LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabo actueel

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
C.v.B.
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2018 21:01

Rabo actueel

Ongelezen bericht door C.v.B. »

De Rabobank geeft in een folder, editie 2. september 2018 het volgende aan:

KEN JIJ DE 10 PLUSPUNTEN VAN EEN RABOBANK HYPOTHEEK?
Pluspunt 7 wordt er uitgelicht:
Betaalrekening bij de Rabobank? Dan krijg je korting op de hypotheekrente.

Wij hebben een hypotheek en een betaalrekening bij de Rabobank. Ik heb dit dus laten weten en gevraagd wanneer die korting is ingegaan. Dat blijk 2014 te zijn.
Vervolgens meld de Rabobank dat dit niet geld voor ons. Dit is alleen van toepassing bij een nieuwe hypotheek.
Dit is nu de zoveelste keer dat men bij de Rabobank blijkbaar met twee maten meet. Ook in 2014, mede door de aandacht die Radar hier aan besteed heeft, werd de onterecht 0.2% boeterente /risicotoeslag geschrapt. De truc van de Rabobank was echter dat dit alleen voor nieuwe klanten van toepassing was.
De staande klanten betalen die 0.2% nog steeds.

Ook nu weer wil de Rabobank de foute voorstelling van zaken niet erkennen. In de aangegeven tekst wordt er met geen woord gerept over oude of nieuwe klanten.
Dit is pure misleiding.
Misschien dat een jurist de Rabobank kan wijzen op de consequentie van de aangegeven tekst in de folder.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Met een betaalrekening bij de Rabobank kunt u, wanneer u een nieuwe rentevaste periode kiest, in aanmerking komen voor 0,2% Betaalpakketkorting op de hypotheekrente. Voorwaarden zijn onder andere dat uw inkomen op deze betaalrekening wordt gestort en uw hypotheeklasten via een volmacht van de rekening worden afgeschreven. Alle voorwaarden leest u hieronder:
-Betaalpakketkorting geldt alleen bij het ingaan van nieuwe rentevastperiodes.

Geen idee wat u daaraan misleidend vindt. Dit staat namelijk gewoon op de site van de Rabobank.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door CB »

Ik heb de korting bij de Rabo wel gekregen. Voorwaarde was, zoals NeoDutchio hierboven meld, dat de hypotheeklast automatisch van de rekening wordt geïncasseerd en dat er maandelijks inkomen op de rekening wordt gestort. De automatische incasso had ik al en zodra er inkomsten op de rekening werden gestort, kreeg ik de korting van 0,2%.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
04 okt 2018 09:53
Met een betaalrekening bij de Rabobank kunt u, wanneer u een nieuwe rentevaste periode kiest, in aanmerking komen voor 0,2% Betaalpakketkorting op de hypotheekrente. Voorwaarden zijn onder andere dat uw inkomen op deze betaalrekening wordt gestort en uw hypotheeklasten via een volmacht van de rekening worden afgeschreven. Alle voorwaarden leest u hieronder:
-Betaalpakketkorting geldt alleen bij het ingaan van nieuwe rentevastperiodes.

Geen idee wat u daaraan misleidend vindt. Dit staat namelijk gewoon op de site van de Rabobank.
Men meldt voor de volledigheid ook nog:

Als uw rentevaste periode eenmaal is ingegaan, kunt u tijdens die rentevastperiode niet alsnog Betaalpakketkorting krijgen.

C.v.B.
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2018 21:01

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door C.v.B. »

NeoDutchio en Jonis kunnen, of willen, niet lezen. Ik heb de letterlijke tekst in de folder van de Rabobank in mijn bericht opgenomen.
Daar staat dus niet dat je er alleen voor in aanmerking komt als je een nieuwe hypotheek of een nieuwe rentevastperiode aangaat.
Met een extra regeltje had dat er bij kunnen staan. Nu wordt door NeoDuchio verwezen naar de site van de Rabobank.
Misleiding dus.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door jonis »

C.v.B. schreef:
06 okt 2018 22:04
NeoDutchio en Jonis kunnen, of willen, niet lezen. Ik heb de letterlijke tekst in de folder van de Rabobank in mijn bericht opgenomen.
Daar staat dus niet dat je er alleen voor in aanmerking komt als je een nieuwe hypotheek of een nieuwe rentevastperiode aangaat.
Met een extra regeltje had dat er bij kunnen staan. Nu wordt door NeoDuchio verwezen naar de site van de Rabobank.
Misleiding dus.
C.v.B. kan of wil niet lezen.
Er zijn altijd voorwaarden aan verbonden.

Verwijzen naar de site kan makkelijk; daar staan de pluspunten ook.


7. Betaalrekening bij de Rabobank? Dan krijg je korting op de hypotheekrente

We belonen je graag als je klant van ons bent of wordt. Als je een betaalrekening hebt bij de Rabobank, dan krijg je korting op de hypotheekrente. En profiteer je dus van lagere maandlasten. Het is onder andere nodig dat je inkomen op deze rekening binnenkomt.

