LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen verdwenen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Radar »

Je bent een trouwe werknemer, al meer dan 20 jaar werk je voor hetzelfde bedrijf. Nog even en je gaat met pensioen. En dan kom je er achter dat je opgebouwde pensioen verdwenen is, als sneeuw voor de zon. Tussen de €100.000 en €150.000. Je werkgever, het oude pensioenfonds, het nieuwe pensioenfonds, niemand weet waar het geld is. Je bent ondertussen meer dan €10.000 kwijt aan advocaatkosten maar je bent geen steek verder.

Hamvraag; wie is hiervoor verantwoordelijk? En wie gaat er voor zorgen dat het opgebouwde pensioen alsnog uitgekeerd wordt? Radar heeft alle partijen benaderd. Gaan ze er uit komen?

Maandag 1 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 1-10-2018/

Heb jij zoiets meegemaakt?

Dutchie53
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Dutchie53 »

Allereerst fantastisch te horen dat via Radar het pensioen terecht is gekomen.
Mijn pensioen is ook zoekgeraakt en ik weet mij geen raad!
Ik heb een vraag over de verhoging van de AOW leeftijd, welke in mijn geval 66 en 4 maanden bedraagt (22-11-2019). Ik kan geen gebruik maken van een overbruggingsregeling om reden dat ik 25 jaar in het buitenland woon. Ik heb slechts 52% AOW opgebouwd en een aanvullend bedrijfspensioen, welke opgebouwd (Nationale Nederlanden) bij de toenmalige Verenigde Spaarbank. Ik ben in het bezit van 2 polisbladen en ben al een maand bezig om te achterhalen waar mijn pensioen nu eigenlijk is. Middels een aantal waardeoverdrachten is mijn pensioen tot op heden niet te traceren. De laatste 2 pensioenfondsen alwaar ik contact mee heb zijn AMEV en ABN AMRO pensioenen. Beide partijen verwijzen naar elkaar en ik kom geen stap verder. Ik ben financieel volledig vastgelopen en heb in de afgelopen maanden vele contacten gelegd met advocatenkantoren, instanties, de media en de Nationale Ombudsman. Helaas heeft niets mogen baten en heb nog een paar maanden te gaan en hoop een beetje houvast te krijgen in de speurtocht van het sociaal/financieel zekerheidsrecht. Er moeten toch meer mensen zijn welke in het buitenland wonen die in een zelfde situatie verkeren? Is het niet mogelijk om collectief (meerdere eisers) een zaak tegen de regering aan te spannen ten aanzien van de verhoging van de AOW leeftijd om voor die kwetsbare groep een uitzondering te maken in de vorm van een overbruggingsregeling? Ik zou het zeer op prijs stellen of u mij van advies kan dienen, of mogelijk via e-mail contact te onderhouden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult uw verhaal aan Radar moeten richten. Dit is het forum.

Maar ik mag toch aannemen dat u in die 25 jaar ook in het buitenland pensioen hebt opgebouwd?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus de Nederlandse overheid moet een extra regeling maken voor mensen die willens en wetens een tijd geen AOW premie hebben betaald en zo een lagere AOW hebben opgebouwd? Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kweenie schreef:
25 okt 2018 20:58
Dus de Nederlandse overheid moet een extra regeling maken voor mensen die willens en wetens een tijd geen AOW premie hebben betaald en zo een lagere AOW hebben opgebouwd? Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.
Om de discussie op gang te helpen: ja, want

Nederlandse overheid verlaagd ook de uitkering van mensen die hele werk leven 100% premie betaald hebben en voor pensioen naar ander land Verhuizen...

