LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onrechtmatige incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Peter Kerssebank
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2014 13:49

onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Peter Kerssebank »

ENERGIEDIRECT heeft na 3 weken, sinds ik hen ervan op de hoogte stelde (3 okt 2018), nog steeds niet het onrechtmatig geïnde bedrag aan mij terug betaald. Van de politie vernam ik dat ik geen aangifte kon doen wegens diefstal ... volgens het juridisch loket gaat het hier om 'n civiel conflict ....

HELE RARE SITUATIE
ik ben (& was ook nooit) klant van ENERGIEDIRECT
toch zag ik (pas) op 3 okt (2018) dat ENERGIEDIRECT 3 x ( = 1 x per maand) automatisch geld van mij incasseerde
binnen de storneringsperiode (60 dagen) kon ik daarvan 2 incasso's terugboeken - en ook de incasso intrekken (bij mijn bank ING)

VRAAG:
hoe is het mogelijk dat ik 'n incasso kan intrekken die ik nooit verleend heb ?
Hoe is ENERGIEDIRECT aan die machtiging gekomen ?

VRAAG:
hoe krijg ik ENGERGIEDIRECT zover dat ze mij gewoon het uitstaande bedrag terug betalen ?
(en eventueel ook nog 'n bedrag voor de geleden schade)

Het is niet eenvoudig om met ENERGIEDIRECT te communiceren:
Ik heb mijn klacht online minstens 8 x voorgelegd, telkens weer 'n nieuwe medewerker die van niets wist .. oh ja - of ik mijn klant nummer zou willen vermelden .... ik heb alle bewijsmateriaal al 3 x toegestuurd, 1 x per aangetekende brief, waar ik geen bevestiging van gekregen heb. (Op hun website zegt ENERGIEDIRECT binnen 1 dag te zullen antwoorden op online ingediende vragen - mijn ervaring is: als er al 'n antwoord komt dan duurt het zowat 2 weken, en dan zijn de antwoorden nog tegenstrijdig ook)

Van de antwoorden die ik uiteindelijk wel kreeg (email & chat), excuseert er zich 1 voor het afschrijven van die bedragen, de ander zegt dat ze de overgemaakte bedragen niet kan vinden, en de 3de belde me op (22 oct 2018). Hij vroeg of ik de bank gegevens (nogmaals dus) door kon mailen, & of ik me koest kon houden, anders zou hij me niet eens helpen. Hij kon de betaling inderdaad traceren, zo zei hij, en hij zou kontakt opnemen met de incasso afdeling van ENGERGIEDIRECT, en zou me dan terugbellen. Wat hij inderdaad deed, en hij vertelde me dat het goed zou komen, dat ik het bedrag de volgende dag terug zou hebben. HET IS ER NOG STEEDS NIET.

Ik had mijn bank ING op 3 oktober de opdracht gegeven het uitstaande bedrag alsnog terug te vorderen - op 17 oktober kreeg ik bericht dat ze 'n onderzoek waren gestart naar deze overboeking - HET IS ER NOG STEEDS NIET.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die MOI procedure, melding onterechte incasso, door uw bank vergt enige tijd. Maar als Energiedirect geen incassomachtiging kan overleggen, komt dat bedrag beslist terug.

Dus nog even geduld hebben, tenslotte hebt u voorheen ook drie maanden uw afschriften niet gecontroleerd, dus dat het nu nog even duurt, kan niet zo erg zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


Peter Kerssebank
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2014 13:49

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Peter Kerssebank »

Ik had mijn bank ING op 3 oktober de opdracht gegeven het uitstaande bedrag alsnog terug te vorderen - op 17 oktober kreeg ik bericht dat ze 'n onderzoek waren gestart naar deze overboeking - HET IS ER NOG STEEDS NIET.
Laatst gewijzigd door Peter Kerssebank op 28 okt 2018 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Charrels
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:08

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Charrels »

Mja dit soort dingen kan gewoon gebeuren. Heb min of meer hetzelfde meegemaakt met een autoverzekering voor een niet misselijk maandelijks bedrag. Navraag bij de innende partij wees uit dat een jong iemand een verzekering had afgesloten en daarbij een incorrect rekeningnummer opgegeven had, al dan niet bewust.
Na stornering bleek dat het wederom gebeurd was. Weer contact opgenomen met de partij die incasseerde en wederom gestorneerd. Zou nog één maal gebeuren werd me al verteld, want dat kon niet tijdig gestopt worden. Heb voor de zekerheid wel die partij geblokkeerd zodat er geen incasso meer van volgen kon. Was bij de rabo op een erven rekening, maar ja dit soort dingen is gewoon mogelijk helaas. Het lijkt erop dat je met foute gegevens invullen zo een machtiging in werking kunt stellen van andermans rekening zolang er geen controle op wordt uitgevoerd.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Hi Peter,

Allereerst; erg vervelend dat er onterecht een bedrag bij jou wordt geïncasseerd!

