LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dochter kan geen huisarts vinden

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

Goedendag,

Mijn dochter (18) is vanuit het buitenland in Nederland komen wonen om te studeren, en is afhankelijk van medicijnen. Ze is naar Nederland vertrokken met een voorraadje medicijnen, in de hoop en verwachting dat ze snel een huisarts zou vinden, maar dat laatste is tot op heden niet gelukt. Huisartsen zitten vol, nemen de telefoon niet op, of zeggen dat ze in een verkeerd postcodegebied woont. De huisartsenpost houdt haar ook af. Ik ben inmiddels redelijk radeloos. De voorraad medicijnen is op en het gaat erg slecht met haar. Hoe kan ik haar snel aan een arts helpen? Bij voorbaat dank voor tips en suggesties.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Skycatcher schreef:
01 nov 2018 07:59
Goedendag,

Mijn dochter (18) is vanuit het buitenland in Nederland komen wonen om te studeren, en is afhankelijk van medicijnen. Ze is naar Nederland vertrokken met een voorraadje medicijnen, in de hoop en verwachting dat ze snel een huisarts zou vinden, maar dat laatste is tot op heden niet gelukt. Huisartsen zitten vol, nemen de telefoon niet op, of zeggen dat ze in een verkeerd postcodegebied woont. De huisartsenpost houdt haar ook af. Ik ben inmiddels redelijk radeloos. De voorraad medicijnen is op en het gaat erg slecht met haar. Hoe kan ik haar snel aan een arts helpen? Bij voorbaat dank voor tips en suggesties.

Heeft uw dochter al eens contact opgenomen met haar zorgverzekeraar? Zij kunnen vaak wel advies geven of hierin bemiddelen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Appie83 »

Inderdaad, neem contact op met de zorgverzekeraar.
https://www.consuwijzer.nl/zorg/zorgaan ... j-weigeren
Laatst gewijzigd door Appie83 op 02 nov 2018 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

Dank voor de reacties. Ze heeft (sinds kort) een Nederlandse zorgverzekering; ik heb ze per e-mail om hulp/advies gevraagd, maar heb (nog) geen reactie gehad.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje geshockeerd ben dat het zó lastig is medische zorg te krijgen in Nederland. Ik heb contact opgenomen met de lokale crisisdienst, in de hoop dat daar misschien een arts zit die haar medicijnen kan voorschrijven, maar die doen helemaal niks zonder verwijzing door een huisarts, dus ik kreeg het advies om toch eerst een huisarts te zoeken. Dat schiet niet echt op zo. Ik heb nu de (buitenlandse) kinderarts waar ze voorheen op controle kwam, gevraagd of hij een recept zou willen faxen, en dat wil hij gelukkig wel doen, dus de ergste nood is weer even geleden, maar ik kijk niet uit naar het vervolg.

Nogmaals dank voor de reacties!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik ben het met u eens dat de Nederlandse Gezondheidszorg niet goed toegankelijk is. Er wordt teveel vergaderd en te wenig gewerkt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Voorlopig is uw dochter met nieuwe medicijnen geholpen, dankzij de buitenlandse arts. Helaas is in sommige sectoren van de gezondheidszorg in Nederland de zorg voor de mens minder belangrijk is als het geld wat het kost. Helaas de afgelopen week daarvan weer een schrijnend voorbeeld gezien. Misschien is dát wel de reden dat u geen huisarts voor uw dochter kunt vinden.

Vroeg of laat raken die nieuwe medicijnen weer op. Dan komt uw dochter in dezelfde situatie terecht en zonder huisarts krijgt zij dan weer geen recept voor nieuwe medicijnen. Dan is er nog één manier, als uw dochter weer in de problemen komt of is. Om dat dan op te lossen: Bel 112, overdrijf het een beetje en dan kost het de zorgverzekeraar echt geld. Het is niet de meest nette methode, maar wel effectief. Soms moet je ijzer met handen breken.

Ik durf u op een briefje te geven dat als zo'n situatie heeft plaatsgevonden dat de zorgverzekeraar heel snel een huisarts voor uw dochter gevonden heeft.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door kokka »

Ja ik zou vooral onterecht 112 bellen. Laat dan meteen een traumaheli komen, dat zet dan tenminste zoden aan de dijk. Niet boos worden als je vervolgens de rekening krijgt natuurlijk.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door BL2 »

Om dat dan op te lossen: Bel 112, overdrijf het een beetje en dan kost het de zorgverzekeraar echt geld. Het is niet de meest nette methode, maar wel effectief.
Wat een idioot advies, je bent dan in ieder geval van je eigen risico af, en de rest van de kosten kunnen bij een duidelijk onterechte melding ook nog wel eens in rekening worden gebracht !

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door renewouters »

Mathilde D. schreef:
01 nov 2018 22:22
Ik ben het met u eens dat de Nederlandse Gezondheidszorg niet goed toegankelijk is. Er wordt teveel vergaderd en te wenig gewerkt.
Als het hier al niet goed toegankelijk is, dan moet het in andere landen zo goed als niet bestaan...

