LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ter handstellingskosten betaal je voor elke receptregel. En voor nieuwe nog de eerste uitgiftekosten.

Maar uitleg en bespreken van medicijngebruik en mogelijke alternatieven en oroblemen zijn onderdeel van de taak van een apotheker en de kosten daarvan zijn verwerkt in de andere tarieven.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, als je bang bent voor bijwerkingen, vallen een hele hoop dingen al af. Maar dat kun je toch ook met je huisarts bespreken?

Overigens vind ik het zelf ook niet zo slim om, als er 4 x 50 is voorgeschreven, er dan maar 2 x 100 van te maken. Ik kan me nog mijn stiefzoon herinneren, die zeer zware medicatie had. Dat was 2 x per dag 1 tablet van het een, en dat moest dus exact om 8 uur en 20.00 uur. Er mocht hooguit een verschil van een kwartier zijn. En dan kwam er nog het een en ander bij. Daar kun je toch niet op eigen houtje aan gaan sleutelen?

Hetzelfde als mijn kat met haar schildklier. De medicatie werkte 12 uur. Dus je bent gebonden aan 2 tabletten, 1 in de ochtend, 1 in de middag. Doe je niks aan. Dat mevrouw het niet bliefde maakte niet dat ik het kon beperken tot 1 per dag, of 2 tegelijk in de ochtend.

Ik zou niet zomaar wat gaan zitten googlen en goochelen met medicatie, sorry hoor.

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mathilde D. schreef:
31 okt 2018 18:38
Moneyman schreef:
31 okt 2018 09:15
Mathilde D. schreef:
30 okt 2018 23:54
En net als Lowieze ben ik zuiniger, doordat ik minder gebruik dan ik voorgeschreven krijg. Bovendien is dat ook nog beter voor mijn gezondheid.
Bijzondere redenering. Je neemt niet de medicijnen die je (niet voor niets!) voorgeschreven krijgt, en dat zou dan beter voor je gezondheid zijn? Wie zou dat beter kunnen beoordelen: jij of je arts?
Het voorbeeld van de Oxycodon is duidelijk: het wordt onnodig vaak voorgeschreven en het kan schadelijk zijn. Een (huisarts) zal, in geval hij het voorschrijft, de risico's niet duidelijk bespreken: immers hij ziet die kennelijk niet. Maar als je zelf leest wat voor soort middel het is via de bijsluiter en ook via googelen, kun je nog eens bij jezelf nagaan of je het eigenlijk echt nodig hebt.
Ook bijvoorbeeld paracetamol, waar huisartsen heel gemakkelijk over doen, kan heel nare bijwerkingen hebben: na langdurig gebruik, kun je permanente hoofdpijn overhouden.
Ook gebeurt het vaak dat een arts de patient verkeerd begrijpt. Je krijgt bijvoorbeeld pijnstillers voorgeschreven, terwijl er vervelende rugklachten zijn, maar zonder erge pijn. Pas als je op het medicijn googelt, begrijp je als patient, wat er eigenlijk voorgeschreven is. Dan is het duidelijk dat dit niet het goede medicijn is.
Dan voer je wat mij betreft simpelweg niet het goede gesprek met je huisarts.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Moneyman schreef:
01 nov 2018 09:15
Mathilde D. schreef:
31 okt 2018 18:38
Moneyman schreef:
31 okt 2018 09:15

Bijzondere redenering. Je neemt niet de medicijnen die je (niet voor niets!) voorgeschreven krijgt, en dat zou dan beter voor je gezondheid zijn? Wie zou dat beter kunnen beoordelen: jij of je arts?
Het voorbeeld van de Oxycodon is duidelijk: het wordt onnodig vaak voorgeschreven en het kan schadelijk zijn. Een (huisarts) zal, in geval hij het voorschrijft, de risico's niet duidelijk bespreken: immers hij ziet die kennelijk niet. Maar als je zelf leest wat voor soort middel het is via de bijsluiter en ook via googelen, kun je nog eens bij jezelf nagaan of je het eigenlijk echt nodig hebt.
Ook bijvoorbeeld paracetamol, waar huisartsen heel gemakkelijk over doen, kan heel nare bijwerkingen hebben: na langdurig gebruik, kun je permanente hoofdpijn overhouden.
Ook gebeurt het vaak dat een arts de patient verkeerd begrijpt. Je krijgt bijvoorbeeld pijnstillers voorgeschreven, terwijl er vervelende rugklachten zijn, maar zonder erge pijn. Pas als je op het medicijn googelt, begrijp je als patient, wat er eigenlijk voorgeschreven is. Dan is het duidelijk dat dit niet het goede medicijn is.
Dan voer je wat mij betreft simpelweg niet het goede gesprek met je huisarts.
Dat kan kloppen, maar dan heb ik daarvoor dus wel een goede oplossing. En heb je ook een reactie op het feit dat huisartsen veel te veel oxycodon voorschrijven?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

witte angora schreef:
31 okt 2018 21:34
Sja, als je bang bent voor bijwerkingen, vallen een hele hoop dingen al af. Maar dat kun je toch ook met je huisarts bespreken?

