LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkopen via Facebook markt

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Na slechte ervaringen met marktplaats kwam mijn vrouw op het idee om wat overtollige spullen zoals electronica en tuingereedschap via de lokale facebook vraag en aanbod groep te verkopen. Er werd volop gereageerd aangezien ik zeer schappelijke weggeefprijzen voor mijn spullen hanteerde. Geen over en weer bieden, gewoon een prijs zodat spullen die nog prima in orde zijn maar nooit meer gebruikt worden door ons iemand anders nog kunnen plezieren.

Wat een slechte ervaring heb ik ermee gehad. Mensen reserveren de spullen, maken een afhaal afspraak en komen vervolgens niet opdagen. Niet 1, maar 5 achter elkaar. Ik kreeg van 2 zelfs bericht dat ze onderweg waren, maar nooit op kwamen dagen.

Daarna heb ik besloten alleen nog afspraken met mensen te maken nadat ik ze aan de telefoon gesproken had en wist dat ze lokaal woonachtig waren. De spullen zijn inmiddels netjes opgehaald. Nadat ik de advertenties weggehaald had werd ik door een aantal van de mensen die niet waren komen opdagen ook nog eens uitgescholden omdat het verkocht was.

Volgende keer gaat alles naar de kringloop.

Ik vraag mij af hoe dit kan? Is het dat er een andere mentaliteit op facebook heerst, eentje die nog slechter is dan op marktplaats?

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nederland is een van de weinige landen waar Ebay niet zo groot is. Puur omdat Nederlanders niet aan een bod vast willen zitten.
Marktplaats is meer en meer voor de zakelijke markt waar de gewone consument meer en meer weg gaat. Op facebook zit vervolgens weer iedereen. En ja, de mentaliteit van de mensen laat te wensen over. Ook hier komen mensen vaak niet opduiken. Druk maar ik mij er niet meer over. De persoon noem ik bij naam op facebook in de verkoopgroep om aan te geven dat er een afspraak was. Vaak doen ze dat bij andere mensen waardoor ze vanzelf van de groep verwijderd worden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door renewouters »

bobdetuinkabouter schreef:
30 okt 2018 10:21
Ik vraag mij af hoe dit kan? Is het dat er een andere mentaliteit op facebook heerst, eentje die nog slechter is dan op marktplaats?
Ik denk dat Facebook te laagdrempelig is waardoor mensen makkelijk reageren maar verder niets meer doen. Als je op marktplaats wilt reageren moet je toch wat meer acties ondernemen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb via Facebook mijn motor verkocht.. Heel tevreden. Goede prijs geëxporteerd naar België. Via marktplaats kwamen alleen maar mensen die hem bijna gratis wilden hebben.

sake1987

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik verkoop regelmatig via Marktplaats, maar zoals TS al aangeeft, je verkoopt een product 3 a 4 keer voor dat het daadwerkelijk wordt opgehaald.
Een paar winterbanden 6 x verkocht 2 x afgebeld (hadden ze toch een andere steek) 3 x gewacht maar niet op komen dagen.
Een honden bench 3x verkocht, 2x niet op komen dagen.
Een LED TV 4 x verkocht, 1 koper woonde volgens zeggen in de zelfde (grote) straat kwam 2xniet opdagen.
En ga maar door. De aanhouder wint dus op den duur verkoop je wel.
Op Facebook staat je naam erbij, vaak geen alias, zou je toch denken dat het beter zou gaan, blijkt dus niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Omdat mijn naam erbij staat kwamen die opkopers misschien juist niet op Facebook.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

bobdetuinkabouter schreef:
30 okt 2018 10:21
Na slechte ervaringen met marktplaats kwam mijn vrouw op het idee om wat overtollige spullen zoals electronica en tuingereedschap via de lokale facebook vraag en aanbod groep te verkopen. Er werd volop gereageerd aangezien ik zeer schappelijke weggeefprijzen voor mijn spullen hanteerde. Geen over en weer bieden, gewoon een prijs zodat spullen die nog prima in orde zijn maar nooit meer gebruikt worden door ons iemand anders nog kunnen plezieren.

Wat een slechte ervaring heb ik ermee gehad. Mensen reserveren de spullen, maken een afhaal afspraak en komen vervolgens niet opdagen. Niet 1, maar 5 achter elkaar. Ik kreeg van 2 zelfs bericht dat ze onderweg waren, maar nooit op kwamen dagen.

