LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ridder777

Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede dag beste mensen van het forum,

Ik zal de situatie uitleggen...
Ik ben 10 oktober 2016 begonnen bij mijn werk in de gemeente.
Ik kreeg een contract van 6 maanden (gedetacheerd ben ik)
Die is verlengt met 6 maanden!
Daarna verlengt met 1 jaar : tot 10 oktober 2018
In juni van dit jaar kreeg ik te horen dat hij weer verlengt is tot 10 oktober 2019!
Helaas kreeg ik van de week te horen dat het daarna over en uit is 100%.
(Ze gaan mensen met een bijstandsuitkering aannemen voor 2 jaar en dan weer van hun afscheid nemen.)
Ik vind het eerlijk dat ik 13 maanden van te voren te horen kreeg dat mijn contract niet verlengt wordt en dat geld voor alle collega's met een detacheringscontract. Ik vertelde wel aan mijn leidinggevende, dat ik 1 oktober op vakantie ga en dat ik het liever hoorde na mijn vakantie.
Kan ik hier nog iets aan doen? Mijn motivatie is wel minder, maar ik meld me niet ziek!

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ridder777 schreef:
14 sep 2018 14:34
Goede dag beste mensen van het forum,

Ik zal de situatie uitleggen...
Ik ben 10 oktober 2016 begonnen bij mijn werk in de gemeente.
Ik kreeg een contract van 6 maanden (gedetacheerd ben ik)
Die is verlengt met 6 maanden!
Daarna verlengt met 1 jaar : tot 10 oktober 2018
In juni van dit jaar kreeg ik te horen dat hij weer verlengt is tot 10 oktober 2019!
Helaas kreeg ik van de week te horen dat het daarna over en uit is 100%.
(Ze gaan mensen met een bijstandsuitkering aannemen voor 2 jaar en dan weer van hun afscheid nemen.)
Ik vind het eerlijk dat ik 13 maanden van te voren te horen kreeg dat mijn contract niet verlengt wordt en dat geld voor alle collega's met een detacheringscontract. Ik vertelde wel aan mijn leidinggevende, dat ik 1 oktober op vakantie ga en dat ik het liever hoorde na mijn vakantie.
Kan ik hier nog iets aan doen? Mijn motivatie is wel minder, maar ik meld me niet ziek!
Waarom maakt het voor jou zo'n verschil of je het nu voor of na je vakantie te horen krijgt?

Ridder777

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

omdat ik nu met een ... gevoel op vakantie ga!

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat uw vakantie er niet door verzieken.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je hebt een jaar de tijd om een andere baan te zoeken. Ruim voldoende. Waarom schrijf je dat je je niet ziek gaat melden? Je bent toch niet ziek? Ziek melden doe je niet omdat je gefrustreerd bent, maar omdat je ziek bent.

Ridder777

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

@ zeerprive
ik weet dat mensen en collega's dat doen, maar ik ik verlaag me niet tot dat niveau
Ik wil op een leuke manier afscheid nemen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wat zou je er aan kunnen doen?
In principe is het alleen mogelijk hier iets aan te doen als je de tijd terug kunt draaien. En als dan in de herkansing jouw leidinggevende rekening houdt met jouw wensen.
Aangezien dat volgens mij nog niet tot de mogelijkheden vrees ik dat er weinig aan te doen is.
Er zijn wel therapieën waarbij onder hypnose wordt gewerkt aan het 'wissen' van negatieve herinneringen, maar die zijn toch meer bedoeld voor mensen met traumatische ervaringen en denk niet dat u met dit verhaal in die categorie valt. De kosten van zo'n therapie zijn waarschijnlijk ook niet gering en het is te kort dag i.v.m. het begin van uw vakantie.
Dus helaas.
De 'next best' oplossing is het verzetten van je zinnen en afleiding te zoeken van dit mindere nieuws door te focussen op positieve zaken, Bijvoorbeeld het vooruit kijken naar je vakantie en je daarop te verheugen. Nu hebt u een slecht gevoel over het nieuws, over twee weken is dat vast al weer een stuk minder.
Prettige vakantie alvast!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Waaruit maar weer blijkt hoe rot het systeem is... Na Ridder en zijn collega's gaat de gemeente dus uitsluitend werken met mensen die via de Participatiewet binnengehaald worden - voor maximaal 2 jaar.
Ik word hier heel droevig van.
Beste Ridder, ik wens je alvast een heel fijne vakantie en als je terugkomt heb je nog een jáár om iets anders te vinden. Succes ermee!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door yan »

Je contract wordt niet verlengd, vervelend, maar je weet dit ruim een jaar vooruit al.

