LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Delhoofen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2018 11:27

ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Delhoofen »

Beste mensen,
Vandaag vroeg ik bij de ING-balie in Maastricht hulp bij het installeren van de ING Mobiel Bankieren App op mijn NOKIA Lumia 930 met Windows 10. Dit was nodig omdat ING stopt met TAN-codes via papier of sms. Men kon mij niet helpen. Mijn smartphone was 'te oud'. Ik kon ofwel een nieuwe telefoon kopen ofwel overstappen naar een andere bank.
Deze belachelijke situatie lijkt me een relevant item voor uw consumentenprogramma.
Piet Delhoofen

--Soulmate--
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018 03:08

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door --Soulmate-- »

Dat kan je ING niet kwalijk nemen. Het Windows Mobile platform bestaat eigenlijk niet meer en er worden geen apps meer voor geschreven. ING steekt net zoals anderen geen geld in de ontwikkeling van applicaties die bijna niet gebruikt worden. Stap over op iPhone of Android en je zal dit probleem niet hebben.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Moneyman »

Delhoofen schreef:
13 sep 2018 11:34
Beste mensen,
Vandaag vroeg ik bij de ING-balie in Maastricht hulp bij het installeren van de ING Mobiel Bankieren App op mijn NOKIA Lumia 930 met Windows 10. Dit was nodig omdat ING stopt met TAN-codes via papier of sms. Men kon mij niet helpen. Mijn smartphone was 'te oud'. Ik kon ofwel een nieuwe telefoon kopen ofwel overstappen naar een andere bank.
Deze belachelijke situatie lijkt me een relevant item voor uw consumentenprogramma.
Piet Delhoofen
... of afwachten tot ING met de aangekondigde vervanging van de TAN-codes komt. Dat ze een misbruikgevoelig systeem afschaffen en verouderde smartphones met een onrendabel platform niet meer ondersteunen is niet zo gek toch?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Andere bank helpt niet. Windows mobile is een afgelopen zaak. SNS heeft ook de app voor Windows mobile beëindigt. Dus alleen andere Smartphone helpt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door scontra »

Delhoofen schreef:
13 sep 2018 11:34
Beste mensen,
Vandaag vroeg ik bij de ING-balie in Maastricht hulp bij het installeren van de ING Mobiel Bankieren App op mijn NOKIA Lumia 930 met Windows 10. Dit was nodig omdat ING stopt met TAN-codes via papier of sms. Men kon mij niet helpen. Mijn smartphone was 'te oud'. Ik kon ofwel een nieuwe telefoon kopen ofwel overstappen naar een andere bank.
Deze belachelijke situatie lijkt me een relevant item voor uw consumentenprogramma.
Piet Delhoofen
Beste Piet Delhoofen,

Als u even de informatie op de site van de ING m.b.t. het verdwijnen van de TAN-code had gelezen, dan had u kunnen weten dat er voor de "NIET" app gebruiker een vervangend systeem wordt ontwikkeld.
Dit systeem zal in het laatste kwartaal van dit jaar aan de "niet" app gebruikers worden gepresenteerd.
U hoeft dus 'geen' andere telefoon te kopen, hoeft ook niet van bank te wisselen, maar kunt ook in de toekomst gewoon via uw computer bij ING blijven bankieren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door BreejKC »

@scontra gaf het juiste antwoord. Al vanaf de eerste aankondiging dat de papieren TAN-codes gaan verdwijnen is door ING zelf bekend gemaakt dat voor ING-klanten die geen (juiste) smartphone hebben of daarmee niet kunnen omgaan een alternatief systeem zal worden ontwikkeld. ING klanten die dus geen (juiste) smartphone hebben of met dat nieuwe systeem niet kunnen omgaan hoeven geen nieuwe smartphone aan te schaffen of een andere bank te zoeken.

Het verbaasd me hogelijk dat de ING-balie te Maastricht u dit slechte antwoord heeft gegeven. Díe zouden toch zeker geweten moeten hebben over het aangekondigde alternatief. Voldoende reden dit voorval kenbaar te maken bij het hoofdkantoor van de ING die dan de ING-balie te Maastricht hiervoor op het matje zullen roepen en er voor zorgen dat zij voortaan wel de juiste informatie aan hun klanten verstrekken.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gaf men aan die balie u wel echt het advies over te stappen naar een andere bank? Of was dat uw eigen conclusie?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door marnix »

Moneyman schreef:
13 sep 2018 13:58
Delhoofen schreef:
13 sep 2018 11:34
Beste mensen,
Vandaag vroeg ik bij de ING-balie in Maastricht hulp bij het installeren van de ING Mobiel Bankieren App op mijn NOKIA Lumia 930 met Windows 10. Dit was nodig omdat ING stopt met TAN-codes via papier of sms. Men kon mij niet helpen. Mijn smartphone was 'te oud'. Ik kon ofwel een nieuwe telefoon kopen ofwel overstappen naar een andere bank.
Deze belachelijke situatie lijkt me een relevant item voor uw consumentenprogramma.
Piet Delhoofen
... of afwachten tot ING met de aangekondigde vervanging van de TAN-codes komt. Dat ze een misbruikgevoelig systeem afschaffen en verouderde smartphones met een onrendabel platform niet meer ondersteunen is niet zo gek toch?
Wat is er zo misbruikgevoelig aan Tan-codes?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die mobiel zal beslist nig wel sms kunnen ontvangen. Dus gebeld worden, hoeft niet.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door GJS »

marnix schreef:
13 sep 2018 16:59
Wat is er zo misbruikgevoelig aan Tan-codes?
Er zit geen controle op de invoer op en is daarmee gevoelig voor man-in-the-middle aanvallen.
Iemand kan de invoer van de gebruiker afvangen, het rekeningnummer en bedrag aanpassen en het dan doorsturen naar de bank, met een tan-code wordt die transactie gewoon doorgevoerd.
Bij zo'n calculator ding zit er een check op zodat dat niet meer werkt omdat de codes dan niet meer kloppen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door alfatrion »