Daarna heb ik besloten alleen nog afspraken met mensen te maken nadat ik ze aan de telefoon gesproken had en wist dat ze lokaal woonachtig waren. De spullen zijn inmiddels netjes opgehaald. Nadat ik de advertenties weggehaald had werd ik door een aantal van de mensen die niet waren komen opdagen ook nog eens uitgescholden omdat het verkocht was.

Volgende keer gaat alles naar de kringloop.

Ik vraag mij af hoe dit kan? Is het dat er een andere mentaliteit op facebook heerst, eentje die nog slechter is dan op marktplaats?

Veelal zijn de facebook groepen voor alleen je woonplaats of je moet deze ook toevoegen marketplace dan gaat deze verder dan je woonplaats, zelfs tot in buitenland.

Moet zeggen dat ik meer goede ervaringen heb met facebook verkopen dan marktplaats. Gaat vele malen sneller.
Ik plaats mijn advertenties op beide plaatsen en wie eerst komt, eerst maalt.

Ik controleer wel altijd het profiel van diegene waarvoor ik reserveer en bij voorkeur een aanbetaling.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Theotrucker schreef:
30 okt 2018 11:14
Ik heb via Facebook mijn motor verkocht.. Heel tevreden. Goede prijs geëxporteerd naar België. Via marktplaats kwamen alleen maar mensen die hem bijna gratis wilden hebben.
Nou op facebook ook gasten welke voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door mahadma »

Volgende keer als het IN je woonplaats/directe omgeving persoonlijk bezorgen. Tegen vergoeding van portokosten.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Dat vond ik juist het rare eraan. Het is lokaal en in een verkoop groep waar je lid van moet zijn. Joep van 1 dorp verderop stuurt me een bericht dat hij de grasmaaier komt ophalen en er over 10 minuten is. Geen Joep, en Joep reageert ook niet meer. Daarna stuurt Truus een bericht dat ze vanavond om 19u hem komt halen. Geen Truus en Truus reageert ook niet meer. Dan komt Teun die zegt geef me even uw telefoonnummer, belt en zegt de volgende dag om 14u op de stoep te staan, wat hij vervolgens ook doet en koopt de grasmaaier. Ik zet de grasmaaier op verkocht en Joep stuurt me een bericht dat ik een **** ben ?????

Daarnaast valt het op dat heel veel reacties alleen vragen 'is dit nog beschikbaar?' en als je die profielen bekijkt dit lege profielen zijn. Dat hier verdachte praktijken achter zitten lijkt mij dan weer sterk want het zijn rommelmarkt spullen die ik verkocht, geen dure goederen.

sake1987

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik heb soms het idee dat ze bieden, schrikken dat je hun bod accepteert en dan pas gaan denken, goh wil ik dit wel hebben of past het wel.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik geef mijn overbodige spullen altijd weg.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
30 okt 2018 11:45
Theotrucker schreef:
30 okt 2018 11:14
Ik heb via Facebook mijn motor verkocht.. Heel tevreden. Goede prijs geëxporteerd naar België. Via marktplaats kwamen alleen maar mensen die hem bijna gratis wilden hebben.
Nou op facebook ook gasten welke voor een duppie op de eerste rang willen zitten.
Voor motoren en auto’s zijn veel handelaren die iets te graag winst willen maken. Toen ik onlangs mijn auto aanbood op MP waren 95% handelaren die allemaal dezelfde lage onzin biedingen deden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En op MP zie je na een dag dat er weer honderd motoren bij zijn gekomen. Op Facebook twee kopers die niet tevreden waren, prijs of uitvoering en nummer drie verkocht zonder flauwekul biedingen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door criticus2 »

ach ja , is de zieke nederlandse geest, geen cent teveel. maar waarde zien van iets kunnen ze niet. Zelfs keiharde koopjes wordt nog op afgedongen, en krijgen ze de zin niet lopen ze liever naar een ander en betalen meer dan aan verkoper toe te geven mbt vraagprijs. Heel apart mechanisme. Ik verhandel best wel wat op mp en facebook. Aparte is dat specifieke merkliefhebbers niet zeuren, die betalen vraagprijs of er is redelijk mee te onderhandelen wanneer dat van toepassing is. internationaal idem. Koopjesjagers zijn een ramp. mbt een auto een paar jaar geleden: alleen maar oostblok belangstelling. Uit eindelijk met garagebedrijf een onverwacht goede deal kunnen sluiten gelijk aan vraagprijs op MP, nb als inruil op een andere auto.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Jablan »

