LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
mennobuys
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2018 11:03

Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door mennobuys »

Goedemorgen,
Afgelopen week heb ik mijn contract bij Essent verlengt. De dame die aan de telefoon alles met me doornam gaf aan, dat we een zwaardere aansluiting in huis hadden dan normaal. 3 x 35A ipv 3 x 25A.

Het blijkt nu dus dat we al bijna 13 jaar € 50,00 per maand te veel betalen voor deze aansluiting. Bij navraag bij Enexis (netwerk) wordt aangegeven, dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is en dat ik dat zelf had moeten zien. Verder geven ze aan, dat Essent (energie leverancier) dit had kunnen aangeven.

Enexis geeft aan, dat ze sinds een 3 tal jaar brieven versturen als er een nieuwe bewoner komt op een adres met een verzwaarde aansluiting. Alle papieren van onze verhuizing hebben we nog, en op geen enkel document is ons verteld dat het een hogere aansluiting is dan normaal.

Enexis gaat nu naar Essent wijzen en Essent natuurlijk naar Enexis. Iemand ervaring met een soort gelijke situatie? We hebben nu een aanvraag gedaan om onze aansluiting te verlagen wat ons nog eens € 233,00 gaat kosten. Als het mijn eigen schuld is prima, maar de € 7.000,00 die even door het putje gaat is toch wel zuur. Is er geen zorgplicht waaraan deze partijen moeten voldoen?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jan 2020 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Koppelteken toegevoegd in titel

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En hoe moet Enexis of Essent weten dat de aansluiting te zwaar is? Wie weet heeft u een elektrische auto of krachtstroom.
U zegt zelf dat Enexis die sinds 3 jaar aangeeft bij een verhuizing, maar u woont er al 13 jaar. Dus geen wonder dat u 13 jaar geleden geen post hebt ontvangen.
Uw schuld is het niet van de zware aansluiting, maar u had er wel naar kunnen informeren bij aankoop.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In 2013 is er wel aandacht geweest voor de te zware gasmeter. Die zou ik dan ook maar even checken. https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/n ... e-klanten/

Maar hoe het met elektriciteit zit?

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ooit is middels een bewuste aanvraag voor uw adres een stroomaansluiting van 3x35A aangevraagd. Dat zal destijds een reden hebben gehad, bijvoorbeeld vanwege gebruik van een lasapparaat, oven voor keramiek, sauna of andere grootverbruikers die u of vorige bewoners van dit adres gebruikten. Enexis heeft aan die aanvraag voldaan en uw adres van de verzwaarde aansluiting voorzien.

Vervolgens heeft Enexis de bijbehorende tarieven uiteraard in rekening gebracht. Dit loopt via uw energieleverancier, maar die fungeert slechts als doorgeefluik. Uw energieleverancier (Essent) staat inhoudelijk verder geheel buiten de overeenkomst.

Uiteraard had u zelf kunnen controleren dat het niet klopt. Als u een klein beetje de administratie bijhoudt dan had u na afloop van het eerste jaar in deze woning al kunnen vaststellen dat het vastrecht wat u op dit adres betaalt véél hoger is dan het vastrecht wat u in uw vorige woning betaalde. U had dan destijds de oorzaak daarvan kunnen onderzoeken en/of navraag kunnen doen en naar aanleiding daarvan dus al minstens 12 jaar geleden uw conclusies kunnen trekken.

Dat u er nu op wordt gewezen dat uw aansluiting voor een woonhuis (i)wellicht(/i) te zwaar is, is een fijne service. Maar geeft geen enkel recht op een schadevergoeding indien u inderdaad de afgelopen jaren meer betaald heeft dan nodig was. Let wel: meer betalen dan nodig was, betekent niet dat u teveel betaald heeft. U heeft immers betaald voor het juiste tarief wat bij uw aansluiting hoort.

In het beste geval krijgt u vanuit coulance nog iets vergoed, maar recht op welke vergoeding dan ook heeft u niet. Maar voor u de aansluiting naar beneden toe laat aanpassen, is het verstandig om na te gaan of u inderdaad voldoende heeft aan 3x25A. Zo niet, dan zult u immers na aanpassing van de aansluiting de hoofdzekeringen laten doorbranden en dan kunt u nogmaals Enexis bellen met het verzoek of ze met spoed willen komen voorrijden tegen bijbehorende kosten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me bij dit soort vragen altijd af of men ook geld terug zou willen van de telecomprovider op het moment dat je je belminuten of MB's niet gebruikt.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

Ik zit in een vergelijkbare situatie.
3 jaar geleden hebben we een huis gekocht met een 3x 35A (industriële/ commerciële) aansluiting.
De afrekeningen van de energieleverancier zijn zo uitgebreid en ingewikkeld dat het niet te controleren is. Het is helemaal niet duidelijk dat je voor een privéhuis een véél te zware aansluiting hebt.
Na 2,5 er achter gekomen dat deze aansluiting een aanzienlijk hoger vast-recht-tarief heeft.

Medio 2019 is deze aansluiting aangepast naar 3x 25A. (a € 200,-)
Echter staan we nog steeds met 3x 35A in de database bij de netbeheerder.
Deze meerkosten worden nog steeds keurig iedere maand door de energieleverancier afgeboekt.

Op dit moment heb ik in totaal zo'n € 2.000,- betaald voor een aansluiting welke ik niet heb besteld, waar ik niet om heb gevraagd en welke ik helemaal niet nodig heb. Dat is zuur.
Het voelt dat ik ben bedonderd en nog steeds wordt bedonderd waar ik bij sta en ik kan er niets tegen doen, behalve klachten indienen.