Lees meer over betaalpakketkorting :

Voorwaarden Betaalpakketkorting
U ontvangt Betaalpakketkorting als u een betaalrekening bij de Rabobank heeft waarop uw inkomen binnenkomt en u de lasten van uw hypotheek van deze rekening via een volmacht betaalt.
Betaalpakketkorting geldt alleen bij het ingaan van nieuwe rentevastperiodes.
Als uw rentevaste periode eenmaal is ingegaan, kunt u tijdens die rentevastperiode niet alsnog Betaalpakketkorting krijgen.
Betaalt u de lasten van het leningdeel niet meer via volmacht van een betaalrekening bij de Rabobank? Of komt uw inkomen niet meer binnen op deze betaalrekening? Dan kan de Betaalpakketkorting vervallen.
Betaalpakketkorting geldt alleen bij vaste rente en vaste rente met rentebedenktijd voor particuliere hypotheken. Andere rentevormen en de OverbruggingsHypotheek zijn uitgesloten van Betaalpakketkorting.
Het is mogelijk dat we op enig moment geen Betaalpakketkorting meer aanbieden. U kunt er dan dus niet meer voor in aanmerking komen. Ook kunnen we voor nieuwe rentevastperiodes de voorwaarden voor Betaalpakketkorting aanpassen.


Er staat in "jouw folder" bijv vast ook :
10. Je kunt tot 20% van de oorspronkelijke hypotheek zonder vergoeding aflossen
Dat betekent niet dat je 20% boetevrij mag aflossen als er slechts 10% boetevrij in je hypotheekvoorwaarden staat;
In de hypotheekvoorwaarden staat welk percentage je vergoedingsvrij extra kunt aflossen

C.v.B.
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2018 21:01

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door C.v.B. »

Wat een gedraai!
Allemaal veronderstellingen die naar niet aangegeven voorwaarden verwijzen.
Ik heb in het eerste bericht de letterlijke tekst aangegeven. Dit staan in de folder van Rabo actueel wonen editie 2, september 2018.
Lees die folder eerst voordat je dit de opmerking : "er staat in jou folder" maakt.
Ter aanvulling de volgende tekst, dus na de aangegeven voorwaarden:
"Ben je al klant bij ons en heb je een betaalrekening? Profiteer daarvan! Iedereen met een betaalrekening bij de Rabobank krijgt namelijk korting op de hypotheekrente. Zo krijg je lagere maandlasten. Let er wel even op dat je inkomen op de rekening binnenkomt".
Zoals jullie kunnen zien wordt ook in deze toelichting niet verwezen naar kleine lettertjes.

Het zou de gereageerders sieren als ze gewoon toegeven dat deze tekst onjuiste verwachtingen wekt. Met een simpel stukje tekst: zie de voorwaarden, had de Rabobank e.e.a. kunnen voorkomen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sorry hoor, maar bij artikeltjes in folders horen ALTIJD voorwaarden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Staat er elders in de folder ook geen verwijzing naar de voorwaarden?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Korte vraag:

Wilt u alleen melden dat er, naar uw mening, sprake van misleiding is of wilt u met andere mensen bespreken of hier sprake van misleiding is?

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 okt 2018 14:00
Sorry hoor, maar bij artikeltjes in folders horen ALTIJD voorwaarden.
Lijkt mij dat die voorwaarden niet strijdig mogen zijn met de folder, hooguit een aanvulling.
Dat kan ik niet rijmen met deze eerdere quote uit de folder:
C.v.B. schreef:
07 okt 2018 13:11
Ter aanvulling de volgende tekst, dus na de aangegeven voorwaarden:
"Ben je al klant bij ons en heb je een betaalrekening? Profiteer daarvan! Iedereen met een betaalrekening bij de Rabobank krijgt namelijk korting op de hypotheekrente. Zo krijg je lagere maandlasten. Let er wel even op dat je inkomen op de rekening binnenkomt".

C.v.B.
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2018 21:01

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door C.v.B. »

Monyman, Erthanax en Hen Toeter:
Ik heb de complete tekst van het artikel nu aangegeven in mijn berichten.
Er staat nergens in de folder een verwijzing naar de kleine lettertjes /voorwaarden.
Ik ben dus van mening dat de Rabobank met een dergelijke info zich schuldig maakt aan misleiding, als ze de gewekte verwachting niet nakomen.

Discussie met andere deelnemers aan dit forum is in deze niet mijn bedoeling. Ik wil bereiken dat de Rabobank met een dergelijk bericht zijn/haar verplichtingen nakomt.

