LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Moneyman »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 12:43
Moneyman schreef:
05 nov 2018 11:06
In jouw betoog zitten mogelijke scenario's, waarvan jij niet weet of ze van toepassing zijn.
Echter doe ik dat wel. Mijn onderneming maakt zelf gebruik van de dienst van PostNL en is bekend met de werkwijze.
Lees je eigen bericht nog eens, dan kom je de veronderstellingen vanzelf tegen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 13:07
JvandeW schreef:
05 nov 2018 12:43
Exact! Dus daarmee klopt de stelling van de Bijenkorf niet.
Dat er niet gewogen wordt bij aflevering wil niet zeggen dat er nergens gewogen wordt. Als er voordat een pakket het dc verlaat gewogen wordt, dan weet de Bijenkorf exact wat er weg is gegaan. Ontvanger klaagt niet over een geopende of beschadigde verpakking en stuurt iets terug met een ander gewicht daarin.
Zolang niet bekend is wat de werkwijze is van de Bijenkorf kan je niets uitsluiten.
Ons DC weeg alles. Zodra er gepickt is gaat eerst de doos op de weegschaal voordat die verder op de lopende band gaat. Als er ergens een gewichtsverschil in komt blijft de doos vanzelf staan. In dat geval weet je exact het gewicht bij het verlaten van elk station en wat er verstuurd wordt. Als de doos dan ongeopend aankomt bij de ontvanger kan er simpelweg geen verschil in zitten. Dat is een optie. Maar, zoals al vaker gezegd, zolang niemand van ons weet hoe ze werken bij de Bijenkorf blijft het gissen.
Ik heb het dan ook niet over het distributiecentrum van de Bijenkorf maar over de werkwijze van PostNL en de stelling die de Bijenkorf aan de hand van de informatie van PostNL doet.
Moneyman schreef:
05 nov 2018 13:12
JvandeW schreef:
05 nov 2018 12:43
Moneyman schreef:
05 nov 2018 11:06
In jouw betoog zitten mogelijke scenario's, waarvan jij niet weet of ze van toepassing zijn.
Echter doe ik dat wel. Mijn onderneming maakt zelf gebruik van de dienst van PostNL en is bekend met de werkwijze.
Lees je eigen bericht nog eens, dan kom je de veronderstellingen vanzelf tegen.
Gedaan. Veronderstellingen niet tegengekomen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 14:04
Ik heb het dan ook niet over het distributiecentrum van de Bijenkorf maar over de werkwijze van PostNL en de stelling die de Bijenkorf aan de hand van de informatie van PostNL doet.
Tijdens het bezorgproces. Er staat niet bij PostNL. Dus als de Bijenkorf weegt als het gepickt wordt, of als het de deur verlaat, dan weten ze dus exact welk gewicht er naar buiten is gegaan. Het verzendklaar maken is ook onderdeel van het bezorgproces. U heeft zelf ook aan dat PostNL ook weegt, dus dat is meervoud. De stelling van de Bijenkorf kan dus best wel kloppen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 14:41

Tijdens het bezorgproces. Er staat niet bij PostNL.
Bezorgen laat de Bijenkorf slechts door PostNL doen.
Dus als de Bijenkorf weegt als het gepickt wordt, of als het de deur verlaat, dan weten ze dus exact welk gewicht er naar buiten is gegaan. Het verzendklaar maken is ook onderdeel van het bezorgproces. U heeft zelf ook aan dat PostNL ook weegt, dus dat is meervoud.
Totdat het niet meer gewogen wordt en men geen zekerheid heeft.
De stelling van de Bijenkorf kan dus best wel kloppen.
De stelling kan niet kloppen. Dat de bestelde jas is geleverd kan kloppen, maar de stelling van de Bijenkorf kan dat niet.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heren, laten we nu even wachten of het TS behaagt te reageren en wat punten te verduidelijken.

Het gaat om een zeer merkwaardige kwestie, waarbij TS wat mij betreft de schijn tegen heeft (ook door niet meer te reageren).

Zelf heb ik echter ook eens een vreemde zaak gehad die op dit forum op weinig begrip zou kunnen rekenen (ook van mijzelf!). Ik weet dus dat er soms rare dingen gebeuren en schort daarom mijn oordeel voorlopig nog op. Laten we even wachten op TS en laat het vliegen afvangen maar even zitten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 14:51
NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 14:41
Tijdens het bezorgproces. Er staat niet bij PostNL.
Bezorgen laat de Bijenkorf slechts door PostNL doen.

