LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Eva_T »

Mijn klomp breekt:

UWV maakt een “foutJE” door mij afgelopen maand slechts €60 uit te betalen. Zou worden gecorrigeerd met een nabetaling. Uiteindelijk werd er nog te weinig netto overgemaakt (bruto klopte het wel). Zeggen ze doodleuk; “Tsja, kunnen we niets aan doen. Het systeem betaalt nu eenmaal op deze manier uit en er wordt meer belasting ingehouden net als bij bijvoorbeeld vakantiegeld. Máár u kunt het gewoon terugvragen aan bij de aangifte 2018 hoor!”
Ten eerste moeten mijn rekeningen gewoon deze maand worden betaalt, en niet pas in april 2019.
Ten tweede: Als mijn werkgever een foutje maakte met uitbetalen, kreeg ik een correctie uitbetaling zodat ik netto in ieder geval hetzelfde over hield... Hoe kan het dat dit bij uitgerekend het UWV (waar veel WW’ers ieder dubbeltje moeten omdraaien) anders werkt? Is dit gewoon de arrogantie van de macht, of is hier een reden voor?
Zijn hier mensen met verstand van deze ongelofelijk bureaucratische instantie?
Laatst gewijzigd door Eva_T op 16 okt 2018 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door mahadma »

"Ben op lullige manier baan kwijt geraakt", deze zin geeft aan dat er wat gebeurd is, maar om anamneses te voorkomen is het wellicht handig om beperkte info te schrijven, zonder privé gegevens. Die redenen waardoor en de tijdspanne van de betalingen en van wie kunnen veel helder maken.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een laag inkomen, kan het hooguit 4,6% schelen. En inderdaad, als u volgend jaar aangifte doet en er is teveel ingehouden, krijgt u dat terug.

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Eva_T »

Lady1234 schreef:
16 okt 2018 12:50
Bij een laag inkomen, kan het hooguit 4,6% schelen. En inderdaad, als u volgend jaar aangifte doet en er is teveel ingehouden, krijgt u dat terug.
Hoe kom je nou bij het stellige 4,6%? Het scheelt in mijn geval zo’n 25%!
En dan nog: rekeningen moeten gewoon deze maand betaald worden. Niet pas als ik het in april 2019 terug krijg. Als je het al terug krijgt....

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Eva_T »

Zojuist werd ik teruggebeld door een medewerker van de klachtenafdeling;
Er is niets aan te doen. Het is een systeemfout die de uitbetaling als “extra” uitbetaling ziet. Hoe krom is dat? Tis niets extra, tis mijn salaris!
Daarnaast vind ik dat men meer had moeten doen om deze domme fout te voorkomen, want dan had ik nu niet met de gebakken peren gezeten.
Ook begreep ik van de medewerkster dat het een optie was om mijn uitkering samengevoegd met de volgende te ontvangen, dan was er wel normaal belast. Waarom werd mij die optie niet voorgesteld? Een maandje kan ik wel wat uitstellen!
Als dit bij een werkgever was gebeurd, had deze mogen betalen en nog een boete gekregen ook. Waarom niet bij het UWV? Ohja; macht?!
Maar, ik krijg nu wel een brief met excuses. Whoehoe. Lang leve de bureaucratie.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eva_T schreef:
16 okt 2018 12:56
Lady1234 schreef:
16 okt 2018 12:50
Bij een laag inkomen, kan het hooguit 4,6% schelen. En inderdaad, als u volgend jaar aangifte doet en er is teveel ingehouden, krijgt u dat terug.
Hoe kom je nou bij het stellige 4,6%? Het scheelt in mijn geval zo’n 25%!
En dan nog: rekeningen moeten gewoon deze maand betaald worden. Niet pas als ik het in april 2019 terug krijg. Als je het al terug krijgt....

Kijk op de groene tabel. Wat u schrijft 25%, kan niet.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 012018.pdf

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het heeft met het zgn. schijventarief van Inkomstenbelasting betalen te maken. Door nabetalingen en/of extra bruto betalingen gedurende het kalenderjaar kun je met het belastbaar inkomen zomaar in een hogere belastingschijf, lees hoger te betalen % belasting over het inkomen, terecht komen. Dat kan bij de aangifte achteraf, als het hogere tarief niet als loonbelasting is ingehouden, tot een nare verrassing als nabetaling lijden. Dan is er weer iets te mekkeren dat er vooraf te weinig ingehouden is. Je Kunt dus stellen dat, om dit laatste te voorkomen, dit een voorzorgsmaatregel van de betalende/uitkerende instantie is.

Kijk de schijventarieven over de inkomstenbelasting maar eens na en u ziet dat het % inhouding tussen die verschilende schijven nogal verschillend is. En dan willen ze in de toekomst (of is dit al zo?) het aantal schijven ook nog verminderen, waardoor het verschil hiertussen nog groter zal zijn.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is natuurlijk bij de eerste betaling al rekening gehouden met de loonheffingskorting.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
16 okt 2018 17:06
Er is natuurlijk bij de eerste betaling al rekening gehouden met de loonheffingskorting.
Die 1ste betaling was 60,- .....

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
16 okt 2018 17:20
Lady1234 schreef:
16 okt 2018 17:06
Er is natuurlijk bij de eerste betaling al rekening gehouden met de loonheffingskorting.
Die 1ste betaling was 60,- .....
Ja, netto.

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Eva_T »

Lady1234 schreef:
16 okt 2018 15:33
Eva_T schreef:
16 okt 2018 12:56
Lady1234 schreef:
16 okt 2018 12:50
Bij een laag inkomen, kan het hooguit 4,6% schelen. En inderdaad, als u volgend jaar aangifte doet en er is teveel ingehouden, krijgt u dat terug.
Hoe kom je nou bij het stellige 4,6%? Het scheelt in mijn geval zo’n 25%!
En dan nog: rekeningen moeten gewoon deze maand betaald worden. Niet pas als ik het in april 2019 terug krijg. Als je het al terug krijgt....

Kijk op de groene tabel. Wat u schrijft 25%, kan niet.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 012018.pdf

Ik hoop dat je bedoelt dat het UWV dit niet kan maken. Want ik kan best wel rekenen en ik hou niet van liegen.
Voor mij is het ook verre van logisch, vandaar mijn vraag hier.
Inmiddels heb ik een klacht ingediend, ze zijn er mee bezig, maar vooralsnog houden ze vol dat het “systeem nu eenmaal zo werkt”.

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: UWV hanteert hoger bijzonder belastingtarief voor nabetaling WW

Ongelezen bericht door Eva_T »

Update: Ik ben gisteren gebeld en kreeg ik te horen dat het restant wordt bijgestort. Dit na 2 officiële klachten en tig verhitte telefoongesprekken.
Ik vraag me echt af waarom ik hier dan zó vaak over heb moeten bellen, en meerdere medewerksters mij mededeelde dat ze niets voor me “konden” doen. Vrees dat het een kwestie van willen was.....
Voor een ieder die dit ook mee maakt: blijkbaar loont het om voet bij stuk te houden!

Gesloten