LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
szenden
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2018 17:15

Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door szenden »

Het is mij nu al een aantal keren overkomen: er wordt een fout gemaakt bij de credit card maatschappij (of het bedrijf waar je betaald hebt). Dan moet je reclameren en krijg je je geld terug. Maar als het een buitenlandse valuta betreft niet helemaal! Er wordt bij de terugboeking gerekend met een andere valutakoers en het verschilt loopt soms op tot €10!
Mag dit? De fout ligt niet bij mij, en dat er een koersverschil is , is toch niet mijn risico?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

szenden schreef:
08 okt 2018 17:23
Het is mij nu al een aantal keren overkomen: er wordt een fout gemaakt bij de credit card maatschappij (of het bedrijf waar je betaald hebt). Dan moet je reclameren en krijg je je geld terug. Maar als het een buitenlandse valuta betreft niet helemaal! Er wordt bij de terugboeking gerekend met een andere valutakoers en het verschilt loopt soms op tot €10!
Mag dit? De fout ligt niet bij mij, en dat er een koersverschil is , is toch niet mijn risico?
Wat zeggen je voorwaarden?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij welke creditcardmaatschappij gaat het dan "al een aantal keren" fout? Bij de mijne gaat het namelijk altijd goed, al jaren.

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Misschien handig om deze vraag bij de Crecitcardmaatschappij neer te leggen?
Zij kunnen u een beter antwoord geven dan wij aangezien we hun voorwaarden niet kunnen zien

timmerbedrijf010
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2018 15:53

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door timmerbedrijf010 »

Waarschijnlijk wordt het bedrag teruggestort door de webwinkel waarbij er inderdaad een verschil kan optreden door de wisselkoers. Dit is iets tussen jou en de webshop. Ik heb vroeger zelf eens een onterechte afschrijving gehad op mijn creditcard en dan wordt de betreffende transactie gewoon geschrapt waardoor er geen verschil ontstond.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik heb het zelf ook een keer bij de hand gehad. En het aangekaart bij de CC maatschappij waarop ik het verschil terugkreeg.
Neem even contact op zou ik zeggen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u in een andere valuta moet betalen, krijgt u exact hetzelfde bedrag in die andere valuta terug. De wisselkoers is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de webwinkel.
Dus aankaarten bij de CC maatschappij, of minder vaak iets kopen op plekken waar het vaak mis gaat.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

NeoDutchio schreef:
09 okt 2018 14:43
Dus aankaarten bij de CC maatschappij, of minder vaak iets kopen op plekken waar het vaak mis gaat.
Dat is hier helemaal niet aan de orde want het staat nergens. Er zijn bovendien genoeg buitenlanden waar het zelden misgaat zoals de USA. Zelfs in China gaat het vaak goed. En overal zijn klanten die bijvoorbeeld producten retour sturen.
Het onderwerp is valutakoersen en niet in welk land iemand iemand iets besteld heeft. Met die bestelling is blijkbaar helemaal niks mis. Want daar schrijft @szenden niet over.
Wel over een verschil in valutakoersen. Dus is het raadzaam de CC te raadplegen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Klaas Jan schreef:
09 okt 2018 15:08
NeoDutchio schreef:
09 okt 2018 14:43
Dus aankaarten bij de CC maatschappij, of minder vaak iets kopen op plekken waar het vaak mis gaat.
Dat is hier helemaal niet aan de orde want het staat nergens. Er zijn bovendien genoeg buitenlanden waar het zelden misgaat zoals de USA. Zelfs in China gaat het vaak goed. En overal zijn klanten die bijvoorbeeld producten retour sturen.
Het onderwerp is valutakoersen en niet in welk land iemand iemand iets besteld heeft. Met die bestelling is blijkbaar helemaal niks mis. Want daar schrijft @szenden niet over.
Wel over een verschil in valutakoersen. Dus is het raadzaam de CC te raadplegen.
Geen idee waar TS besteld heeft, maar iets terug sturen naar een land buiten de euro-zone doe je niet zonder reden. Je gaat niets in China bestellen, thuis beoordelen en terug sturen. Daar moet dus meer aan de hand zinn. Als ik in Amerika voor 100dollar iets bestel wat weer terug moet, dan krijg ik ook 100 dollar terug. Dat er een wisselkoers tussenzit is dan te begrijpen. Als ik voor mijn vakantie een bepaalde valuta pin is dat tegen die koers. Wat ik op het eind overhou is voor de koers op moment van inleveren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door renewouters »

szenden schreef:
08 okt 2018 17:23
De fout ligt niet bij mij, en dat er een koersverschil is , is toch niet mijn risico?
Eh, koersverschillen zijn wel jouw risico. De verkoper betaald gewoon terug wat hij terug moet betalen. Als jij vandaag een vreemde valuta pint, en je gaat het na een tijdje uitgeven als er toevallig een flinke inflatie is geweest in het betreffende land, dan is het toch ook jouw risico dat je er dan minder voor kunt kopen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door kweenie »

Je krijgt netjes het zelfde bedrag terug, waar ter wereld je ook betaalt. Het probleem is dat je jouw betaling en jouw terugbetaling vervolgens weer wilt omrekenen naar euro's.