Dus een medewerker van PostNL loopt het magazijn van de Bijenkorf binnen, sluit de doos en zet het op de kar/pallet? De bezorging doet PostNL, het bezorgproces is meer dan alleen de bezorging.
JvandeW schreef:
05 nov 2018 14:51

Totdat het niet meer gewogen wordt en men geen zekerheid heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 14:51
Bezorgen laat de Bijenkorf slechts door PostNL doen.

Dus een medewerker van PostNL loopt het magazijn van de Bijenkorf binnen, sluit de doos en zet het op de kar/pallet? De bezorging doet PostNL, het bezorgproces is meer dan alleen de bezorging.
JvandeW schreef:
05 nov 2018 14:51
Totdat het niet meer gewogen wordt en men geen zekerheid heeft.
De Bijenkorf stelt dat gewicht x is verstuurd. Als gewicht y is aangekomen, dan zou de verpakking geopend moeten zijn geweest. Zou een fraudeur elke verpakking van de Bijenkorf open maken in de hoop dat die bewuste jas er in zit? En dan alles weer dichtplakken op een manier waardoor het niet opvalt? Er is of een verkeerde jas opgestuurd, maar dat staat haaks op het verhaal van het wegen, of TS probeert is, maar waarom zou je dat dan openbaar maken?
JvandeW schreef:
05 nov 2018 14:51
De stelling kan niet kloppen. Dat de bestelde jas is geleverd kan kloppen, maar de stelling van de Bijenkorf kan dat niet.
Aangezien het bezorgproces meer is dan alleen de bezorging, kan het dus wel kloppen.


Edit, geen idee wat er gebeurd met de quotes, krijg het niet beter dan dit.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 15:07
Dus een medewerker van PostNL loopt het magazijn van de Bijenkorf binnen, sluit de doos en zet het op de kar/pallet? De bezorging doet PostNL, het bezorgproces is meer dan alleen de bezorging.
Je probeert een discussie over het verschil tussen bezorging en bezorgproces aan te gaan die er helemaal niet is. Waarin je zelf ook nog eens de fout maakt door daar waar ik zeg dat PostNL de bezorging doet, je zelf met een verhaal komt waarin PostNL ineens het gehele bezorgproces doet. Beetje vreemd.

Nog een keer:
JvandeW schreef:
05 nov 2018 10:40
Feit is wel dat de Bijenkorf een derde partij heeft ingeschakeld om de zaak af te leveren. In de reactie op Trustpilot doen zij een stelling op basis van informatie die zij van de derde partij hebben gekregen, te citeren "Het pakket wordt op verschillende punten tijdens het bezorgproces gewogen. Het gewicht van de jas die jij retour hebt gestuurd komt niet overeen met het gewicht van de jas die wij bij jou bezorgd hebben." bron maar deze stelling klopt niet.

Dikgedrukt is de stelling die niet klopt. Het bezorgproces dat zich bij de Bijenkorf zelf afspeelt is daarin op geen manier van belang, slechts die van PostNL. Al laat ik die voor nu maag geheel achterwegen om verdere misverstanden te voorkomen en het nu enkel nog maar te hebben over de bezorging.

Feit is dat bij de bezorging het gewicht van het pakket niet gewogen wordt. Tussen de bezorging en het laatste punt waarop het pakket gewogen is - voor nu ongeacht waar dat was in het bezorgproces - kan het gewicht dus zijn veranderd. Dus er kan geen zekerheid bestaan dat het pakket bij bezorging het gewicht had van de bestelde jas.

Conclusie is dat de stelling van de Bijenkorf niet kan kloppen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
05 nov 2018 15:06
Heren, laten we nu even wachten of het TS behaagt te reageren en wat punten te verduidelijken.

Het gaat om een zeer merkwaardige kwestie, waarbij TS wat mij betreft de schijn tegen heeft (ook door niet meer te reageren).

Zelf heb ik echter ook eens een vreemde zaak gehad die op dit forum op weinig begrip zou kunnen rekenen (ook van mijzelf!). Ik weet dus dat er soms rare dingen gebeuren en schort daarom mijn oordeel voorlopig nog op. Laten we even wachten op TS en laat het vliegen afvangen maar even zitten.
Ze luisteren niet, Erthanax .. :cry:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 15:49
Feit is dat bij de bezorging het gewicht van het pakket niet gewogen wordt. Tussen de bezorging en het laatste punt waarop het pakket gewogen is - voor nu ongeacht waar dat was in het bezorgproces - kan het gewicht dus zijn veranderd. Dus er kan geen zekerheid bestaan dat het pakket bij bezorging het gewicht had van de bestelde jas.

