LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
28 sep 2018 14:04
Moneyman schreef:
28 sep 2018 13:28
Lowieze schreef:
28 sep 2018 13:27
Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?
Gewoon, exact hetzelfde als via de email: je krijgt een SMS die van de bank lijkt te zijn, met link uiteraard.
Volgens mij zit je niet bij de ING. :wink:
Sterker, dat is mijn enige bank. Het gaat er niet om hoe de procedure is bij een transactie. Ik reageerde op een vraag van Lowieze die zegt "heo werkt dat phishing per sms dan?". Ik leg daarbij uit dat dat net zo werkt als per email: je wordt naar een nepsite geleid, waar je meestal gevraagd wordt je gegevens in te voeren. Meer dan dat is het niet.
witte angora schreef:
28 sep 2018 14:04
Je zult er uiteraard op moeten letten dat je via de 'echte' ING betaalt.
En dát was dus precies het punt.
Lowieze schreef:
28 sep 2018 14:07
Lady1234 schreef:
28 sep 2018 14:03
Het gaat hier toch over internetbankieren bij de ING met het gebruik van tan codes, en dat die komen te vervallen?
Precies, de mensen lezen half een waarschuwing van ING, verzinnen er zelf van alles bij en vertellen dat vervolgens door. Slaan nergens op die indianenverhalen.
Onzin. Er is geen sprake van indianenverhalen. Er is gewoon sprake van een in de praktijk gebruikte phishingpraktijk.

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nog een leuke
Nieuwe truc fraudeurs: Opsturen SIM-kaart of TAN-lijst
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... lijst.html

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zal iemand mij per sms naar een nepsite van de ING leiden? Ik werk op het lappie, en de ING zit in mijn voorkeuren. Geen idee waarom ik letter voor letter een nepsite van de ING, die ik via sms heb gekregen, zou invullen.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Moneyman, die phishingpraktijk per sms heeft niets te maken met het al dan niet veilig zijn van het gebruik van een TAN-code. Daar ging het over. Als iemand dan een berichtje half leest en daar een eigen draai aan geeft, dan krijg je indianenverhalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
28 sep 2018 15:18
Maar waarom zal iemand mij per sms naar een nepsite van de ING leiden? Ik werk op het lappie, en de ING zit in mijn voorkeuren. Geen idee waarom ik letter voor letter een nepsite van de ING, die ik via sms heb gekregen, zou invullen.
Precies , ING stuurt sowieso überhaupt geen emails noch sms -jes om de klant ergens heen te leiden.
Het is zo jammer dat er kennelijk nog steeds mensen zijn die in dat soort nepsites trappen.
Me dunkt , je wordt meer dan genoeg gewaarschuwd en verder moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Er zal ongetwijfeld een goed alternatief komen voor de tancodes , ook voor diegenen die geen smart phone hebben.
( zoals ik :P )

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
28 sep 2018 15:18
Maar waarom zal iemand mij per sms naar een nepsite van de ING leiden? Ik werk op het lappie, en de ING zit in mijn voorkeuren. Geen idee waarom ik letter voor letter een nepsite van de ING, die ik via sms heb gekregen, zou invullen.
Waarom dat gebeurt? Heel simpel: omdat mensen erin trappen en het dus rendeert. Jij werkt op de laptop, vele anderen (ook) op de smartphone.

Lowieze schreef:
28 sep 2018 15:24
@Moneyman, die phishingpraktijk per sms heeft niets te maken met het al dan niet veilig zijn van het gebruik van een TAN-code. Daar ging het over.
Daar ging mijn reactie helemaal niet over, die beantwooorde gewoon een concrete vraag van jou. Je trekt mijn reactie buiten zijn verband.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Dat alternatief zal wel gewoon TAN-codes per SMS blijven, maar dan voor 1 euro per keer of 100 euro per jaar voor een met SMS werkende rekening. Waarschijnlijk doen ze hetzelfde als de overheid doet om je in een bepaalde richting te duwen, door het ongewenste gedrag extra te belasten.

