LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuimrubber Pirelli-band laat los

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Robustos
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2018 11:13

Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Robustos »

Afgelopen zaterdag de snelweg oprijdend, ging de auto bij 80km ontzettend trillen. De vluchtstrook op. Heel onprettig veel verkeer. Aan de banden niets te zien, niets te voelen. Hopelijk niet de auto, slechts 18.000 km. Eerst maar naar de banden laten kijken. Zaterdag avond alles dicht, behalve een kleine firma in een boerderij. Al snel bleek dat de linkerachterband een onbalans had van meer dan 150 gram lood. De eigenaar grapte nog: zitten er dugs in? Helaas werd het niet grappig. Bij het demonteren van de band bleek, en we hebben er met open mond naar staan te kijken, dat er er een schuimrubber strook los in de band lag. De geluidsisolatie was volledig kapot. De restanten zo goed mogelijk verwijderd, opnieuw gebalanceerd en weer op weg. Wat schetst onze verbazing een paar dagen later hetzelfde rechtsvoor. Toen direct alle banden leeggeplukt. Al met al, tijd en eurootjes kwijt. En de banden maken veel meer lawaai en ze waren al niet stil. Ik heb uiteraard kontakt opgenomen met Pirelli, maar ik ben nog nooit zo onbeschoft benaderd. Daar ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Dus heeft U plots gevaarlijk veel onbalans kijk ook eens IN de band. Nooit meer Pirelli!

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u de banden ook bij Pirelli gekocht? Wie zegt dat er niet ergens een opkoper geweest is die een partij afgekeurde banden gekocht heeft? Bij een merk als Pirelli zou dit niet moeten voorkomen.
Maar goed, u moet bij de verkoper zijn van de banden.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door witte angora »

Robustos schreef:
18 sep 2018 11:41
Afgelopen zaterdag de snelweg oprijdend, ging de auto bij 80km ontzettend trillen. De vluchtstrook op. Heel onprettig veel verkeer. Aan de banden niets te zien, niets te voelen. Hopelijk niet de auto, slechts 18.000 km. Eerst maar naar de banden laten kijken. Zaterdag avond alles dicht, behalve een kleine firma in een boerderij. Al snel bleek dat de linkerachterband een onbalans had van meer dan 150 gram lood. De eigenaar grapte nog: zitten er dugs in? Helaas werd het niet grappig. Bij het demonteren van de band bleek, en we hebben er met open mond naar staan te kijken, dat er er een schuimrubber strook los in de band lag. De geluidsisolatie was volledig kapot. De restanten zo goed mogelijk verwijderd, opnieuw gebalanceerd en weer op weg. Wat schetst onze verbazing een paar dagen later hetzelfde rechtsvoor. Toen direct alle banden leeggeplukt. Al met al, tijd en eurootjes kwijt. En de banden maken veel meer lawaai en ze waren al niet stil. Ik heb uiteraard kontakt opgenomen met Pirelli, maar ik ben nog nooit zo onbeschoft benaderd. Daar ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Dus heeft U plots gevaarlijk veel onbalans kijk ook eens IN de band. Nooit meer Pirelli!
Bedoel je dat dit een vrij jonge auto is met 18.000 op de teller? Of heb je 18.000 met deze banden gereden?

Je geeft aan dat je niet bij de dealer bent geweest, maar bij een boerderij. Heb/had je geen garantie op de banden en/of de auto?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door kokka »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gezien dat er schuimrubber aan de binnenkant van een band zit, maar ja dat zal dan wel aan mij liggen ( er zijn zat dingen die ik nog nooit gezien heb)
Als het werkelijk een fabricage probleem zou zijn dan is het goed dat je daarvoor waarschuwt, wel merkwaardig dat Pirelli daar verder niets mee wil doen. je zou verwachten dat ze in elk geval zouden willen weten hoe het kan.
Als het een veel voorkomend probleem was, dan was het hier waarschijnlijk ook al wel eens eerder voorbij gekomen.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door BL2 »

Nog nooit van dit probleem gehoord, wel erg opvallend dat dit "probleem" zich binnen enkele dagen 2 keer bij je voorkomt en verder onbekend lijkt te zijn.
Voordat je Pitelli fors beschuldigd, hoe kom je aan deze banden ?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:
18 sep 2018 14:19
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gezien dat er schuimrubber aan de binnenkant van een band zit, maar ja dat zal dan wel aan mij liggen ( er zijn zat dingen die ik nog nooit gezien heb)
Als het werkelijk een fabricage probleem zou zijn dan is het goed dat je daarvoor waarschuwt, wel merkwaardig dat Pirelli daar verder niets mee wil doen. je zou verwachten dat ze in elk geval zouden willen weten hoe het kan.
Als het een veel voorkomend probleem was, dan was het hier waarschijnlijk ook al wel eens eerder voorbij gekomen.
Eerlijk gezegd had ik er ook nog nooit van gehoord. Even googlen leerde me dat Dunlop in 2014 banden met schuimrubber uitbracht om het bandengeluid te reduceren. De trilling van de lucht in de band wordt door het schuimrubber verminderd. Het zou zo'n 4 dB moeten schelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door sjohie »