Wanneer ik herinner naar de zorgplicht wijst de netbeheerder naar de energieleverancier en de energieleverancier naar de netbeheerder.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de netbeheerder de aansluiting heeft aangepast, moeten zij dat uiteraard in hun systemen wijzigen. Als u dat door een installatiebedrijf hebt laten doen, moet u dat zelf doorgeven. En hoe weet u dat het nog steeds fout staat in die database?

Wat u aan de energieleverancier betaalt, is een voorschot, dus u moet daar zelf een verlaging doorgeven.

Blijkbaar nooit de afrekening van de energieleverancier bestudeerd, of vergeleken met een van vóór dit huis.

U bent dus niet bedonderd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door sylvesterb »

edwinwl schreef:
26 dec 2019 11:27
Op dit moment heb ik in totaal zo'n € 2.000,- betaald voor een aansluiting welke ik niet heb besteld, waar ik niet om heb gevraagd en welke ik helemaal niet nodig heb. Dat is zuur.
Zeker zuur, maar u heeft de woning gekocht met deze aansluiting en deze is er ooit op verzoek geplaatst. Dat het nu nog niet goed gaat is vreemd, zoals iemand al aangaf, wie heeft de aansluiting gewijzigd? En wat zegt de energie leverancier als je contact met hun hebt?

Je betaald immers vanaf het moment van aanpassen teveel. Het bedrag hiervoor was terecht, mogelijk vertroebelt u idee dat de energiemaatschappij hierin fout is het gesprek. Richt je enkel op de aanpassing en dat die verwerkt moet worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij aankoop bedrijfspand heb ik de reeds afgesloten stroom gelijk laten omzetten,
ook de zware gasmeter is toen weggehaald,
een nieuwe kleinere geweigerd, ik ben echt GAStvrij!

Vooral bedrijfspanden of ex bedrijfspanden goed in de gaten houden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geschil aanspannen behoort tot de mogelijkheden. Heeft de netbeheerder voldaan aan zijn informatieplicht?

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... tieplicht/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft helemaal nergens om gevraagd. De aansluiting zat er al.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

"De aansluiting zat er al." & "Vooral bedrijfspanden of ex bedrijfspanden goed in de gaten houden."
Zeker waar.

Door de netbeheerder is reeds toegezegd:
1. Zo snel mogelijk wordt de database gecorrigeerd.
(Het is erg onzorgvuldig dat dit nu na een half jaar nog steeds niet is gebeurd. Zelf bij de netbeheerder werken mensen...)
2. Te veel betaald vast recht wordt terugbetaald.

De werkelijke vraag:
Als netbeheerder en/of energieleverancier heb je een zorgplicht.
Hoort bij deze zorgplicht dat je (nieuwe) klanten moet wijzen op de (aanzienlijke) meerkosten van een zwaardere dan standaard aansluiting?
Laatst gewijzigd door edwinwl op 27 dec 2019 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

@Menno Buys: Hoe is het bij jou afgelopen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het antwoord op de ‘werkelijke vraag’, is nee.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door tttlocke »

mennobuys schreef:
30 sep 2018 11:17
Het blijkt nu dus dat we al bijna 13 jaar € 50,00 per maand te veel betalen voor deze aansluiting.
Het capaciteitstarief is per 1 januari 2009 ingevoerd. Pas met ingang van die datum zou u dan 'te veel' betaald hebben. Geen 13 jaar dus maar 11. Geluk bij een ongeluk. Een beetje dan toch.
Bob Schurkjens schreef:
26 dec 2019 21:36
Geschil aanspannen behoort tot de mogelijkheden. Heeft de netbeheerder voldaan aan zijn informatieplicht?

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... tieplicht/
Op basis van de omschrijving van de informatieplicht die de commissie in die zaak hanteert, zal ook hoogstwaarschijnlijk voor TS de conclusie zijn dat aan de informatieplicht voldaan is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

edwinwl schreef:
27 dec 2019 11:24
De werkelijke vraag:
Als netbeheerder en/of energieleverancier heb je een zorgplicht.
Hoort bij deze zorgplicht dat je (nieuwe) klanten moet wijzen op de (aanzienlijke) meerkosten van een zwaardere dan standaard aansluiting?
Het antwoord op die vraag is 'ja'.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Klaas Jan schreef:
27 dec 2019 13:19
edwinwl schreef:
27 dec 2019 11:24
De werkelijke vraag:
Als netbeheerder en/of energieleverancier heb je een zorgplicht.
Hoort bij deze zorgplicht dat je (nieuwe) klanten moet wijzen op de (aanzienlijke) meerkosten van een zwaardere dan standaard aansluiting?
Het antwoord op die vraag is 'ja'.

Waar staat die verplichting? Of is het gewoon een mening?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door kweenie »

edwinwl schreef:
27 dec 2019 11:24
De werkelijke vraag:
Als netbeheerder en/of energieleverancier heb je een zorgplicht.
Hoort bij deze zorgplicht dat je (nieuwe) klanten moet wijzen op de (aanzienlijke) meerkosten van een zwaardere dan standaard aansluiting?
Hoezo heeft een netbeheerder of energieleverancier 'zorgplicht'? Op grond waarvan? Ze hebben wel informatieplicht en die informatie hebben ze je netjes gegeven. Alleen omdat je de grote hoeveelheid informatie die ze moeten geven er te ingewikkeld vond uitzien, heb je verder niets met die informatie gedaan.

Ze hadden wel na aanpassing van de aansluiting het vastrecht moeten aanpassen. Maar dat gaan ze zo te zien ook corrigeren

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

edwinwl kan naar de geschillencommissie en hoeft dus niet naar de kantonrechter. Scheelt geld en tijd. www.sgc.nl

Gesloten