LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] looptijd aflossingsvrije hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lweber
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mar 2009 13:31

looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lweber »

Sinds 2001 geldt dat je een aflossingsvrije hypotheek na 30 jaar moet aflossen.
In de periode 2001 t/m 2010 hadden mijn huidige man en ik beide aflossingsvrije hypotheken, deels samen met onze eerdere partners.
Eind 2010 zijn we hertrouwd en hebben wij gezamenlijke een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afgesloten bij de Rabobank.
Alle oude hypotheken zijn eerst afgelost.
Het zal niet meevallen om te bepalen wat de oude hypotheekbedragen waren in de periode 2001 t/m 2010.
Telt de periode van 2001 t/m 2010 mee in de termijn van 30 jaar of moeten we gaan tellen vanaf de nieuwe hypotheek van eind 2010?

Bellodehond
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2016 11:47

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Bellodehond »

Dat is best wel een uitgezoek maar ga er maar van uit dat je maar tot 2031 alles terug krijg en daarna niks meer...Tussen 2010 en 2019 van de belastingdienst je rente teruggehad ??? Dan zit het tot 2031 wel goed/anders heb je een probleempje..

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er geldt NIET dat je sinds 2001 een aflossingsvrije hypotheek na 30 jaar moet aflossen. Dat hangt van uw hypotheekvoorwaarden af. Na 2001 geldt slechts dat je voor de DAN bestaande hypotheek, of de daarvoor in de plaats gekomen hypotheek, slechts recht hebt op 30 jaar hypotheekrente aftrek.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door criticus2 »

er is helemaal geen verplichting om na 30 jaar de hypotheek afgelost te hebben. Alleen is na 30 jaar het recht op renteaftrek (wat er tegen die tijd nog van over is...) afgelopen.

Zoals ik het begrepen heb is de hypotheeksom die je had bij ingaan van die 30 jaar het basisbedrag wat na 30 jaar vervalt.
Bij nieuwe of aanvullende hypotheken gaat die 30 jaar in op moment aangaan hypotheek, met aftrek van het bedrag wat er stond in 2001.

Dus had je in 2001 200.000 hypotheek, en nam je met aflossing oude een nieuwe van 400.000 in 2010 is de looptijd voor 2ton 30 jaar vanaf 2001, en voor de andere 2 ton 30 jaar vanaf 2010.

Dus herleiden wat je had is wel zon idee. Wellicht (ik neem het aan..) staat dat wel geregistreerd bij de belastingdienst.

Lweber
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mar 2009 13:31

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lweber »

Bedankt voor al jullie reacties.
Na 30 jaar vervalt inderdaad de renteaftrek (als die dan nog bestaat).
Een deel van de oude hypotheken stonden op naam van resp. mijn man en mij en onze toenmalige partners. Moeten we dan het hele hypotheekbedrag nemen of de helft of een bedrag naar rato van onze inkomsten destijds?
Die cijfers zijn echt niet meer allemaal bewaard gebleven. Die zou ik dan moeten opvragen bij de belastingdienst.
Ik heb dit al eens voorgelegd aan de belastingdienst en die verwees doodleuk naar een fiscalist!
Het is een situatie die zich toch best vaak zal voordoen. Er zijn zo veel mensen die scheiden en daarna al dan niet met een nieuwe partner een nieuwe hypotheek afsluiten!

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door litsenj »

De looptijd van de hypotheek zal in de laatste hypotheekakte moeten staan. Ook zal staan beschreven of op dat moment het bedrag moet worden afgelost (ik verwacht van wel). In principe moet natuurlijk iedere hypotheek uiteindelijk worden afgelost, desnoods door het huis te verkopen. In het meest ongunstige geval, staat de woning "onder water" en kan de lening niet worden terugbetaald, maar dat lijkt momenteel niet erg waarschijnlijk (afhankelijk van de regio).

Een andere optie is dat opnieuw een hypotheek wordt afgesloten, waarbij de rente niet meer aftrekbaar is. Maar de bank zal wel willen toetsen of hypotheeknemers de nieuwe hypotheek kunnen betalen. Dit hoeft geen reden voor paniek te zijn, maar het is wel goed om er even goed bij stil te staan.

