LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Duce69
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2018 12:29

Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Duce69 »

We weten allemaal dat er handelingskosten worden berekent per medicatie die je bij de apotheek op gaat halen.
Ook is het zo dat indien je je hele leven dezelfde medicatie nodig hebt deze maar per keer voor 3 maanden mag ophalen.
Wat ik dan wel raar vind is dat de zorgverzekeraar dit bepaalt, dus dat je voor maximaal 3 maanden mag ophalen.
Dus je mag bijvoorbeeld niet voor 6 maanden, (of nog langer), je medicatie op gaan halen van de zorgverzekeraar.

Dit, zo geeft de apotheek aan, omdat je in dat jaar kan stoppen (dat is dus niet bij medicatie voor je leven) of veranderen van medicatie. En dan zou het zonde zijn om weg te gooien... De apotheek kijkt dan niet echt in mijn lijst want ik heb maar 1x per jaar controle hiervoor maar goed.

Het ergste, en daar zou ik graag een verandering in willen zien, is dat de zorgverzekeraar dus bepaalt hoeveel kosten je kwijt bent per jaar. Ik betaal voor de medicatie ongeveer 10 euro per 3 maanden en handelingskosten 25 euro, die handelingskosten zouden dus aanzienlijk minder kunnen zijn indien ik bijvoorbeeld voor 6 maanden meteen zou kunnen ophalen.

M.a.w. de zorgverzekeraar bepaald over iets wat jij betaalt!!!

Daarnaast vind ik het sowieso vreemd dat iemand die voor het leven medicatie en/of een bepaald onderzoek ieder jaar moet krijgen dit niet onder het eigen risico dient te worden berekend.
Eigen risico is m.i. indien je voor iets nieuws, niet voor je hele leven, iets hebt.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door rvjapio »

Eigen risico is mede bedoeld om de zorg betaalbaar te houden voor iedereen. Dat bedrag heeft niets te maken met of u iets voor het eerst krijgt of niet.

'De overheid wil hiermee iedereen bewuster maken van de kosten voor zorg. Tegelijkertijd kan met het verplicht eigen risico de premie lager blijven'. (bron Zilverenkruis)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door scontra »

Ook de belastingdienst bepaald, net als de winkelier, de fabrikant en de leverancier, wat jij betaald en 'wee je gebeente' als je dat niet tijdig doet !!

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Lowieze »

Niemand weet van tevoren of hij heel zijn leven dezelfde medicatie moet slikken. Er kunnen nieuwe medicijnen komen die beter helpen, er kan een verandering in je lichamelijke conditie komen, sommige medicijnen gaan niet samen met andere etc.
Ik vind het prima dat je voor niet meer dan 3 maanden mee krijgt. Anders krijg je weer gezeur als iemand nog voor 4 maanden medicatie thuis heeft liggen en hij iets anders voorgeschreven krijgt. De oude medicijnen kun je dan namelijk weg gooien. Dan krijg je weer: kan ik mijn geld daarvoor niet terug krijgen?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De maximale periode waar u medicijnen voor voorgeschreven kunt krijgen is door de overheid bepaald.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rschrijven

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door moederslink »

Duce69 schreef:
22 okt 2018 12:41
We weten allemaal dat er handelingskosten worden berekent per medicatie die je bij de apotheek op gaat halen.
Ook is het zo dat indien je je hele leven dezelfde medicatie nodig hebt deze maar per keer voor 3 maanden mag ophalen.
Wat ik dan wel raar vind is dat de zorgverzekeraar dit bepaalt, dus dat je voor maximaal 3 maanden mag ophalen.
Dus je mag bijvoorbeeld niet voor 6 maanden, (of nog langer), je medicatie op gaan halen van de zorgverzekeraar.

Dit, zo geeft de apotheek aan, omdat je in dat jaar kan stoppen (dat is dus niet bij medicatie voor je leven) of veranderen van medicatie. En dan zou het zonde zijn om weg te gooien... De apotheek kijkt dan niet echt in mijn lijst want ik heb maar 1x per jaar controle hiervoor maar goed.

