LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] .

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: .

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
14 okt 2018 22:28
Het is je te verwijten als je weet dat er een probleem is, en dat vervolgens verzwijgt. Juist dat is iets wat in de autohandel, en naar ik aanneem ook in de handel in motoren, schering en inslag is.
Dus u beweert hier dat de Ts zit te liegen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: .

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
14 okt 2018 23:14
witte angora schreef:
14 okt 2018 22:28
Het is je te verwijten als je weet dat er een probleem is, en dat vervolgens verzwijgt. Juist dat is iets wat in de autohandel, en naar ik aanneem ook in de handel in motoren, schering en inslag is.
Dus u beweert hier dat de Ts zit te liegen?
Lees jij wel wat er staat, of wil je gewoon niet begrijpen wat er staat?

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: .

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
14 okt 2018 23:49
Lady1234 schreef:
14 okt 2018 23:14
witte angora schreef:
14 okt 2018 22:28
Het is je te verwijten als je weet dat er een probleem is, en dat vervolgens verzwijgt. Juist dat is iets wat in de autohandel, en naar ik aanneem ook in de handel in motoren, schering en inslag is.
Dus u beweert hier dat de Ts zit te liegen?
Lees jij wel wat er staat, of wil je gewoon niet begrijpen wat er staat?
Ja, ik lees wat er staat. Maar u schrijft ook dit.

Geef maar eens een onderbouwing waarom mijn aanname niet terecht is, en waarom de aanname dat de topicstarter werkelijk van niks wist wél terecht is. En bespaar me de praatjes over jouw motor, het gaat om de topicstarter

Waarom moet een forumlid onderbouwen waarom uw aanname niet terecht is? En waarom moet een forumlid onderbouwen dat een topicstarter wel de waarheid vertelt?

Beetje de omgekeerde wereld.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: .

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een vervoermiddel dat is verkocht om mee deel te nemen aan het verkeer en tweedehands is zal beginnende slijtage hebben, maar er zit een verschil met een piston die over zes maanden kapot is en een piston die de dag na de verkoop kapot is. Het is onterecht om dat laatste categorisch aan te duiden als conform met als argument: "als je dat niet wilt dan had je maar een nieuwe moeten kopen".

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: .

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een zuiger gaat niet stukje bij beetje kapot.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: .

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
15 okt 2018 00:31


Ja, ik lees wat er staat. Maar u schrijft ook dit.

Geef maar eens een onderbouwing waarom mijn aanname niet terecht is, en waarom de aanname dat de topicstarter werkelijk van niks wist wél terecht is. En bespaar me de praatjes over jouw motor, het gaat om de topicstarter

Waarom moet een forumlid onderbouwen waarom uw aanname niet terecht is? En waarom moet een forumlid onderbouwen dat een topicstarter wel de waarheid vertelt?

Beetje de omgekeerde wereld.
Volgens jou beweer ik dat de topicstarter zit te liegen. Ik beweer niks, ik benoem een aantal mogelijkheden, en benoem die mogelijkheid als aannames. Dat is iets anders dan een keiharde beschuldiging uiten. Daarom vraag ik me af of je wel leest wat er staat, of dat je gewoon niet wil begrijpen wat er staat.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: .

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
15 okt 2018 09:18
Maar een zuiger gaat niet stukje bij beetje kapot.
Ook een zuiger ondergaat slijtage. Daarnaast kan er sprake zijn van een lek.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: .

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
15 okt 2018 02:50
Een vervoermiddel dat is verkocht om mee deel te nemen aan het verkeer en tweedehands is zal beginnende slijtage hebben, maar er zit een verschil met een piston die over zes maanden kapot is en een piston die de dag na de verkoop kapot is. Het is onterecht om dat laatste categorisch aan te duiden als conform met als argument: "als je dat niet wilt dan had je maar een nieuwe moeten kopen".
Er wordt hier een 22 jaar oude motorfiets gekocht, het is conform mijn verwachtingen dat er mankementen kunnen optreden.
Hier gebeurt dat niet na een dag , maar na een week. De link met rijstijl van nieuwe eigenaar is snel gelegd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: .

