Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Mariannakl
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2018 16:39

Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Mariannakl »

Met veel plezier kocht ik 2 jr geleden een Mini Cooper Contryman van 2012 incl 2 jaar Mini Next Garantie. Heel snel bleek dat de Mini een veel te hoog oliverbruik heeft , 1 liter per 3000 km .
BMW Nederland vindt dit een prima verbruik wat binnen hun Marge valt . Ik ben echt helemaal niet gelukkig met dit verbruik . Hoe pak ik dit aan ?
Laatst gewijzigd door Mariannakl op 17 okt 2018 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 19600
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mariannakl schreef:
17 okt 2018 16:43
Met veel plezier kocht ik 2 jr geleden een Mini Cooper Contryman van 2012 incl 2 jaar Mini Next Garantie. Heel snel bleek dat de Mini een veel te hoog oliverbruik heeft , 1 liter per 3 km .
BMW Nederland vindt dit een prima verbruik wat binnen hun Marge valt . Ik ben echt helemaal niet gelukkig met dit verbruik . Hoe pak ik dit aan ?
1 liter per 3 km...? Dat kan niet kloppen.

Lady1234
Berichten: 15900
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn allereerste auto, heel lang geleden, was ook een Mini. Ik moest daarbij bij wijze van spreken olie tanken en benzine verversen. Het autobedrijf heeft na ca. 1.500 km er nieuwe voeringen en zuigers ingezet, toen was het leed geleden.
Maar het verbruik was nog heilig vergeleken bij wat u noemt, dat kan echt niet kloppen.

mahadma
Berichten: 2387
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door mahadma »

Die mini mag wel een maxi tank olie hebben, 1 liter op 3 km, de benzinetank is al te klein. Zal trouwens ook wel te zien zijn als u rijdt, met een walm uit de uitlaat.
Laatst gewijzigd door mahadma op 17 okt 2018 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2620
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door thecure »

Zit er een Thp motor in? Zo ja, snel weer wegdoen.

Erthanax
Berichten: 6078
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hopelijk bedoelt de topicstarter 3000 km (3k km, of 3 Mm).
Veel autofabrikanten hanteren een maximum van 1 liter per 1000 km. Zelf vind ik dat erg veel. Ik pijl al heel lang keurig met enige regelmaat olie, maar de laatste tien jaar hoef ik nooit bij te vullen. Zelfs bij een destijds 20 jaar oude auto was het nooit meer dan 1 liter per 10.000 km.
Kortom: bij 1/3000 kan de dealer zijn handen in onschuld wassen, maar ik vind het vrij veel. Mogelijk heeft de vorige eigenaar een "sportieve" rijstijl gehad.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

De meeste (oudere) motoren verbruiken nu eenmaal olie, waarbij 1 liter op 1000 kilometer volledig acceptabel is.
1 op 3 lijkt me overigens erg sterk want dan zou je met een vat olie op je dak moeten rijden om ergens te komen. 1 liter op 3000 kilometer lijkt me waarschijnlijker en dat is niets vreemds.
Oplossing? Accepteren of een andere auto kopen.
Ik rij overigens nu in mijn 26e auto en dat is de eerste die geen olie verbruikt.

renewouters
Berichten: 3497
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door renewouters »

BMW kan hier verder weinig mee. Zij (en jij) weten immers niet hoe de auto is gebruikt voordat jij hem kocht.

Erthanax
Berichten: 6078
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

BozeNederlander schreef:
17 okt 2018 19:30
De meeste (oudere) motoren verbruiken nu eenmaal olie, waarbij 1 liter op 1000 kilometer volledig acceptabel is.
Voor een auto van zes jaar oud vind ik een olieverbruik van 1/1000 niet "volledig acceptabel", maar erg veel.

16again
Berichten: 12080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
17 okt 2018 19:36
BMW kan hier verder weinig mee. Zij (en jij) weten immers niet hoe de auto is gebruikt voordat jij hem kocht.
Dat "niet weten" is natuurlijk geen smoes om onder garantie aanspraak uit te kunnen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door kokka »

In overleg met je dealer of ander onderhoudsbedrijf zou je kunnen overwegen om op een iets dikkere olie over te gaan. Dat scheelt vaak al een heleboel

Mariannakl
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2018 16:39

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Mariannakl »

Dank voor alle reacties. Het was idd een typfout 1/3 , het is idd 1/3000 km . Als ik wist wat ik nu weet had ik deze auto echt nooit gekocht ! Er zit idd een thp motor in helaas . Toen ik de auto kocht was ik niet van plan om autodeskundige te worden , mijn vorige VW golf 4 van 2002 verbruikte mr 1 liter olie per jaar, deze auto heeft de laatste 2 jr die ik hem heb meer olie verbruikt dan ruiterwissenvloeistof . Maar ach een auto kopen bij bmw en met 2 jaar minigarantie , wie deed me wat dacht ik 2 jr geleden. Bmw neemt je nog niet eens serieus laat staan het probleem verhelpen ! Dikke olie bestrijdt niet het probleem bij de bron , denk dat dikke olie juist de motor nog verder gaat beschadigen helaas 😪😪😪

