LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
acanoniem
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2018 19:36

Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door acanoniem »

Sinds kort weet ik dat ik illegaal in eigen land Nederland ben sinds 2010 zelfs.
In 2010 ben ik door mijn vader uitgeschreven van zijn adres achter mijn rug om (dat dit zomaar kan in dit land).
Daarna heb ik lang zitten stoeien met woon en verblijfplaats, hier in nl wou niets lukken, kreeg een baantje en vriend in DL en even was het geregeld.
Ook dat ging uit en nu ik sinds een aantal jaar weer terug ben is er weer dat verhaal van geen voet aan de grond krijgen met instanties.
Al met al heb ik geen vaste woon en verblijfplaats, mijn ID kaart verlopen inmiddels en nog steeds blijft het 1 berg hel.
Een lange tijd heb ik met veel psychische klachten, overprikkeling en verwardheid rond gelopen, wat dan nu wel opgelost is, maar wel maakte dat helemaal niets meer wou lukken.
Inmiddels heb ik wat kunnen studeren en dingen kunnen doen maar het normale leven wil niet normaal gaan zoals het hoort.

Er is geen familie of iemand die me daarmee kan helpen, instanties zoals gemeenten klaarblijkelijk ook niet. Inmiddels heb ik een aanvraag ingediend voor een ID kaart bij de gemeentehuis in Enschede wat ook al weken duurt en geen gerust gevoel over heb of dat wel geregeld wordt. Als ik me in wil schrijven middels in-woonloket.nl is ook een geldige ID kaart verreist.


Ik ben het zo beu steeds rondjes te lopen in dit land als Nederlander en dat ipv dat er iets opgelost wordt alles van kwaad naar erger gaat. Ik ben doodop! (mijn excuses van de emoties).



Al met al, wat kan ik nog doen. Moet ik asiel aanvragen bij de vluchtelingencentrum? Hart van Nederland inschakelen? Het opgeven om er een programma van te maken? Advocaat inschakelen van knopen? Andere opties?



Misschien is er iemand met de gouden tip. Alvast bedankt!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @acanoniem, probeer de zaken in de juiste proportie te zien. U bent geen illegaal in Nederland. U had alleen maar uw ID kaart eerder moeten verlengen. Want een geldige kaart moet u inderdaad overal kunnen tonen.
Die aanvraag hebt u nu gedaan. Prima! Goeie stap.
Nu eerst even wachten op de nieuwe ID kaart lijkt me verstandig. En niet verder kijken dan dat.
Als u hulp nodig hebt dan is een goed startpunt Maatschappelijk Werk in Enschede bijvoorbeeld https://wijkteamsenschede.nl/
Sterkte en succes.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door mahadma »

"In 2010 ben ik door mijn vader uitgeschreven van zijn adres achter mijn rug om (dat dit zomaar kan in dit land)."

Uw vader zal dat uitschrijven niet zonder slag of stoot gedaan hebben, u verteld één kant van het verhaal, uw vader de zijne, maar die staat hier niet geschreven. En ja, dat uitschrijven, dàt kan in Nederland. Maar niet zonder reden.

acanoniem
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2018 19:36

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door acanoniem »

Bedankt voor de reacties.

Klaas Jan, vond het ook maar een vreemd verhaal over dat illegaal zijn, dat is ook iets wat ik voor het eerst hoorde bij deze gemeente. Vond het al vreemd dat geen enkele instantie waar ik ooit ben geweest voor de problematiek hier ooit iets over heeft gezegd. Je hebt gelijk, moet dat stukje even afwachten voordat het verder gaat. Bedankt voor de tip over het maatschappelijk werk in Enschede.


Mahadma, officieel zou ik de andere kant van het verhaal ook niet uit hoeven leggen want daar gaat het niet eens om. Daarnaast, sommige vaders zijn gif en in dit verhaal is het zo dat er een ruzie is ontstaan omdat hij voor mijn achttiende mijn spaarrekening geplunderd heeft om rechtzaken tegen mijn moeder aan te spannen. Dat geld heb ik zelf voor gewerkt vanaf de eerste dag in mijn leven dat ik officieel mocht werken, vanaf mijn 12de of derttiende. Dat geld was voor studie, inwoning en een rijbewijs en dat heeft hij weg gekaapt voor mijn neus en mij vervolgens op straat gepleurd met niets. Zou jij dat accepteren? Ik denk dat je net als ik compleet uit zou flippen, dus dat even gezegd met je vooroordelen.


Snuffel1, bedankt voor je reactie. Dat klopt dat ze bezig zijn met een onderzoek.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door mahadma »

acanoniem schreef:Bedankt voor de reacties.

Klaas Jan, vond het ook maar een vreemd verhaal over dat illegaal zijn, dat is ook iets wat ik voor het eerst hoorde bij deze gemeente. Vond het al vreemd dat geen enkele instantie waar ik ooit ben geweest voor de problematiek hier ooit iets over heeft gezegd. Je hebt gelijk, moet dat stukje even afwachten voordat het verder gaat. Bedankt voor de tip over het maatschappelijk werk in Enschede.


