LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Wilmaas »

UPDATE maandag 29 oktober
Er lijkt na interventie rechtsbijstand schot in de zaak te komen, koop is ontbonden, maar fijtelijk is er nog niets gebeurt dan een toezegging. Uiterlijk vrijdag 9 nov. staat de aanbetaling op onze rekening.

Update woensdag 7 november
Zojuist contact gehad, het geld is overgemaakt op onze rekening volgens Seats and Sofas, niet dus....... weer keihard liegen.
Ik vraag om een overschrijvingsbewijs, antwoord, "er kan wat vertraging inzitten, maar we houden het in de gaten."
hoe moeilijk kan het zijn , nog niet opgelost dus..
Gaan we eerst 8 maanden op een bank wachten die niet komt, moeten we nu ook nog 8 maanden wachten op terug betalen aanbetaling?
Laatste update Na het opvragen en dit door cc-en naar de rechtsbijstand van het overschrijving bewijs is het geld uiteindelijk overgeboekt op onze rekening, tja, het zal wel een vraag blijven wanneer het nu echt is teruggeboekt maar we zijn verlost van deze..


Ik heb al gereageerd (gekaapt, oeps sorry) in een ander topic over Seats and Sofas.

Dat er meerdere zijn met diverse problemen weet ik, ook dat we eerst op de div. fora, klachtensites hadden moeten kijken.
Ook ben ik er van overtuigd dat het vaak goed gaat bij Seats and Sofas.

Mijn vraag is, wie heeft de koop succesvol ontbonden en de aanbetaling terug gekregen?

We hebben zelf een aankoop gedaan in week 4 2018, deze zou volgens verwachting geleverd worden voor week 17, uiterlijk week 30, dit staat op de overeenkomst. (400 euro aanbetaald op 1699 euro)
In week 26 zijn we voor een beschadigde bank naar de winkel in Heerlen geweest, we hebben deze niet meegenomen en ook niet het restant betaald. Zonder overleg is er een nieuwe bank besteld, zegt S&S.

We hebben aangegeven dat S&S in gebreke is en akkoord gaan met een ontbinding van de koop of alsnog levering van een goed product binnen de vermoedelijke levertijd als in de voorwaarden, kosteloos aan huis bezorgd, anders alsnog ontbinding, dit is aangetekend bevestigd door ons.

Er is alleen een mail ontvangen door ons met een akkoord kosteloos leveren aan huis. Ook ontvingen we een contract in tweevoud te ondertekenen en terug te sturen met een nieuwe leverdatum, verwacht week 41, uiterlijk week 52.
Het contract is niet ondertekend en we hebben schriftelijk aangegeven dat het door beide partijen ondertekende contract van 24 jan. 2018 geldig is, waarbij wij max. 2 maanden extra levertijd gunnen om alsnog te leveren (de totale levertijd is dan weer 13 weken), of met een andere oplossing te komen waar we ons in kunnen vinden. Commentaar blijft uit.

Er is niet geleverd voor oktober, S&S is nu in verzuim is de koop is ontbonden.
Hierna volgt een opgewonden telefoongesprek van een medewerker uit Heerlen, maar meneer we doen toch ons best... wij hebben nooit bevestig voor eind september te leveren etc.

Ik heb in het gesprek proberen aan te geven dat 24 januari 2018 juist wel is overeengekomen om uiterlijk week 30 te leveren en dat wij nadat voor de tweede keer de bank was besteld en een termijn ter grote van een vermoedelijke levertijd gegund is alsnog te leveren en dat deze verlopen is. Volgens de AV, art 5, mag ik als koper de koop dan eenzijdig ontbinden. Ik wil bevestiging van de ontbinding en binnen 2 weken de aanbetaling terug.


Medewerker in alle staten en zeker niet meer voor rede vatbaar, gooit de hoorn op de haak.. en nu maar afwachten....