Zeker omdat sprake is van oude hypotheekrechten en scheidingen, lijkt het mij zeker verstandig om een financieel adviseur (of fiscalist) in te schakelen.
Al met al zal iedere huizenbezitter met een aflossingsvrije hypotheek toch serieus moeten gaan nadenken over een aflossingsplan. Afgelopen weekend was in het nieuws dat banken hun klanten hierover actief gaan informeren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard verwijzen ze u naar een fiscalist en die gegevens en cijfers hebt u toch de afgelopen jaren ook nodig gehad bij het doen van de aangiften inkomstenbelasting? Ivm de bijleenregeling?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door angel1978 »

litsenj schreef:
01 okt 2018 16:07
De looptijd van de hypotheek zal in de laatste hypotheekakte moeten staan. Ook zal staan beschreven of op dat moment het bedrag moet worden afgelost (ik verwacht van wel). In principe moet natuurlijk iedere hypotheek uiteindelijk worden afgelost, desnoods door het huis te verkopen. In het meest ongunstige geval, staat de woning "onder water" en kan de lening niet worden terugbetaald, maar dat lijkt momenteel niet erg waarschijnlijk (afhankelijk van de regio).

Een andere optie is dat opnieuw een hypotheek wordt afgesloten, waarbij de rente niet meer aftrekbaar is. Maar de bank zal wel willen toetsen of hypotheeknemers de nieuwe hypotheek kunnen betalen. Dit hoeft geen reden voor paniek te zijn, maar het is wel goed om er even goed bij stil te staan.

Zeker omdat sprake is van oude hypotheekrechten en scheidingen, lijkt het mij zeker verstandig om een financieel adviseur (of fiscalist) in te schakelen.
Al met al zal iedere huizenbezitter met een aflossingsvrije hypotheek toch serieus moeten gaan nadenken over een aflossingsplan. Afgelopen weekend was in het nieuws dat banken hun klanten hierover actief gaan informeren.
Een aflossingsvrije hypotheek van de Rabobank kent geen einde looptijd. In tegenstelling tot bij de meeste andere banken kan je deze dus gewoon door laten lopen en alleen rente blijven betalen. Deze hoeft pas verplicht afgelost te worden bij verkoop.
Hypotheekrenteaftrek is natuurlijk wel gelimiteerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

De termijn vanaf 2001 telt gewoon mee, als je tenminste de rente hebt afgetrokken. En dan natuurlijk alleen voor jouw deel van de hypotheek en niet voor de volledige lening.

Hoe ze hierop na 2031 willen gaan controleren is nog de vraag. Dat is ook één van de redenen waarom het mij niet zou verbazen als de hele renteaftrek tegen die tijd afgeschaft zal zijn. De aftrek gaat nu al versneld richting 36,9% en dat ligt behoorlijk in de buurt van de 30% belasting over het fictieve vermogensrendement. Bovendien zal met de afschaffing van de wet Hillen ook iedereen eigenwoningforfait moeten gaan betalen, wat ook niet heel afwijkend is van belasting op een fictief rendement/woongenot. Het is dan geen grote stap, ook financieel niet, om straks de eigen woning bij de rest van het vermogen te tellen en de hypotheeklening niet anders te behandelen dan andere leningen. Het lijkt mij eerder de vraag wanneer dit zal gaan gebeuren dan of dit zal gaan gebeuren.

Interessantere vraag daarbij is hoe de vermogensrendementsheffing zal gaan veranderen. Vanuit het verleden zitten we met het pragmatische fictieve rendement, maar het zal steeds makkelijker worden om met een werkelijk rendement te gaan werken. En dan dus ook meer de werkelijke hypotheekrente...

Lweber
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mar 2009 13:31

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lweber »

Iedereen reuze bedankt voor de uitgebreide reacties.
De volgende punten zijn nog niet beantwoord:
  • Moet ik voor de oude gegevens het hypotheekbedrag op een bepaalde ijkdatum nemen? Bijv. de stand op 1-1-2001 of 31-12-2001?
  • En welk deel moet ik dan nemen van hypotheken op naam van mij resp. mijn man en onze ex-en?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door renewouters »

litsenj schreef:
01 okt 2018 16:07

Een andere optie is dat opnieuw een hypotheek wordt afgesloten, waarbij de rente niet meer aftrekbaar is. Maar de bank zal wel willen toetsen of hypotheeknemers de nieuwe hypotheek kunnen betalen. Dit hoeft geen reden voor paniek te zijn, maar het is wel goed om er even goed bij stil te staan.
hypotheekgevers....

