LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het puzzelt me eerlijk gezegd nog steed. Dan maar misschien echt met een voorbeeld?

Bij de beslagvrije voet wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de te betalen zorgpremie, min een forfait, min de zorgtoeslag.

Wordt nu, in dit geval, rekening gehouden met twee keer zorgpremie, min twee keer het forfait, min de totale zorgpremie?

Of alleen de kosten van mevrouw?

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Juist. Dus het zou zomaar kunnen, aangezien de topicstarter beweert geen inkomen te hebben, dat de betreffende deurwaarder besloten heeft tot onderstaand punt?
Moneyman schreef: • Op grond van art. 475g lid 2 Rv. mag de deurwaarder de beslagvrije voet halveren zolang de schuldenaar in gebreke blijft met die opgave van inkomsten.
In dat geval wordt het lastig. Hij heeft aangetoond geen opdrachten te hebben gekregen van een een of meer van zijn opdrachtgevers. Maar hij kan, denk ik, niet aantonen dat hij helemáál niet gewerkt heeft.
Dat is inderdaad waarschijnlijk de redenering van de deurwaarder. Maar die gaat dus mank, omdat er sprake is van een ZZP-er, en niet van iemand in loondienst. Het inkomen van de ZZP-er speelt helemaal geen rol in de berekening van de beslagvrije voet, zoals ik hiervoor al uitgebreider uitlegde.

En inderdaad, in de praktijk levert dat enorme bewijsproblemen op. Soms kan je dat oplossen met bankafschriften, soms met fiscale aangiften, maar dat blijft lastig. In de praktijk wordt dan, zoals al eerder aangegeven, vaak een afspraak gemaakt. De deurwaarder mag in ieder geval niet ruchsichtlos de beslagvrije voet halveren als redelijkerwijs aan te nemen is dat de bewuste partner inderdaad geen inkomen heeft. Daar trappen de tucht- en voorzieningenrechters niet in.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:Het puzzelt me eerlijk gezegd nog steed. Dan maar misschien echt met een voorbeeld?

Bij de beslagvrije voet wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de te betalen zorgpremie, min een forfait, min de zorgtoeslag.

Wordt nu, in dit geval, rekening gehouden met twee keer zorgpremie, min twee keer het forfait, min de totale zorgpremie?

Of alleen de kosten van mevrouw?
Je moet het begrip kostendelersnorm niet koppelen aan dit soort concrete kosten. Hier staat een basale uitleg:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:En inderdaad, in de praktijk levert dat enorme bewijsproblemen op. Soms kan je dat oplossen met bankafschriften, soms met fiscale aangiften, maar dat blijft lastig. In de praktijk wordt dan, zoals al eerder aangegeven, vaak een afspraak gemaakt. De deurwaarder mag in ieder geval niet ruchsichtlos de beslagvrije voet halveren als redelijkerwijs aan te nemen is dat de bewuste partner inderdaad geen inkomen heeft. Daar trappen de tucht- en voorzieningenrechters niet in.
Nou moet ik je zeggen dat ik een aantal jaren als hovenier werkzaam ben geweest, via uitzendburo's. Als iets seizoenswerk is, is dat het wel. Het gekke is dat ik al die tijd vrijwel het hele jaar wel werk had.

Doorgaans was ik in mijn vakgebied tot in het nieuwe jaar wel bezig, dus tot in januari. Koud of niet koud, regen of geen regen, zelfs een keer met een flinke natte sneeuwbui. Als het in mijn eigen vak ophield ging ik wat anders doen; één keer heb ik een aantal weken 's nachts achter de kassa gestaan van de Veemarkt in Zwolle, al was dat maar één keer per week. En een jaar later was het een aantal weken midden in de nacht schoonmaken bij de Frikifabriek in Wezep. Ook één keer per week. En zo gauw het groenseizoen weer begon, was ik weer achter de schoffel te vinden, of wat dan maar ook. Het is nooit voorgekomen dat ik wekenlang, laat staan maandenlang, helemaal geen werk had. En dat was gewoon wit, gewoon betaald.

Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand die in de zomer 60 uur per week werkt, ineens twee maanden, februari en maart, helemaal niks te doen heeft. Zeker niet omdat er links en rechts ook nog flink zwart gewerkt wordt. En al helemaal in deze tijd, nu de werkgelegenheid steeds meer aantrekt. Niet dat het niet kan, maar de bewijslast is inderdaad heel erg lastig. Ik zou zelf in ieder geval al heel moeilijk te overtuigen zijn. :wink:

stofzuigertje

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In de landbouw zijn er mensen die 2 maanden gaan wintersporten en zomers 80 uren of meer werken!
Dan zit je probleemloos zonder inkomen en ander werk doen ze niet.
Dat is seizoenarbeid en niets mis mee!

goedbezig
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2018 09:25

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door goedbezig »

Ik heb jammer genoeg vaak dingen moeten regelen met deurwaarders, hierdoor heb ik verschillende trucjes van hun moeten verdragen en achteraf op de hoogte gekomen dat het allemaal trucjes zijn en dat schuldenaren volgens de wet nog veel rechten hebben.

Mijn antwoord op de vraag is:

1. Jullie zijn gehuwd onder voorwaarden, het enige voordeel is dat ze niet beslag kunnen leggen op jou loon indien je in loondienst zou zijn bij een werkgever. Maar jullie zijn gehuwd, dus je bent gewoon een inkomsten partner, want het gaat over de kostendelende medebewoners.

2. ZZP werk is hoeft je niet door te geven aan de deurwaarder, want dit is geen dienstwerk, je jaar inkomsten wordt pas aan het eind van dat jaar duidelijk na aftrek van alle belastingen. Wat je aan de deurwaarder moet doorgeven is wat je maandelijks verdient( indien je in loondienst werkt). je gaat toch niet vooraf berekenen hoeveel cadeau's en giften je die jaar denkt te krijgen en hun vertellen toch? Mijn punt is, het is een onzekere factor, dus gewoon als werkloos beschouwen.

3. er zijn regels voor het berekenen van de beslagvrije voet en dit wordt niet nageleefd door de deurwaarders tot jij zelf dit aangeeft.
Bij het leggen van loonbeslag, gebruikt de deurwaarder de berekening voor alleenstaande jongeren en soms ook daarop een halvering recht omdat je nog niet de ingevulde formulieren had gestuurd (ondanks zij al deze formulieren eerder van jou hebben moet je na een beslag alsnog invullen want anders doen ze alsof ze niks van jullie situatie weten)

Ik heb een beslagvrije voet van €1700,- gehad. Dit is volgens de wet artikel 21:

gehuwden waarvan beide echtgenoten jonger zijn dan de pensioengerechtigde leeftijd, zonder kostendelende medebewoners:
€ 1.417,32.

volledige wetboek artikel21: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015703/2 ... _Artikel21

Hierop komen nog je zorgkosten(van je gezin) en kale huur/hypotheek. Indien een werkende partner geld een verlaging van het beslagvrije voet( maak niet uit hoeveel je verdient, ze mogen de beslagvrije voet halveren, dus in plaats van bv. €1700,-, wordt het €850,-). Indien je beslagvrije voet hoog is, waardoor de deurwaarder niks binnen krijgt, zullen je proberen bang te maken om toch een extra regeling met hun te treffen, maar dit is niet volgens de wet, je hebt die beslagvrije voet juist om te kunnen overleven zonder dat je nog dieper in de schulden terecht komt.

Als zzp'er kan er wel beslag gelegd worden door zakelijke schuldeisers op alles wat op jou naam staat.

Mensen die nooit in schulden terecht zijn gekomen zijn vaak snel te oordelen, maar het kan iedereen overkomen. Maar laat je niet bang maken door deurwaarders. Als je een huis vol met dure spullen heb, adviseer ik je wel om wat dingen te verkopen om van je schuld af te komen.

En wat veel mensen vergeten is dat deurwaarders ook heel veel kosten vooraf moeten maken voor een inboedel beslag en verkoop, dit doen ze daarom liever niet tenzij je echt dure spullen hebt, want ze willen ook niet geld in jou steken terwijl ze weten dat het moeilijk of helemaal niet eruit te halen valt.

Betaal wat je kunt betalen en nog rustig kunnen leven, de schulden zijn er eenmaal , werk wel aan een plan voor de toekomst om er vanaf te komen bv. in jou geval: meer klanten binnen halen voor je eenmanszaak of meer freelance werk.

