LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd betalingskenmerk belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
willemijnvisser
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2018 11:04

Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door willemijnvisser »

Ik heb een vraag over een fout in een betalingskenmerk bij betalen aanslag inkomstenbelasting. Op 9 augustus betaald vervolgens herinneringen en aanmaning ontvangen. De eerste twee cijfers van het betalingskenmerk, 16 cijfers, waren verkeerd 22 ipv 11, tikfout. Contact opgenomen met belastingdienst want immers betaald. Boodschap was dat ik moest afwachten, bedrag werd door foutief kenmerk niet herkend, belastingdienst heeft langer tijd nodig om bedrag te koppelen aan juiste openstaand bedrag. Vervolgens dwangbevel ontvangen.

Punt is ook dat ik alleen naar het algemene nummer kan bellen maar het gaat betalingen lopen via het landelijk incasso centrum van de belastingdienst. Maar zijn telefonisch niet bereikbaar. Het KCC van de belastingdienst heeft echter geen antwoord, kan alleen vraag noteren en doorgeven.

Weer gebeld, dwangbevel is er af gehaald, want ja stelde de belastingdienst inmiddels ik heb inderdaad wel betaald. Toen bleek ook dat het bedrag dat ik moest betalen, 1877 euro, op de rekening van een ander persoon of bedrijf is terecht gekomen. Terwijl ik het bedrag naar de juiste tenaamstelling en het juiste rekeningnummer heb overgemaakt. Nu heb ik opnieuw een aanslag of mededeling heet het nu thuis ontvangen met op mijn naam het openstaande bedrag.

Belastingdienst gaat nu vragen aan persoon of bedrijf waar bedrag terecht is gekomen of diegene het terug wil boeken naar de belastingdienst. Ik zie ook zie ook wel jurisprudentie over verkeerd kenmerk en een boete voor te laat betalen (betaler krijgt gelijk, geen boete) maar dit komt misschien minder vaak voor.

In 2010 is op dit forum ook een soortgelijke klacht of onderwerp behandeld. Weet iemand hoe dit soort zaken aflopen? Ik betaal (en ontvang) al tientallen jaren van/op mijn enige rekeningnummer en met dezelfde naam, nooit iets aan veranderd. Ik heb het juiste rekeningnummer gebruikt en juiste naam. Ik heb geen bedrag overgemaakt naar ander persoon of bedrijf met ander rekeningnummer.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2018 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door BL2 »

Hoe weet de belastingdienst nu dat er wel betaald is, terwijl schijnbaar een ander (persoon/bedrijf) het bedrag ontvangen heeft ?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een wonderlijk verhaal. Wat staat er op uw bankafschrift aan nummer en naam? Als dat geld overgemaakt is aan iemand anders, hebt u de aanslg niet betaald en dan kan de belastingdienst ook niet weten dat er iets aan iemand betaald is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
22 okt 2018 19:26
Wat een wonderlijk verhaal. Wat staat er op uw bankafschrift aan nummer en naam? Als dat geld overgemaakt is aan iemand anders, hebt u de aanslg niet betaald en dan kan de belastingdienst ook niet weten dat er iets aan iemand betaald is.
Als we 4 bladzijden verder zijn met dit onderwerp zal er wel extra informatie van TS komen waaruit blijkt dat het verhaal zoals het nu geschetst wordt toch iets anders is.... Zoals zo vaak.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Moneyman »

willemijnvisser schreef:
22 okt 2018 12:07
Ik heb een vraag over een fout in een betalingskenmerk bij betalen aanslag inkomstenbelasting. Op 9 augustus betaald vervolgens herinneringen en aanmaning ontvangen. De eerste twee cijfers van het betalingskenmerk, 16 cijfers, waren verkeerd 22 ipv 11, tikfout. Contact opgenomen met belastingdienst want immers betaald. Boodschap was dat ik moest afwachten, bedrag werd door foutief kenmerk niet herkend, belastingdienst heeft langer tijd nodig om bedrag te koppelen aan juiste openstaand bedrag. Vervolgens dwangbevel ontvangen.

Punt is ook dat ik alleen naar het algemene nummer kan bellen maar het gaat betalingen lopen via het landelijk incasso centrum van de belastingdienst. Maar zijn telefonisch niet bereikbaar. Het KCC van de belastingdienst heeft echter geen antwoord, kan alleen vraag noteren en doorgeven.

