LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

De kopers van onze woning hebben de termijn van de ontbindende voorwaarde laten verlopen en wij hebben in gebreke gesteld, niet verlengd en ontbonden.
Was blijkbaar niet naar de zin van makelaar en die heeft onze woning zonder meer van funda.nl gehaald; hetgeen met een computermelding door funda.nl is bevestigd.
EigenHuis noemde dit wanprestatie, maar m.i. gaat het hier expliciet om beëindigen van de uitvoering van de overeenkomst.
Mede ivm het o.i. ook verder weinig zakelijke optreden van makelaar willen wij eigenlijk daarom zonder ingebrekestelling ontbinden en een andere makelaar inschakelen.
Het lijkt ook geen verzuim; is immers, net als wanprestatie, dingen niet doen.
Wie weet hoe zoiets heet??
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 01 nov 2018 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door witte angora »

Jasper45 schreef:
01 nov 2018 10:07
De kopers van ons huis hebben de termijn van de ontbindende voorwaarde laten verlopen en wij hebben in gebreke gesteld, niet verlengd en ontbonden.
Was blijkbaar niet naar de zin van makelaar en die heeft ons huis zonder meer van funda.nl gehaald; hetgeen met een computermelding door funda.nl is bevestigd.
EigenHuis noemde dit wanprestatie, maar m.i. gaat het hier expliciet om beëindigen van de uitvoering van de overeenkomst.
Mede ivm het o.i. ook verder weinig zakelijke optreden van makelaar willen wij eigenlijk daarom zonder ingebrekestelling ontbinden en een andere makelaar inschakelen.
Het lijkt ook geen verzuim; is immers, net als wanprestatie, dingen niet doen.
Wie weet hoe zoiets heet??
Even voor de duidelijkheid:

- Gaat het om jullie eigen makelaar, of om de makelaar van de kopers?
- Als het om jullie eigen makelaar gaat, waarom vinden jullie dan dat de makelaar in gebreke is gebleven? Het zijn de kopers die zich niet aan de afspraak houden
- Als het jullie eigen makelaar is, en jullie willen niet met hem verder, waarom ben je dan verbaast dat hij alle activiteiten ten behoeve van jullie beëindigd, dus ook het adverteren op Funda?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als een termijn van een ontbindende voorwaarde in een door beide partijen ondertekent verkoopcontract van een woning is verlopen en daarna haken kopers af, dan staat er meestal voor een dergelijke situatie een boetebeding in het koopcontract. Vaak is dan 10% van de overeengekomen koopsom. Dat gaat meestal om tienduizenden Euro's, een bedrag waar u als verkoper dan aanspraak op kunt maken. Als u een exemplaar van het door beide partijen ondertekent koopcontract heeft dan staat u sterk. Ik zou het er dus niet zomaar bij laten zitten en dit tot de bodem uit laten zoeken. Het kan u een fors bedrag in bare €'s opleveren.

Wellicht heeft u een rechtsbijstand verzekering. Dan zou ik deze kwestie daar zeker voorleggen. U schrijft ook over Eigen Huis, waarmee u waarschijnlijk de Vereniging Eigen Huis (VEH) bedoelt. Als u daarvan lid bent dan kunt u deze zaak ook aan hen voorleggen. Zij hebben een juridische afdeling en die kunnen dit voor u helemaal uitzoeken en u precies vertellen welke juiste juridische stappen u nu tegen de koper kunt nemen.

In principe heeft u wat betreft de verkoopactie nauwelijks meer met die makelaar te maken om dat de koop al gesloten is en zijn taak er voor het belangrijkste deel op zit. Als uw makelaar deze zaak niet netjes wil afsluiten zou u kunnen dreigen een deel van het courtagebedrag in te houden. Maar ook hierover kan uw rechtsbijstand verzekering of de VEH u juist informeren. Voor de nieuwe verkoop van uw woning zou u zich eventueel tot een andere makelaar kunnen wenden.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

- Het gaat om de 'eigen' makelaar en wij hebben met kopers ontbonden.
- Wij waren al ontevreden over de makelaar, wat o.i. iets anders is dan vinden, dat hij in gebreke zou zijn gebleven; het laatste moet je immers kunnen bewijzen, etc.
- Mákelaar wil blijkbaar niet met óns verder; ik mag dan m.i. verwachten, dat hij dat kenbaar maakt en iig niet dingen verwijdert.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

BreejKC schreef:
01 nov 2018 10:46
Als een termijn...u nu tegen de koper kunt nemen.
Klopt; wij hebben daar dus inmiddels van afgezien.
In principe heeft u wat betreft de verkoopactie nauwelijks meer met die makelaar te maken om dat de koop al gesloten is...
Integendeel; die is inmiddels ontbonden.
Ik had m.i. mogen verwachten, dat makelaar ons zou aanspreken om o.m. aan de hand van door haar opgetekende verdere belangstelling voor onze woning de verdere marsroute te bespreken.
Maar dat past blijkbaar niet in haar straatje.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Appie83 »

Je kan een overeenkomst met een makelaar (overeenkomst van opdracht) opzeggen of ontbinden.
- Bij ontbinding moet er sprake zijn van een tekortkoming aan de zijde van de makelaar. Wel moet je dan door middel van een ingebrekestelling de makelaar nog de mogelijkheid geven om zijn tekortkoming te herstellen. Doet hij dit niet dan kan je mogelijk de makelaarskosten terug vorderen.