Conclusie is dat de stelling van de Bijenkorf niet kan kloppen.
En hoe kan het gewicht veranderd zijn? Dan moet er tijdens de bezorging iets uit gehaald zijn en iets anders ingestopt zijn. En hoe gaat dat? De verpakking moet opengemaakt worden en weer dichtgeplakt. En dan op een manier zodat niemand het merkt. Zoals al eerder scherp is opgemerkt, hoe weet iemand dat er een dure jas in die verpakking zit? Of zijn alle verpakkingen geopend in de hoop net die ene jas te vinden?
Feit blijft dat als een verpaking opengemaakt wordt dit altijd te zien is. Als er een dichte verpakking afgeleverd wordt, onbeschadigd en ongeopend, dan kan het gewicht niet veranderd zijn. Tenzij je Hans Klok bent, die kan wel dingen omwisselen.
Waar lees jij dat er een geopende of beschadigde verpakking geleverd is? Dus hoe kan het gewicht dan niet kloppen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op dit moment staat TS gewoon achter en moet er meer tekst en uitleg gegeven worden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tijd voor mijn favotiete quote uit De Rijdende Rechter: "Mijn principe is dat ik gelijk heb."

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

fonsflons schreef:
05 nov 2018 16:06
Onzeker is dus wat er tussen de laatste weging, en het afleveren gebeurt is.
Precies. Met die onzekerheid kan de stelling dus niet kloppen.
De kans dat daar een jas verwisseld is acht postnl en de Bijenkorf verwaarloosbaar.
En ondanks dat er een kans bestaat dat er iets is gebeurd tussen de laatste weging en de bezorging, schuift de Bijenkorf - die wettelijk het risico voor de aflevering draagt - dat risico toch naar de consument. Daarbij gaan ze overigens ook nog eens volledig uit van het woord van PostNL. Een wijziging in het gewicht is voor handelaren immers niet zichtbaar in mijn.postnl.nl of de SOAP-API.

Zelfs in de hypothetische situatie dat de TS de jas zelf heeft omgeruild voor een oude jas, is de actie van de Bijenkorf dus bedenkelijk. Zonder zekerheid schuiven ze hun risico's af op de consument.
NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 16:11
Dan moet er tijdens de bezorging iets uit gehaald zijn en iets anders ingestopt zijn. En hoe gaat dat? De verpakking moet opengemaakt worden en weer dichtgeplakt. En dan op een manier zodat niemand het merkt. Zoals al eerder scherp is opgemerkt, hoe weet iemand dat er een dure jas in die verpakking zit? Of zijn alle verpakkingen geopend in de hoop net die ene jas te vinden?
Hoe kom je erbij dat het net die ene jas moet zijn? Iemand met slechte bedoelingen maakt het vrij weinig uit wat voor jas of überhaupt kledingstuk er in der verpakking zit. Als er maar een product van waarde in de verpakking zit.

Een pakket van de Bijenkorf heeft bijna ongetwijfeld waarde in de verpakking zitten. Helemaal mooi als het een jas is en je als kwaadwillende die kan omruilen met je eigen en goedkope jas zodat het net lijkt alsof het bedrijf de verkeerde jas heeft geleverd en je als kwaadwillende vrijuit gaat.

En dat blijkt wel. Want de Bijenkorf heeft de schuld al bij de consument gelegd en zonder daarvoor zekerheid te hebben.
Feit blijft dat als een verpaking opengemaakt wordt dit altijd te zien is.
Dat is zeker geen feit. Iemand die een beetje handig is, kan verpakkingen openen zonder dat het opvalt.

Waar lees jij dat er een geopende of beschadigde verpakking geleverd is?
Waar lees jij dat de verpakking onbeschadigd en ongeopend geleverd is?
Dus hoe kan het gewicht dan niet kloppen?
Hoe kan het gewicht bij aflevering kloppen als het daar niet gewogen wordt?

