de KPN centrale terug te vinden is én tabellen die het snelheidsverlies aangeven naarmate men verder van die centrale af woont. De consument die dus goed voorgelicht wil zijn over zijn te ontvangen snelheid thuis en die van de telefoonkabel techniek van KPN gebruik wil maken dient hierover goed onderzoek vooraf te doen.
Die tabellen zijn veelal achterhaald door de komst van de fpi check die providers uitvoeren op het adres. Sinds enige tijd zijn providers ook verplicht een indicatie te geven van de te behalen snelheid. Zoals vroeger roepen "tot 50Mbit/s" en maar 4Mbit/s leveren mag niet meer de consument moet dit vooraf inzien.
BreejKC schreef:
Doordat de techniek die UPC/Ziggo gebruikt heel anders is als die van de telefoonlijn van KPN, met veel meer locale centrales voor de particuliere aansluitingen, zie je wat snelheid betreft, ook hier, meer tevreden klanten daarover. Over de ontvangen internetsnelheid van UPC/Ziggo lees je daardoor ook minder klachten. Die techniek is voor de gemiddelde klant dus makkelijker te doorgronden als de techniek van de telefoonlijn van KPN voor het transport van een datasignaal.
Heb je ergens een bron dat meer klanten tevreden zijn over de snelheid die UPC/Ziggo levert. Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking. Elke techniek heeft zijn nadelen. Over het algemeen is glasvezel het meest stabiel (daarom gebruiken alle aanbieders dit ook op hun backbone).

Ga je naar de algemene testen kijken dan zie je dat de DSL aanbieder beter scoren dan UPC/Ziggo. Laast genoemde staat niet eens in de top 5 van de consumentenbond en heeft hier ook nog nooit gestaan. Deze lijst wordt gedomineerd door XS4ALL en zelfs KPN.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC » 11 sep 2018 20:48

Fijn voor u dat Ziggo dan zo slecht scoort. Maar voor vrijwel dezelfde kosten als een gecombineerd, voor mijn part, VDSL abonnement heb ik kabel van Ziggo. En reken dat ik daarmee tevreden ben. Ook met de klantenservice omdat ik, ook al verschillen we misschien wel eens van mening, ik altijd "on speaking terms" blijf en eventuele problemen altijd uiterst correct zijn opgelost.

Tabellen? Nee die kan ik u niet tonen. Vindt ik ook niet belangrijk. (Tabellen zijn net vrouwen, ze laten veel zien, maar verbergen het belangrijkste). Maar de Ziggo-klanten in dit Topic zijn, voor zover ik het hier lees, allemaal redelijk tevreden over de aangeleverde internetsnelheid.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 11 sep 2018 22:30

Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking.
Die plaat begint een beetje grijsgedraaid te worden.
11mS , hoezo latency ?
Latency.JPG
Latency.JPG (20.03 KiB) 677 keer bekeken

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie » 11 sep 2018 23:45

bprosman schreef:
11 sep 2018 22:30
Coax heeft ook zijn nadelen, zoals is de latency erg hoog en heb je sneller last van overboeking.
11mS , hoezo latency ?

Latency.JPG
Probleem is denk ik meer dat als je iets positiefs over een provider vermeld dat meteen afgekraakt moet worden. Ik durf nauwelijks te vertellen dat ook ik een tevreden klant van Ziggo ben. Mijn download snelheid wordt gewoon gehaald. En dan niet getest met een speedtest maar gewoon door te downloaden op volle snelheid.
Je kan hier heel veel pagina's vullen over 'de techniek achter' maar dat is voor de gemiddelde gebruiker nutteloze informatie. Die wil gewoon een product wat werkt, meer niet.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 12 sep 2018 07:45

bprosman schreef:
11mS , hoezo latency ?

Latency.JPG
speed.png
speed.png (68.92 KiB) 637 keer bekeken
11ms is erg netjes via Coax, dan zit je bijna naast de buurtcentrale van Ziggo en was het erg rustig op het moment van meten. Bij coax kan de latency oplopen tot 20ms en dat is dan intern binnen het Ziggo netwerk of op een korte route naar buiten. Ga je dan online gamen loopt het al snel op naar 80/90ms.

Jammer dat je alleen ingaat op het feit dat Ziggo niet goed scoort in alle consumenten testen en niet op je achterhaalde informatie over DSL.

Een snelheid van 300Mbit/s is voor de gemiddelde consument gewoon zinloos. 40Mbit/s is meer dan voldoende. Bij deze snelheden zijn providers als KPN, Telfort of NLE veel goedkoper dan Ziggo en kwalitatief doen ze niet onder.

grun

Ongelezen bericht door grun » 12 sep 2018 08:20

Dirkie schreef:
11 sep 2018 23:45
Je kan hier heel veel pagina's vullen over 'de techniek achter' maar dat is voor de gemiddelde gebruiker nutteloze informatie. Die wil gewoon een product wat werkt, meer niet.
Zeker, Ziggo levert een goed product waar ik tevreden over was. Maar je betaalt wel de hoofdprijs en niet iedereen is daartoe bereid of toe in staat.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 12 sep 2018 08:25

bprosman schreef:
Latency.JPG
Zo, leuke snelheid! Ik ben al blij met mijn 100Mb/s :wink:
BreejKC schreef:
11 sep 2018 20:48
(Tabellen zijn net vrouwen, ze laten veel zien, maar verbergen het belangrijkste).
:mrgreen: die kende ik nog niet. Geweldig!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 12 sep 2018 10:12

11ms is erg netjes via Coax, dan zit je bijna naast de buurtcentrale van Ziggo en was het erg rustig op het moment van meten.
Nee en waarschijnlijk nee, is gemeten rond tussen 20:00 en 22:30, lijkt me niet de meest rustige tijd.
Oh en hier in de straat kan ik zo 12...15 Ziggo gebruikers aanwijzen voor je begint over "Overboeking" :wink:
Bij coax kan de latency oplopen tot 20ms en dat is dan intern binnen het Ziggo netwerk of op een korte route naar buiten. Ga je dan online gamen loopt het al snel op naar 80/90ms.
De route liep naar usenetservers in Amsterdam dus buiten het Ziggo netwerk.

Maar nog wat andere testjes :
Londen
London Latency.JPG
London Latency.JPG (20.01 KiB) 598 keer bekeken
Hamburg
Hamburg_Latency.JPG
Hamburg_Latency.JPG (21.53 KiB) 596 keer bekeken
New York
119mS

Dus kunnen we aub dat achterhaalde Latency sprookje voortaan achterwege laten. Voor je het weet gaan mensen het geloven.
Bijlagen
Hamburg_Latency.JPG
Hamburg_Latency.JPG (21.53 KiB) 598 keer bekeken

Plaats reactie