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is niet de discussie op gang helpen, dat is de discussie verdraaien naar een ander onderwerp.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Moneyman schreef:
25 okt 2018 21:47
Dat is niet de discussie op gang helpen, dat is de discussie verdraaien naar een ander onderwerp.
nee, alleen andere kant van medaille laten zien:
- Nederlander woont tijdens premie tijd in buitenland --> korten op uitkering
- Nederlander woont tijdens pensioen in goedkoper buitenland --> korten op uitkering
- Nederlander woont tijdens pensioen in duurder buitenland --> geen hogere uitkering

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je kunt niet alles op een hoop gooien. Als je niet in Nederland gewoond hebt is er niks opgebouwd. Dat is niet zo moeilijk. Ik heb wel hier gewoond, maar tijdelijk in het buitenland gewerkt. Maar daarvoor daar over die periode Rente opgebouwd. Je kunt niet van Nederland verwachten dat de Aow voor iedereen die ooit in Nederland heeft gewoond volledig betaald word. En een deelpensioen dat langer als 25 jaar geleden is opgebouwd zal niet erg groot kunnen zijn. Gelukkig heb je daarna nog 25 jaar tijd gehad om een pensioen op te bouwen.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door 16again »

Joepie Joepie schreef:
25 okt 2018 21:42
Nederlandse overheid verlaagd ook de uitkering van mensen die hele werk leven 100% premie betaald hebben en voor pensioen naar ander land Verhuizen...
Wat heeft de overheid met pensioen te maken?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Joepie Joepie schreef:
25 okt 2018 21:53
Moneyman schreef:
25 okt 2018 21:47
Dat is niet de discussie op gang helpen, dat is de discussie verdraaien naar een ander onderwerp.
nee, alleen andere kant van medaille laten zien:
- Nederlander woont tijdens premie tijd in buitenland --> korten op uitkering
- Nederlander woont tijdens pensioen in goedkoper buitenland --> korten op uitkering
- Nederlander woont tijdens pensioen in duurder buitenland --> geen hogere uitkering
Als iemand met zijn AOW na de pensioendatum naar het buitenland vertrekt, wordt er niet gekort op zijn uitkering. Vooropgesteld dat Nederland een belastingverdrag heeft met dat land.

En als iemand hier niet woont en/of werkt, bouwt hij ook geen AOW op, lijkt me volkomen logisch.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

16again schreef:
25 okt 2018 22:20
Wat heeft de overheid met pensioen te maken?
Lady1234 schreef:
25 okt 2018 22:20
Als iemand met zijn AOW na de pensioendatum naar het buitenland vertrekt, wordt er niet gekort op zijn uitkering. Vooropgesteld dat Nederland een belastingverdrag heeft met dat land.


https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... rland/beu/

Bent u van plan om met uw AOW-pensioen buiten Nederland te gaan wonen? Naar sommige landen kunt u niet uw hele AOW-pensioen meenemen.

Wij mogen niet in elk land uw volledige AOW-pensioen doorbetalen. Vul hieronder het land in waar u gaat wonen. Dan ziet u of u uw volledige AOW kunt behouden.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 25 okt 2018 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Theotrucker schreef:
25 okt 2018 22:08
Je kunt niet alles op een hoop gooien. Als je niet in Nederland gewoond hebt is er niks opgebouwd. Dat is niet zo moeilijk. Ik heb wel hier gewoond, maar tijdelijk in het buitenland gewerkt. Maar daarvoor daar over die periode Rente opgebouwd. Je kunt niet van Nederland verwachten dat de Aow voor iedereen die ooit in Nederland heeft gewoond volledig betaald word. En een deelpensioen dat langer als 25 jaar geleden is opgebouwd zal niet erg groot kunnen zijn. Gelukkig heb je daarna nog 25 jaar tijd gehad om een pensioen op te bouwen.
ik heb tot mijn 25ste gestudeerd... (maar nog geen 25 jaar in het buitenland gewerkt)

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan woont u dus blijkbaar in een niet-verdragsland.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:
25 okt 2018 22:33
Dan woont u dus blijkbaar in een niet-verdragsland.
Nee, ik woon nu in Nederland (en heb aantal Jaren in buitenland gewoond (> 1, < 25).