Dus, wie heeft succesvol de koop kunnen ontbinden? of andere ervaringen?


groet.
Laatst gewijzigd door Wilmaas op 07 nov 2018 17:28, 3 keer totaal gewijzigd.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door yan »

Geen ervaring mee, gezien ik i.v.m. de eerdere berichten over deze bende (want winkel kan je het niet noemen) hier nooit meubels zal kopen..

echter u staat wel in uw gelijk: er is een 1e overeenkomst die niet wordt nagekomen dus mag u die ontbinden en hoort u uw geld terug te krijgen.

Dat kan op 2 manier,
1) U stelt S&S schriftelijk in gebreken en eist binnen 14 dagen uw geld terug. Doen ze dat niet dan schakelt u een incassobureau in welke eventueel vervolgens een rechtszaak zal aanspannen om uw geld terug te vorderen. (kosten rechtszaak moet u dan wel eerst voorschieten en dit kan vele maanden duren)

2) u gaat langs en maakt dusdanige stampij in de winkel zodat u toch inclusief €400,- vertrekt

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wilmaas schreef:
04 okt 2018 13:59
Dus, wie heeft succesvol de koop kunnen ontbinden? of andere ervaringen?
Ontbinding is een eenzijdige handeling. De eerste stap is het versturen van een ingebrekestelling nadat een vordering opeisbaar is geworden. Je geeft het bedrijf een laatste kans om te doen wat ze hebben belooft en daarna de overeenkomst ontbinden is. Hierna is het alleen een kwestie van naar de rechter stappen. Als tussenstap kun je ook incassohandelingen nemen waar je kosten maakt (zoals het versturen van een aangetekende brief) en daarvoor mag je € 48,40 in rekening brengen. Meer is het niet.

Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Wilmaas »

bedank voor de reactie.
yan schreef:
04 okt 2018 14:18


2) u gaat langs en maakt dusdanige stampij in de winkel zodat u toch inclusief €400,- vertrekt

Haha, heb ik al eens gedaan bij een andere winkel, maar dat was eens en nooit meer. Daarna wel een echt leuk gesprek gehad met een kop koffie op het politie bureau, was geen probleem maar leverde niets op. Die mannen hebben wel wat beters te doen toch.. Achteraf gaf de winkel wel toe fout te zitten en is het geld teruggestort. maar is niet goed voor mijn bloeddruk. :evil: :lol: Ik heb wel geduld en ook nog eventueel rechtsbijstand verz.
groet

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Wilmaas schreef:
04 okt 2018 19:20
...Ik heb wel geduld en ook nog eventueel rechtsbijstand verz...
En ook, wanneer ze je niet alsnog willen matsen, het benodigde bewijs??

Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Wilmaas »

chrisd1 schreef:
08 okt 2018 09:17
Wilmaas schreef:
04 okt 2018 19:20
...Ik heb wel geduld en ook nog eventueel rechtsbijstand verz...
En ook, wanneer ze je niet alsnog willen matsen, het benodigde bewijs??
Dat willen matsen, daar zijn we niet meer gevoelig voor. (of het moet gaan om de terug storting van de aanbetaling)

De site gelinkt aan het woord bewijs.. is het de bedoeling dat we een schadevergoeding moeten/mogen eisen? door de gedraging van de verkopende partij? Overigens hebben wij alle benodigde bewijzen. Niet nagekomen overeenkomst, in gebrekestelling en na verzuim ontbonden per brief, beide aangetekend en ontvangen, met bewijs ontvangst.


We hebben overigens weer telefonisch contact gehad, Wij houden vast aan de overeenkomst 24 jan. welke niet is nagekomen.

SaS probeert het nu met de stelling, "als we een nieuwe bank bestellen hoort daar een nieuwe overeenkomst bij i.v.m. garantie. met een nieuwe levertermijn. U moet deze ondertekenen."

Sorry SaS, we hebben het hier over een overeenkomst die niet is nagekomen van 24 januari 2018.

Seats and Sofas reageert nooit schriftelijk... enkel 2e contract ontvangen voor ondertekening en bevestiging dat kosteloos aan huis geleverd wordt via de mail.

