LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervanging afgekeurde elektra meter

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
DeTeeler
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2018 21:23

Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door DeTeeler »

Mijn meter is administratief afgekeurd en Liander wilt graag een afspraak maken voor vervanging. Ik heb zonnepanelen en een dubbele meter die hier geschikt voor is. Inmiddels heb al meer geproduceerd dan ik heb verbruikt dit jaar.
Nu wil ik geen slimme meter, en deze heb ik ook geweigerd eerder dit jaar. In de afspraak brief staat tevens ook dat als ik de slimme meter niet wil, ik voor een traditionele meter kan kiezen.
Nu vraag ik mij af wat voor meter dat dan is, en mag dit ook als ik zonnepanelen heb?
De website van Liander geeft hier geen info over, sterker nog nergens is er te vinden dat je bij afkeuring ook voor een traditionele meter kan kiezen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21
Beste antwoord
Gekozen door DeTeeler

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

door thecure » 17 okt 2018 17:12

Nog wat leesvoer over het weigeren:

http://www.vandekamer.com/instanties/nieuwe-meter-4
De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Eerst controleren of je meter daadwerkelijk is afgekeurd;

https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters

Netbeheerders schermen wel vaker hiermee om de meter te kunnen vervangen, zie andere topics op dit forum.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik zou al die moderne elektrische dingen weg doen en alles weer op stoom gaan doen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nu u er toch over begint: Als in Friesland de waterstanden te hoog worden en de elektrische gemalen het niet meer aankunnen, komt het Woudagemaal op stoom, letterlijk.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door thecure »

snuffel1 schreef:
17 okt 2018 16:54
U kunt het best voor een traditionele meter kiezen want die gunstiger voor de teruglevering omdat de meter terug kan draaien. Een digitale meter schijnt dat niet te kunnen en meet separaat de terug geleverde stroom waar u maar een paar cent voor terug krijgt.
Dit is complete onzin. We kennen immers de salderingsregeling. De opgewekte kwh's mag je aftrekken van de verbruikte kwh's.

Een draaischijf meter saldeert idd direct op de meter. Bij een digitale meter saldeer je administratief.

Voordeel is wel dat bij een draaischijf meter er minder kans op fouten is. De stand is gewoon lager dan anders doordat hij terugdraait. Bij een digitale moet de verrekening plaatsvinden bij de afrekening.
Laatst gewijzigd door thecure op 17 okt 2018 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door thecure »

Nog wat leesvoer over het weigeren:

http://www.vandekamer.com/instanties/nieuwe-meter-4

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Natuurlijk kun je de zgn. "slimme meter" weigeren omdat dit, waarschijnlijk in de toekomst "slimmer" zou zijn als een elektronische meter die de terug levering als tellerstand noteert.

Laat ik eerst uit ervaring spreken. Op mijn dak liggen inmiddels meer dan vijf jaar zonnecellen en sindsdien heb ik ook een "slimme meter". Nog nooit problemen daarmee ervaren en de tellerstand van de terug leveringen worden netjes door mijn energieleverancier van het verbruik afgetrokken, zodat ik minder verbruik hoef te betalen. Zo werkt dus de salderingsregeling.

"Maar de overheid wil die salderingsregeling afschaffen", hoor ik al roepen. "Als ik een 'oude' meter, die gewoon terugdraait heb, ziet men niet dat ik terug geleverd heb en wordt er automatisch gesaldeerd". Ja, ja. Mensen die dat roepen denken dat de overheid niet "slim" is. Reken er op dat, als er een nieuwe regeling wordt ingevoerd en er geen saldering meer plaatsvindt, de overheid een verplichting invoert dat men moet kunnen aantonen dat en hoeveel er is terug geleverd. Het verkrijgen van de eventuele subsidie en de hoogte daarvan zal dan van de terug geleverde hoeveelheid elektriciteit afhangen. Kan men die terug geleverde hoeveelheid elektriciteit niet met een meterstand aantonen, dan krijgt men waarschijnlijk simpelweg geen subsidie.

Of dat eerlijk is, of niet? Daar ga ik niet over. Maar met het behouden van de oude ferrarismeter en een nieuwe regeling die voor zelf-opwekkers op komst is, loopt men straks, naar mijn bescheiden mening, het risico dat je voor de teruglevering van elektriciteit helemaal niets meer krijgt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat had ik ook gedacht.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
17 okt 2018 19:15
Kan men die terug geleverde hoeveelheid elektriciteit niet met een meterstand aantonen, dan krijgt men waarschijnlijk simpelweg geen subsidie.

Of dat eerlijk is, of niet? Daar ga ik niet over. Maar met het behouden van de oude ferrarismeter en een nieuwe regeling die voor zelf-opwekkers op komst is, loopt men straks, naar mijn bescheiden mening, het risico dat je voor de teruglevering van elektriciteit helemaal niets meer krijgt.
Dat zal kloppen, maar hoeveel zou die subsidie gaan bedragen? Meer, gelijk aan of minder dan de huidige kwh-prijs + belastingen? (ongeveer 23 cent)
Als die subsidie gelijk is of minder is, zal mij die hele subsidie aan mijn derriere oxyderen. Mijn meter draait dan vrolijk terug en ik betaal gewoon wat ik afneem van het net. In mijn geval slechts een paar honderd kwh.

Alleen in het geval dat je meer opwekt dan je verbruik is, zul je dan met een ferraris slechter uit zijn. Over Die extra opgewekte kwh's zul je dan inderdaad geen subsidie krijgen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat er geen ferrarismeters meer zijn als er terugleversubsidie komt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

maar hoeveel zal die subsidie gaan bedragen
Dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Toegezegd is door de staatssecretaris dat de opbrengst van de terug levering ongeveer net zo veel zal zijn als nu. Die staatssecretaris moet daar niet te veel aan rommelen anders krijgt hij de hele club milieugroepen over zich heen omdat milieuvriendelijk gedrag, gedurende jaren, niet afgestraft of ontmoedigt maar juist beloond zou moeten worden.

Wordt er te veel aan gerommeld dan voorspel ik u dat er geen particulier meer zal zijn die nog één cent zal investeren in milieuvriendelijke gedrag of milieuvriendelijke investeringen. Bepaalde doelstellingen komen dan toch in gevaar, en de rechter hebben de minister en staatssecretaris met die milieubeloftes ook niet mee.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door 16again »

Die kwh prijs van 23 cent op is eigenlijk al subsidie. Die prijs was er op gebaseerd dat de consument energie afneemt, en er de hoofdprijs voor betaalt. En het grootbedrijf betaalt nog geen 10 cent per kwh. Want het "vestigingsklimaat voor bedrijven" is hier zo slecht, dat er weer een paar miljard jaarlijks naar toe moet

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met traditionele meter bedoelen ze waarschijnlijk een slimme meter waarvan het slimme gedeelte is uitgezet. Analoge meters ofwel ferrarismeters zullen ze niet meer plaatsen.

DeTeeler
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2018 21:23

Re: Vervanging afgekeurde elektra meter

Ongelezen bericht door DeTeeler »

Thecure, en andere bedankt voor de reacties.
Ik ga de vervanging van mijn afgekeurde meter zo lang als mogelijk rekken, ik heb een sterk vermoeden dat het anders toch wel een slimme of semi slimme meter wordt.

Gesloten