LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Tja, de gulden.

In 2000 kostte een patatje met bij de snackbar ca fl. 2,50. Nu € 2,20.

En in 1980 kostte datzelfde bakje gefrituurde aardappelen waarschijnlijk minder dan fl 1,50.

Als er één ding vaststaat, is het juist dat boodschappen en elektrische apparaten de afgelopen decennia relatief goedkoper zijn geworden. De eerste TV van mijn ouders kostte destijds rond 1980 ongeveer een maandsalaris (1200 gulden). Nu heb je voor 1/3e maandsalaris (500-600 euro) een leuke tv staan. De computer die eind jaren 90 in huis kwam, kostte bijna 2000 gulden. Nu heb je voor 600 euro ook echt al wel een leuk apparaat staan. Sterker nog, die computer destijds was sneller verouderd dan een mid-range computer nu.

En het salaris.. Zoek maar eens de ontwikkeling op van het minimumloon en het modale salaris door de jaren heen. Je zult versteld zijn hoe laag een modaal loon in 2000 was, wanneer je dat nu omrekent naar Euro's.

Wat het leven duur maakt, is voornamelijk onze gestegen levensstandaard. Omstreeks 2000 was voor veel mensen een internet abonnement voor thuis nog geen gemeengoed. Ook mobieltjes betaalden we nog geen dure abonnementen voor je je gebruikte je beltegoed liefst zo weinig mogelijk. In veel gezinnen gaat er anno 2018 meer dan 100 euro per maand op aan mobiele abonnementen en internet voor thuis. Daar bovenop nog Netflix, Spotify, films on demand, sportzenders.

En niet vergeten dat het stroomverbruik door digitalisering in huis ook lekker aantikt. Meerdere tv's, laptops, computers. En niet vergeten dat steeds meer gezinnen 'simpele' luxe hebben gekregen als vaatwassers, wasdrogers etc.

Ook in de boodschappen is er veel veranderd. Veel voorgesneden, steeds meer exotische producten, steeds meer kant en klaar. En niet onbelangrijk, steeds meer afhaal, thuisbezorgd en buiten de deur eten. Van een ontbijtje bij de HEMA tot sushi voor het diner.

Het leven is niet duur. Onze gewoontes en de luxe waar we aan gewend zijn geraakt zijn duur. Wanneer je dat beseft, kun je afwegen op welke vlakken je eventueel een stap terug wilt doen om wat meer geld over te houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mee eens!
We zijn dus gewoon hartstikke verwend geraakt :D
en nemen vooral geen genoegen meer met minder , zelfs niet 1 tandje minder :(

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jackyboojow schreef:
24 okt 2018 01:11
Door hun eenheid en gevecht hebben wij, jaren genoten van een bloeiende economie.
En wat is er van over gebleven,.... I
Een staatsschuld van 416 miljard!

Gelukkig heeft de huidige generatie door dat dit niet houdbaar is en proberen we niet meer geld uit te geven dat binnen komt.

https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/artik ... opese-norm

De bloeiende economie is een proces, je hebt goede jaren en slechte jaren zoals we net hebben gehad. Dit heeft niets te maken met eenheid en gevecht. We hebben nu weer te maken met groei.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
24 okt 2018 19:50
Toch waren veel dingen vroeger wel fijner ( ja ja ik ga ff zeuren als een bejaarde ... :lol: )
- de rust, de eenvoud, de soberheid, het tevreden zijn, het omzien naar en de aandacht voor elkaar ,
- minder stress, minder gejaag , minder individualistisch , minder egoïstisch , minder oppervlakkig en snel , minder hufterigheid, geen kopschoppers ( :evil: ), minder geklaag , minder verkeer, minder mensen, meer natuur etc etc etc.
( afgezien van alle armoe en ziektes en ellende en het zwoegen als arbeider en het vroege doodgaan , de slechte onverwarmde huizen , etc etc etc ) .
En natuurlijk de gulden, de duppies , de stuivers en de centen...en ook vroeger was ik toch ook wel happy en tevreden met en in die tijd :wink:
Waarschijnlijk zei de generatie voor jouw hetzelfde over "vroeger" in de tijd dat jij opgroeide. Terwijl jij het toen prima vond.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
24 okt 2018 20:42
Het leven is niet duur. Onze gewoontes en de luxe waar we aan gewend zijn geraakt zijn duur. Wanneer je dat beseft, kun je afwegen op welke vlakken je eventueel een stap terug wilt doen om wat meer geld over te houden.
Hier ben ik het zo ontzettend mee eens!