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 okt 2018 09:58
alfatrion schreef:
15 okt 2018 02:50
Een vervoermiddel dat is verkocht om mee deel te nemen aan het verkeer en tweedehands is zal beginnende slijtage hebben, maar er zit een verschil met een piston die over zes maanden kapot is en een piston die de dag na de verkoop kapot is. Het is onterecht om dat laatste categorisch aan te duiden als conform met als argument: "als je dat niet wilt dan had je maar een nieuwe moeten kopen".
Er wordt hier een 22 jaar oude motorfiets gekocht, het is conform mijn verwachtingen dat er mankementen kunnen optreden.
Hier gebeurt dat niet na een dag , maar na een week. De link met rijstijl van nieuwe eigenaar is snel gelegd.
Die aanname kan natuurlijk terecht zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Daarom is de bewijsopdracht voor de nieuwe koper moeilijk - maar niet onmogelijk.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: .

Ongelezen bericht door BreejKC »

De onderbouwing van mij staat in mijn reactie. Niet even vluchtig lezen dus. Ja, als je weet dat er een defect is, dan moet je dat melden en je prijs daarop aanpassen. Maar soms weet je gewoon niet bij een oude motorfiets wanneer in het binnenste van het masjien iets kapot zal gaan. Juist als je tegen de koper zou zeggen "volgende week zal de krukas wel in de soep draaien" terwijl je daar geen enkele aanwijzing voor hebt is een (foutieve) aanname.

Zo ook met de pistonpen van een zuiger. Dat zit ergens heel diep in het binnenste van de motor. Heeft in voorkomend geval vele jaren en dito kilometers betrouwbaar gewerkt. Een verkoper, maar ook een koper zal voor de verkoop/koop zijn motorfiets echt niet zo ver uit elkaar sleutelen om te controleren of alles wel pico bello in orde is.

Uitgaande van de eerlijkheid van TS mag je dus aannemen (ja, dit is een aanname) dat hij geen aanwijzingen had dat een onderdeel zo diep in het motorblok defect zou raken. Ook de koper van de motorfiets heeft zo'n aanwijzing tijdens de proefrit kennelijk niet gehad. En ik vraag me zelfs af, maar ben daar te weinig techneut voor, als je met een stethoscoop aan de motor geluisterd zou hebben (wie doet dat nou bij de aankoop van een oude motorfiets) of je het aanstaande defect opgemerkt zou hebben.

Conclusie mijnerzijds. In dit geval heeft de koper gewoon vette pech gehad.
Advies: koop de te vervangen onderdelen via een motoronderdelenzaak op internet, ca. 50% tot 100% voordeligerals het kopen in een reguliere motorwinkel. Zoek een monteur via Marktplaats.nl of Werkspot.nl, als hij zelf die reparatieklus niet aandurft, en de schade zou wellicht dan nog iets mee kunnen vallen.
En laatste advies. Rij met een zo oude motor een stukje voorzichtiger. Haal het onderste van het vermogen niet meer naar boven. Want vele jaren is er (verborgen) slijtage opgetreden en dat wreekt zich als grote vermogens van zulke oude fietsen gevraagd wordt. En wees ergens blij dat het nu met de pistonpen van de zuiger is gebeurd. Maar ook een cruciaal onderdeel rondom veiligheid, stabiliteit of stilstand kan plotseling kapot gaan. Bij grote snelheden loopt zoiets dan heel vervelend af.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 15 okt 2018 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: .

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk. De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.

Dat maakt de aanname dat de topicstarter het wist en de motor daarom 'even gauw' verkocht heeft nog niet tot een feit. Maar het geeft hoe dan ook te denken. En of het 'vette pech' is voor de koper weet ik zo net nog niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: .

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
14 okt 2018 21:55
De verhalen van Breejkc hiervoor staan bomvol aannames. Voor de vraag van TS weinig relevant.

De reacties van witte angora staan ook vol aannames, dus voor de vraag van TS ook weinig relevant.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: .

Ongelezen bericht door BreejKC »

De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
WA, kennelijk bent u net zo weinig techneut als ik. Maar volgens mij merk je een mankement aan de pistonpen van een zuiger niet voortijdig op. Die breekt, door waarschijnlijk langdurige slijtage, van het ene op het andere moment af, zonder enige vooraankondiging.

Waarom dat dan wel in week 1145 het defect zich voordoet en zich dat in de weken 1135 t/m 1143 niet heeft voorgedaan, dat weet ik echt niet. En ik denk dat zelfs de fabriek of de meest knappe technische kop daar geen antwoord op kan geven. Net zo min als dat je antwoord zult krijgen waarom pech op een bepaald moment optreedt en diezelfde pech niet eerder opgetreden zou is omdat het de gedupeerde dan beter uitkwam.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: .

