LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Etd »

O 2 januari 2017 ben ik in de WIA terecht gekomen. De werkgever heeft de openstaande vakantiedagen, de bonus over 2017 en de Transitievergoeding betaald. In april was het duidelijk wat mijn WIA uitkering (1e 2 maanden 75 % daarna 70%) en hoeveel mijn maandelijkse WIA Excedent uitkering zouden zijn op jaarbasis dus ik wilde online de maandellijkse voorlopige teruggave (ivm hypotheek) aanpassen om acheraf niet een groot bedrag te moeten terug te betalen. Omdat er verschillende inkomsten zijn in dat jaar ging de online voorlopige teruggave ervan uit dat mijn inkomsten uit werk normaal belast zouden moeten worden en de rest op het hoge tarief. Nadat ik de belastingtelefoon geraadpleegt heb gaven zij aan dat dit niet online juist berekend kon worden en dat ik daarom bij de belastininspecteur een verzoek moest doen voor een handmatige berekening.

Alle gegevens aangeleverd en 2 maanden later was het bedrag berekend en ik kreeg maandelijks de verlaagde voorlopige teruggaaf. In 2018 aangifte gedaan en toen gaf het aangifte programma aan (nadat mijn inkomsten exact de bedragen waren die in april waren opgegeven) dat ik toch ruim € 1000 teveel heb terug ontvangen en deze moet terug betalen. na wat over en weer gebel om erachter te komen waar het probleem in zat bleek dat de inspecteur de arbeidskorting heeft toegepast over de transitievergoeding hoewel dit niet had gemogen.

Ik heb daarop bezwaar gemaakt naar de belastingdienst en vandaag kwam het telefoontje dat ik toch moet terug betalen ondaks dat het fout van de medewerker betreft maar omdat het een voorlopige teruggave betreft ik er geen rechten aan kan ontlenen. Ze adviseerde me om het bezwaar in te trekken. Ik heb aangegeven dat ik dat dus niet doe omdat hun medewerkers fouten maken.

Helaas zal het bezwaar worden afgewezen ondanks dat een incompetente medewerker van de belastingdienst de eigen regels niet kan hanteren. Indien de betreffende medewerker bij een onderneming had gewerkt had hij in ieder geval een berisping gehad, nu wordt zijn loon toch wel betaald. Ik mag zijn salaris goed gaan maken door de rekening alsnog te moeten gaan betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jammergenoeg is de rente niet zo hoog, anders had u een jaar lang rente kunnen trekken. Terug betalen is nooit leuk, maar een jaar lang een extra buffer opbouwen is dan weer mooi meegenomen.

Fouten worden overal gemaakt, zelfs door u. Iedereen leert er weer van en voor het volgende jaar weet u zelf ook wat en hoe.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u zult een (nieuwe) beschikking hebben ontvangen, met de berekening, dus u had die fout zelf ook kunnen zien.

Maar goed, werknemers mogen fouten maken en ambtenaren blijkbaar niet.

Overigens had u met uw gegevens echt wel via internet de voorlopige aanslag kunnen laten aanpassen. Daar hoeven helemaal geen handen aan te pas te komen. Vergt alleen een beetje rekenen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Etd schreef:
24 okt 2018 20:58
O 2 januari 2017 ben ik in de WIA terecht gekomen. De werkgever heeft de openstaande vakantiedagen, de bonus over 2017 en de Transitievergoeding betaald. In april was het duidelijk wat mijn WIA uitkering (1e 2 maanden 75 % daarna 70%) en hoeveel mijn maandelijkse WIA Excedent uitkering zouden zijn op jaarbasis dus ik wilde online de maandellijkse voorlopige teruggave (ivm hypotheek) aanpassen om acheraf niet een groot bedrag te moeten terug te betalen. Omdat er verschillende inkomsten zijn in dat jaar ging de online voorlopige teruggave ervan uit dat mijn inkomsten uit werk normaal belast zouden moeten worden en de rest op het hoge tarief. Nadat ik de belastingtelefoon geraadpleegt heb gaven zij aan dat dit niet online juist berekend kon worden en dat ik daarom bij de belastininspecteur een verzoek moest doen voor een handmatige berekening.

Alle gegevens aangeleverd en 2 maanden later was het bedrag berekend en ik kreeg maandelijks de verlaagde voorlopige teruggaaf. In 2018 aangifte gedaan en toen gaf het aangifte programma aan (nadat mijn inkomsten exact de bedragen waren die in april waren opgegeven) dat ik toch ruim € 1000 teveel heb terug ontvangen en deze moet terug betalen. na wat over en weer gebel om erachter te komen waar het probleem in zat bleek dat de inspecteur de arbeidskorting heeft toegepast over de transitievergoeding hoewel dit niet had gemogen.

Ik heb daarop bezwaar gemaakt naar de belastingdienst en vandaag kwam het telefoontje dat ik toch moet terug betalen ondaks dat het fout van de medewerker betreft maar omdat het een voorlopige teruggave betreft ik er geen rechten aan kan ontlenen. Ze adviseerde me om het bezwaar in te trekken. Ik heb aangegeven dat ik dat dus niet doe omdat hun medewerkers fouten maken.