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Erthanax »

renewouters schreef:
24 okt 2018 21:40
Waarschijnlijk zei de generatie voor jouw hetzelfde over "vroeger" in de tijd dat jij opgroeide. Terwijl jij het toen prima vond.
Ik heb nooit de indruk gekregen dat de generatie voor mij met weemoed terugdenkt aan de Tweede Wereldoorlog, of de crisis (de échte) die daaraan vooraf ging. Ook niet aan de eerste jaren na de oorlog trouwens. Geen oorlog meer, maar voor de meeste mensen een moeilijke periode met veel gebrek.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door moederslink »

renewouters schreef:
24 okt 2018 21:40
Waarschijnlijk zei de generatie voor jouw hetzelfde over "vroeger" in de tijd dat jij opgroeide. Terwijl jij het toen prima vond.
Dat durf ik toch te betwijfelen...de generatie voor mij maakte 2 wereldoorlogen mee , toen lag het land in puin , er was toen echt verschrikkelijke armoede , vrouwen hadden niets te vertellen en waren ondergeschikt, er waren geen sociale voorzieningen zoals nu , " krankzinnigen en " beperkten " werden in de bossen weggestopt enz enz .
Ik kan me niet echt goed herinneren dat mijn grootouders zo happy waren, er was wel een soort berusting zeg maar.
Mijn moeder ging echt pas in de jaren 60 meegenieten , van het autorijden tot " het baas in eigen buik" zijn , vd wederopbouw , de betere huizen , de douches enz .
En in die tijd groeiden wij op , een enorme vrijheid was daar, we konden ook studeren en konden ook zelf ons geld verdienen als vrouw, we konden doen en laten wat we wilden en feestjes bouwen en
autorijden , de tijd van " PEACE MAN " " MAKE LOVE NO WAR " :P
Veel muziek, veel blije mensen , zo herinner ik me die tijd en vooral ook de rust en het fatsoen.
Maar ik dwaal af, sorry, maar ik kan echt eindeloos verhalen over die jaren 60 -70 , dat heb je met het ouder worden bij veel " oudjes " :wink: .

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door gosewijn »

de tijd van " PEACE MAN " " MAKE LOVE NO WAR "
Veel muziek, veel blije mensen , zo herinner ik me die tijd en vooral ook de rust en het fatsoen.
Maar ik dwaal af, sorry, maar ik kan echt eindeloos verhalen over die jaren 60 -70


Van 1961 tot 1975 in band gespeelt pracht tijd . plakboeken overnieuw gemaakt 2 jaar mee bezig geweest om kranten na te lezen en internet af te zoeken . Morgen overdoen Ja direkt . Je had in die tijd ook sociale kontrole , zag de buurvrouw het als je kattekwaad uit haalde dan kreeg je als je thuis kwam er flink van langs van moeders . Was dat goed , nee, maar het hielp wel. In die tijd was er ook wel veel herrie en ruzie .Was in ieder geval een betere tijd dan nu .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moet je nou niet meer mee aankomen :
ouders staan op hoge poten bij de juf of de meester om hun beklag te doen wanneer jij als leerkracht een kind voorzichtig hebt gecorrigeerd.
En voor de " pliesie" was ook ontzag , je vloog weg als je een appel had gejat en zo.n diender kwam er aan..

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Jark »

Ik denk nog vaak terug aan de jaren 1950 je eerste liefde de muziek..Elvis en noem ze maar op. Iedereen in de buurt kende elkaar wat een geweldig land was Nederland. Nu is het kommer en kwel. Deed boodschappen vandaag in de supermarkt en vroeg aan een jonge man waar ik de leverpastei kon vinden. Daar had hij nog nooit van gehoord maar had wel een oortje in.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eind jaren zestig was er een leuke radiospot van een bekende vleeswarenfabrikant:
Barta, wa hai mie noe esmeerd?
Das boer'n leverpastie, Bartus!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door grun »

Het was vroeger niet beter (want ik zou nu niet meer zonder internet kunnen) maar ik was wel gelukkiger. NL is naar mijn smaak wat te ver doorgeschoten met politiek correcte regeltjes. En misschien eens wat minder proberen om het braafste jongetje van de EU te willen zijn, andere landen zijn wat gehaaider en slimmer en komen er mee weg.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
25 okt 2018 00:20
Moet je nou niet meer mee aankomen :
ouders staan op hoge poten bij de juf of de meester om hun beklag te doen wanneer jij als leerkracht een kind voorzichtig hebt gecorrigeerd.
En voor de " pliesie" was ook ontzag , je vloog weg als je een appel had gejat en zo.n diender kwam er aan..
Nou inderdaad. Probeer mensen maar eens aan te spreken op hun gedrag. Niet hun zijn fout, maar jij omdat je je ermee bemoeit. Dat was 40 jaar geleden toch wel even anders.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door scontra »

sylvesterb schreef:
24 okt 2018 21:05


Een staatsschuld van 416 miljard!