Ivo.w
Berichten: 887
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Erthanax schreef:
17 okt 2018 20:25
BozeNederlander schreef:
17 okt 2018 19:30
De meeste (oudere) motoren verbruiken nu eenmaal olie, waarbij 1 liter op 1000 kilometer volledig acceptabel is.
Voor een auto van zes jaar oud vind ik een olieverbruik van 1/1000 niet "volledig acceptabel", maar erg veel.
Ik geef je groot gelijk, maar helaas is 1/1000 de norm die vrijwel alle autofabrikanten hanteren. Op de zaak hebben we het bij nieuwe een Renault werkbus gehad. Niet fijn als er 1500-2000 kilometer per week mee gereden wordt. Maar het was "normaal".

Toen we vervolgens met de lease-bus 1 à 2 keer per week bij de garage stonden om een halve liter olie bij te laten vullen, ging de dealer het wel ineens een stuk minder normaal vinden en vragen of we dat niet zelf konden. Kan wel, maar we hadden full operational lease. Toen kon er ineens wel "naar gekeken worden".

Een goed motorblok daarmee rijdt je in elk geval de eerste 200.000 kilometer zonder tussendoor bijvullen van olie-beurt naar beurt.

Maar helaas, bij particuliere aanschaf valt er weinig tegen te doen zolang het verbruik niet hoger wordt dan 1/1000.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ivo.w schreef:
18 okt 2018 07:55
Kan wel, maar we hadden full operational lease. Toen kon er ineens wel "naar gekeken worden".
En, werd er ook iets aan gedaan??

Veldt01
Berichten: 814
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door Veldt01 »

1 liter per 3000 km is bij de moderne motoren redelijk normaal. Heeft voor een flink deel te maken met de "zuinige" motorolie die tegenwoordig wordt voorgeschreven (0w x, die zo dun als water is). Olieverbruik kan doorgaans worden teruggedrongen door iets dikkere olie te nemen bijv een 5w (maar heel veel dikker bij koudloop is niet verstandig en resulteert in een grotere kans op schade.

Het is inmiddels zo gek dat relatief nieuwe motoren die helemaal geen verbruik vertonen eerder verdacht zijn en een check op de hoeveelheid brandstof/koelvloeistof in de olie (na een wissel) niet eens heel erg overdreven is.

BreejKC
Berichten: 1325
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door BreejKC »

Mijn Skoda Octavia Diesel met ruim 435.000 km. op de teller en >10 jaar gebruikt nog geen 100 cc op 30.000 km. En in zo'n diesel vindt toch puur geweld plaats. Ik weet niet hoe de afgelopen twee jaar met uw Countryman, of hoe de vorige eigenaar ermee gereden heeft, maar als dat flink "stevig" is geweest, dan merk je dat als eerste aan een te hoog olieverbruik omdat er dan te veel ruimte tussen bijvoorbeeld zuigerveren en cilinder komt. Let wel, je spreekt over tienden van millimeters, maar het kan net genoeg zijn om de olie langzaam maar zeker uit je carter via de zuigerwand in de uitlaatpoort te laten verdwijnen. Een indicatie kan de kleur van de uitlaatrook zijn.

BMW maakt best wel goede motoren, maar bij te "stevig" verbruik gaan ook die motoren mankementen vertonen. Een belangrijke oorzaak kan dus de druk van de rechtervoet zijn.

Eigenlijk zou er een overmaat zuigers in de motor geplaatst moeten worden. Dat is een erg dure reparatie.

U zou inderdaad een olie met een wat hogere viscositeit kunnen proberen. Die ruimte heeft een motor doorgaans wel. Kijk in uw instructieboekje, daar staat de complete olierange die u kunt gebruiken in. Ook zou u een betere kwaliteit olie kunnen gebruiken. Ga bijvoorbeeld van half-synthetische olie over op vol-synthetische olie. Ook dat kan in het verbruik schelen.

Zelf gebruik ik al jaren de vol-synthetische olie van Gamma / Karwei. Wel goed op de etiketten letten. Het is een prima olie, zelfs in mijn oude dieselmotor. Mijn verbruik is niets toegenomen t.o.v. de dure oliën die garages / dealers (voor u) gebruiken. En die motor draait als een naaimachine. Scheelt tientallen Euro's per verpakking t.o.v. dure merken die je in echte autowinkels koopt. Zeker als je nog een 20% kortingsbonnetje gebruikt, dan gaat er zomaar € 5,00 á € 6,00 per 4-liter verpakking vanaf. En ook heb ik nog steeds nergens een raffinaderij van de Intergamma groep zien staan....

