LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet hoe ver we terug gaan in de tijd, maar vrouwen mochten vanaf 1919 stemmen.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

scontra schreef:
25 okt 2018 10:13
sylvesterb schreef:
24 okt 2018 21:05


Een staatsschuld van 416 miljard!

Gelukkig heeft de huidige generatie door dat dit niet houdbaar is en proberen we niet meer geld uit te geven dat binnen komt.

De huidige generaties hadden gezamenlijk nog nooit een zo hoog bedrag aan "hoofdelijke schuld" uitstaan, zowel persoonlijk als bij de Rijksuitgaven, als heden ten dage.
Dagelijks komen daar miljoenen Euro's aan 'geleend' geld bij.
Ik weet niet wie "wat" door heeft, maar als het over de centjes gaat dan heeft men van het recente verleden "niets" geleerd :!:

Misschien even wakker worden: de staatsschuld daalt sinds 2016 en best gehoorlijk ook. Gelukkig. In voorspoedig tijden spaarzaam zijn geeft in minder voorspoedige tijden wat financiële ruimte om tegenslagen op te vangen en niet meteen massaal en rigoureus te moeten bezuinigen.

Helaas is op het vlak van persoonlijke schulden inderdaad de ontwikkeling minder rooskleurig, onder verleiding van de zeer lage rentes. De bubbel wordt weer snel opgeblazen en zelfs bij tamelijk geringe stijging van de rentes kan dit voor veel huishoudens problemen opleveren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
25 okt 2018 18:33
Ik weet niet hoe ver we terug gaan in de tijd, maar vrouwen mochten vanaf 1919 stemmen.
Dat klopt , maar mijn grootmoeder was van de 19e eeuw en in 1919 al in de 40. Volgens mij ging zij nooit stemmen.

Ik vraag me trouwens serieus af of bv mijn moeder wel ging stemmen :?

In mijn herinnering stemden vrouwen toen echt nog niet massaal en als gemeengoed.
Dat kwam toch pas echt goed vd grond in de zestiger jaren? Maar ik kan me vergissen.....

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er gold wel een stemplicht, later gewijzigd in opkomplicht. Mijn ouders maakten van stemmen een hele ceremonie, zij kleedden zich daar zelfs voor. En zij gingen samen in optocht naar het stemlokaal.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
25 okt 2018 19:21
Er gold wel een stemplicht, later gewijzigd in opkomplicht. Mijn ouders maakten van stemmen een hele ceremonie, zij kleedden zich daar zelfs voor. En zij gingen samen in optocht naar het stemlokaal.
Heerlijk dit. In zekere zin zou ik er nu wel weer wat van terug willen zien.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 25 okt 2018 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jark schreef:
25 okt 2018 01:04
wat een geweldig land was Nederland. Nu is het kommer en kwel. Deed boodschappen vandaag in de supermarkt en vroeg aan een jonge man waar ik de leverpastei kon vinden. Daar had hij nog nooit van gehoord maar had wel een oortje in.
WoW. Iemand met een oortje wist niet wat leverpastei is? Inderdaad, kommer en kwel. Het land gaat nu écht kapot :mrgreen:

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Jark »

Moneyman schreef:
25 okt 2018 21:49
Jark schreef:
25 okt 2018 01:04
wat een geweldig land was Nederland. Nu is het kommer en kwel. Deed boodschappen vandaag in de supermarkt en vroeg aan een jonge man waar ik de leverpastei kon vinden. Daar had hij nog nooit van gehoord maar had wel een oortje in.
WoW. Iemand met een oortje wist niet wat leverpastei is? Inderdaad, kommer en kwel. Het land gaat nu écht kapot :mrgreen:
Dat bedoelde ik er dus mee dat hier veel onzinnigs wordt geschreven :shock:

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Wat is de rente op een Gulden in Italië vandaag?

(Of hebben ze daar nog geen Euro?)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jark schreef:
25 okt 2018 22:56
Moneyman schreef:
25 okt 2018 21:49
Jark schreef:
25 okt 2018 01:04
wat een geweldig land was Nederland. Nu is het kommer en kwel. Deed boodschappen vandaag in de supermarkt en vroeg aan een jonge man waar ik de leverpastei kon vinden. Daar had hij nog nooit van gehoord maar had wel een oortje in.
WoW. Iemand met een oortje wist niet wat leverpastei is? Inderdaad, kommer en kwel. Het land gaat nu écht kapot :mrgreen:
Dat bedoelde ik er dus mee dat hier veel onzinnigs wordt geschreven :shock:
Gelukkig, zijn we het eens. Want dat was natuurlijk exact de reden dat ik reageerde.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat leuk ook dat TS zo actief mee praat hier :D

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
26 okt 2018 08:02
Wat leuk ook dat TS zo actief mee praat hier :D
Inderdaad :mrgreen: Gezien zijn OP had ik dat wel verwacht.
jackyboojow schreef:
24 okt 2018 01:11
LUCHT u hart gerust ik kan wel tegen een stootje, maar misschien snap ik het dan ?????
Maar hij leest wel mee, dus wie weet?

duukk
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2018 12:07

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door duukk »