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
15 okt 2018 10:21
Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk.
Ik sluit niet uit dat de verkoper de motor al een tijd niet of nauwelijks heeft gebruikt, en daarom tot verkoop is overgegaan.
En de nieuwe eigenaar is pas echt weer gaan rijden
Oftewel: Statistiek? De motor is niet alle 1144 weken gelijkmatig gebruikt

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: .

Ongelezen bericht door chrisd1 »

BreejKC schreef:
15 okt 2018 10:29
...Maar volgens mij merk je een mankement aan de pistonpen van een zuiger niet voortijdig op. Die breekt, door waarschijnlijk langdurige slijtage,
...of al dan niet kortstondige extreme toerentallen in onbelast.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: .

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
15 okt 2018 10:21
Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk. De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
Ik rij zuinig en defensief. Remmen doe ik alleen als het nodig is, ik rol liever uit. Mijn remmen slijten dus niet zo hard. Ik laat 1 keer mijn vrouw rijden die iets feller rijdt. Gevolg: op de snelweg een noodstop. Hete remmen en regenval. Hierdoor zijn er problemen met de remmen ontstaan, zijn kromgetrokken. Dan kan je roepen dat het heel toevallig is dat precies nu een probleem ontstaat, maar dat kan dus ook gewoon aan de bestuurder liggen.
Een oude motor die niet veel gereden heeft ineens op z’n staart trappen kan een reden zijn dat er een probleem ontstaat.
We hebben in deze casus te weinig informatie om te weten wanneer statistisch de grootste kans is op dit euvel en of het verband zou kunnen houden in het rijgedrag van beide bestuurders.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: .

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom zeg ik ook: het zijn allemaal aannames. Feitelijk kunnen we geen enkel advies geven aan de topicstarter. De koper zal moeten bewijzen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was, en de verkoper zal vervolgens moeten bewijzen dat het niet zo was.

Voor de koper is het een lastige opgave, maar zeker niet onmogelijk. Maar voor anonieme mensen op dit forum die de motor in kwestie nog nooit gezien hebben, geen inzage hebben in een eventueel technisch rapport, die geen idee hebben hoe beide berijders ermee om zijn gegaan en noem maar op, is het wel onmogelijk om klip en klaar aan te geven hoe de vork in de steel steekt en wie de pech heeft de reparatie te moeten betalen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: .

Ongelezen bericht door chrisd1 »

witte angora schreef:
15 okt 2018 11:20
Daarom zeg ik ook: het zijn allemaal aannames. Feitelijk kunnen we geen enkel advies geven aan de topicstarter. De koper zal moeten bewijzen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was, en de verkoper zal vervolgens moeten bewijzen dat het niet zo was.

Voor de koper is het een lastige opgave, maar zeker niet onmogelijk. Maar voor anonieme mensen op dit forum die de motor in kwestie nog nooit gezien hebben, geen inzage hebben in een eventueel technisch rapport, die geen idee hebben hoe beide berijders ermee om zijn gegaan en noem maar op, is het wel onmogelijk om klip en klaar aan te geven hoe de vork in de steel steekt en wie de pech heeft de reparatie te moeten betalen.
...hoe de vork in de steel steekt en gaat TS vrijuit.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: .

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
15 okt 2018 10:21
Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk. De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
Dat heet toeval. Het is (helaas) een menselijke eigenschap om tussen toevallige gebeurtenissen een oorzakelijk verband te zoeken.

Als je het tijdsinterval oprekt, neemt de kans op een gebeurtenis altijd toe.
Overigens zie ik niet waarom de kans dat het defect precies 8 weken eerder optreedt groter zou zijn.
Hoe groter het interval waarbinnen het defect optreedt, hoe groter de kans. Als het interval een week is, maakt het niet veel uit waar je dat interval "legt", acht weken voor verkoop, of vlak na verkoop.

Als je het statistisch wilt benaderen, zou je van een groot aantal motoren van 22 jaar oud de "pechgegevens" moeten hebben. Die hebben we niet. Maar van een dergelijk oude motor kun je verwachten dat er (plotseling) iets defect raakt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: .

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Erthanax schreef:
15 okt 2018 12:10
Maar van een dergelijk oude motor kun je verwachten dat er (plotseling) iets defect raakt.
Zeker als die een nieuw baasje krijgt, dat er nog achter moet komen, wat daarmee wél; maar vooral ook wat daar allemaal niét mee kan.

Gesloten