LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW alleenstaand?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
ster100
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door ster100 »

Mijn vrouw en ik gaan uit elkaar.
Wij zijn nog niet gescheiden (over enkele weken waarschijnlijk).
Ik woon niet meer bij haar maar op mij zelf. Dus een eigen woning.
Ik sta ook bij de gemeente ingeschreven op dat nieuwe adres.
Vanaf november 2018 krijg ik AOW.
Zij is pas 62 jaar dus nog niet aow gerechtigd.
Wordt dit een AOW-bedrag voor een alleenstaand iemand?
Laatst gewijzigd door ster100 op 24 okt 2018 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ster100 schreef:
24 okt 2018 17:45
Mijn vrouw en ik gaan uit elkaar.
Wij zijn nog niet gescheiden (over enkele weken waarschijnlijk).
Ik woon niet meer bij haar maar op mij zelf. Dus een eigen woning.
Ik sta ook bij de gemeente ingeschreven op dat nieuwe adres.
Vanaf november 2018 krijg ik AOW.
Wordt dit een AOW-bedrag voor een alleenstaand iemand?

Link van echtscheidingswinkel.nl:

De AOW wordt anders als je gescheiden bent, of als je geregistreerd partnerschap is geeindigd. Voorheen kreeg je samen een AOW uitkering, maar na de scheiding is dat verdeeld. De uitkering is hoger voor beiden, omdat je niet meer samenwoont en de kosten van de gemeenschappelijke huishouding kunt delen. Zodra de scheiding bekend is bij de overheid, ontvang je een bericht met de mededeling wat het nieuwe AOW bedrag is. Hier hoef je niets voor te doen.

ster100
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door ster100 »

oh, ik dacht dat mijn nieuwe adres (woning) al genoeg is.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U krijgt vanaf uw AOW gerechtigde datum AOW voor een alleenstaande.

Dat verhaal van die echtscheidingswinkel slaat nergens op. Men krijgt al heel lang de AOW niet samen. En als dat gescheiden paar op hetzelfde adres blijft wonen, krijgen ze echt niet allebei AOW voor een alleenstaande.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door mahadma »

U bent getrouwd of woont samen met uw partner
U en uw partner hebben beiden de AOW-leeftijd
Bedrag per maand per persoon
met heffingskorting zonder heffingskorting
Bruto * € 814,74 € 814,74
Loonheffing € 0,00 € 151,83
Bijdrage Zvw € 46,03 € 46,03
Netto € 768,71 € 616,88
* Het bruto bedrag is inclusief de inkomensondersteuning AOW van € 24,93. Het bruto bedrag is exclusief vakantiegeld. Het vakantiegeld is bruto € 50,29 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.

U woont alleen (alleenstaand)
Bedrag per maand
met heffingskorting zonder heffingskorting
Bruto * € 1.181,36 € 1.181,36
Loonheffing € 0,00 € 219,83
Bijdrage Zvw € 66,74 € 66,74
Netto € 1.114,62 € 894,79
* Het bruto bedrag is inclusief de inkomensondersteuning AOW van € 24,93. Het bruto bedrag is exclusief vakantiegeld. Het vakantiegeld is bruto € 70,40 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.

Bron: SvB.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
24 okt 2018 18:52
U krijgt vanaf uw AOW gerechtigde datum AOW voor een alleenstaande.

Dat verhaal van die echtscheidingswinkel slaat nergens op. Men krijgt al heel lang de AOW niet samen. En als dat gescheiden paar op hetzelfde adres blijft wonen, krijgen ze echt niet allebei AOW voor een alleenstaande.
Ik lees dat meer als dat je als gehuwden samen (allebei) een AOW-uitkering krijgt.
Pas als de echtscheiding officieel is uitgesproken en geregistreerd is, heb je recht op een alleenstaanden AOW.
TS woont al op een ander adres, dus dat op hetzelfde adres wonen is hier niet van toepassing.
Ik zie dat TS de openingspost gewijzigd heeft, dus voor zijn vrouw geldt dit niet, dat was op het moment van mijn schrijven niet bekend.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door mahadma »

Dan krijgt meneer alleenstaande aow. Mevrouw is nog niet aow gerechtigd, dus zal of van haar eigen baan moeten leven en anders naar de bijstand. Meneer zal (naar vermogen) een vorm van onderhoudsplichtig zijn, maar dat zal wel duidelijk worden. Ook heeft mevrouw recht op deel van de gezamenlijke opgebouwde pensioenen van meneer. Dit wordt voor beiden (vrees ik) geen vetpot. Tenzij er "geld" aanwezig is.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U zult AOW voor een alleenstaande krijgen, uw toekomstige ex zal uiteraard geen AOW ontvangen.

Het door u en uw vrouw eventueel opgebouwde pensioen zult u moeten delen.

Wanneer uw vrouw geen eigen inkomsten heeft, zal zij een bijstandsuitkering moeten aanvragen en moeten voldoen aan de daarbij horende verplichtingen. Het inkomen wat zij eventueel uit uw pensioenopbouw gaat ontvangen, zal worden afgetrokken van het bedrag wat ze aan bijstand krijgt. Daar bovenop komt dat de sociale dienst bij u zal aankloppen om, wegens uw 12-jarige zorgplicht, de bedragen die uw vrouw aan bijstand ontvangt op u te verhalen. Het komt er dus op neer dat wanneer uw vrouw nu geen eigen inkomsten heeft en u een goed pensioen heeft opgebouwd met uw arbeidsverleden, u feitelijk het gehele inkomen van uw vrouw zult moeten betalen.

Heeft uw vrouw wel eigen werk/inkomsten, dan zal dit, zeker wanneer haar inkomen wordt aangevuld met een deel van uw pensioen, al snel boven de bijstandsnorm uitkomen. U heeft dan niet te maken met de sociale dienst.

In uw situatie, waarbij waarschijnlijk het opgebouwde pensioen al verdeeld zal worden, is het onwaarschijnlijk dat u partneralimentatie moet betalen. Omgekeerd kan het wel zijn dat wanneer uw vrouw een goed inkomen heeft, zij (voorlopig) partneralimentatie aan u moet betalen. Wanneer er nog kinderen 'ten laste' zijn, kan het wel zijn dat er kinderalimentatie betaald moet worden door één van u.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW alleenstaand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
24 okt 2018 20:28
Lady1234 schreef:
24 okt 2018 18:52
U krijgt vanaf uw AOW gerechtigde datum AOW voor een alleenstaande.

Dat verhaal van die echtscheidingswinkel slaat nergens op. Men krijgt al heel lang de AOW niet samen. En als dat gescheiden paar op hetzelfde adres blijft wonen, krijgen ze echt niet allebei AOW voor een alleenstaande.
Ik lees dat meer als dat je als gehuwden samen (allebei) een AOW-uitkering krijgt.
Pas als de echtscheiding officieel is uitgesproken en geregistreerd is, heb je recht op een alleenstaanden AOW.
TS woont al op een ander adres, dus dat op hetzelfde adres wonen is hier niet van toepassing.
Ik zie dat TS de openingspost gewijzigd heeft, dus voor zijn vrouw geldt dit niet, dat was op het moment van mijn schrijven niet bekend.
Voor de AOW hieft men niet gescheiden te zijn om alleenstaande AOW te kunnen krijgen. Men moet alleen elders wonen en ingeschreven staan.

Gesloten