CB geeft aan dat de korting wel gegeven is. In die reactie wordt ook niet aangegeven dat de hypotheek nieuw of overgesloten is.
Ik zie nu voor het eerst dat die korting 0.2% is. Als ik dit toevoeg aan de onterechte toepassing van de risico toeslag, ook 0.2%, die bestaande klanten nog steeds betalen sinds de behandeling in 2014 door Radar, dan betaal ik dus 0.4% rente teveel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ok, nou, je mening is helder. En nu?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door CB »

C.v.B. schreef:
07 okt 2018 16:50
CB geeft aan dat de korting wel gegeven is. In die reactie wordt ook niet aangegeven dat de hypotheek nieuw of overgesloten is.
Mijn hypotheek heb ik in 2004 afgesloten en 4 jaar geleden verlengd met een korting van 0,2% voor een jaar en daarna voor 3 jaar verlengd ook met een korting van 0,2%.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

C.v.B. schreef:
07 okt 2018 16:50
Monyman, Erthanax en Hen Toeter:
Ik heb de complete tekst van het artikel nu aangegeven in mijn berichten.
Er staat nergens in de folder een verwijzing naar de kleine lettertjes /voorwaarden.
Ik ben dus van mening dat de Rabobank met een dergelijke info zich schuldig maakt aan misleiding, als ze de gewekte verwachting niet nakomen.

Discussie met andere deelnemers aan dit forum is in deze niet mijn bedoeling. Ik wil bereiken dat de Rabobank met een dergelijk bericht zijn/haar verplichtingen nakomt.

CB geeft aan dat de korting wel gegeven is. In die reactie wordt ook niet aangegeven dat de hypotheek nieuw of overgesloten is.
Ik zie nu voor het eerst dat die korting 0.2% is. Als ik dit toevoeg aan de onterechte toepassing van de risico toeslag, ook 0.2%, die bestaande klanten nog steeds betalen sinds de behandeling in 2014 door Radar, dan betaal ik dus 0.4% rente teveel.

Als je geen discussie met andere deelnemers wil maar alleen dat Rabobank iets anders doet, ben je hier helemaal verkeerd. Dan zul je bij de Rabobank moeten zijn.

C.v.B.
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2018 21:01

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door C.v.B. »

Ik heb natuurlijk de Rabobank laten weten dat ik voor die korting in aanmerking wilde komen.
De reactie was , zoals enkele forumleden ook aangegeven: verwijzing naar de voorwaarden.... die in de aangegeven tekst niet zijn opgenomen.
Op mijn verwijzing naar de letterlijke tekst, zonder verwijzing van voorwaarden, is niet meer gereageerd.

Discussie met andere deelnemers, waarvan de meeste bij herhaling aangegeven dat er altijd voorwaarden zijn, en daarmee de door mij aangegeven tekst in de folder negeren, heeft weinig zin. Dat wordt dan een herhaling van zetten en dat vind ik niet echt zinvol.
Vreemd genoeg is er geen reactie van forumleden die mijn, met complete tekst onderbouwde standpunt, als uitgangspunt nemen.

"er zijn altijd voorwaarden", "staat er elders in de folder ook geen verwijzing naar de voorwaarden" geven aan dat men twijfelt aan mijn opsomming.
Een reactie op basis van die gegevens zou ik wel op prijs stellen, maar aub niet weer meer vragen en twijfel aanvoeren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ga naar de bank.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In de nieuwsbrief staan verschillende dingen opgesomd. Elke linea sluit af met een link naar de website. Natuurlijk kan je in een nieuwsbrief niet alles vertellen wat er te vertellen is. Zodoende kan u de link aanklikken en komt dan uit op de site van de RABO en leest daar alle voordelen, maar ook alle voorwaarden.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2018 18:17
In de nieuwsbrief staan verschillende dingen opgesomd. Elke linea sluit af met een link naar de website. Natuurlijk kan je in een nieuwsbrief niet alles vertellen wat er te vertellen is.
Zet dan bij die link een tekst als "klik hier om te zien of u in aanmerking komt voor....." in plaats van zoals nu "iedereen met een betaalrekening krijgt korting."

C.v.B.
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2018 21:01

Re: Rabo actueel

Ongelezen bericht door C.v.B. »

Ik dank alle deelnemers aan dit forum voor hun inbreng.
Aangezien de meeste deelnemers bij herhaling blijven verwijzen naar iets wat er niet staat vind ik het niet zinvol meer om daarop, bij herhaling, te reageren.
Blijkbaar is het in dit wereldje gewoongoed om met een gekeurde bril te kijken. Gewoon lezen wat er staat is blijkbaar uit de tijd. Na het lezen moet je blijkbaar altijd naar een website gaan om te zien wat de werkelijke bedoeling is van hetgeen zwart op wit te lezen is.
Ik zal dus niet meer reageren op dit soort doorverwijzingen.

16again reageert inhoudelijk: Zet dan bij die link een tekst als "klik hier om te zien of u in aanmerking komt voor....." in plaats van zoals nu "iedereen met een betaalrekening krijgt korting."
Dat is een duidelijk suggestie. Hopelijk leert de Rabobank hiervan.

Gesloten