Het bellen is altijd door een fiiaal medewerker Heerlen

groet

timmerbedrijf010
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2018 15:53

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door timmerbedrijf010 »

Schadevergoeding zal niet lukken denk ik, wat is je schade dan?

Een rechtszaak is voor 400 ook geen goed idee, mocht je winnen en wordt S&S veroordeeld tot het betalen van de proceskosten zijn er altijd kosten die niet verhaald kunnen worden. Denk aan het opstellen van de dagvaarding, afwikkelingskosten van de deurwaarder, etc..

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wilmaas schreef:
09 okt 2018 13:28
chrisd1 schreef:
08 okt 2018 09:17
En ook, wanneer ze je niet alsnog willen matsen, het benodigde bewijs??
De site gelinkt aan het woord bewijs.. is het de bedoeling dat we een schadevergoeding moeten/mogen eisen? door de gedraging van de verkopende partij? Overigens hebben wij alle benodigde bewijzen. Niet nagekomen overeenkomst, in gebrekestelling en na verzuim ontbonden per brief, beide aangetekend en ontvangen, met bewijs ontvangst.
Vergeet dat linkje maar, dat is hier niet relevant. Er is geen sprake van een onrechtmatige daad, maar hooguit van een wanprestatie.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door BreejKC »

zijn er altijd kosten die niet verhaald kunnen worden
.

Maar als je de verkoper die zijn overeenkomst niet nakomt, in deze kwestie SaS, in gebreke stelt, je de koop regulier ontbindt, dan doe je dat toch schriftelijk. Vermeldt dan altijd dat je ALLE te maken (juridische) kosten zult verhalen op de verkopende partij.

Als het dan uiteindelijk juridisch voor een rechter wordt uitgevochten dan neem je die overig gemaakte kosten toch in je eis mee? Of mag dat juridisch niet en blijven er in zulks geval altijd kosten voor de gedupeerde partij?

timmerbedrijf010
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2018 15:53

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door timmerbedrijf010 »

BreejKC schreef:
09 okt 2018 14:59
Als het dan uiteindelijk juridisch voor een rechter wordt uitgevochten dan neem je die overig gemaakte kosten toch in je eis mee? Of mag dat juridisch niet en blijven er in zulks geval altijd kosten voor de gedupeerde partij?
Je mag eisen wat je wilt, je mag de rechter vragen wat je wilt maar er zijn bepaalde kosten die simpelweg nooit worden toegewezen. De kosten voor het opstellen van een dagvaarding bijv.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Proceskosten komen gewoon voor vergoeding in aanmerking. De kosten voor vertegenwoordiging wordt volgens het liquidatietarief toegewezen. Voor het opstellen van een dagvaarding wordt 1 punt toegekend. Kosten van betekening door de deurwaarder komen ook voor vergoeding in aanmerking, mits de tegenpartij 14 dagen de tijd heeft gehad om het vonnis vrijwillig na te komen.

timmerbedrijf010
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2018 15:53

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door timmerbedrijf010 »

alfatrion schreef:
09 okt 2018 15:38
Proceskosten komen gewoon voor vergoeding in aanmerking. De kosten voor vertegenwoordiging wordt volgens het liquidatietarief toegewezen. Voor het opstellen van een dagvaarding wordt 1 punt toegekend. Kosten van betekening door de deurwaarder komen ook voor vergoeding in aanmerking, mits de tegenpartij 14 dagen de tijd heeft gehad om het vonnis vrijwillig na te komen.
Je hebt het over het salaris gemachtigde. Dat is een vergoeding voor oa. het opstellen van de dagvaarding. Die vergoeding is echter zo laag dat ieder incassobureau/jurist/deurwaarder extra kosten in rekening brengt die niet voor vergoeding in aanmerking komen.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Moneyman »