Bij sommige winkels kun je ervoor kiezen om ook echt in euro's te betalen, in plaats van in de lokale valuta. In dat geval zou je ook een bedrag in euro's terug krijgen. Nadeel is dan wel dat zulke winkels meestal geen gunstige wisselkoers rekenen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
09 okt 2018 19:28
szenden schreef:
08 okt 2018 17:23
De fout ligt niet bij mij, en dat er een koersverschil is , is toch niet mijn risico?
Eh, koersverschillen zijn wel jouw risico. De verkoper betaald gewoon terug wat hij terug moet betalen. Als jij vandaag een vreemde valuta pint, en je gaat het na een tijdje uitgeven als er toevallig een flinke inflatie is geweest in het betreffende land, dan is het toch ook jouw risico dat je er dan minder voor kunt kopen?
De meeste reacties lijken eraan voorbij te gaan dat de vraag van TS is bij wie het koersrisico in deze casus, waarin er sprake is van een fout, ligt.

Als je gaat pinnen op vakantie en daarna het restant inlevert, of na verloop van tijd met inflatie te maken hebt, dan is het koersrisico een direct gevolg van een keuze die je zelf maakt. Als TS iets bestelt en het daarna retourneert, om maar eens iets te noemen, dan ligt het risico wat mij betreft inderdaad bij TS.

Als je echter te maken hebt met een fout van een ander, dus iets waar je niets aan kunt doen, dan ligt het koersrisico niet bij TS maar bij degene die de fout maakt.

De vraag is wel of er écht sprake is van een fout. Misschien kan TS even verduidelijken waar het precies over gaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
10 okt 2018 08:07

Als je echter te maken hebt met een fout van een ander, dus iets waar je niets aan kunt doen, dan ligt het koersrisico niet bij TS maar bij degene die de fout maakt.
Daar ben ik het niet mee eens. De koper kiest er bewust voor om in een bepaalde munteenheid te bestellen. De verkoper levert gewoon in zijn eigen munteenheid. Als de verkoper iets voor 10000 Turkse lira verkoopt, en vervolgens 10000 Turkse lira terug betaalt heeft hij daar niets op verdient of verloren.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
10 okt 2018 17:28
Moneyman schreef:
10 okt 2018 08:07

Als je echter te maken hebt met een fout van een ander, dus iets waar je niets aan kunt doen, dan ligt het koersrisico niet bij TS maar bij degene die de fout maakt.
Daar ben ik het niet mee eens. De koper kiest er bewust voor om in een bepaalde munteenheid te bestellen. De verkoper levert gewoon in zijn eigen munteenheid. Als de verkoper iets voor 10000 Turkse lira verkoopt, en vervolgens 10000 Turkse lira terug betaalt heeft hij daar niets op verdient of verloren.
Lees mijn reactie nog eens een keer :wink: ik maak nu juist een verschil tussen iets wat door TS geïnitieerd wordt, zoals een koop, en iets wat door een ander wordt geïnitieerd, zoals een foute afschrijving.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind de casus te onduidelijk om daar concreet iets over aan te geven. Maar stel dat je een product besteld bij een webwinkel in Amerika. Je betaald en daarbij wordt rekening gehouden met een koers. De winkel komt er later achter dat hij het product niet kan leveren en betaald het geld terug. Als gevolg van de wanprestatie en de wisselkoers krijg je vervolgens minder terug. Ontbinding heeft als gevolg dat de prestaties ongedaan gemaakt moeten worden. Als de koper $ 100,- heeft betaald en moet dan $ 100,- terugbetalen. Maar de wanprestatie maakt dat de verkoper ook de schade moet vergoeden.

Vergis je niet. Als de verkoper in Groningen woont en de koper in Maastricht, de verkoper een ondeugdelijk bank levert en de koper uiteindelijk ontbind, dan draait de verkoper op voor de transportkosten. Het argument dat de koper heeft gekozen om in Groningen te kopen legt het af tegen het argument dat de verkoper een wanprestatie had geleverd en de koper deze kosten niet had gehad, indien de verkoper correct was nagekomen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Fout credit card afrekening - niet hetzelfde bedrag terug

Ongelezen bericht door criticus2 »

creditcardmaatschappij kan er denk ik ook weinig aan doen wanneer de fout door een leverancier wordt gemaakt. Maar is het fout in afrekening, of een verkeerd geleverd (of besteld) product? weer te weinig info om een echt sluitend antwoord te gaan geven. Los ervan: welk land is het, en is het de moeite en negatieve energie waard om grensoverschrijdend achter 10,- aan te gaan. En wat worden de kosten van die exercitie..?

Gesloten