Je doet wel heel erg je best met argumenten te komen die erop zouden moeten duiden dat het niet kan dat de TS een verkeerde jas heeft gekregen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

fonsflons schreef:
05 nov 2018 16:47
Nou, met de fantasie is gelukkig niks mis. In theorie is alles mogelijk zo blijkt maar weer. En een mooie eindquote :)
Een hypothese waarin een pakketbezorger een jas omruilt: fantasie
Een hypothese waarin de TS een jas omruilt: uitnodiging om 5 pagina's uitgebreid over te gissen en verkeerde stellingen te doen op basis van het giswerk

Vreemd.
JvandeW schreef:
05 nov 2018 16:40
Je doet wel heel erg je best met argumenten te komen die erop zouden moeten duiden dat het niet kan dat de TS een verkeerde jas heeft gekregen.
Die laatste stelling zou ik persoonlijk iets anders neerzetten:
Je doet wel heel erg je best met argumenten te komen die erop zouden moeten duiden dat het kan dat de TS een verkeerde jas heeft gekregen.
Wellicht doe ik inderdaad iets te veel mijn best. In eerste instantie zou dat immers niet nodig moeten zijn wanneer niets erop wijst dat de TS de jas heeft omgeruild. Maar de forumgebruikers op Radar zien dat blijkbaar toch anders.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 16:40
Je doet wel heel erg je best met argumenten te komen die erop zouden moeten duiden dat het niet kan dat de TS een verkeerde jas heeft gekregen.
Toch wel jammer dat u nog steeds niet mijn reacties gelezen hebt. Ik sluit ook nog steeds niet uit dat er bij de Bijenkorf een verkeerde jas is verstuurd. Ik sluit, met deze informatie, uit dat er tijdens de bezorging iets gebeurd is. Omgekeerde bewijslast wat u graag wilt hebben komt er natuurlijk niet. Als een pakket beschadigd geleverd wordt maak je daar melding van. Niet als het goed geleverd is.
JvandeW schreef:
05 nov 2018 16:59
Wellicht doe ik inderdaad iets te veel mijn best. In eerste instantie zou dat immers niet nodig moeten zijn wanneer niets erop wijst dat de TS de jas heeft omgeruild. Maar de forumgebruikers op Radar zien dat blijkbaar toch anders.
Dus u ziet gegevens waaruit blijkt dat iemand anders de jas heeft omgeruild tijdens de bezorging, danwel in het magazijn bij de Bijenkorf?
Als ik voor mijzelf spreek, nergens zeg ik dat TS bewust de boel bedonderd. Wel kan je bepaalde zaken uitsluiten om zo tot iets te komen. En dan kan of zijn dat TS toch iets geprobeerd heeft, of er in het magazijn van de Bijenkorf iets gebeurd is. Dat u dan weer alleen de eerste optie van mij wil lezen wil niet zeggen dat ik meer geschreven heb.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 17:00
JvandeW schreef:
05 nov 2018 16:40
Je doet wel heel erg je best met argumenten te komen die erop zouden moeten duiden dat het niet kan dat de TS een verkeerde jas heeft gekregen.
Ik sluit ook nog steeds niet uit dat er bij de Bijenkorf een verkeerde jas is verstuurd. Ik sluit, met deze informatie, uit dat er tijdens de bezorging iets gebeurd is.
Daar waar het meest aannemelijk is dat er iets verwisseld is, sluit je uit dat het niet is gebeurd?
Omgekeerde bewijslast wat u graag wilt hebben komt er natuurlijk niet.
Omgekeerd bewijslast is wanneer de TS moet bewijzen dat zij de verkeerde jas heeft gekregen. De juiste bewijslast is als de Bijenkorf moet bewijzen dat de juiste jas is geleverd.
Als een pakket beschadigd geleverd wordt maak je daar melding van. Niet als het goed geleverd is.
1) Waar staat dat dit niet is gedaan?
2) Beschadigingen van pakketten worden niet altijd gemeld. Dit is tevens geen wettelijke verplichting in Nederland.
quote]
JvandeW schreef:
05 nov 2018 16:59
Wellicht doe ik inderdaad iets te veel mijn best. In eerste instantie zou dat immers niet nodig moeten zijn wanneer niets erop wijst dat de TS de jas heeft omgeruild. Maar de forumgebruikers op Radar zien dat blijkbaar toch anders.
Dus u ziet gegevens waaruit blijkt dat iemand anders de jas heeft omgeruild tijdens de bezorging, danwel in het magazijn bij de Bijenkorf?
Waar schrijf ik dat?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Erthanax »

*overweegt zijn jas aan te trekken en even naar de moderator te lopen*

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
05 nov 2018 16:26
Op dit moment staat TS gewoon achter en moet er meer tekst en uitleg gegeven worden.
Exact.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus jas aan en hup naar de Bijenkorf.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 17:00
Omgekeerde bewijslast wat u graag wilt hebben komt er natuurlijk niet. Als een pakket beschadigd geleverd wordt maak je daar melding van. Niet als het goed geleverd is.
De bewijslast ligt bij de verkoper. Denk gerust een door welke stellingen partijen moeten innemen.

Gesloten