LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door StevegeK »

Hoi,

Krijg net een mail van fotograafkeuze.nl, dat ik "mijn account" kan opwaarderen voor 10 euro ipv 50. Dit is een soort vermeldings site voor fotograven.

Echter:
- Site is volgens mij piepjong, dus die 50 euro is sowieso larie.
- Ik heb me nooit aangemeld.

Tóch hebben ze op mijn bedrijfsnaam een account aangemaakt met mijn email adres er aan gekoppeld.

Mag dit juridisch?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door mahadma »

Als u op geen enkele manier opdracht heeft gegeven of accoord bent gegaan, dan is het "nice try, no cigar".

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen probleem, niets betalen. Er wordt gewoon reclame voor u gemaakt.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij de KVK zijn uw gegevens te vinden. Deze kunnen ze alvast offline in hun systeem zetten en een vinkje online geven als u betaald heeft. Zo bijzonder is dat niet. Er zijn geen gegevens van u die ze niet mochten weten.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door StevegeK »

Maar ik wil dit niet, en er wordt uit mijn naam een account aangemaakt. Kosten of niet, dat is toch persoons-/identiteitsvervalsing? Stel dat iemand gratis onder mijn naam een account openbaar aan maakt op een hele gevoelige/foute site, kan zeker verkeerd vallen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door mahadma »

Stuur ze dan een mail en laat de site verwijderen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door crazyme »

mahadma schreef:
25 okt 2018 19:43
Stuur ze dan een mail en laat de site verwijderen.
Dat had ts natuurlijk eerst moeten doen alvorens hier te klagen.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door StevegeK »

Waarom leggen jullie de vraag bij mij? Na het ontvangen van de mail heb ik direct de instructies gevolgd om me te laten verwijderen van de site.

Mijn vraag echter is, mogen zij wettelijk een account maken onder mijn naam icm mijn email adres?


Dacht dat dit een forum was waar we elkaar helpen... :-/

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

StevegeK schreef:
26 okt 2018 10:59
Waarom leggen jullie de vraag bij mij? Na het ontvangen van de mail heb ik direct de instructies gevolgd om me te laten verwijderen van de site.

Mijn vraag echter is, mogen zij wettelijk een account maken onder mijn naam icm mijn email adres?


Dacht dat dit een forum was waar we elkaar helpen... :-/
Ja dat mag. Een bedrijf heeft geen privacy je mag dergelijke gegevens gewoon gebruiken.

Google vraagt je toch ook een toestemming om je website te indexeren? Je kunt dit wel voorkomen maar dat moet je expliciet meenemen in de inrichting van je website.

Dat je bedrijfsnaam toevallig ook je eigen naam is i.c.m. je prive e-mail adres staat er los van. Om dit te voorkomen zul je dit bij de KvK moeten wijzigen.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door StevegeK »

Onbegrijpelijk dat dit mag. Al staan al mijn gegevens open op internet, ze hebben niets met mijn bedrijf te maken en maken toch een account aan onder die naam. Verschil met Google is dat zij een verwijzing plaatsen, niet een account aanmaken.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door madfred »

StevegeK schreef:
26 okt 2018 10:59
Waarom leggen jullie de vraag bij mij? Na het ontvangen van de mail heb ik direct de instructies gevolgd om me te laten verwijderen van de site.

Mijn vraag echter is, mogen zij wettelijk een account maken onder mijn naam icm mijn email adres?


Dacht dat dit een forum was waar we elkaar helpen... :-/
Het is inderdaad een forum waar consumenten elkaar helpen, en dit lijkt me meer een vraag voor een ondernemers forum

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door StevegeK »

Tsja, heel streng genomen klopt dat, maar ik ben echt een hobbyist die 1 shoot per jaar legaal doet op dit moment.

Maar fijn, ik weet genoeg.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door madfred »

StevegeK schreef:
26 okt 2018 13:10
Tsja, heel streng genomen klopt dat, maar ik ben echt een hobbyist die 1 shoot per jaar legaal doet op dit moment.

Maar fijn, ik weet genoeg.
Begrijp me niet verkeerd, als ik een zinnig antwoord had geweten had ik wel geholpen. Maar ik denk echt dat je deze vraag beter op een ondernemers forum kunt zetten.

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
26 okt 2018 11:27
Ja dat mag. Een bedrijf heeft geen privacy je mag dergelijke gegevens gewoon gebruiken.
Tekort door de bocht. Er is bescherming voor een handelsnaam.
sylvesterb schreef:
26 okt 2018 11:27
Dat je bedrijfsnaam toevallig ook je eigen naam is i.c.m. je prive e-mail adres staat er los van.
Dus als je jouw naam in je handelsnaam hebt dan zou de AVG opeens niet meer gelden?

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door BL2 »

StevegeK schreef:
26 okt 2018 13:10
.... maar ik ben echt een hobbyist die 1 shoot per jaar legaal doet op dit moment........
Opvallende zinsconstructie, en de rest van het fotowerk, illegaal / zwart ?

Kan me toch niet voorstellen dat je een officieel bedrijf, netjes ingeschreven bij KvK, hebt en maar één opdracht per jaar doet.

StevegeK
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2009 12:26

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door StevegeK »

Oke, ik vraag me toch echt af waarom iemand die hulp zoekt bijna alleen maar "zeur niet zo"-antwoorden of kritische vragen krijgt. Ik heb een simpele vraag, that's it, en kom niet voor niets hier uit.

Mocht je het toch willen weten: Ik heb jaren terug een aanbod gekregen antikraak een gymzaal te huren. Dit was naast mijn vaste baan. Leek me leuk om mijn hobby een stapje verder te brengen, dus hier heb ik een studiootje in gemaakt en heb me toen netjes ingeschreven. Dit hield na een jaar op, maar ik kon nog wel op locatie zo nu en dan een opdrachtje doen.

Toen ben ik van vaste baan veranderd en ook gelijk van 34 uur naar 40 uur in de week gegaan. Van die ene fotoshoot dag per 2 weken kwam niets meer. Om toch zo nu en dan naast mijn baan vrienden toch nog te kunnen helpen met fotoshoot + officiele factuur, heb ik de kvk maar gehouden. Echter, zeker het laatste jaar icm mijn nieuwe baan heb ik hier gewoon niet veel tijd meer voor.

Dus, wil je nog meer weten over mijn leven, of heb je nog iets nuttigs bij te dragen aan mijn originele vraag, BL2?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: fotograafkeuze.nl - Site maakt account ongevraagd aan op mijn naam

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Steve, leg de vraag eens voor aan dhr. Engelfried http://www.arnoud.engelfriet.net/
De kans is groot dat u gewoon een antwoord krijgt op uw vraag :wink:

Gesloten