GJS schreef:
13 sep 2018 18:06
Iemand kan de invoer van de gebruiker afvangen, het rekeningnummer en bedrag aanpassen en het dan doorsturen naar de bank, met een tan-code wordt die transactie gewoon doorgevoerd.
Transacties vinden plaats middels https. Hoe kan er dan nog een dergelijke aanval worden uitgevoerd?

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door GJS »

alfatrion schreef:
13 sep 2018 18:12
Transacties vinden plaats middels https. Hoe kan er dan nog een dergelijke aanval worden uitgevoerd?
Door de gebruiker b.v. d.m.v. een email te verleiden een malafide site te openen die eruit ziet als de site van de ING.
Dat soort mails zie ik dagelijks in verschillende spamboxen, blijkbaar trappen er nog steeds mensen in anders zou dat wel een keer stoppen.

Zou misschien ook wel werken met valse Ideal links, die per mail gestuurd worden na b.v. telefonisch contact.
Laatst gewijzigd door GJS op 13 sep 2018 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door scontra »

snuffel1 schreef:
13 sep 2018 17:48
U heeft de mobiel bankieren app nog niet nodig want zodra u een transactie wil doen kunt u ook gebeld worden op uw mobiele nummer om de tan code te ontvangen maar dat nummer dient wel bij de ING bekend te zijn. E.e.a. is na inloggen bij persoonlijke gegevens te wijzigen.
Gebeld worden!! Door wie zou ik bijna willen vragen :oops: .
Er zal vast en zeker geen medewerker van ING gaan bellen om u uw code in uw oor te fluisteren.
Of bedoeld u misschien dat ING aan u een SMS verstuurd met de TAN-code, maar dat doen ze al jaren en ook daar gaat ING mee stoppen.
Zowel de papieren als de SMS-tan-code zullen verdwijnen en daarvoor in de plaats komt een andere manier om uw betalingsopdracht te bevestigen.
Alleen de ING weet vooralsnog hoe dat er uit zal zien en hoe het zal gaan werken, voor de klant is het gewoon wachten op hetgeen er komen gaat.
Laatst gewijzigd door scontra op 13 sep 2018 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Delhoofen schreef:
13 sep 2018 11:34
Beste mensen,
Vandaag vroeg ik bij de ING-balie in Maastricht hulp bij het installeren van de ING Mobiel Bankieren App op mijn NOKIA Lumia 930 met Windows 10. Dit was nodig omdat ING stopt met TAN-codes via papier of sms. Men kon mij niet helpen. Mijn smartphone was 'te oud'. Ik kon ofwel een nieuwe telefoon kopen ofwel overstappen naar een andere bank.
Deze belachelijke situatie lijkt me een relevant item voor uw consumentenprogramma.
Piet Delhoofen
Ik heb MS DOS en deze ondersteund geen internet browser. Ik kan nu niet telebankieren bij de ING. Deze belachelijke situatie lijkt me een relevant item voor uw consumentenprogramma. Naar het schijnt wordt Windows 3.11 ook niet ondersteund.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snap niet waarom iedereen zo hangt aan dit omslachtige wappersysteem?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door alfatrion »

GJS schreef:
13 sep 2018 18:15
Dat soort mails zie ik dagelijks in verschillende spamboxen, blijkbaar trappen er nog steeds mensen in anders zou dat wel een keer stoppen.
Het is een terecht punt, maar geen man in the middle attack. Andere vraag: hoe voorkomt zo'n calculator deze aanval?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
13 sep 2018 18:23
GJS schreef:
13 sep 2018 18:15
Dat soort mails zie ik dagelijks in verschillende spamboxen, blijkbaar trappen er nog steeds mensen in anders zou dat wel een keer stoppen.
Het is een terecht punt, maar geen man in the middle attack. Andere vraag: hoe voorkomt zo'n calculator deze aanval?
Een calculator voorkomt geen "man in the middele attack" dat doet de HTTPS verbinding die je met de bank hebt.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door juliomariner »

Doordat voor het genereren van een kleuren QR code in deze met de calculator in te scannen wordt er pas een inlogcode gemaakt. De criminelen kunnen blijkbaar nog geen werkende kleuren qr code maken of dit is teveel moeite

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door sylvesterb »

juliomariner schreef:
13 sep 2018 18:48
Doordat voor het genereren van een kleuren QR code in deze met de calculator in te scannen wordt er pas een inlogcode gemaakt. De criminelen kunnen blijkbaar nog geen werkende kleuren qr code maken of dit is teveel moeite
Nee het is zinloos om die te maken omdat de unieke combinatie de betaling autoriseert bij de bank. Een losse QR code generator doet niets.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het betalingsverkeer verandert snel. Ik ben benieuwd naar de gadget die ING gaat presenteren om dit tancodeprobleem te ondervangen.

Gesloten