- Opzeggen kan in principe altijd, naar mijn weten is er geen opzegtermijn (kijk even in de NVM voorwaarden). Wel mag de makelaar kosten in rekening brengen voor al gedane werkzaamheden. Welke kosten hij precies in rekening zal brengen zal in de NVM voorwaarden staan.

zie ook: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... aar-kosten
https://www.eigenhuis.nl/huis-verkopen/ ... beeindigen

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Dank voor de reakties.
Inmiddels is gebleken, dat er bij de makelaar dingen verkeerd zijn gegaan en wij zijn accoord gegaan met haar voorstel om het contract zonder meer te ontbinden, uiteraard wel met een bevestiging van haar kant; zodat wij ons geluk met een andere makelaar kunnen beproeven.
Wij willen in dezelfde plaats naar een ander soort woning en zijn iig niet gebaat met toestanden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarom zou de makelaar niet meer met u verder willen ?

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Waarom laat je tienduizenden Euro's lopen nadat de aspirant kopers van jullie woning de ontbindende voorwaarden laten verlopen ?
Elders schrijf je wel dat je ze in gebreke hebt gesteld.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

BL2 schreef:
01 nov 2018 20:07
Waarom laat je tienduizenden Euro's lopen nadat de aspirant kopers van jullie woning de ontbindende voorwaarden laten verlopen ?
Elders schrijf je wel dat je ze in gebreke hebt gesteld.
Ik wil in hetzelfde dorp naar een ander soort woning, waarbij ik niet scheef aangekeken wil worden door de (enkele) makelaars??
En waarin ook mijn kinderen en kleinkinderen wonen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De makelaars zullen niet blij met iemand zijn die het geld laat liggen en ook de bijbehorende winst voor de makelaar.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat voor winst zit daaraan voor de makelaar?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Theotrucker schreef:
01 nov 2018 20:47
De makelaars zullen niet blij met iemand zijn die het geld laat liggen en ook de bijbehorende winst voor de makelaar.
Denk niet, dat makelaars zitten te wachten op klanten, die elkaar de haren uit het hoofd trekken.
En kinderen nog minder op ouders, die daar onder hun neus aan meedoen.
Die kopers hadden hun eigen huis trouwens al verkocht (centen voor makelaar) en gaan gewoon een ander huis kopen (nog meer centen)??
Ikzelf denk er onder het motto vóór wat hoort wat ook niet per sé slechter van te hoeven worden.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Appie83 schreef:
01 nov 2018 11:38
...Welke kosten hij precies in rekening zal brengen zal in de NVM voorwaarden staan.
Je bedoelt https://www.nvm.nl/-/media/files/nvmope ... --2018.pdf van niet alleen NVM maar samen met Consumentenbond en EigenHuis!
Artikel 12
Wanneer heeft de makelaar recht op het loon en gemaakte kosten?
1. Tenzij anders afgesproken:
a. heeft de makelaar pas recht op loon als de opdracht is vervuld.
waar onze makelaar van blijkt te hebben gemaakt:
direct opeisbaar na ondertekening van deze akte.
Achteraf gezien had ik dus beter niet meteen afgezien van koper-procenten, maar een afspraak gemaakt, waarin ook de courtage van de makelaar was meegenomen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt daar toch zelf uw handtekening onder gezet?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Lady1234 schreef:
03 nov 2018 10:29
Maar u hebt daar toch zelf uw handtekening onder gezet?
Zeker en makelaar heeft zorgplicht/ heeft ons er tijdens het 'gezamenlijk doornemen van de akte' iig niet op gewezen.
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 03 nov 2018 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jasper45 schreef:
03 nov 2018 10:34
Lady1234 schreef:
03 nov 2018 10:29
Maar u hebt daar toch zelf uw handtekening onder gezet?
Zeker en makelaar heeft zorgplicht.
Ja, en? U ziet zelf af van uw rechten tov de koper en u tekent blijkbaar een contract zonder het te lezen.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door BL2 »

Jasper45 schreef:
01 nov 2018 20:42
BL2 schreef:
01 nov 2018 20:07
Waarom laat je tienduizenden Euro's lopen nadat de aspirant kopers van jullie woning de ontbindende voorwaarden laten verlopen ?
Elders schrijf je wel dat je ze in gebreke hebt gesteld.
Ik wil in hetzelfde dorp naar een ander soort woning, waarbij ik niet scheef aangekeken wil worden door de (enkele) makelaars??
En waarin ook mijn kinderen en kleinkinderen wonen?
Echt onbegrijpelijk dit.
Als ik het topic zo na leest heeft u weinig verstand van hoe het op de huizenmarkt er aan toe gaat, uw makelaar had u hierin veel meer moeten begeleiden en adviseren, zeker als de andere partij contractuele afspraken niet na komt.
Hierbij laat u tienduizenden euro's liggen waar u gewoon recht op hebt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door moederslink »

Jasper45 schreef:
01 nov 2018 20:42
BL2 schreef:
01 nov 2018 20:07
Waarom laat je tienduizenden Euro's lopen nadat de aspirant kopers van jullie woning de ontbindende voorwaarden laten verlopen ?
Elders schrijf je wel dat je ze in gebreke hebt gesteld.
Ik wil in hetzelfde dorp naar een ander soort woning, waarbij ik niet scheef aangekeken wil worden door de (enkele) makelaars??
En waarin ook mijn kinderen en kleinkinderen wonen?
Misschien wilt u dit eens nader toelichten, want ik begrijp hier he-le-maal niets van :roll:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: NVM-makelaar verwijdert onze woning van funda.nl

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelooft U echt dat de makelaar wil afzien van zijn recht op courtage omdat U vindt dat de andere partij geen boete hoeft te betalen. Die rekening komt dan bij U terecht.

Gesloten