@Criticus2: het is niet Nederlands, wij maken dit internationaal mee. Wat Bobdetuinkabouter in zijn laatste post en jij hierboven schrijven, maken wij mee met de verhuur van ons vakantiehuis. Eindeloos veel vragen 'is het nog vrij' wanneer de kalender aangeeft, dat het nog vrij is. Of reserveren en vervolgens niet afzeggen, als ze iets anders hebben gevonden. Of wanneer wij annuleren, omdat de geachte gast te laat of te weinig betaalt, enorm boos worden en overal proberen je zwart te maken.

Waar het precies aan ligt, weten wij ook niet. Wel heeft dit gedrag met de inrichting van de site te maken. Facebook Market Place heeft de Amerikaanse opzet 'handel nu, voordat een ander ermee vandoor gaat' en op Facebook zijn vrouwen in de meerderheid. Een hoog aantal impulsieve reacties hoort hierbij.
Marktplaats, overigens eigendom van Ebay, zet de best betaalde advertenties bovenaan staan en jaagt zo de particuliere aanbieders weg. Alleen de professionals scrollen door en dat levert lang niet altijd de beste reacties op.

Nog een constatering: Zet het woordje 'aanbieding' of 'gratis' in de tekst en gegarandeerd krijg je heel veel reacties van mensen, die niet verder denken dan het scherm van hun smartphone of tablet groot is.

De koper bellen is inderdaad de beste methode om alleen serieuze gegadigden over te houden.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Het laatste artikel dat ik erop heb staan. Een imac uit 2006. Een prima werkende machine maar al 2 jaar niet meer in gebruik. Op marktplaats wordt daar ongeveer 150 euro voor gevraagd. Ik heb er 75 euro voor gevraagd met de opmerking vaste prijs, graag of niet. Assalah bied 25 euro. Ik reageer met nee, 75. Assalah bied 27 euro. Ik reageer met nee, 75. Assalah bied 28 euro. Ik reageer niet meer. Assalah reageert onder de advertentie dat ik een oplichter ben die niet reageert.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door renewouters »

criticus2 schreef:
30 okt 2018 17:27
ach ja , is de zieke nederlandse geest, geen cent teveel. maar waarde zien van iets kunnen ze niet. Zelfs keiharde koopjes wordt nog op afgedongen, en krijgen ze de zin niet lopen ze liever naar een ander en betalen meer dan aan verkoper toe te geven mbt vraagprijs. Heel apart mechanisme. Ik verhandel best wel wat op mp en facebook. Aparte is dat specifieke merkliefhebbers niet zeuren, die betalen vraagprijs of er is redelijk mee te onderhandelen wanneer dat van toepassing is. internationaal idem. Koopjesjagers zijn een ramp. mbt een auto een paar jaar geleden: alleen maar oostblok belangstelling. Uit eindelijk met garagebedrijf een onverwacht goede deal kunnen sluiten gelijk aan vraagprijs op MP, nb als inruil op een andere auto.
Wat ook een zieke Nederlandse gewoonte is, is zeuren over landgenoten en Nederlandse gewoontes.

sake1987

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door sake1987 »

bobdetuinkabouter schreef:
31 okt 2018 15:12
Het laatste artikel dat ik erop heb staan. Een imac uit 2006. Een prima werkende machine maar al 2 jaar niet meer in gebruik. Op marktplaats wordt daar ongeveer 150 euro voor gevraagd. Ik heb er 75 euro voor gevraagd met de opmerking vaste prijs, graag of niet. Assalah bied 25 euro. Ik reageer met nee, 75. Assalah bied 27 euro. Ik reageer met nee, 75. Assalah bied 28 euro. Ik reageer niet meer. Assalah reageert onder de advertentie dat ik een oplichter ben die niet reageert.
Dit ken ik :D Zet dus als antwoord nee alleen vraagprijs.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkopen via Facebook markt

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Vraagprijs" suggereert toch weer de mogelijkheid tot onderhandeling. Dan zou ik het liever iets duidelijker formuleren: "Vaste prijs is vaste prijs." Eventueel aangevuld met "Dus voor 75 euro is hij van u."

Gesloten