Het enige waar ik schuim icm autobanden van ken, is van die noodreparatiesetjes die auto's tegenwoordig aan boord hebben, in plaats van een reservewiel?

Dat doet mij dan (fors) aannemen dat dit mogelijk gerepareerde banden van een niet helemaal zuiver op de graat zijnde verkoper betreft?

Overigens hebben wij ook Pirelli (zomer)banden onder onze ~10 maanden geleden gekochte V40 liggen, en dat zijn inderdaad niet de meest stille banden. Die gaan we binnenkort vervangen door een stuk comfortabeler Vredensteins.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door sjohie »

Correctie, het betreft zo te lezen de PNCS technologie, en dat is inderdaad soort foam in de band. En voor zover ik het op kan maken uit die site, is het een optie voor in een band, niet een specifiek type band met deze extra feature, dus dan is er ergens iemand geweest die er voor heeft gekozen om banden mét dit systeem te monteren onder de auto?

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik ken deze banden van Tesla's en daar gaat het foam inderdaad behoorlijk vaak los (en in zo'n auto
valt extra herrie idd behoorlijk op). Vraag is wel of dit een productiefout is of dat de eigenaar een keer teveel
en stoep op en af is gereden.

Pirelli maakte ooit hele goede banden (wel met wat Italiaanse kwaliteitsproblemen), het gros komt tegenwoordig uit china en lijkt eerder van plastic i.p.v. rubber gemaakt (met michelin kuzzen ze al jaren niet meer mee).

Robustos
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2018 11:13

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Robustos »

Dank voor alle reacties. De auto heeft inderdaad 18.000 km gereden. De banden zijn eerste zg oem banden. De boerderij banden firma was de enige open en heeft mij goed geholpen. De garantieperiode op de auto is nog geldig, maar niet op zogenaamde slijtdelen. Het enige wat ik met het bericht wil bereiken is dat deze mogelijke fout tot ernstig gevaar kan leiden bij bijvoorbeeld hoge snelheid op de autobahn. Immers de centifugaalkrachten kunnen alsdan honderden newtons bedragen. Dus als er maar 1 ongeval wordt voorkomen ben ik content. NB. Pirelli gaat echt niet van zich laten horen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door witte angora »

Even opgezocht wat oem-banden zijn (ik had er nog nooit van gehoord, en ik zal niet de enige zijn):
WAT ZIJN OEM BANDEN?
Banden met een OEM-kenmerk op de zijkant van de band, bijvoorbeeld „AO“ voor Audi of „*“ voor BMW, zijn samen met de autofabrikant en de bandenfabrikant ontwikkeld.
Deze banden worden gehomologeerd door de autofabrikant en passen perfect op een specifiek auto model.

Deze banden zijn speciaal ontworpen om de prestaties van het automodel te verbeteren of te benadrukken.

Banden met deze OE automerk-markeringen kunnen uiteraard ook gebruikt worden op andere voertuigen.

Bron: https://www.mdekoningautobanden.nl/page/FAQ

Robustos
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2018 11:13

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Robustos »

En zo ziet dat er uit...

Robustos
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2018 11:13

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Robustos »

Nogmaals...

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Heb hier ook een Hankook setje staan waar de "Sound Absorber" schuimlaag is los gekomen.

Hankook Benelux heeft hiervoor een nieuwe set (zonder schuim) gratis ter beschikking gesteld.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Robustos schreef:
18 sep 2018 17:16
Dank voor alle reacties. De auto heeft inderdaad 18.000 km gereden. De banden zijn eerste zg oem banden. De boerderij banden firma was de enige open en heeft mij goed geholpen. De garantieperiode op de auto is nog geldig, maar niet op zogenaamde slijtdelen. Het enige wat ik met het bericht wil bereiken is dat deze mogelijke fout tot ernstig gevaar kan leiden bij bijvoorbeeld hoge snelheid op de autobahn. Immers de centifugaalkrachten kunnen alsdan honderden newtons bedragen. Dus als er maar 1 ongeval wordt voorkomen ben ik content. NB. Pirelli gaat echt niet van zich laten horen.
Maar antwoord op de vraag waar de banden vandaan komen is nog niet beantwoord? Heeft u ze bij Pirelli gekocht of elders?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door criticus2 »

als ik het goed lees is de auto net 18.000 km jong, dus de banden ook, dus ik neem aan gewoon door de fabriek gemonteerd bij aflevering (jammer dat TS dit soort wel belangrijke details achterwege laat, maakt het geven van een goed antwoord best lastig).