Op aanraden van een dieselspecialist vernieuw ik de olie wel 10% eerder als voorgeschreven door de fabrikant. Bij 30.000 km. interval is iedere (ook de duurdere) olie aan zijn eind. Dus om onnodige motorschade te voorkomen verwissel ca. 3.000 km. eerder als voorgeschreven. Als die olie niet al te duur is hoeft u van die 10% eerder natuurlijk geen probleem te maken.

Olie(filter) wisselen doe ik zelf. Een oliefilter bij auto-onderdelenfirma's via Internet kost ca. 50% tot 75% minder als bij reguliere (stenen) auto-onderdelenwinkels. Koop wat meer onderdelen tegelijk die u nu of in de toekomst denkt nodig te hebben. Scheelt in de verzendkosten per product. En boven een bepaald bedrag is het vaak gratis verzending. Bij Lidl-shop heb ik voor < € 20,00 een oliepompje gekocht. Daarmee pomp ik het carter zo goed als leeg via de peilstok opening. Oliefilter wisselen, nieuwe olie erin en klaar ben je voor ca. € 30,00 (bij ca. 4 liter). Dat is andere koek als wat dealers rekenen. Een oliewisselbeurt kost al gauw voor een wat grotere of prijziger auto tussen de € 100,00 en € 150,00. Dat Lidl pompje heb ik er na drie keer olie wisselen al 10 x uit.

Als u het oliewisselen dus zelf aandurft en het relatief zo voordelig kan, zou je de komende tijd eens wat kunnen experimenteren met verschillende oliesoorten zoals hierboven genoemd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door kokka »

Mariannakl schreef:
17 okt 2018 23:31
Dikke olie bestrijdt niet het probleem bij de bron , denk dat dikke olie juist de motor nog verder gaat beschadigen helaas 😪😪😪
Mijn vorige Audi had ook een hoog olie verbruik, hier zat 0W30 longlife olie in. Bij Audi gaan ze ook pas wat doen als het olieverbruik boven de liter per 1000 km komt. op advies van de werkplaatschef ben ik toen overgegaan op wat dikkere olie. mn verbruik zakte terug naar 1 liter per 5000 km. Het enige nadeel is dat je dan geen longlife onderhoud meer doet, maar gewoon jaarlijks oliewissel.
Voor jouw MegaMini zou het dus ook best een oplossing kunnen zijn.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door kokka »

BreejKC schreef:
18 okt 2018 08:42

Daarmee pomp ik het carter zo goed als leeg via de peilstok opening. Oliefilter wisselen, nieuwe olie erin en klaar ben je voor ca. € 30,00
begrijp ik goed dat je de olie dus niet laat weglopen via de carterplug? als er dan troep onderin je carter ligt, krijgt dat ook niet de kans om met de vuile olie weg te spoelen.
Ik koop mijn olie altijd online, dan koop je voor 7 euro per liter vol synhetische olie van de A-merken. bij de garage, en pompstations, verkopen ze hetzelfde flesje voor 28 euro.

BreejKC
Berichten: 1325
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door BreejKC »

Inderdaad, troep onderin het carter zal waarschijnlijk niet, of minder eruit gepompt worden. Toch ligt er, omdat het slangetje helemaal onderin het carter gaat, vaste stof onderin het tankje met afvalolie. Iets extra werk dus voor het oliefilter dat ik voor alle zekerheid dan maar bij iedere oliewissel vervang terwijl dat, gezien de goede kwaliteit van de filters tegenwoordig, 1x in de ca. 90.000 km. hoeft te gebeuren.

Dat garages het bij iedere oliewissel doen is onderdeel van hun extreme verdienmodel op onderhoud. Kijk maar eens wat ze voor een oliefilter + + + rekenen (zelfs de meegeleverde rubberen ring brengen sommigen zelfs extra in rekening), terwijl ik nog vorige week een nieuw oliefilter voor mijn Octavia compleet voor € 2,80 kocht.

Een oliefilter voor de Rapid van mijn broer, waar bij Brezan contant € 18,90 voor afgetikt moest worden, kocht ik bij een auto-onderdelen internetwinkel compleet voor € 6,80.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Veel te hoog olieverbruik Mini 2012

Ongelezen bericht door piet987654 »

Gewoon verkopen, en als ze vragen waarom U hem zo snel weer verkoopt, gewoon vertellen van:
Hij is eigenlijk toch te klein voor hetgeen waar ik hem voor gebruik ,jammer maar helaas.

Gesloten