Als je een melding onterechte incasso hebt gedaan, vragen wij de machtiging op bij het bedrijf. Als wij die niet ontvangen, dan sluiten we het dossier. Het hele proces wordt binnen 30 dagen afgerond. Het is dus nog even afwachten.

Vriendelijke groet,

Roos
Webcare ING

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou er is toch wel een verschilletje.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hypo63 schreef:
29 okt 2018 21:08
Ik blijf het waanzinnig vinden dat bedrijven onterechte incasso's kunnen doen en daar ook nog eens ongestraft mee wegkomen. Als ik in een winkel iets wegneem dan krijg ik gelijk de politie op mijn dak, ook als ik hetgeen ik gestolen heb teruggeef. Een incasso zonder geldige machtiging komt in mijn ogen overeen met diefstal, ook als het later wordt teruggestort.
Je kunt een incasso direct storneren binnen 60 dagen, maar als je je rekening niet controleert op de afschrijvingen is er een MOI procedure die je kan starten om de betalingen daarna terug te krijgen.

Oorzaak kan iemand zijn die een typfoutje heeft gemaakt in zijn eigen rekeningnummer dus er is geen misdrijf o.i.d. Energie Direct is gewoon een legitiem bedrijf.

Maakt er dus niet zo drama van, als je netjes je rekening had gecontroleerd was je al eerder er achter gekomen dat er wat fout is gegaan bij Energie Direct. Gezien je geen aanmaningen hebt ontvangen ben je duidelijk geen klant van ze.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door renewouters »

Hypo63 schreef:
30 okt 2018 07:37
Lady1234 schreef:
29 okt 2018 22:11
Nou er is toch wel een verschilletje.
Welk verschil?
Als je reacties zou lezen zou je het weten. Nota bene vlak boven jouw reactie staat dat je een onterechte incasso direct kunt storneren. Dit is gedaan omdat er, zolang we met mensen te maken hebben, fouten gemaakt kunnen worden.

Maar wellicht heb jij een idee hoe onterechte incasso's voor 100% voorkomen kunnen worden. Ik hoor het graag. Banken en andere bedrijven ongetwijfeld ook.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door sylvesterb »

renewouters schreef:
30 okt 2018 07:56
Hypo63 schreef:
30 okt 2018 07:37
Lady1234 schreef:
29 okt 2018 22:11
Nou er is toch wel een verschilletje.
Welk verschil?
Als je reacties zou lezen zou je het weten. Nota bene vlak boven jouw reactie staat dat je een onterechte incasso direct kunt storneren. Dit is gedaan omdat er, zolang we met mensen te maken hebben, fouten gemaakt kunnen worden.

Maar wellicht heb jij een idee hoe onterechte incasso's voor 100% voorkomen kunnen worden. Ik hoor het graag. Banken en andere bedrijven ongetwijfeld ook.
Een oplossing is de koppeling tussen naam en rekeningnummer. Maar als je kijkt naar het aantal klachten over partijen zoals Easyjet omdat het geld kost je naam te wijzigen, betwijfel ik of we hier gelukkig van worden.

Met de mogelijkheid om te storneren en een MOI melding kun je eventuele fouten vanuit het bedrijf simpel herstellen. Als je meer dan een jaar je rekening niet controleert dan wordt het lastiger.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Incasso van bedrijven die geen machtiging hebben kunnen voorkomen worden door de banken te verbieden om een incasso uit te voeren als er geen machtiging is. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
30 okt 2018 10:54
Incasso van bedrijven die geen machtiging hebben kunnen voorkomen worden door de banken te verbieden om een incasso uit te voeren als er geen machtiging is. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?
Dat valt wel tegen. Mensen weten zelf vaak niet eens hoe ze heten en als ze dan die machtiging invullen net zoals hun vliegtickets, zou die incasso ook niet uitgevoerd kunnen worden.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Hypo63 schreef:
29 okt 2018 21:08
Ik blijf het waanzinnig vinden dat bedrijven onterechte incasso's kunnen doen en daar ook nog eens ongestraft mee wegkomen. Als ik in een winkel iets wegneem dan krijg ik gelijk de politie op mijn dak, ook als ik hetgeen ik gestolen heb teruggeef. Een incasso zonder geldige machtiging komt in mijn ogen overeen met diefstal, ook als het later wordt teruggestort.
Ken het gevoel.
Bij mij is ooit een flink bedrag onterecht geïncasseerd. Na 5 minuten Goegelen bedrijf gevonden en ze inderdaad voor een stel dieven uitgemaakt. De boel gestorneerd. Bank gebeld en gevraagd om een blokkering bij de bank. Nooit meer iets gehoord. Mede omdat de blokkade bij de bank lag en ik bij het bedrijf niet bekend was. :lol:

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
30 okt 2018 10:59
alfatrion schreef:
30 okt 2018 10:54
Incasso van bedrijven die geen machtiging hebben kunnen voorkomen worden door de banken te verbieden om een incasso uit te voeren als er geen machtiging is. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?
Dat valt wel tegen. Mensen weten zelf vaak niet eens hoe ze heten en als ze dan die machtiging invullen net zoals hun vliegtickets, zou die incasso ook niet uitgevoerd kunnen worden.
Dat is geen voorbeeld van een onterechte incasso die er doorheen is gekomen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt nu net gedaan of heel regelmatig iedereen belaagd wordt door onterechte, dus niet afgegeven, incasso’s.

