LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gamma tuinplanken

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Jannenman
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2018 14:07

Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door Jannenman »

Een heel verhaal over 7 tuinplanken uit de hel...

Mijn zus en ik, beiden tegen de 60, hebben wat tuinhout nodig. Zij een poort en wat balkjes en ik 7 planken voor een dakje van m'n houtkot. We hebben weinig geld en geen auto. Het is half augustus.
Samen bestellen bij Gamma webwinkel dan maar en laten bezorgen a 50 euro. Ik loop dan wel een paar keer een paar honderd meter met de planken naar mijn huis.
29 augustus, 's morgens vroeg wordt het spul bezorgd. Ik loop een paar keer met de planken en leg ze in de garage.

Een dag of wat later denk ik het dakje maar te maken. Ik bevestig 1 plank en merk dat deze ietsjes krom is. Kan gebeuren, zeker bij planken van 360 lang. Toch maar even de rest controleren voordat ik verder ga:
4 zijn heel erg krom, ondoenlijk voor waar ze voor bedoeld zijn (overlappende planken dakje), 2 matig krom, 1 redelijk recht, maar beschadigd. "Dat is flut", denk ik. Het is de bagger die iedereen normaal in de winkel laat staan. De laatste 7 van een hele partij waar iedereen steeds de beste heeft uitgezocht. Waarom sturen ze dit? Dit had ik niet verwacht.

Ik moet er maar het beste van maken. Eerst maar eens precies meten dan hoe ik het moet doen. De plank die zit, blijkt niet 14 cm (zelfs 14,2 staat op de bezorgbon), maar 13. Damn. Ze zijn allemaal precies 13. Damn, damn. Dat haal ik nooit, zeker niet als ik ruim 3 cm kromheid moet compenseren. Ze zijn ook 1 mm dunner dan gespecificeerd, allemaal. Ik heb te weinig hout nu, omdat ze niet hebben geleverd wat ik heb besteld.
Hoe raar is dit? Je kunt toch verwachten als je zo'n slechte kwaliteitscontrole hebt op je uitgaande producten, dat mensen hier niet blij mee zijn? In de winkel, oke, maar zelfs daar zal een deel van het hout onverkoopbaar blijken en dat gaat terug naar de leverancier oid. Niemand wil het. Waarom sturen ze deze bagger dan via transport naar mij? Is dit regel, ipv uitzondering? "Hee, stuur deze rotzooi maar op, misschien hebben ze het niet door en dan zijn wij er vanaf", zoiets?

Ik kan hier niets mee zo en besluit klantenservice te bellen:
Ja, dat kan, zegt een dame. Ik moet foto's maken van alle mankementen, dit op de computer zien te krijgen en uploaden naar Gamma webwinkel, inclusief een boel gegevens. Als dat gebeurd is en goed bevonden, kunnen de planken worden omgewisseld. "Omgewisseld?", vraag ik, "wilt u deze planken nog terug dan? En er zit er al 1 bevestigd!". Ja, zegt ze, zo moet dat.
"Ja, maar mevrouw, waarom wilt u dan foto's? Je zou denken dat het logisch is als gamma de planken blind omwisselt, als een klant klaagt en foto's vraagt als bewijs als ze de troep niet terug willen". Nee, dat zie ik verkeerd...
"Wat raar", denk ik. Ik heb niet veel zin om die ene plank eraf te halen, want dan zit ik met 'reserve' gaten in mijn balken. Bovendien ben ik benadeeld door hun fout. Toch? Wat vreemd. Alsof meneer Gamma wakker gaat liggen van 7 kromme planken? En ik voel ergens al aankomen dat de vervangende planken ook weleens te smal zouden kunnen zijn... dan is wat extra hout wel handig. Helaas.
Ik heb ook verteld dat de bon op naam van mijn zus staat, maar dat dit via mij moet. Dit is geen probleem.

1/5

Lowieze
Berichten: 6532
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Is het niet handiger om zelf in de winkel planken uit te zoeken en die dan te laten bezorgen? Zo hebben wij het met schuttingdelen gedaan, omdat daar ook nogal eens wat aan mankeert.
En dat de planken die u niet wilt terug moeten naar Gamma, dat lijkt me volkomen normaal. U zou liever 14 planken hebben voor de prijs van 7?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door angel1978 »

voor 'rechte' planken moet je niet bij de gamma zijn.. ook in de winkel zijn ze zo krom als wat.
daarvoor is een houthandel.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is al een tijdje droog en de planken staan rechtop. Door de droogte krimpen ze en door het staan trekken ze krom. Koop je het hout in het voorjaar zijn ze nat en een stukje groter/dikker. Dat is een eigenschap van hout. Wilt u goede planken hebben zal u deze dus ook zelf moeten bekijken.
Dat Gamma de kromme planken terug wil is niet zo vreemd.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door BL2 »

...1/5....
Komen er nog meer delen van dit verhaal, dan wacht ik nog even met reageren ?