Overigens vind ik het zelf ook niet zo slim om, als er 4 x 50 is voorgeschreven, er dan maar 2 x 100 van te maken.
Ik kan me nog mijn stiefzoon herinneren, die zeer zware medicatie had. Dat was 2 x per dag 1 tablet van het een, en dat moest dus exact om 8 uur en 20.00 uur. Er mocht hooguit een verschil van een kwartier zijn. En dan kwam er nog het een en ander bij. Daar kun je toch niet op eigen houtje aan gaan sleutelen?

Hetzelfde als mijn kat met haar schildklier. De medicatie werkte 12 uur. Dus je bent gebonden aan 2 tabletten, 1 in de ochtend, 1 in de middag. Doe je niks aan. Dat mevrouw het niet bliefde maakte niet dat ik het kon beperken tot 1 per dag, of 2 tegelijk in de ochtend.

Ik zou niet zomaar wat gaan zitten googlen en goochelen met medicatie, sorry hoor.
Ik doe die aanpassing in overleg met de deskundige, de apotheker. De apotheker is meer deskundig dan een huisarts.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 01 nov 2018 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mathilde D. schreef:
01 nov 2018 21:37
Moneyman schreef:
01 nov 2018 09:15
Mathilde D. schreef:
31 okt 2018 18:38

Het voorbeeld van de Oxycodon is duidelijk: het wordt onnodig vaak voorgeschreven en het kan schadelijk zijn. Een (huisarts) zal, in geval hij het voorschrijft, de risico's niet duidelijk bespreken: immers hij ziet die kennelijk niet. Maar als je zelf leest wat voor soort middel het is via de bijsluiter en ook via googelen, kun je nog eens bij jezelf nagaan of je het eigenlijk echt nodig hebt.
Ook bijvoorbeeld paracetamol, waar huisartsen heel gemakkelijk over doen, kan heel nare bijwerkingen hebben: na langdurig gebruik, kun je permanente hoofdpijn overhouden.
Ook gebeurt het vaak dat een arts de patient verkeerd begrijpt. Je krijgt bijvoorbeeld pijnstillers voorgeschreven, terwijl er vervelende rugklachten zijn, maar zonder erge pijn. Pas als je op het medicijn googelt, begrijp je als patient, wat er eigenlijk voorgeschreven is. Dan is het duidelijk dat dit niet het goede medicijn is.
Dan voer je wat mij betreft simpelweg niet het goede gesprek met je huisarts.
Dat kan kloppen, maar dan heb ik daarvoor dus wel een goede oplossing. En heb je ook een reactie op het feit dat huisartsen veel te veel oxycodon voorschrijven?
Ik heb daar geen ervaring mee, dus zie geen reden waarom ik daarop zou reageren. Om het even om welk medicijn het gaat, voer ik met mijn huisarts al het gesprek (en vaak daarna nog met de apotheker, op diens eigen initiatief zelfs).

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ken helemaal niemand die oxycodon voorgeschreven gekregen heeft en ik heb toch heel wat flinke medicijnslikkers voor heel wat kwalen in mijn omgeving.

Dus wellicht hebben zij betere gesprekken met de huisarts.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ken helemaal niemand die oxycodon voorgeschreven gekregen heeft
Ik 2 keer vanwege een nier(steen) aanval en dan ben je er maar wat blij mee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door moederslink »

bprosman schreef:
02 nov 2018 09:04
Ik ken helemaal niemand die oxycodon voorgeschreven gekregen heeft
Ik 2 keer vanwege een nier(steen) aanval en dan ben je er maar wat blij mee.
Hier idem, heb het zelf maanden , indien nodig dagelijks , moeten slikken...een paardenmiddel , maar wat een pijnkiller!

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan zullen jullie thuis niet internet afgespeurd hebben, of de dokter het wel bij het rechte eind had om dat voor te schrijven. Maar het gewoon geslikt hebben,

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
02 nov 2018 09:38
Maar dan zullen jullie thuis niet internet afgespeurd hebben, of de dokter het wel bij het rechte eind had om dat voor te schrijven. Maar het gewoon geslikt hebben,

Doet u dit nu gewoon om te stoken, want u haalt hier twee reacties door elkaar. Terwijl u er zelf niet eens ervaring mee heeft.
De ene ervaring is dat er soms teveel zware pijnstillers voorgeschreven worden en de andere ervaring is dat sommige mensen eerst hun recept nazoeken voordat ze hun medicatie ophalen bij hun apotheek.
Uw reactie komt nogal kinderachtig over.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
02 nov 2018 09:43
Lady1234 schreef:
02 nov 2018 09:38
Maar dan zullen jullie thuis niet internet afgespeurd hebben, of de dokter het wel bij het rechte eind had om dat voor te schrijven. Maar het gewoon geslikt hebben,