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Lweber schreef:
02 okt 2018 08:48
Iedereen reuze bedankt voor de uitgebreide reacties.
De volgende punten zijn nog niet beantwoord:
  • Moet ik voor de oude gegevens het hypotheekbedrag op een bepaalde ijkdatum nemen? Bijv. de stand op 1-1-2001 of 31-12-2001?
  • En welk deel moet ik dan nemen van hypotheken op naam van mij resp. mijn man en onze ex-en?
Tenzij er ooit specifiek een andere verdeling is overeengekomen neem je de helft van jouw oude hypotheek en ook de helft van de oude hypotheek van je man. Voor die hypotheek per 1/1/2001 geldt dat de rente 30 jaar aftrekbaar is. Dus daarvoor neem je peildatum 1/1/2001. Let wel op dat als je aflossingen hebt gedaan op die hypotheek, de rente over het afgeloste bedrag niet meer aftrekbaar is (dit natuurlijk los van een volledige aflossing van die hypotheek ivm oversluiting naar een nieuwe hypotheek).

Voor een exacte bepaling: raadpleeg een adviseur, of een fiscalist.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

kweenie schreef:
02 okt 2018 06:23
Hoe ze hierop na 2031 willen gaan controleren is nog de vraag. Dat is ook één van de redenen waarom het mij niet zou verbazen als de hele renteaftrek tegen die tijd afgeschaft zal zijn.
Exact. De banken hebben geen idee welk deel van de lening tot wanneer aftrekbaar is (wordt niet bijgehouden) en de Belastingdienst gaat dat het niet allemaal kunnen bijhouden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

JozJan schreef:
02 okt 2018 11:26
Lweber schreef:
02 okt 2018 08:48
Iedereen reuze bedankt voor de uitgebreide reacties.
De volgende punten zijn nog niet beantwoord:
  • Moet ik voor de oude gegevens het hypotheekbedrag op een bepaalde ijkdatum nemen? Bijv. de stand op 1-1-2001 of 31-12-2001?
  • En welk deel moet ik dan nemen van hypotheken op naam van mij resp. mijn man en onze ex-en?
Tenzij er ooit specifiek een andere verdeling is overeengekomen neem je de helft van jouw oude hypotheek en ook de helft van de oude hypotheek van je man. Voor die hypotheek per 1/1/2001 geldt dat de rente 30 jaar aftrekbaar is. Dus daarvoor neem je peildatum 1/1/2001. Let wel op dat als je aflossingen hebt gedaan op die hypotheek, de rente over het afgeloste bedrag niet meer aftrekbaar is (dit natuurlijk los van een volledige aflossing van die hypotheek ivm oversluiting naar een nieuwe hypotheek).

Voor een exacte bepaling: raadpleeg een adviseur, of een fiscalist.
Over afgeloste bedragen betaal je geen rente, dus nogal logisch dat die niet aftrekbaar is.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

Lady1234 schreef:
02 okt 2018 11:33
Over afgeloste bedragen betaal je geen rente, dus nogal logisch dat die niet aftrekbaar is.
Het gaat er natuurlijk om dat je niet het saldo per 1/1/2001 moet nemen waar je denkt aftrek over te hebben als je tussentijds al hebt afgelost.

Maar goed, je reactie maakt nog maar eens duidelijk dat dit gewoon een kwestie voor een adviseur/fiscalist is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: looptijd aflossingsvrije hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

JozJan schreef:
02 okt 2018 15:14
Lady1234 schreef:
02 okt 2018 11:33
Over afgeloste bedragen betaal je geen rente, dus nogal logisch dat die niet aftrekbaar is.
Het gaat er natuurlijk om dat je niet het saldo per 1/1/2001 moet nemen waar je denkt aftrek over te hebben als je tussentijds al hebt afgelost.

Maar goed, je reactie maakt nog maar eens duidelijk dat dit gewoon een kwestie voor een adviseur/fiscalist is.
Ja, dat snap ik wel, maar dat schreef u niet. :lol:

Gesloten