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door blont007 »

Goede en rechte planken koop je bij houtgrossier, liggend op de grond met afstandlatjes om de lucht te laten circuleren. Droog hout in een geventileerde ruimte en op bijna elke maat die u wenst.

Makkelijker kan het haast niet en nog goedkoper ook :wink:

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Jannenman schreef:
10 okt 2018 17:23

"Omgewisseld?", vraag ik, "wilt u deze planken nog terug dan?
"Ja, maar mevrouw, waarom wilt u dan foto's?
"Wat raar", denk ik. Ik heb niet veel zin om die ene plank eraf te halen, want dan zit ik met 'reserve' gaten in mijn balken. Bovendien ben ik benadeeld door hun fout. Alsof meneer Gamma wakker gaat liggen van 7 kromme planken?
Samengevat: de levering is terecht niet naar wens en kan gratis omgewisseld worden. Maar de klant vind zichzelf koning en vind dit niet voldoende.

@TS, ik snap je punt en frustratie uiteraard. Echter schrijf je het hier met een overtaan aan minachting.
Laatst gewijzigd door webshopeigenaar14 op 11 okt 2018 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door JozJan »

BL2 schreef:
11 okt 2018 10:49
...1/5....
Komen er nog meer delen van dit verhaal, dan wacht ik nog even met reageren ?
Zou het een dagelijks feuilleton worden? Vermakelijk leesvoer in ieder geval. :D
Inhoudelijk, tja...

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door piet987654 »

Een jaartje of 12 geleden, toen wij nieuw in dit huis kwamen, hebben wij samen met de buren een schutting gezet, bestaande uit ge-impregneerde palen en tuinschermen ertussen. Aangezien wij al waren getipt voor dit soort praktijken, Hebben we ze daar zelf uitgezocht, recht en zonder knoesten erin. En lopend naar huis gebracht (1 Km) op iedere schouder 2 palen, met 2 personen, zo naar huis. En toen weer terug voor nog een keer 4 van die palen. Het had wel iets weg van die beroemde klassieker "De plank" Die schermen, ook zelf uitgezochte exemplaren, zijn thuisgekomen met een geleend karretje van de bouwmarkt. helaas ben ik bang dat er niets anders op zit dan deze te proberen te ruilen. echter dan loopt U weer de kans op krom me exemplaren. Tip: Als iemand dit soort zaken nodig heeft, regel iemand die ze kan vervoeren en kies ze zelf uit, bespaart een heleboel gez...

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door juliomariner »

Probeer bij de Gamma maar eens recht hout te vinden, gaat wel ff zoeken kosten

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door crazyme »

juliomariner schreef:
11 okt 2018 18:31
Probeer bij de Gamma maar eens recht hout te vinden, gaat wel ff zoeken kosten
Plaatmateriaal is meestal wel recht.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar het lukt wel om recht hout te vinden bij de Gamma. Alleen blijven ze dan met de kromme en de knoesten zitten, en daarvan zijn er dus 7 bij de TS terecht gekomen.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Ook bij Karwei ( Ook een onderdeel van Gamma) is het niet veel beter. Maar het doet zich het meeste voor bij geïmpregneerd hout!

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee, bij al het hout.
Moet je ook eens zien hoe latten en balkjes in de vakken liggen, Schots en scheef door elkaar heen.
Geen wonder dat alles krom en getordeerd is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door crazyme »

BL2 schreef:
14 okt 2018 11:10
Nee, bij al het hout.
Moet je ook eens zien hoe latten en balkjes in de vakken liggen, Schots en scheef door elkaar heen.
Geen wonder dat alles krom en getordeerd is.
Het is krom en getordeerd omdat het hout niet lang genoeg heeft kunnen drogen voordat het gezaagd werd.

Dat het schots en scheef in de stelling ligt is omdat elke klant probeert een rechte lat te vinden....

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door BL2 »

Het hout is krom omdat het in de winkels niet goed opgeslagen ligt, zet een rechte Gamma balk maar eens een nachtje schuin tegen de muur.......
Ze hebben compleet geen verstand hoe je gezaagd hout opslaat.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gamma tuinplanken

Ongelezen bericht door BreejKC »

Karwei en Gamma zijn in principe dezelfde firma's. Kijk maar eens als je één van beide namen intikt op internet. Het concern heet dasdwerkelijk : Intergamma BV De goederen in de winkels komen dus uit precies dezelfde magazijnen. Ook de websites lijken verdacht veel op elkaar en zelfs de prijzen van dezelfde producten zijn hetzelfde. Alleen de kortingsacties verschillen en wisselen van week tot week om.

Gesloten