Maar het gaat om het principe, de andere kant van het muntje:
- als Nederlanders na pensioen in goedkoper land gaan wonen, dan wil overheid wel hercalibreren
- als Nederlanders na pensioen in duurder land gaan wonen, dan wil overheid niet hercalibreren
- als Nederlanders na pensioen in Nederland gaan wonen, na in het buitenland te hebben gewerkt, dan ...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan hoeft Nederland voor hun het pensioen niet te betalen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Dutchie53 schreef:
24 okt 2018 17:14
Allereerst fantastisch te horen dat via Radar het pensioen terecht is gekomen.
Mijn pensioen is ook zoekgeraakt en ik weet mij geen raad!
Ik heb een vraag over de verhoging van de AOW leeftijd, welke in mijn geval 66 en 4 maanden bedraagt (22-11-2019). Ik kan geen gebruik maken van een overbruggingsregeling om reden dat ik 25 jaar in het buitenland woon. Ik heb slechts 52% AOW opgebouwd en een aanvullend bedrijfspensioen, welke opgebouwd (Nationale Nederlanden) bij de toenmalige Verenigde Spaarbank. Ik ben in het bezit van 2 polisbladen en ben al een maand bezig om te achterhalen waar mijn pensioen nu eigenlijk is. Middels een aantal waardeoverdrachten is mijn pensioen tot op heden niet te traceren. De laatste 2 pensioenfondsen alwaar ik contact mee heb zijn AMEV en ABN AMRO pensioenen. Beide partijen verwijzen naar elkaar en ik kom geen stap verder. Ik ben financieel volledig vastgelopen en heb in de afgelopen maanden vele contacten gelegd met advocatenkantoren, instanties, de media en de Nationale Ombudsman. Helaas heeft niets mogen baten en heb nog een paar maanden te gaan en hoop een beetje houvast te krijgen in de speurtocht van het sociaal/financieel zekerheidsrecht. Er moeten toch meer mensen zijn welke in het buitenland wonen die in een zelfde situatie verkeren? Is het niet mogelijk om collectief (meerdere eisers) een zaak tegen de regering aan te spannen ten aanzien van de verhoging van de AOW leeftijd om voor die kwetsbare groep een uitzondering te maken in de vorm van een overbruggingsregeling? Ik zou het zeer op prijs stellen of u mij van advies kan dienen, of mogelijk via e-mail contact te onderhouden.
In welk land heb je wel / geen 25 jaar overheiidspremie betaald?

(en bij welk (hopelijk international bekend) bedrijf?)

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Joepie joepie: Wilt u voor de zuiverheid van de discussie een duidelijk onderscheid maken tussen AOW (uitbetaald door de SVB) en pensioen (uitbetaald door een pensioenfonds)?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Erthanax schreef:
25 okt 2018 23:03
Joepie joepie: Wilt u voor de zuiverheid van de discussie een duidelijk onderscheid maken tussen AOW (uitbetaald door de SVB) en pensioen (uitbetaald door een pensioenfonds)?
Ik reageer op Dutchie53, hij / zij is op dit punt voor mijn niet heel duidelijk...
Dutchie53 schreef:
24 okt 2018 17:14
Is het niet mogelijk om collectief (meerdere eisers) een zaak tegen de regering aan te spannen ...


https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... rland/beu/
Uw AOW-pensioen buiten Nederland
Bent u van plan om met uw AOW-pensioen buiten Nederland te gaan wonen? Naar sommige landen kunt u niet uw hele AOW-pensioen meenemen.

Wij mogen niet in elk land uw volledige AOW-pensioen doorbetalen. Vul hieronder het land in waar u gaat wonen. Dan ziet u of u uw volledige AOW kunt behouden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar het bij Dutchie omgaat, is dat zijn AOW later ingaat dan op 65 jarige leeftijd, en ook nog dat hij zijn prive oudedagspensioenen kwijt is. Verder zoeken, dan komen ze wel boven water. En omdat hij in het buitenland woont, komt hij nu niet voor een overbruggingsregeling in aanmerking wegens een gering inkomen. In het buitenland ook blijkbaar weinig opgebouwd.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 26 okt 2018 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar als hij in het buitenland woont zal hij hier niet voor een overbruggingsregeling in aanmerking komen..

Gesloten