Volgens mij valt dat reuze mee. En een foutje is zo hersteld, vooropgesteld als men minstens één keer per maand zijn afschriften controleert. En dat mag je mijns inziens van iedereen verwachten,

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door blont007 »

Moet ik controleren of er onterechte incasso`s worden uitgevoerd, dat is toch niet mijn taak. Ik vertrouw erop dat iedereen goed zijn werk uitvoert, daar worden ze toch voor betaald daar op de bank.

Mijn incasso uitvoering bij de bank is geblokkeerd, alleen al door deze gebreken. En dan nog de kwaadwilligen die hebben dus ook geen schijn van kans.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door lordi »

blont007 schreef:
30 okt 2018 13:10
Moet ik controleren of er onterechte incasso`s worden uitgevoerd, dat is toch niet mijn taak. Ik vertrouw erop dat iedereen goed zijn werk uitvoert, daar worden ze toch voor betaald daar op de bank.

Jazeker is dat jouw taak, zie artikel 19 en 20 van de Voorwaarden en overige regelingen Voor particuliere rekeninghouders van de ING. Ik haal hier een deel van de tekst aan, de rest kan je lezen op https://www.ing.nl/media/ing_voorwaarde ... -38817.pdf

Artikel 19 Controle opgaven en uitvoering opdrachten, melden fouten en eerder verstrekte gegevens.
U moet onze opgaven en de uitvoering van opdrachten controleren en fouten melden. Regeling voor eerder
verstrekte gegevens.
1. Controle van gegevens en van de uitvoering van opdrachten Als u internetbankieren bij ons heeft, mogen wij onze opgaven aan u doen door deze in internetbankieren te plaatsen. Denkt u bij opgaven bijvoorbeeld aan bevestigingen, rekeningoverzichten, oekingen of andere gegevens. Opgaven die wij voor u in internetbankieren plaatsen, controleert u zo spoedig mogelijk op fouten zoals een onjuistheid of een onvolledigheid.
..
..

Ook schriftelijke opgaven die u van ons ontvangt, controleert u zo spoedig mogelijk op fouten zoals een onjuistheid of een
onvolledigheid.


Artikel 20 Goedkeuring opgaven bank
Na 13 maanden gelden onze opgaven als door u goedgekeurd.
Het kan voorkomen dat u het oneens bent met een opgave van ons (zoals een bevestiging, rekeningafschrift, nota of andere gegevens). Uiteraard kunt u tegen de opgave bezwaar maken, maar daarvoor zijn regels. Als wij binnen 13 maanden na de opgave geen bezwaar van u hebben ontvangen, dan geldt de opgave als door u goedgekeurd.

Elke rekeninghouder is dus verplicht om zijn haar rekeningoverzichten te bekijken en dat lijkt me ook een kleine moeite.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

blont007 schreef:
30 okt 2018 13:10
Moet ik controleren of er onterechte incasso`s worden uitgevoerd, dat is toch niet mijn taak. Ik vertrouw erop dat iedereen goed zijn werk uitvoert, daar worden ze toch voor betaald daar op de bank.

Mijn incasso uitvoering bij de bank is geblokkeerd, alleen al door deze gebreken. En dan nog de kwaadwilligen die hebben dus ook geen schijn van kans.
Ik dacht dat u daarvoor een boekhouder had.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door blont007 »

Die controleert niet Lady1234, hij voert enkel geautoriseerde opdrachten uit. Betalingen zijn allemaal gecontroleerd en als de saldo`s niet kloppen wordt er gechecked. Nooit problemen gehad in het 40 jarige bestaan van mijn onderneming, en wij blijven bepalen wie geld krijgt of niet.

Maar daar heb je geen boekhouder voor nodig hoor, kan jezelf ook net zo makkelijk. Al dat automatische gedoe kan nu eenmaal problemen opleveren, type foutje hier en foutje daar ....wat schiet ik daar mee op? Precies, zelf de regie behouden en het loopt als een gesmeerde bliksem. Gaat het fout, dan roep ik de boekhouder op het matje.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onrechtmatige incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben mijn eigen boekhouder. Gaat nooit fout. :lol: :lol:

Gesloten