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat alternatief zal wel gewoon TAN-codes per SMS blijven

Lees jij wel? Tancodes verdwijnen.

Consument 3
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2018 08:54

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Consument 3 »

Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lowieze »

Consument 3 schreef:
19 okt 2018 14:03
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?

Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef:
19 okt 2018 14:35
Consument 3 schreef:
19 okt 2018 14:03
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?

Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.
Grote kans dat dit toch al niet de belangrijkste klanten zijn voor ING. Ze kunnen een briefje sturen met het advies om een andere bank te gaan zoeken....

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
19 okt 2018 14:37
Lowieze schreef:
19 okt 2018 14:35
Consument 3 schreef:
19 okt 2018 14:03
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?

Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.
Grote kans dat dit toch al niet de belangrijkste klanten zijn voor ING. Ze kunnen een briefje sturen met het advies om een andere bank te gaan zoeken....

Waarom zou iemand die de app niet wil gaan gebruiken minder belangrijk zijn?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
19 okt 2018 14:45
renewouters schreef:
19 okt 2018 14:37
Lowieze schreef:
19 okt 2018 14:35
Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.
Grote kans dat dit toch al niet de belangrijkste klanten zijn voor ING. Ze kunnen een briefje sturen met het advies om een andere bank te gaan zoeken....
Waarom zou iemand die de app niet wil gaan gebruiken minder belangrijk zijn?
Da's nogal logisch: omdat die veel te duur is om te bedienen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door kweenie »

Duurder dan iemand die met de app werkt, inderdaad. Maar wellicht zijn dit juist de meest winstgevende klanten. En zou dat kunnen betekenen dat nu juist de trouwe, oudere en kapitaalkrachtiger klanten weg gaan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
19 okt 2018 15:26
En zou dat kunnen betekenen dat nu juist de trouwe, oudere en kapitaalkrachtiger klanten weg gaan.

Hoe wordt daaraan verdient?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door scontra »

Consument 3 schreef:
19 okt 2018 14:03
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?
Het jaar 2018 is nog niet om en ING heeft nog ruim 10 weken om hun hun belofte na te komen om de vervanger van de TAN-code te introduceren bij de "niet" Smartphone gebruiker.
Nog maar eventjes, al tandenknarsend :oops: , afwachten en ING zal uw vraag naar behoren beantwoorden.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fiesiekus schreef:
19 okt 2018 15:40
kweenie schreef:
19 okt 2018 15:26
En zou dat kunnen betekenen dat nu juist de trouwe, oudere en kapitaalkrachtiger klanten weg gaan.

Hoe wordt daaraan verdient?
Die hun geld tegen nauwelijks iets aan rente op hun rekening laten staan.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooralsnog is er een compleet nieuwe 'omgeving' voor die tancode. Best kans dat het ding helemaal niet verdwijnt, maar dat ze gewoon zoveel mogelijk mensen met een smoesje naar de app willen sturen. En misschien is groep de app-weigeraars wel groter dan gedacht, dat kan ook.

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kweenie schreef:
19 okt 2018 15:26
Duurder dan iemand die met de app werkt, inderdaad. Maar wellicht zijn dit juist de meest winstgevende klanten. En zou dat kunnen betekenen dat nu juist de trouwe, oudere en kapitaalkrachtiger klanten weg gaan.
De meeste ouderen hebben helemaal geen zin om van bank te veranderen. Teveel gedoe. Bovendien lees ik altijd dat ze chronisch te weinig inkomsten hebben (al jaren pensioen niet geïndexeerd, zorg mijdend, mopper, mopper, mopper)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door kweenie »

Die zijn er natuurlijk ook. Het gaat mij meer om de a priori aanname dat ze aan klanten die niet met de app willen werken minder zouden verdienen.

Gesloten