Gelukkig heeft de huidige generatie door dat dit niet houdbaar is en proberen we niet meer geld uit te geven dat binnen komt.

De huidige generaties hadden gezamenlijk nog nooit een zo hoog bedrag aan "hoofdelijke schuld" uitstaan, zowel persoonlijk als bij de Rijksuitgaven, als heden ten dage.
Dagelijks komen daar miljoenen Euro's aan 'geleend' geld bij.
Ik weet niet wie "wat" door heeft, maar als het over de centjes gaat dan heeft men van het recente verleden "niets" geleerd :!:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
24 okt 2018 23:37
renewouters schreef:
24 okt 2018 21:40
Waarschijnlijk zei de generatie voor jouw hetzelfde over "vroeger" in de tijd dat jij opgroeide. Terwijl jij het toen prima vond.
Dat durf ik toch te betwijfelen...de generatie voor mij maakte 2 wereldoorlogen mee , toen lag het land in puin , er was toen echt verschrikkelijke armoede , vrouwen hadden niets te vertellen en waren ondergeschikt, er waren geen sociale voorzieningen zoals nu , " krankzinnigen en " beperkten " werden in de bossen weggestopt enz enz .
Ik kan me niet echt goed herinneren dat mijn grootouders zo happy waren, er was wel een soort berusting zeg maar.
Mijn moeder ging echt pas in de jaren 60 meegenieten , van het autorijden tot " het baas in eigen buik" zijn , vd wederopbouw , de betere huizen , de douches enz .
En in die tijd groeiden wij op , een enorme vrijheid was daar, we konden ook studeren en konden ook zelf ons geld verdienen als vrouw, we konden doen en laten wat we wilden en feestjes bouwen en
autorijden , de tijd van " PEACE MAN " " MAKE LOVE NO WAR " :P
Veel muziek, veel blije mensen , zo herinner ik me die tijd en vooral ook de rust en het fatsoen.
Maar ik dwaal af, sorry, maar ik kan echt eindeloos verhalen over die jaren 60 -70 , dat heb je met het ouder worden bij veel " oudjes " :wink: .
Mijn grootouders klaagden ander behoorlijk over al die moderne dingen in de jaren zestig en zeventig.... Over vrouwen die i.p.v. het huishouden deden buiten de deur "moesten" werken en zo, en dat de hele maatschappij daardoor zo druk werd.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Erthanax »

renewouters schreef:
25 okt 2018 13:45
Mijn grootouders klaagden ander behoorlijk over al die moderne dingen in de jaren zestig en zeventig.... Over vrouwen die i.p.v. het huishouden deden buiten de deur "moesten" werken en zo, en dat de hele maatschappij daardoor zo druk werd.
Dat is heel wat anders dan zeggen dat het tijdens de crisis, de oorlog en de eerste jaren daarna allemaal beter was.
Mijn grootouders heb ik nooit horen klagen over al die moderne verworvenheden. Ze waren er juist heel blij mee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door moederslink »

Welke moderne dingen nog verder ?
Wasmachines / goede stofzuigers / televisie/ stemrecht vrouwen/ sociale voorzieningen/ legalisering abortus/ de " pil " natuurlijk / betere huizen/ goede medische verzorging enz enz.
En yep...vrouwen konden studeren en werken en konden scheiden wanneer ze gevangen zaten in een rot huwelijk / de " blijf van mn huis " huizen etc etc allemaal ten gunste van moeder de vrouw.
En dat werd wel eens een keertje tijd.
Ik ben beslist geen fanatieke feministe , begrijp me goed, integendeel zelfs !
Vind het nog steeds heerlijk dat een man bv de deur openhoudt en mij in mn jas helpt :wink: .
Maar vond het ook heerlijk dat ik mn eigen geld kon verdienen en mn talenten kon ontplooien, behalve alleen maar huisvrouw zijn en koken en de afwas doen.
Mijn grootouders konden het niet zo goed meer bijsloffen allemaal, maar dat vind ik wat anders dan dat ze erover klaagden. Het niet meer kunnen bijsloffen is inherent aan de " ouderdom " misschien :(

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Is al dit chatten en geneuzel niet geschikter voor de Huiskamer?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door moederslink »

:oops: ja , maar het gaat nog wel over de guldentijd :D

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zolang we maar terugdenken aan de guldentijd, is het toch on topic? Als we ons tot de graag in de titel beperken, krijgen we reacties als "ik" en "ik niet".

Gesloten