Ik hoop een aantal mensen te kunnen helpen/wijzer maken. :)

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door Moneyman »

goedbezig schreef:
25 sep 2018 10:21
1. Jullie zijn gehuwd onder voorwaarden, het enige voordeel is dat ze niet beslag kunnen leggen op jou loon indien je in loondienst zou zijn bij een werkgever. Maar jullie zijn gehuwd, dus je bent gewoon een inkomsten partner, want het gaat over de kostendelende medebewoners.
Onjuist. Het gaat niet om "kostendelende medebewoners", het gaat om "echtgenoten of geregistreerd partners" (art. 475d lid 3 Rv.). Een wezenlijk verschil. Je hebt wel gelijk met je punt dat huwelijkse voorwaarden hier niets aan veranderen.
goedbezig schreef:
25 sep 2018 10:21
2. ZZP werk is hoeft je niet door te geven aan de deurwaarder, want dit is geen dienstwerk, je jaar inkomsten wordt pas aan het eind van dat jaar duidelijk na aftrek van alle belastingen. Wat je aan de deurwaarder moet doorgeven is wat je maandelijks verdient( indien je in loondienst werkt). je gaat toch niet vooraf berekenen hoeveel cadeau's en giften je die jaar denkt te krijgen en hun vertellen toch? Mijn punt is, het is een onzekere factor, dus gewoon als werkloos beschouwen.
Het klopt dat je ZZP-inkomen niet mee hoeft te nemen in de berekening van de beslagvrije voet, alleen om een andere reden: het is geen "voor beslag vatbaar periodiek inkomen" (art. 475d lid 6 Rv.)
goedbezig schreef:
25 sep 2018 10:21
3. er zijn regels voor het berekenen van de beslagvrije voet en dit wordt niet nageleefd door de deurwaarders tot jij zelf dit aangeeft.
Bij het leggen van loonbeslag, gebruikt de deurwaarder de berekening voor alleenstaande jongeren en soms ook daarop een halvering recht omdat je nog niet de ingevulde formulieren had gestuurd (ondanks zij al deze formulieren eerder van jou hebben moet je na een beslag alsnog invullen want anders doen ze alsof ze niks van jullie situatie weten)
De deurwaarder moet uitgaan van de bekende gegevens en de beslagvrije voet "onverwijld" aanpassen als hem meer gegevens bekend worden. Tuchtrechtelijk wordt uitgegaan van terugwerkende kracht (voor zover redelijkerwijs mogelijk). De deurwaarder mag de beslagvrije voet alleen halveren als je de gegevens van je partner niet hebt opgegeven. Niet als je je eigen gegevens niet hebt opgegeven (art. 475d lid 3 Rv.)
goedbezig schreef:
25 sep 2018 10:21
Indien een werkende partner geld een verlaging van het beslagvrije voet( maak niet uit hoeveel je verdient, ze mogen de beslagvrije voet halveren, dus in plaats van bv. €1700,-, wordt het €850,-).
Onjuist. De beslagvrije voet mag voor ten hoogste de helft verminderd worden (art. 475d lid 3 Rv.). Het maakt dus wel degelijk uit hoeveel je verdient.
goedbezig schreef:
25 sep 2018 10:21
Als zzp'er kan er wel beslag gelegd worden door zakelijke schuldeisers op alles wat op jou naam staat.
Niet alleen door zakelijke schuldeisers, ook door privé-schuldeisers.
goedbezig schreef:
25 sep 2018 10:21
Betaal wat je kunt betalen en nog rustig kunnen leven, de schulden zijn er eenmaal , werk wel aan een plan voor de toekomst om er vanaf te komen bv. in jou geval: meer klanten binnen halen voor je eenmanszaak of meer freelance werk.
Zo is dat!

goedbezig
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2018 09:25

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door goedbezig »

@Moneyman : bedankt voor je correcties :)

Wat betreft dat de deurwaarder alleen mag halveren bij afwezigheid van partner gegevens... jammer genoeg hadden ze dit toch bij ons gedaan, want het waren deurwaarders waar onze recente gegevens, toch hadden zij de halvering toegepast en daarna was het een hele gedoe om de beslagvrije voet omhoog te krijgen.

Terugwerkende kracht van je beslagvrije voet vergoed je Eneco aanmaningen van +- €40 administratiekosten niet. In mijn geval kreeg ik een halvering van de €1250,-, dus in de brief stond een beslagvrije voet rond €625,-.

Dit doen deurwaarder wel en vaak genoeg.