Het ergste, en daar zou ik graag een verandering in willen zien, is dat de zorgverzekeraar dus bepaalt hoeveel kosten je kwijt bent per jaar. Ik betaal voor de medicatie ongeveer 10 euro per 3 maanden en handelingskosten 25 euro, die handelingskosten zouden dus aanzienlijk minder kunnen zijn indien ik bijvoorbeeld voor 6 maanden meteen zou kunnen ophalen.

M.a.w. de zorgverzekeraar bepaald over iets wat jij betaalt!!!

Daarnaast vind ik het sowieso vreemd dat iemand die voor het leven medicatie en/of een bepaald onderzoek ieder jaar moet krijgen dit niet onder het eigen risico dient te worden berekend.
Eigen risico is m.i. indien je voor iets nieuws, niet voor je hele leven, iets hebt.
Ik denk dat u eigenlijk best blij kunt zijn dat er zo.n goede controle op zit en dat je niet die ' troep '( want medicatie is troep, uiteindelijk ) maar klakkeloos voor een half jaar mee krijgt.
Zeker wanneer men wat ouder is kan er veel veranderen in een half jaar.
En de apotheker en de Zorgverzekeraar, ze vedienen er allemaal goed geld mee. Maar bovenal de pharmaceuten , zij zijn de grootverdieners in deze en alles moet worden doorberekend aan de patiënt, zo kijk ik er tegenaan.
Vooralsnog heb ik me bij de hoge kosten neergelegd, de medicatie heb ik nodig, de controle is daar en de medicijnen zijn goed en getest en onderzocht en nooit ' over de datum ' :P

evianne
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2018 17:36

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door evianne »

Lady1234 schreef:
22 okt 2018 19:33
De maximale periode waar u medicijnen voor voorgeschreven kunt krijgen is door de overheid bepaald.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rschrijven
In deze link wordt gesteld: Bij chronisch gebruik van dure geneesmiddelen door goed ingestelde patiënten krijgt u steeds voor maximaal 3 maanden medicijnen mee.
Ik moet ook iedere 3 maanden 2 medicijnen halen, die ca. € 10 per stuk kosten. Ik zie dat toch echt niet als dure medicatie. Naast de jaarkosten ad € 80,-- ben ik dus € 48 aan administratiekosten kwijt, een prijsverhoging van maar liefst 60% :x . Als ik steeds voor een half jaar medicijnen zou meekrijgen zou dat dus € 24 schelen.

Naast het ongevraagd verpakken van de kartonnen doosjes in een vervuilend plastic zakje verricht de apotheker hiervoor geen enkele handeling. Een leuke melkkoe dus....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De apotheker moet ook leven. Je kunt vragen naar papieren zakken. Is op de meeste plaatsen al standaard.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De apotheek waar ik voor iemand altijd medicijnen haalde, heeft nog nooit plastic zakken gebruikt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De onze ook papier.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door moederslink »

evianne schreef:
26 okt 2018 17:49
Lady1234 schreef:
22 okt 2018 19:33
De maximale periode waar u medicijnen voor voorgeschreven kunt krijgen is door de overheid bepaald.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rschrijven
In deze link wordt gesteld: Bij chronisch gebruik van dure geneesmiddelen door goed ingestelde patiënten krijgt u steeds voor maximaal 3 maanden medicijnen mee.
Ik moet ook iedere 3 maanden 2 medicijnen halen, die ca. € 10 per stuk kosten. Ik zie dat toch echt niet als dure medicatie. Naast de jaarkosten ad € 80,-- ben ik dus € 48 aan administratiekosten kwijt, een prijsverhoging van maar liefst 60% :x . Als ik steeds voor een half jaar medicijnen zou meekrijgen zou dat dus € 24 schelen.