Goedendag,
Ik wil toevoegen dat het leven duurder is dan bijvoorbeeld in 1995.
Mijn uitkering was toen ongeveer 1150.
Mijn netto huur was 325 ongeveer.
Nu is mijn uitkering 950 ongeveer en mijn huur netto ongeveer 325.
Een groot verschil in besteding die er over blijft dus!!
Een mooi voorbeeld dacht ik.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door angel1978 »

duukk schreef:
28 okt 2018 08:23
Goedendag,
Ik wil toevoegen dat het leven duurder is dan bijvoorbeeld in 1995.
Mijn uitkering was toen ongeveer 1150.
Mijn netto huur was 325 ongeveer.
Nu is mijn uitkering 950 ongeveer en mijn huur netto ongeveer 325.
Een groot verschil in besteding die er over blijft dus!!
Een mooi voorbeeld dacht ik.
Ja, hoeveel blijft er nu effectief ( niet getalsmatig ) over?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat waren nog eens tijden. Van de rest van het geld ging gemiddeld zo'n 50 gulden op aan vaste telefonie. Mobiel zul je waarschijnlijk niet hebben gehad, aangezien het goedkoopste simpele toestel van de nieuwe 'prijsvechter' Libertel 200 kostte en het goedkoopste abonnement 25 per maand, exclusief belkosten.

Maar voor het schrijven op een forum had je daar weinig aan. Daarvoor kon je inbellen met je modem. Kost wel tikken... En je had natuurlijk ook een abonnement bij een internet aanbieder nodig, wat op zijn minst 35 per maand kostte. Ja, vroeger was alles beter.

Carcelia
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jan 2007 09:28

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Carcelia »

Hallo,

Snap best wat je bedoelt. Ik voel me al 10 jaar n toerist in mn eigen land :( . Omrekenen gaat wel makkelijk globaal, of ik niet zwaar de mist in ga. t Is wel makkelijker om jezelf te belazeren, als je iets wilt kopen wat je eigenlijk niet zou moeten doen. Gewoon even denken dat t n guldenbedrag is haha, niet te vaak doen, ga je gigantico de boot in.
Wij kopen t fabrieksbrood van de Aldi, gelukkig goed te eten, maar betaal je in principe ook ƒ 2,-- voor dus zo goedkoop is goedkoop fabrieksbrood ook niet. Bakkerijen kom ik al 10 jr niet meer binnen.
Wat auto's betreft, gaan ze dat nu ook lekker recht trekken met die BPM onder t mom van? Staastkas spekken over de rug van iemand die n nieuwe auto wil?
Ben alleen bang dat terug naar de gulden intussen ook niet meer zou werken. Want dan zetten ze t ƒ teken weer waar t € staat.

gr.
Carla

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Carcelia schreef:
28 okt 2018 10:05
Hallo,

Snap best wat je bedoelt. Ik voel me al 10 jaar n toerist in mn eigen land :( . Omrekenen gaat wel makkelijk globaal, of ik niet zwaar de mist in ga. t Is wel makkelijker om jezelf te belazeren, als je iets wilt kopen wat je eigenlijk niet zou moeten doen. Gewoon even denken dat t n guldenbedrag is haha, niet te vaak doen, ga je gigantico de boot in.
Wij kopen t fabrieksbrood van de Aldi, gelukkig goed te eten, maar betaal je in principe ook ƒ 2,-- voor dus zo goedkoop is goedkoop fabrieksbrood ook niet. Bakkerijen kom ik al 10 jr niet meer binnen.
Wat auto's betreft, gaan ze dat nu ook lekker recht trekken met die BPM onder t mom van? Staastkas spekken over de rug van iemand die n nieuwe auto wil?
Ben alleen bang dat terug naar de gulden intussen ook niet meer zou werken. Want dan zetten ze t ƒ teken weer waar t € staat.

gr.
Carla

Hoezo al 10 jaar? We hebben de euro al sinds 2002. U praat over nog steeds omrekenen en jezelf belazeren. Dat deden mensen toch alleen in de begintijd van de euro? Toch niet meer na bijna 17 jaar?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En reken uw salaris eens om in guldens, dan valt alles nog mee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien hebben zulke gedachtes ook weinig met euro of gulden te maken. In de guldentijd had je ook mensen die klaagden dat je bijvoorbeeld 'vroeger' ijsjes voor een kwartje of dubbeltje kon kopen.

Ik vind het trouwens wel leuk om advertenties van vroeger te zien. Laatst nog toevallig een krant uit begin jaren 70 op internet bekeken. De prijzen van Albert Heijn van toen lijken sterk op de prijzen van nu. Lijkt er op dat de normale producten in 45 jaar dus zo'n 2,2 met zo duur zijn geworden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even zoeken bij het CBS, en u vindt de prijsindex consumentenprijzen vanaf 1900. Daarmee kan iedereen uitrekenen hoeveel duurder het leven is geworden in een periode naar keuze.

Carcelia
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jan 2007 09:28

Re: Wie denkt nog terug aan de gulden tijd?

Ongelezen bericht door Carcelia »

Speel maar net kiet, soms. Meestal t rood in en aanvullen met spaargeld, wat op n gegeven ook wel n keer op is en niet bijgespijkerd kan worden :-(

Gesloten