Helaas zal het bezwaar worden afgewezen ondanks dat een incompetente medewerker van de belastingdienst de eigen regels niet kan hanteren. Indien de betreffende medewerker bij een onderneming had gewerkt had hij in ieder geval een berisping gehad, nu wordt zijn loon toch wel betaald. Ik mag zijn salaris goed gaan maken door de rekening alsnog te moeten gaan betalen.
Beetje flauw dit. Iedereen maakt fouten, ook jij, en ook de fiscus.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En dacht je echt dat die werknemer bij een privaat bedrijf geen loon zou hebben gekregen?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door 16again »

Ik snap de topic titel niet:
Zonder deze "incompetente" medewerker, zou je uiteindelijk evenveel betalen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Erthanax »

De burger is inderdaad betaald, alleen te veel.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald
Maar je betaald toch niets wat je toch al niet had moeten betalen? Ik zie niet waar ik als burger betaal voor het foutje van deze belastingdienst medewerker die een vergissing heeft gemaakt, terwijl je dit zelf natuurlijk ook simpel had kunnen controleren?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat vergissen menselijk is, blijkt uit de titel van het topic.

Hoe je het ook wendt of keert, na de definitieve aan slag heeft TS niet meer betaald dan hij zou moeten. De al dan niet vermeende fout van de medewerker van de belastingdienst kost hem niets extra.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door renewouters »

Leuk he, dat incompetente mensen altijd elders werken. Net zoiets als dat 80% van de automobilisten vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

renewouters schreef:
25 okt 2018 20:28
Leuk he, dat incompetente mensen altijd elders werken. Net zoiets als dat 80% van de automobilisten vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld.
Van die anderen weet ik dat zo net nog niet, maar ik in ieder geval wel. :lol: :lol:

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
25 okt 2018 20:28
Net zoiets als dat 80% van de automobilisten vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld.
dat kan gewoon waar zijn als een kleine minderheid fors ondergemiddeld rijdt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door gosewijn »

Opheffen de belastingdienst , kost ons alleen maar geld . :mrgreen: :wink:

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt uw lidmaatschap opzeggen. :lol:

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kan dat met een maand opzegtermijn?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan dat met een maand opzegtermijn?


Volgens mij wel als je langer dan een jaar een abbo hebt :D Maar dat kan onze huisjurist wel vertellen ( grapje ) :wink:

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toch heb ik het gevoel dat ik een levenslang lidmaatschap heb waar ik niet af kan. En eerlijk gezegd hoop ik dat ik daar nog lang gebruik van kan maken. De contributie is niet niks, maar ik ben blij met alle ledenvoordeel dat ik krijg.

Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Etd »

renewouters schreef:
25 okt 2018 20:28
Leuk he, dat incompetente mensen altijd elders werken. Net zoiets als dat 80% van de automobilisten vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld.
Op het moment dat je goederen of een dienst afneemt bij een bedrijf en het klopt niet dan ga je terug om verhaal te halen of om compensatie te krijgen. Incompetente mensen werken niet altijd elders maar bij een bedrijf ga je schadevergoeding halen. Dat kan bij de belastingdienst niet want die bieden geen compensatie voor hun fouten. Het enige waar ze mee schermen is dat het niet mag van de wet. Daarom zijn het incompetente mensen omdat ze gewoon te weinig scholing hebben gehad om zaken goed te doen en de burger draait er toch wel voor op.

Indien een bedrijf schade ondervindt door fouten van hun medewerkers dan zorg je naast een een goede oplossing (anders wordt je door de huidige social media direct afgemaakt) EN voor een adequate scholing om herhaling te voorkomen. Zolang je echter met de wet kunt blijven schermen en op geen enkele wijze verantwoordelijkheden neemt is er geen noodzaak tot scholing en dan heb je dus te maken met incompetente medewerkers.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door sjohie »

Etd schreef:
07 nov 2018 08:07
renewouters schreef:
25 okt 2018 20:28
Leuk he, dat incompetente mensen altijd elders werken. Net zoiets als dat 80% van de automobilisten vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld.
Op het moment dat je goederen of een dienst afneemt bij een bedrijf en het klopt niet dan ga je terug om verhaal te halen of om compensatie te krijgen. Incompetente mensen werken niet altijd elders maar bij een bedrijf ga je schadevergoeding halen. Dat kan bij de belastingdienst niet want die bieden geen compensatie voor hun fouten. Het enige waar ze mee schermen is dat het niet mag van de wet. Daarom zijn het incompetente mensen omdat ze gewoon te weinig scholing hebben gehad om zaken goed te doen en de burger draait er toch wel voor op.

Indien een bedrijf schade ondervindt door fouten van hun medewerkers dan zorg je naast een een goede oplossing (anders wordt je door de huidige social media direct afgemaakt) EN voor een adequate scholing om herhaling te voorkomen. Zolang je echter met de wet kunt blijven schermen en op geen enkele wijze verantwoordelijkheden neemt is er geen noodzaak tot scholing en dan heb je dus te maken met incompetente medewerkers.
Voor wat zou je precies compensatie moeten krijgen, en welke schade heb je geleden die vergoed zou moeten worden? Onder aan de streep, heb je nu betaald wat je moest betalen toch?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wat heeft het door laten lopen van een volstrekt kansloos bezwaarschrift, alleen maar vanwege boosheid, nu voor zin?
Het advies ban de BD om het in te trekken is prima. U kunt er dan een punt achter zetten.

Gesloten