Weer gebeld, dwangbevel is er af gehaald, want ja stelde de belastingdienst inmiddels ik heb inderdaad wel betaald. Toen bleek ook dat het bedrag dat ik moest betalen, 1877 euro, op de rekening van een ander persoon of bedrijf is terecht gekomen. Terwijl ik het bedrag naar de juiste tenaamstelling en het juiste rekeningnummer heb overgemaakt. Nu heb ik opnieuw een aanslag of mededeling heet het nu thuis ontvangen met op mijn naam het openstaande bedrag.

Belastingdienst gaat nu vragen aan persoon of bedrijf waar bedrag terecht is gekomen of diegene het terug wil boeken naar de belastingdienst. Ik zie ook zie ook wel jurisprudentie over verkeerd kenmerk en een boete voor te laat betalen (betaler krijgt gelijk, geen boete) maar dit komt misschien minder vaak voor.

In 2010 is op dit forum ook een soortgelijke klacht of onderwerp behandeld. Weet iemand hoe dit soort zaken aflopen? Ik betaal (en ontvang) al tientallen jaren van/op mijn enige rekeningnummer en met dezelfde naam, nooit iets aan veranderd. Ik heb het juiste rekeningnummer gebruikt en juiste naam. Ik heb geen bedrag overgemaakt naar ander persoon of bedrijf met ander rekeningnummer.
Ik begrijp je verhaal niet. Hoe komt dat bedrag bij die andere persoon terecht? Jij hebt het goed overgemaakt, zeg je, maar toch is het geld bij iemand anders terecht gekomen. Is het dan door de belastingdienst teruggeboekt naar degene wiens naam bij het door jou opgegeven kenmerk hoort ofzo? Wat is er nu precies gebeurd?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
22 okt 2018 20:14
Is het dan door de belastingdienst teruggeboekt naar degene wiens naam bij het door jou opgegeven kenmerk hoort ofzo? Wat is er nu precies gebeurd?
Aan een verkeerde terugboeking zat ik ook te denken. Maar een 16-cijferig betalingskenmerk met een typefout is toch ongeldig? Ik krijg dan altijd een foutmelding, voordat ik de overboeking moet bevestigen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij een verkeerd betalingskenmerk gaat de betaling wel naar de juiste rekening toe. Echter kent de computer dit nummer niet en zal automatisch worden terug geboekt. Hier kan even overheen gaan aangezien dit op vaste momenten gaat. Of er zal handmatig gezocht moeten worden tussen de niet te koppelen overboekingen. Maar voor een bedrijf als de belastingdienst zal dit onbegonnen werk zijn, daar zijn ze te groot voor.
Wat u bedoeld met dat het bij een verkeerd persoon terecht is gekomen heeft niets met een betalingskenmerk te maken. Mocht u het naar een verkeerd persoon (dus foutief rekeningnummer) hebben overgemaakt, dan is het geen taak van de belastingdienst om hier achteraan te gaan bij de ontvanger van dit geld. Dit is uw taak. En al die tijd heeft u nog niets betaald.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waar ik aan denk is dat het bedrag netjes bij de Belastingdienst is terechtgekomen, met een onjuist, maar toch geldig betalingskenmerk (van een "derde"). De administratie stelt vast dat die betaling al is gedaan en boekt de "onverschuldigde betaling" terug naar de rekening van de derde.

Daarbij ga ik ervan uit dat TS inderdaad het bedrag heeft overgemaakt naar de rekening van de Belastingdienst, maar met een verkeerd betalingskenmerk, en dat het geld nu niet meer bij de Belastingdienst is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door renewouters »

Erthanax schreef:
22 okt 2018 21:29
Moneyman schreef:
22 okt 2018 20:14
Is het dan door de belastingdienst teruggeboekt naar degene wiens naam bij het door jou opgegeven kenmerk hoort ofzo? Wat is er nu precies gebeurd?
Aan een verkeerde terugboeking zat ik ook te denken. Maar een 16-cijferig betalingskenmerk met een typefout is toch ongeldig? Ik krijg dan altijd een foutmelding, voordat ik de overboeking moet bevestigen.
Een betalingskenmerk kan van alles zijn. Een typefout in een bankrekeningnummer geeft inderdaad wel een foutmelding.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door renewouters »

Erthanax schreef:
22 okt 2018 22:13
Waar ik aan denk is dat het bedrag netjes bij de Belastingdienst is terechtgekomen, met een onjuist, maar toch geldig betalingskenmerk (van een "derde"). De administratie stelt vast dat die betaling al is gedaan en boekt de "onverschuldigde betaling" terug naar de rekening van de derde.