De meeste mensen hebben die luxe niet; je hebt in ieder geval genoeg tijd om rustig voor een nieuwe baan te zoeken. Je weet nu wat je wel/niet aanstaat in je huidige functie en kan dus nóg beter werk zoeken wat bij je past.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de kantjes er vanaf het lopen, dan weet je zeker dat je detacheringsbureau niet op zoek gaat naar een nieuwe opdracht. En dat je geen goede referenties krijgt. Daar heb je dus alleen jezelf mee. Bovendien is er grote kans dat je je huidige collega's of leidinggevenden in de toekomst nog eens tegenkomt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat wilt u er aan doen? U hebt zekerheid over uw contract en heeft dus nu tijd genoeg om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Maar ja, dat is exact hetzelfde antwoord als uw vraag van 13 december 2017: viewtopic.php?f=64&t=178881&p=2481015#p2481015

En uw baan bij de snackbar, heeft u die niet meer? viewtopic.php?f=98&t=184373&p=2556831#p2556831

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ridder777 schreef:
14 sep 2018 14:45
omdat ik nu met een ... gevoel op vakantie ga!
Jawel, maar die vakantie is dus over ruim 2 weken. Tijd genoeg om de 'dreun' te laten zakken, toch?

je gaat, neem ik aan, weer naar Vietnam? Dan ben je op zijn vroegst pas eind oktober/begin november terug denk ik. Zijn we zo 6 of 7 weken verder. En daarna ga je gewoon lekker kijken wat je hierna zou willen, ja toch?

Maak een stappenplan met deadlines. Iets als:
- tot 1 januari: oriëntatie welke hulp je zou willen (detacheringsburo's, arbeidsburo's, sollicitatietraining, noem maar op), en er een lijst va maken.
- tot 1 maart: bovenstaande bedrijven/personen benaderd met de vraag of ze je kunnen helpen en hoe.
- tot 1 mei: adviezen van bovenstaande bedrijven/personen opgevolgd (bijvoorbeeld op zoek naar een aanvullende cursus, communicatietraining, noem maar op)
En zo kun je nog even door tot 10 oktober. Wie weet helpt het je om op tijd een andere baan te vinden.

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ridder777 schreef:
14 sep 2018 14:34
Kan ik hier nog iets aan doen?
Kan je waar nog wat aan doen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

kuklos schreef:
14 sep 2018 19:23
Ridder777 schreef:
14 sep 2018 14:34
Kan ik hier nog iets aan doen?
Kan je waar nog wat aan doen?
8)

Nee daar is niets tegen te doen. Wees maar blij dat je dus niet in de WW komt, waar je je zorgen over maakte, maar je mag nog 1 jaar langer doorwerken.
Een jaar is best lang dus tijd genoeg in deze tijd om weer een fijne werkplek te vinden.
Ga eerst maar genieten van je komende vakantie. Zo slecht sta je er toch niet voor, denk ik zo , je vliegt meerdere keren per jaar naar Vietnam, dus tel je zegeningen!

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met vier contracten is het mogelijk dat je een vast contract hebt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
15 sep 2018 00:20
Met vier contracten is het mogelijk dat je een vast contract hebt.
Dat ligt o.a. aan de CAO:
In uw cao kunnen afwijkende regels voor tijdelijke contracten staan. Bijvoorbeeld dat u maximaal 6 opvolgende tijdelijke contracten mag krijgen. En dat tijdelijke contracten mogelijk zijn over een periode van maximaal 4 jaar.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract

Alles valt of staat met het detacheringsbureau. Maar het lijkt mij stekt dat bureau's zich niet aan de regels houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd kan ik hier nog iets tegen doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de ABU-CAO, waar veel detacheringsbureaus onder vallen, mogen er maximaal zes tijdelijke contracten zijn.

Gesloten