Naast het ongevraagd verpakken van de kartonnen doosjes in een vervuilend plastic zakje verricht de apotheker hiervoor geen enkele handeling. Een leuke melkkoe dus....
Ten eerste : kunt u daar dat plastic zakje eraf halen en op de balie achter laten :wink:
Ten tweede : welke handeling verwacht u verder? Het zijn toch steeds dezelfde medicijnen ?
Ten derde : als ik u was zou ik mijn verder geen zorgen maken over die € 24 p.j. = slechts € 2 per mnd .
Ten vierde : medicatie meegeven voor een half jaar is zeer onverstandig en mag beslist ook niet ; in een half jaar kan er in uw gezondheidssituatie mogelijk en soms ook snel iets veranderen .
U bent nog erg goedkoop uit i.t.t vele andere chronische zieken, die misschien wel het 10 voudige kwijt zijn op jaarbasis.
Een goede controle door de apotheker is iets om dankbaar voor te zijn en dan zou ik die € 2 per maand maar voor lief nemen.
Ik krijg iedere 3 maanden ook een plastic zak vol die ik bij het plastic recyclebare afval gooi.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door scontra »

Duce69 schreef:
22 okt 2018 12:41

Ook is het zo dat indien je je hele leven dezelfde medicatie nodig hebt deze maar per keer voor 3 maanden mag ophalen.
Wat ik dan wel raar vind is dat de zorgverzekeraar dit bepaalt, dus dat je voor maximaal 3 maanden mag ophalen.
Dus je mag bijvoorbeeld niet voor 6 maanden, (of nog langer), je medicatie op gaan halen van de zorgverzekeraar.

Zelfs voor 3 maanden is nog te veel !
"Stel", dat je na bijv. een week "de pijp aan Maarten geeft" dan kan je zomaar voor een klein vermogen aan medicatie weggooien en dat terwijl er geen verzekeringspremie meer wordt betaald.
En wie mogen er dan voor de kosten opdraaien ? Juist ja, die !! :oops: :) :wink:

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De zorgverzekeraar Zilveren Kruis had dit in de polis van 2018 gewijzigd naar een langere periode. Toen is de apothekersorganisatie KNMP daartegen in opstand gekomen, met als gevolg dat de polisvoorwaarden op 1 januari nog werden bijgesteld.
Conclusie: puur het financiele belang van de apotheek.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
27 okt 2018 13:55
Zelfs voor 3 maanden is nog te veel !
"Stel", dat je na bijv. een week "de pijp aan Maarten geeft" dan kan je zomaar voor een klein vermogen aan medicatie weggooien en dat terwijl er geen verzekeringspremie meer wordt betaald.
En wie mogen er dan voor de kosten opdraaien ? Juist ja, die !! :oops: :) :wink:
In dit topic staan 2 voorbeelden, waar medicatie weinig kost, en uitgiftekosten een flinke percentuele meerprijs vormen.
In deze gevallen zou het lonend zijn om voor een langere periode te verstrekken, statistisch gezien ook als de patient morgen overlijdt.
Bij veel duurdere medicijnen is eigen risico jaarlijks vol, en klaagt de patient iha niet over terhandstellingskosten.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er schijnen ook verzekeraars te zijn die sommige preferente medicijnen niet ten laste van het eigen risico brengen, maar wel de daarbij behorende kosten. En dat valt dan tegen voor die klanten.

Maar goed één DBC en het eigen risico is verbruikt.

Tony12345
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:15

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Tony12345 »

wie rekent woeker prijzen ? pharma of zorgverzekeraar ?

Tony12345
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:15

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Tony12345 »

Update: Zaterdag 4 augustus
‘De farmaceutische industrie moet niet zoveel macht hebben bij het bepalen van de prijs van medicijnen voor zeldzame ziekten.’ Dat schrijft het Academisch Ziekenhuis Amsterdam (AMC) vandaag aan een brief aan minister Schippers.
Volgens het ziekenhuis moet er een onafhankelijke Europese instantie komen die over de prijzen gaat. Ook moeten zij onderzoek gaan doen naar de effecten van die geneesmiddelen en bekijken of de prijs redelijk is. Zo kan op Europese verband een prijs worden vastgesteld met een richtlijn voor artsen.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar bepaalt, maar jij betaalt!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@tony

Dat heeft toch niets van doen met de termijn van verstrekking van de medicijnen.

Gesloten