LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Radar »

Een Duits gezin gaat op een cruiseschip naar Noorwegen op vakantie. De kinderen maken gebruik van roaming met de veronderstelling dat ze binnen de Europese Unie geen extra kosten hoeven te maken. Eenmaal thuis, krijgt het gezin een rekening op de mat van 12.000 euro. Hoe kan dat?

Volgens Gerard Spierenburg van de Consumentenbond hebben de Duitse toeristen verbinding gemaakt met een zee-satelliet van het maritieme netwerk. Telecomproviders melden via een sms dat je als gebruiker extra kosten maakt. Dit kan oplopen tot 10 euro per 1 MB. Als je op zee bent, moet je daar alert op zijn. Maar weten de providers dit zelf ook? Fons checkt de klantenservice.

Maandag 29 oktober 2018 om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door sjohie »

Radar schreef:
29 okt 2018 16:26
Een Duits gezin gaat op een cruiseschip naar Noorwegen op vakantie. De kinderen maken gebruik van roaming met de veronderstelling dat ze binnen de Europese Unie geen extra kosten hoeven te maken. Eenmaal thuis, krijgt het gezin een rekening op de mat van 12.000 euro. Hoe kan dat?

Volgens Gerard Spierenburg van de Consumentenbond hebben de Duitse toeristen verbinding gemaakt met een zee-satelliet van het maritieme netwerk. Telecomproviders melden via een sms dat je als gebruiker extra kosten maakt. Dit kan oplopen tot 10 euro per 1 MB. Als je op zee bent, moet je daar alert op zijn. Maar weten de providers dit zelf ook? Fons checkt de klantenservice.

Maandag 29 oktober 2018 om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO1
Checkt "Fons" dan ook even een paar willekeurige klanten van die gecheckte telco's? Ik bedoel, een beetje hoor-en-wederhoor zou netjes zijn, of gaan jullie dit klakkeloos voor de voeten van de grote boze bedrijven gooien? :wink:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik ben al op aardig wat schepen geweest en overal hangen borden met duidelijke informatie over tarieven. Daarnaast heeft iedereen tijdens zijn lagere school periode geleerd over territoriale wateren e.d. Waarom probeert Radar dan de schuld toch weer min of meer bij de providers neer te leggen? Of op z'n minst te suggereren. Dat sommige commerciële media aan clickbait doen weten we, maar van een publieke omroep zouden we beter mogen verwachten. En als Radar dan toch zo suggestief wil werken, ga dan weg bij de PO en ga lekker verder bij 1 van de commerciële omroepen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bij de een zei hij dat hij naar Noorwegen ging, maar je kunt net zo goed een cruise maken op de Rijn of de Donau.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een wifi aanbieder op een schip, in een hotel of camping of vakantiepark heeft natuurlijk niets te maken met een provider. Als duidelijk op voorhand de kosten worden bekend gemaakt is het verder ieders eigen verantwoordelijkheid.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die € 10 per Mb, wordt niet aan de rederij betaald.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Checkt "Fons" dan ook even een paar willekeurige klanten van die gecheckte telco's? Ik bedoel, een beetje hoor-en-wederhoor zou netjes zijn, of gaan jullie dit klakkeloos voor de voeten van de grote boze bedrijven gooien? :wink:

Radar kennende wordt dit klakkeloos voor de voeten van de grote boze bedrijven gegooid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat de rederij er het meeste geld aan overhoudt. Ik heb er geen probleem mee. Mij gebeurt dat niet. Maar je leest hier dag vergelijkbare gevallen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
29 okt 2018 19:41
Checkt "Fons" dan ook even een paar willekeurige klanten van die gecheckte telco's? Ik bedoel, een beetje hoor-en-wederhoor zou netjes zijn, of gaan jullie dit klakkeloos voor de voeten van de grote boze bedrijven gooien? :wink:
Onzin reactie!
Als ik iets wil weten, vraag ik het de leverancier, niet andere klanten.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees hier overigens dat Stena gratis wifi aan boord aanbiedt

https://www.stenaline.nl/veelgestelde-v ... e-telefoon

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Radar checkt: hoge roamingkosten op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mooi toch. Voor de meesten is het bijverdienen.

Gesloten