Doet u dit nu gewoon om te stoken, want u haalt hier twee reacties door elkaar. Terwijl u er zelf niet eens ervaring mee heeft.
De ene ervaring is dat er soms teveel zware pijnstillers voorgeschreven worden en de andere ervaring is dat sommige mensen eerst hun recept nazoeken voordat ze hun medicatie ophalen bij hun apotheek.
Uw reactie komt nogal kinderachtig over.
Ik haal helemaal niet twee reacties door elkaar. Lees de reactie van Mathilda.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar dan zullen jullie thuis niet internet afgespeurd hebben, of de dokter het wel bij het rechte eind had om dat voor te schrijven. Maar het gewoon geslikt hebben,
Als je een nieraanval hebt vraag je in de apotheek al om een glas water, dan staat je hoofd echt niet naar Google, het is inderdaad een paardenmiddel. Kan me niet voorstellen dat er huisartsen zijn die dit onnodig voorschrijven.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Dat oxycodon teveel wordt voorgeschreven en met name door huisartsen is een feit. Zie deze links:
https://www.ad.nl/binnenland/gebruik-ve ... ~a84960f3/
en
https://www.ad.nl/nieuws/onderzoek-naar ... ~a6d702cd/

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mathilde D. schreef:
02 nov 2018 13:46
Dat oxycodon teveel wordt voorgeschreven en met name door huisartsen is een feit. Zie deze links:
https://www.ad.nl/binnenland/gebruik-ve ... ~a84960f3/
en
https://www.ad.nl/nieuws/onderzoek-naar ... ~a6d702cd/
Hebt u zelf die artikelen in de krant wel gelezen?

Overdoses
Dit opiaat wordt hier regelmatig voorgeschreven bij hevige pijn na operaties, verwondingen en kanker. Maar uit Noord-Amerika komen tegelijk angstaanjagende verhalen over zware afhankelijkheid en overdoses bij gebruikers. De media daar stellen zelfs dat het aantal Oxycodon-verslaafden 'epidemische vormen' aanneemt


Het meest ingenomen middel in Nederland is Oxycodon (490.000 gebruikers in 2017, 405.000 in 2016). Het medicijn - vergelijkbaar met morfine - wordt regelmatig voorgeschreven bij hevige pijn na operaties, verwondingen en kanker


Lijkt me nogal logisch.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
02 nov 2018 13:57
Mathilde D. schreef:
02 nov 2018 13:46
Dat oxycodon teveel wordt voorgeschreven en met name door huisartsen is een feit. Zie deze links:
https://www.ad.nl/binnenland/gebruik-ve ... ~a84960f3/
en
https://www.ad.nl/nieuws/onderzoek-naar ... ~a6d702cd/
Hebt u zelf die artikelen in de krant wel gelezen?

Overdoses
Dit opiaat wordt hier regelmatig voorgeschreven bij hevige pijn na operaties, verwondingen en kanker. Maar uit Noord-Amerika komen tegelijk angstaanjagende verhalen over zware afhankelijkheid en overdoses bij gebruikers. De media daar stellen zelfs dat het aantal Oxycodon-verslaafden 'epidemische vormen' aanneemt


Het meest ingenomen middel in Nederland is Oxycodon (490.000 gebruikers in 2017, 405.000 in 2016). Het medicijn - vergelijkbaar met morfine - wordt regelmatig voorgeschreven bij hevige pijn na operaties, verwondingen en kanker


Lijkt me nogal logisch.
Een half miljoen gebruikers dus in Nederland. Dat valt dus best mee gezien het aantal ( zware ) operaties , kankerpatiënten en de vele zieken met chronische pijn.

Ik denk zelf dat paracetamol vele malen vaker geslikt wordt en zelfs dat middel moet je niet dag in dag uit maar slikken .
Stel : max 8 pd × 7 dagen zijn toch 56 pillen pw . :shock: Daar zit ook een grote kans op verslaving in.

Zelf heb ik Oxycodon rustig afgebouwd, nooit enige afkickverschijnselen o.i.d gehad en niet verslaafd geraakt. Niets van dat alles.
Dus misschien niet zomaar in paniek raken door allerlei ' media geroep ' en Google ?
Zoals met alles : gebruik je ( nuchtere) verstand en overleg daarnaast regelmatig en goed met je HA en/ of apotheker.

AnneMartens
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2018 22:50

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door AnneMartens »

Als het probleem in de handgeschreven recepten zit, waarom zijn de recepten papiertjes dan niet voorzien van een uniek nummer.

Als elk recept een uniek nummer heeft kan dit online gecontroleerd worden aan de hand van dit nummer.

Tony12345
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:15

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Tony12345 »

Een vreselijke epidemie inmidels in Amerika met duizenden doden
Pharmaceuren gaan schikken, ik ben benieuwd hoe dit afloopt

Gesloten