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Skycatcher schreef:
01 nov 2018 21:28
Dank voor de reacties. Ze heeft (sinds kort) een Nederlandse zorgverzekering; ik heb ze per e-mail om hulp/advies gevraagd, maar heb (nog) geen reactie gehad.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje geshockeerd ben dat het zó lastig is medische zorg te krijgen in Nederland. Ik heb contact opgenomen met de lokale crisisdienst, in de hoop dat daar misschien een arts zit die haar medicijnen kan voorschrijven, maar die doen helemaal niks zonder verwijzing door een huisarts, dus ik kreeg het advies om toch eerst een huisarts te zoeken. Dat schiet niet echt op zo. Ik heb nu de (buitenlandse) kinderarts waar ze voorheen op controle kwam, gevraagd of hij een recept zou willen faxen, en dat wil hij gelukkig wel doen, dus de ergste nood is weer even geleden, maar ik kijk niet uit naar het vervolg.

Nogmaals dank voor de reacties!

Als het haast heeft, kunt u beter telefonisch contact opnemen met haar zorgverzekeraar. Via e-mail kost onnodig extra tijd.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door criticus2 »

renewouters schreef:
02 nov 2018 07:08
Mathilde D. schreef:
01 nov 2018 22:22
Ik ben het met u eens dat de Nederlandse Gezondheidszorg niet goed toegankelijk is. Er wordt teveel vergaderd en te wenig gewerkt.
Als het hier al niet goed toegankelijk is, dan moet het in andere landen zo goed als niet bestaan...
dat is geen logische en tevens een onjuiste conclusie. Alleen daar wordt dus wel gewerkt, staan de mensen wel aan het bed ipv administratie te moet doen (per 5 minuten activiteiten noteren en zo...) of te vergaderen nergens over.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet natuurlijk niet waar uw dochter studeert, maar voor studenten is er vaak een speciale studenten praktijk. Dus laat haar eens informeren bij de Universiteit,

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien kan ze bij u , als ouder, voorlopig bij uw HA worden ingeschreven?
En anders idd de Zorgverzekeraar eens bellen , zij kunnen bemiddelen .
Of bij medische faculteiten misschien? Daar zit oa ook tandheelkunde .

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door BL2 »

@-Readhead55

Het maakt nogal een verschil, lijkt mij, of je 112 belt voor een hartfalen of omdat je ziet aankomen dat je medicijnen op zijn.

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

renewouters schreef:
02 nov 2018 07:08
Als het hier al niet goed toegankelijk is, dan moet het in andere landen zo goed als niet bestaan...
René, ik heb ook altijd op het standpunt gestaan dat de zorg vrijwel nergens beter georganiseerd is dan in Nederland, maar dit akkefietje heeft mijn beeld helaas wel veranderd. Ik heb zelf in diverse landen gewoond en nooit problemen gehad om een arts te pakken te krijgen als ik er eentje nodig had. Wat hier nu gebeurt, vind ik echt een aanfluiting voor het Nederlandse gezondheidssysteem. Zelfs de crisiszorg kan niet ingrijpen, omdat er geen huisarts in beeld is. Waar kun je dan nog terecht als de nood hoog is?

Edit: overigens heb ik zelf ook meegemaakt dat ik (vanuit het buitenland) een afspraak wilde maken in een Nederlands ziekenhuis, en het heeft me bijna een jaar gekost voordat dat lukte, vanwege alle administratieve rompslomp.
Laatst gewijzigd door Skycatcher op 02 nov 2018 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

moederslink schreef:
02 nov 2018 09:21
Misschien kan ze bij u , als ouder, voorlopig bij uw HA worden ingeschreven?
En anders idd de Zorgverzekeraar eens bellen , zij kunnen bemiddelen .
Of bij medische faculteiten misschien? Daar zit oa ook tandheelkunde .
Wij (haar ouders) wonen in het buitenland, en de stad waar zij studeert, heeft helaas geen geneeskundefaculteit. De verzekering is inderdaad een idee, ik wacht nog op hun reactie.

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

BL2 schreef:
02 nov 2018 09:28
@-Readhead55

Het maakt nogal een verschil, lijkt mij, of je 112 belt voor een hartfalen of omdat je ziet aankomen dat je medicijnen op zijn.
Het was niet zo dat ze zag aankomen dat haar medicijnen op waren. Ze WAREN op en ze heeft akelige afkickverschijnselen, omdat het medicijnen zijn waar je niet zo maar mee mag stoppen (staat ook met een uitroepteken op de verpakking). 112 bellen, zou ik bijna overwegen, maar als je de mensen van de huisartsenpost al niet kunt overtuigen van de urgentie, dan denk ik dat ze bij 112 ook niet onder de indruk zullen zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Verzekeringen kun je toch bellen?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En in dringende vevallen kan men ook gewoon naar een huisarts toegaan zonder daar als klant ingeschreven te staan. Te slotte doet men dat ook als men elders in het land op vakantie is, of als een buitenlander hier op vakantie is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als de ouders en de dochter niet in Nederland wonen gaat het eigenlijk om immigratie? Wordt steeds moeilijker.

Gesloten