Ik denk dat er bij fabricage fouten , ook al is het een slijtend deel , wel degelijk aanspraak gemaakt kan worden op garantie. Anders zou een motor, koppeling etc ook niet onder de garantie vallen. Ook van banden mag je aannemen dat er sprake is van een te verwachten normale gebruiksduur. Dus tenzij er regelmatig knalhard tegen een stoeprand opgereden wordt...lijkt mij dit een gevalletje garantie.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2018 12:37
Robustos schreef:
18 sep 2018 17:16
Dank voor alle reacties. De auto heeft inderdaad 18.000 km gereden. De banden zijn eerste zg oem banden. De boerderij banden firma was de enige open en heeft mij goed geholpen. De garantieperiode op de auto is nog geldig, maar niet op zogenaamde slijtdelen. Het enige wat ik met het bericht wil bereiken is dat deze mogelijke fout tot ernstig gevaar kan leiden bij bijvoorbeeld hoge snelheid op de autobahn. Immers de centifugaalkrachten kunnen alsdan honderden newtons bedragen. Dus als er maar 1 ongeval wordt voorkomen ben ik content. NB. Pirelli gaat echt niet van zich laten horen.
Maar antwoord op de vraag waar de banden vandaan komen is nog niet beantwoord? Heeft u ze bij Pirelli gekocht of elders?
Het antwoord is in feite wel gegeven. Er is slechts 18.000 kilometer met de auto gereden. Banden gaan doorgaans een keer of 3 zo lang mee. Plus dat het OEM-banden zijn, dus banden die speciaal ontwikkeld zijn voor deze auto. De banden zaten dus al op de auto toen deze nieuw geleverd werd.

De topicstarter geeft ook al aan dat er geen garantie op de banden zit (behalve uiteraard als de banden niet conform zijn, en daar lijkt hier sprake van te zijn). Om die reden, en omdat de dealer niet open was, is hij naar een lokale bandenboer gegaan.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
19 sep 2018 13:20
Het antwoord is in feite wel gegeven. Er is slechts 18.000 kilometer met de auto gereden. Banden gaan doorgaans een keer of 3 zo lang mee. Plus dat het OEM-banden zijn, dus banden die speciaal ontwikkeld zijn voor deze auto. De banden zaten dus al op de auto toen deze nieuw geleverd werd.

De topicstarter geeft ook al aan dat er geen garantie op de banden zit (behalve uiteraard als de banden niet conform zijn, en daar lijkt hier sprake van te zijn). Om die reden, en omdat de dealer niet open was, is hij naar een lokale bandenboer gegaan.
Of na aankoop heeft TS bij een andere partij dan de dealer de banden gekocht. Dealers zijn vaak duurder dan lokale bandenboeren. Dus de zekerheid dat de banden er bij aflevering onder zaten hebben we niet.
Dat je, op het moment van het geluid, naar de eerste de beste bandenboer gaat kan, maar je zal het altijd moeten melden bij de verkoper. TS is meteen naar Pirelli gegaan, maar die is geen partij hierin. Er wordt gewaarschuwd voor deze banden nog voordat de verkoper kan onderzoeken wat er aan de hand is. Dus of het een productklacht is of een gevalletje eigen schuld is dus niet bekend. Maar wel gaan klagen over de banden. TS slaat een stap over en begint meteen te klagen. Niet erg netjes.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aangezien TS het over "eerste zg oem-banden" heeft, ben ik er zeker van dat de auto nieuw met deze banden is geleverd.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuimrubber Pirelli-band laat los

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
19 sep 2018 13:33
Aangezien TS het over "eerste zg oem-banden" heeft, ben ik er zeker van dat de auto nieuw met deze banden is geleverd.
Als je met "deze" bedoelt:
- "dit type": dan ben ik het met je eens;
- "deze specifieke exemplaren": dan ben ik het niet met je eens. TS kan prima elders OEM-banden hebben gekocht op/bij zijn nieuwe auto. Dat gebeurt vaak zat.

Natuurlijk kan je gelijk hebben (ik acht die kans groot), maar je kunt niet met zekerheid zeggen dat dat zo is. Kom er maar in, TS :wink:

Gesloten