timmerbedrijf010 schreef:
09 okt 2018 16:03
alfatrion schreef:
09 okt 2018 15:38
Proceskosten komen gewoon voor vergoeding in aanmerking. De kosten voor vertegenwoordiging wordt volgens het liquidatietarief toegewezen. Voor het opstellen van een dagvaarding wordt 1 punt toegekend. Kosten van betekening door de deurwaarder komen ook voor vergoeding in aanmerking, mits de tegenpartij 14 dagen de tijd heeft gehad om het vonnis vrijwillig na te komen.
Je hebt het over het salaris gemachtigde. Dat is een vergoeding voor oa. het opstellen van de dagvaarding. Die vergoeding is echter zo laag dat ieder incassobureau/jurist/deurwaarder extra kosten in rekening brengt die niet voor vergoeding in aanmerking komen.
Dat is onjuist. Die kosten worden slechts in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld uitvoerige verweerzaken, doorberekend. In normale gevallen gebeurt dat niet. Je stelling dat er altijd extra kosten berekend worden is dus onjuist.

Overigens kan je ook de kosten die eventueel niet door de proceskostenveroordeling gedekt worden vorderen, maar de lat om die dan ook toegewezen te krijgen ligt wel hoog.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door alfatrion »

timmerbedrijf010 schreef:
09 okt 2018 16:03
Je hebt het over het salaris gemachtigde. Dat is een vergoeding voor oa. het opstellen van de dagvaarding. Die vergoeding is echter zo laag dat ieder incassobureau/jurist/deurwaarder extra kosten in rekening brengt die niet voor vergoeding in aanmerking komen.
Je erkent nu dat de stelling "de kosten voor het opstellen van de dagvaarding kunnen niet verhaald worden" onjuist of op zijn minst onvolledig is. Ook je stelling dat je er altijd kosten zijn die niet verhaald kunnen worden is onjuist. Immers, je kan zonder juridische vertegenwoordiging procederen.

Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Wilmaas »

Als het moet ga ik zelf naar de rechter, maar ga er van uit dat mijn rechtsbijstand ook hierin wat betekend, is vrij uitgebreid,

Of met mijn grote broer van de motorclub even gaan buurten... maar dat gaat hem niet worden..

Gezien het gesprek van gisteren met de medewerker heb ik ook nog hoop zonder procedure, maar het blijf SaS

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, dan kunnen zij overwegen om je uit te kopen. In dat geval is het een kwestie van het gesprek met de rechtsbijstandsverzekering aangaan, indien S&S de ontbinding niet accepteert.

timmerbedrijf010
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2018 15:53

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door timmerbedrijf010 »

alfatrion schreef:
09 okt 2018 16:47
Je erkent nu dat de stelling "de kosten voor het opstellen van de dagvaarding kunnen niet verhaald worden" onjuist of op zijn minst onvolledig is. Ook je stelling dat je er altijd kosten zijn die niet verhaald kunnen worden is onjuist. Immers, je kan zonder juridische vertegenwoordiging procederen.
Plaats die stelling in de context van dit topic en het is duidelijk denk ik? Ik zie TS namelijk niet zelf een dagvaarding opstellen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door alfatrion »

timmerbedrijf010 schreef:
09 okt 2018 22:20
Plaats die stelling in de context van dit topic en het is duidelijk denk ik?
Dat is alleen waar indien binnen de context op te maken is dat die stelling slechts op een deeldomein van toepassing is en dat kan ik er niet uit opmaken.
timmerbedrijf010 schreef:
09 okt 2018 22:20
Ik zie TS namelijk niet zelf een dagvaarding opstellen.
Toegeven, de meeste consumenten zullen dat niet doen, maar als je een eenvoudige zaak hebt dan is dat goed te doen. Een brief kan ook dienen als dagvaarding. Beste rechter, ik eis x, omdat y en mijn bewijs is z. Denk aan de rijdende rechter.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door Radar »

Enkele offtopic bijdragen door Moderator verwijderd.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: koop ontbinden seats and sofas, bij wie is dit gelukt

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat argument van S&S mbt garantietermijn is kul natuurlijk, garantie gaat in op moment van levering en dus in gebruikname, niet van bestelling.

Gesloten