Mahadma, officieel zou ik de andere kant van het verhaal ook niet uit hoeven leggen want daar gaat het niet eens om. Daarnaast, sommige vaders zijn gif en in dit verhaal is het zo dat er een ruzie is ontstaan omdat hij voor mijn achttiende mijn spaarrekening geplunderd heeft om rechtzaken tegen mijn moeder aan te spannen. Dat geld heb ik zelf voor gewerkt vanaf de eerste dag in mijn leven dat ik officieel mocht werken, vanaf mijn 12de of derttiende. Dat geld was voor studie, inwoning en een rijbewijs en dat heeft hij weg gekaapt voor mijn neus en mij vervolgens op straat gepleurd met niets. Zou jij dat accepteren? Ik denk dat je net als ik compleet uit zou flippen, dus dat even gezegd met je vooroordelen.


Snuffel1, bedankt voor je reactie. Dat klopt dat ze bezig zijn met een onderzoek.
.

Als je de situatie niet kent is vragen de enige optie. Je bio vader heeft je dus financieel belazerd. De reden van mijn vraag was dat er ook situaties denkbaar dat de zoon de kwade genus had kunnen zijn. Je pa heeft he dus twee keer belazerd. Triest.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je niet ingeschreven bent in Nederland ontvang je na pensioen ook geen aow over die periode. Je zult ook geen ziekteverzekering hebben.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Boesta »

Theotrucker schreef:
30 aug 2018 16:53
Als je niet ingeschreven bent in Nederland ontvang je na pensioen ook geen aow over die periode. Je zult ook geen ziekteverzekering hebben.
Wat u zegt klopt niet.

Je moet en kunt je ook gewoon verzekeren voor ziektekosten als je niet ingeschreven e/o dakloos bent. Dat is omdat het een wettelijk verplichte verzekering is. De ziektekostenverzekeraar heeft wel een postadres nodig. Een postadres kun je desnoods krijgen via het Leger des Heils e/o andere instanties die daklozen helpen.

Als je een inkomen ( bv een daklozenuitkering) hebt tijdens de periode van niet ingeschreven staan betaal je gewoon o.a. pensioen en AOW premie, daar blijf je dus gewoon recht op hebben!

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je nergens bekend bent in Nederland, betekent dat twee procent korting op je AOW per jaar dat je spoorloos bent.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Boesta »

Lady1234 schreef:
05 sep 2018 18:40
Als je nergens bekend bent in Nederland, betekent dat twee procent korting op je AOW per jaar dat je spoorloos bent.
Niet als je een inkomen hebt en de premies betaald.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Boesta schreef:
05 sep 2018 18:49
Lady1234 schreef:
05 sep 2018 18:40
Als je nergens bekend bent in Nederland, betekent dat twee procent korting op je AOW per jaar dat je spoorloos bent.
Niet als je een inkomen hebt en de premies betaald.
Maar dan ben je niet illegaal.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Boesta »

Lady1234 schreef:
05 sep 2018 18:51
Boesta schreef:
05 sep 2018 18:49
Lady1234 schreef:
05 sep 2018 18:40
Als je nergens bekend bent in Nederland, betekent dat twee procent korting op je AOW per jaar dat je spoorloos bent.
Niet als je een inkomen hebt en de premies betaald.
Maar dan ben je niet illegaal.
Ook een dakloze die op straat leeft is niet illegaal en krijgt ook gewoon AOW. Een illegaal is iemand die zonder verblijfsvergunning in Nederland verblijft. Daar is hier geen sprake van.

TS kan het best bij haar/zijn lokale instanties die hulp bieden aan dak en thuislozen hulp gaan vragen. Zij kennen de weg en zullen (als het goed is) je helpen om alles weer op de rit te krijgen, incl. een inschrijfadres.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een Nederlander, die wel in Nederland is, maar nergens ingeschreven staat, dus geen uitkering heeft e/of ziektekostenverzekering, is dus onbekend voor de overheid/SVB, en die wordt dan tzt gekort op zijn AOW. Heel simpel.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door luna01 »

De gemeente is verplicht een postadres te geven en je als bewoner in te schrijven. Die wetten zijn veranderd, dat weet ik toevallig. Veel succes !!

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

luna01 schreef:
15 sep 2018 15:54
De gemeente is verplicht een postadres te geven en je als bewoner in te schrijven. Die wetten zijn veranderd, dat weet ik toevallig. Veel succes !!
Kunt u een linkje naar die nieuwe wet plaatsen?

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door blont007 »

Kunt u een linkje naar die nieuwe wet plaatsen?
U kunt het zelf ook even opzoeken en napluizen, Luna 01 heeft gelijk.. de wet steekt zo in elkaar. Lees het wetboek na.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Sinds 2010 illegaal in eigen land, hoe los ik dat op?

Ongelezen bericht door blont007 »

Boesta schreef:
05 sep 2018 19:04
Lady1234 schreef:
05 sep 2018 18:51
Boesta schreef:
05 sep 2018 18:49


Niet als je een inkomen hebt en de premies betaald.
Maar dan ben je niet illegaal.
Ook een dakloze die op straat leeft is niet illegaal en krijgt ook gewoon AOW. Een illegaal is iemand die zonder verblijfsvergunning in Nederland verblijft. Daar is hier geen sprake van.

TS kan het best bij haar/zijn lokale instanties die hulp bieden aan dak en thuislozen hulp gaan vragen. Zij kennen de weg en zullen (als het goed is) je helpen om alles weer op de rit te krijgen, incl. een inschrijfadres.
Klopt helemaal Boesta, zoals altijd.

Gesloten