LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
tonyverissimo
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2018 20:24

Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door tonyverissimo »

Hallo,
Afgelopen februari heeft mijn dochter een ander huis gekocht. Alles gestript en opnieuw opgebouwd/vernieuwd. Alle leidingen van water en verwarmingen zijn gecontroleerd en waar nodig vervangen , ook in de kruipruimte.
Dus we dachten dat is gebeurt.
Half augustus kwamen we er achter dat de watermeter wel heel erg snel draaide , na onderzoek bleek dat er een ethyleenslang die van voor in de kruipruimte naar de waterkraan in de tuin liep was gesprongen .
Deze is vernieuwd en lekkage opgelost .
Het probleem is dat er meer dan 2000 kuub water is weggelopen ( zeg maar een olympisch zwembad vol).
We dachten , we zijn verzekerd maar komen bedrogen uit . De verzekering vergoed niets daar het geen materiële schade is (het water wat weggelopen is) maar een vermogensschade en die zijn niet gedekt .
Het is naar mijn inziens toch ook gewoon gevolgschade ?
Dus dan maar contact opgenomen met Dunea Waterbedrijf en het geval voorgelegd en gevraagd of er een coulanceregeling is t.a.v lekkage ( 2000 kuub is niet niks , ze kunnen ook zien dat er ergens veel water wegloopt) , maar daar beginnen ze niet aan het is ons probleem dat we lekkage hebben , stel darcer ipv van 2000 kuub 10000 kuub was weggelekt , dan heb je een groot probleem als je een paar duizend euro schade hebt.
Mijn vraag is of er iemand is die hiermee ervaring heeft en misschien een oplossing heeft .
In ieder geval bedankt voor het lezen .

Groetjes Tony

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door mahadma »

De watermeter is niet "op afstand" uitleesbaar zoals de zogenaamde slimme meter als die optie aan staat. Er is dus nooit zichtbaar bij de waterleverancier hoeveel/weinig water u gebruikt. Zij zijn dus niet aansprakelijk voor de 2.000 kub water.

Coulance is een GUNST en geen recht. Bovendien is de lekkage ontstaan in het huis, niet vòòr de meter maar na de meter, dus uw risico, U kunt wellicht proberen een "vriendelijke" betaaltermijn te verzoeken.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Coulance is een gunst, geen recht. Dat valt dus niet af te dwingen. Het lek zat ook na de meter, dus geen verantwoordelijkheid voor Dunea. Zij hebben geleverd en uw dochter heeft afgenomen.
Dat Dunea kan zien dat er veel wordt afgenomen is ook maar de vraag. Tenzij u een slimme meter heeft die 24/7 op uitlezen staat. maar ja, dan moet er iemand zijn die de hele dag uw meter in de gaten houdt.
In principe is diegene die de waterleiding niet goed aangesloten heeft verantwoordelijk. Tenzij er een ondeugdelijke koppeling gebruikt is.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft uw dochter verder geen schade in de kruipruimte, is er bv geen zand weggespoeld? Dan mag ze nog van geluk spreken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mahadma schreef:
16 sep 2018 23:40
De watermeter is niet "op afstand" uitleesbaar zoals de zogenaamde slimme meter als die optie aan staat. Er is dus nooit zichtbaar bij de waterleverancier hoeveel/weinig water u gebruikt. Zij zijn dus niet aansprakelijk voor de 2.000 kub water.

Coulance is een GUNST en geen recht. Bovendien is de lekkage ontstaan in het huis, niet vòòr de meter maar na de meter, dus uw risico, U kunt wellicht proberen een "vriendelijke" betaaltermijn te verzoeken.
Je geeft nu het idee dat als het wel een slimme meter betrof de leverancier wel aansprakelijk zou zijn, dit is natuurlijk niet het geval. De lekkage lag buiten de verantwoordelijkheid van Dunea, ze zijn helemaal geen partij hierin.

Melden dat je verbruik hoger is dan normaal zou een aantasting zijn van de privacy en mogen ze dus helemaal niet. Ook met een slimme meter wordt niet door de leverancier contant gekeken wat het verbruik is. Dit kun jezelf uiteraard wel inzien.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vervelend, echter Dunea is hier geen partij.
Je klaagt ook niet bij Shell als je tank van je auto lek is en je moet er elke dag opnieuw tanken.
De enige die je iets zou kunnen verwijten (aanspreken) is de installateur (of de controleur) van de Tyleenslang (als dat door een betaalde vakman is gedaan en niet te lang terug). Een goede tyleenslang zal zelden vanzelf knappen en zeker niet in de zomer, regelmatig vergeten doe-hetzelfers om even te controleren of het klemsysteem van de koppelingen goed zit/correct is aangedraaid en vanaf daar kan het mis gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sylvesterb schreef:
17 sep 2018 06:45
Melden dat je verbruik hoger is dan normaal zou een aantasting zijn van de privacy en mogen ze dus helemaal niet. Ook met een slimme meter wordt niet door de leverancier contant gekeken wat het verbruik is. Dit kun jezelf uiteraard wel inzien.
Stel je voor, ben je je zwembad aan het vullen staat er eerst een medewerker van het waterbedrijf aan de deur om te vragen hoe het kan dat je ineens meer water gebruikt dan normaal. Komt daarna een controleur van de energie, want de pomp gebruikt meer energie. En dan gaan klagen hier dat iedereen mee kijkt.

daniel1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2018 08:27

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door daniel1986 »

Beste,

Heb zelf jaren geleden hetzelfde gehad met een waterleiding voor de buitenkraan. Deze was ook bij mij gesprongen onder de woning en ik kwam daar pas achter bij het doorgeven van de meterstand. Er was bij mij 1500 kub de kruipruimte ingelopen. Wel netjes dat Vitens direct aangeeft in de app/website dat de waterstand niet correct is in vergelijk met de vorige standen, dus je gaat gelijk zoeken.

Het klopt dat de verzekering (mijne althans) de kosten voor het water niet vergoede. Het was volgens hun te vaak gebeurt dat mensen na de zomer belde voor een lekkage... oftewel het zwembad lekker de hele zomer gevuld.

Ik heb dit direct bij Vitens (mijn watermaatschappij in Twente) aangekaart en gevraagd of er mogelijkheden waren. Hier werd ik gelijk doorverwezen naar een coulance verzoek. Deze ingevuld en samen met de bon van de loodgieter opgestuurd.

Resultaat was dat ik 70% van de rekening kwijtgescholden kreeg met een eigen risico van € 100,-. moest alsnog wel een redelijk bedrag betalen maar dit was nog altijd minder dan het originele bedrag.

Dit is mijn ervaring met een gelijke oorzaak. Gelukkig was Vitens bij mij heel schappelijk.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dunea doet niet aan coulanceregeling na lekkage

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen ik nog een watermeter had, noteerde ik elke maand de stand. Gebruikte normaal gemiddeld een kuub per week, maar door die controle kwam ik erachter dat ik een lek of zo moest hebben. Verbruik was verdubbeld. Bleek het toilet zachtjes door te lopen. Verholpen en nadien gebruik weer zoals voorheen. Dus zelf regelmaig iets co troleren, kan geen kwaad.

Gesloten