Dus ondanks zij dit niet mogen doen, wordt het wel veel gedaan door deurwaarders.

Veel mensen weten ook niet dat hun beslag vrije voet hoger kan zitten dan het meest voorkomende berekening van €1250,- . Dan krijg je een bericht met "uw beslagvrije voet is ...." in het groot en pas als achter op de pagina gaat lezen kom je tegen waarop de berekening gebaseerd is en als je herberekening wil moet je contact opnemen (wat veel mensen niet doen incl. mezelf vroeger) en dan hoor je dat je een formulier moet invullen en bewijzen sturen.

Zoals ik zei, jammer genoeg had ik vaak genoeg loon beslagen gehad. En de tijd dat ik zelf niet reageerde met een link naar de wetboek, kreeg ik maximaal €1250,- beslagvrije voet voor een gezin met 1 inkomen en een huur van €600+ en zonder toeslagen.

ik heb ook een geval gehad dat een "stille" dossier (3 - 4 jaar niks gehoord en vergeten) ergens was doorgestuurd naar een deurwaarder die nooit contact had genomen, maar gelijk beslag legde op mijn loon.

En ja klopt, je eigen privé deurwaarders kunnen ook beslag leggen op je zakelijke spullen bij een eenmanszaak, de privé deurwaarders van je vrouw niet, indien gehuwd met voorwaarden en je kunt aantonen dat de spullen van jou/zaak zijn.

bjorn68
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 10:30
Contacteer:

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door bjorn68 »

dan kunt u een klacht indienen bij de kamer van gerechtsdeurwaarder,dan zult u alle bewijslast van loon enz aan deze kamer door moeten sturen en ook dit,er is een beslagrijenvoet,voor mensen als u op de k.b.v.g.l Nederland.


Deze link,kan u helpen,de oorspronkelijk beslagvrijevoet vaste te stellen,waar iedere gerechtsdeurwaarder zich aan dient te houden.


https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deurwaarder past beslagvrije voet niet aan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

goedbezig schreef:
25 sep 2018 13:21
@Moneyman : bedankt voor je correcties :)

Wat betreft dat de deurwaarder alleen mag halveren bij afwezigheid van partner gegevens... jammer genoeg hadden ze dit toch bij ons gedaan, want het waren deurwaarders waar onze recente gegevens, toch hadden zij de halvering toegepast en daarna was het een hele gedoe om de beslagvrije voet omhoog te krijgen.

Terugwerkende kracht van je beslagvrije voet vergoed je Eneco aanmaningen van +- €40 administratiekosten niet. In mijn geval kreeg ik een halvering van de €1250,-, dus in de brief stond een beslagvrije voet rond €625,-.

Dit doen deurwaarder wel en vaak genoeg.

Dus ondanks zij dit niet mogen doen, wordt het wel veel gedaan door deurwaarders.

Veel mensen weten ook niet dat hun beslag vrije voet hoger kan zitten dan het meest voorkomende berekening van €1250,- . Dan krijg je een bericht met "uw beslagvrije voet is ...." in het groot en pas als achter op de pagina gaat lezen kom je tegen waarop de berekening gebaseerd is en als je herberekening wil moet je contact opnemen (wat veel mensen niet doen incl. mezelf vroeger) en dan hoor je dat je een formulier moet invullen en bewijzen sturen.

Zoals ik zei, jammer genoeg had ik vaak genoeg loon beslagen gehad. En de tijd dat ik zelf niet reageerde met een link naar de wetboek, kreeg ik maximaal €1250,- beslagvrije voet voor een gezin met 1 inkomen en een huur van €600+ en zonder toeslagen.

ik heb ook een geval gehad dat een "stille" dossier (3 - 4 jaar niks gehoord en vergeten) ergens was doorgestuurd naar een deurwaarder die nooit contact had genomen, maar gelijk beslag legde op mijn loon.

En ja klopt, je eigen privé deurwaarders kunnen ook beslag leggen op je zakelijke spullen bij een eenmanszaak, de privé deurwaarders van je vrouw niet, indien gehuwd met voorwaarden en je kunt aantonen dat de spullen van jou/zaak zijn.
Als uw inkomen te hoog is voor toeslagen, krijgt u die uiteraard ook niet als er op een deel van uw inkomen beslag is gelegd. Maar dan wordt de beslagvrije voet wel hoger ivm huur en zorgpremiekosten.

Gesloten