Daarbij ga ik ervan uit dat TS inderdaad het bedrag heeft overgemaakt naar de rekening van de Belastingdienst, maar met een verkeerd betalingskenmerk, en dat het geld nu niet meer bij de Belastingdienst is.
Dat zou wel heel apart zijn. Normaal gesproken wordt een verkeerde betaling gewoon teruggeboekt naar de rekening waarvan het overgeschreven was.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat zou ik inderdaad ook verwachten. Ik probeer alleen een verklaring te vinden voor het uiterst merkwaardige geval dat TS beschrijft.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er zal, misschien, vast nog wel een toelichting volgen.

De belastingdienst betaalt echt alleen maar terug naar het bankrekeningnummer waarmee betaald is, anders niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door moederslink »

WIlemijn , het geld is dus sowieso overgeboekt nh rekeningnummer vd BD ;
ik zou verwachten dat de BD dit waarschijnlijk gaat terugboeken naar uw eigen rekening, als zijnde een onverschuldigde betaling .
Ga anders even bij een belastingadviseur - of kantoor langs met een screenshot van deze overboeking en vraag advies.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Dirkie »

Erthanax schreef:
22 okt 2018 22:23
Dat zou ik inderdaad ook verwachten. Ik probeer alleen een verklaring te vinden voor het uiterst merkwaardige geval dat TS beschrijft.
Ik zou er geen verklaring voor proberen te vinden. De enige die er iets over kan vertellen is TS en die reageert niet. Alle anderen kunnen allen maar raden. Dat vul wel vele pagina's met reacties maar niemand (en zeker TS) heeft er iets aan.

willemijnvisser
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2018 11:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door willemijnvisser »

Dank voor alle reacties. s middags stond het bericht er nog niet op, gisteravond wel gekeken en reactie gegeven maar is niet geplaatst. Net nieuw op dit forum, vast iets onhandigs gedaan, excuses.

Ik heb het correcte bedrag overgemaakt aan de belastingdienst (naam) en op rekening NL86INGB0002445588. Dit is allemaal correct.
De fout is dus dat ik twee tikfouten heb gemaakt in de eerste twee cijfers van het betalingskenmerk: 22 en had moeten starten met 11. Daar gaat het om.

Ik denk dat er vervolgens een 'match' is geweest met een betalingskenmerk of aanslagnummer van een ander persoon of bedrijf). Is dat mogelijk?

De kern van mijn vraag is: mag de belastingdienst mij hiervoor als schuldige aanwijzen? Als ik het analyseer:
-De belastingdienst kan zien dat ik heb betaald, het bedrag is getraceerd.
-Ik heb naar de juiste naam en juiste rekeningnr overgemaakt
-Ik betaal vanaf de start van mijn werkzame leven met hetzelfde rekeningnummer + naam (is nooit iets aan gewijzigd)
-Zijn er geen controlemechanismen bij de belastingdienst (check naam, check rekeningnummer)?

Al aan een jurist gevraagd wat te doen (brief schrijven is advies) en belastingadviseur is wellicht nog beter, ga ik vandaag zeker doen!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De schuldige is niet de belastingdienst, wie blijf er dan nog over! Controlemechanisme is voor versturen, niet voor ontvangen.
Je had de pech dat het een bestaande betalingskenmerk was.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door criticus2 »

de belastingdienst heeft de terugstorting niet gedaan naar het rekeningnummer waar de door hen als dubbele betaling aangemerkte boeking vandaan kwam, maar naar een ander rekeningnummer. Dat is niet de fout van TS. er is nb contact geweest met de belastingdienst. Overigens snap ik dat dwangbevel niet, dat betekent dat er 2 herinneringen (1 zonder en 1 met kosten) wel genegeerd zijn. Probleem is dat wanneer alle kontakt met de fiscus telefonisch gedaan is TS weinig heeft om het verhaal aan te tonen, anders dan bankafschriften met betaaldatum en de aanslag, en wellicht de telefoontjes met de fiscus in telefoongeheugen of op telefoonrekening.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarschijnlijk heeft de BD n.a.v. het verkeerde kenmerk de daarbij behorende naam en rekeningnummer opgezocht en daar het bedrag naar terug gestort. Inderdaad niet uw schuld.
Ik zou een uitleg op papier zetten en dat persoonlijk bij een regiokantoor inleveren en eventueel een bewijs van ontvangst vragen.
Dit is mij namelijk aangeraden in een soortgelijk geval.
Het nadeel van telefonisch contact met de BD is dat je telkens iemand anders aan de lijn krijgt en je van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Veel beter is het om dit schriftelijk te doen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees hier over het gebruik van een verkeerd betalingskenmerk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k-gebruikt

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
23 okt 2018 09:48
Lees hier over het gebruik van een verkeerd betalingskenmerk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k-gebruikt
Maar er worden weleens foutjes gemaakt door de BD :wink:

Gesloten