LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EnergieFlex surseance van betaling?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar Innova pretendeert wel de nieuwe leverancier te zijn en stelt zelfs dat als klanten van Energieflex deze maand naar een andere energieleverancier willen overstappen zij een opzegtermijn hebben van 30 dagen.

Hoewel ze aan de andere kant in hun FAQ stellen daar niet streng vast aan te houden.

Ook stel Innova dat zij begin deze maand een voorschotnota zouden sturen tegen hun variabele tarief.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens de energiewet kun je niet zonder energieleverancier zitten, in dit soort gevallen zal altijd een andere partij de abonnees overnemen.

Als hierbij oude de oude afspraken in het contract (o.a. tarieven) niet worden overgenomen, kun je bij nieuwe energieleverancier direct weer opstappen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
10 nov 2018 23:44
Volgens de energiewet kun je niet zonder energieleverancier zitten, in dit soort gevallen zal altijd een andere partij de abonnees overnemen.

Als hierbij oude de oude afspraken in het contract (o.a. tarieven) niet worden overgenomen, kun je bij nieuwe energieleverancier direct weer opstappen.
Dat is ook mijn idee, maar eigenlijk treurig dat Innova wat anders stelt.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 nov 2018 14:24
16again schreef:
10 nov 2018 10:25
Storneren pakt zo te zien goed uit. De curator maakt alleen eindafrekening op, en lijkt je niet te gaan achtervolgen voor gemiste maandbedragen.
De curator neemt hier inderdaad de makkelijkste weg en gaat alleen actie ondernemen als je een eindafrekening met een bijbetalingsverplichting niet zou betalen. Daar komen de storneerders inderdaad mooi mee weg.
Wat kan de curator dan anders doen? Het incassotraject duurt langer dan opmaken van de eindafrekening.

De "gemakkelijkste weg" scheelt ook administratieve rompslomp, dit bespaart uren van de curator (=geld) ten koste van de boedel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 nov 2018 11:46
Wat kan de curator dan anders doen?
Simpel: klanten aan hun contractuele verplichting houden.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 nov 2018 12:41
16again schreef:
11 nov 2018 11:46
Wat kan de curator dan anders doen?
Simpel: klanten aan hun contractuele verplichting houden.
Is dat te simpel??
Als ex-klant zou ik stellen dat er geen lopend contract meer is. Klanten zijn immers overgezet naar Innova. Dus presenteer maar een eindafrekening.
De achterliggende vraag was natuurlijk: benadelen de storneerders de boedel op onrechtmatige wijze?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Niemand heeft een contractuele verplichting om meer te betalen dan er gebruikt is.

carla goertz
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2017 20:34

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door carla goertz »

Ook bij mij is door innova 200 euro van mijn bank afgeschreven ik heb dit via de bank laten terug boeken , maar ik heb zo ongeveer nog 900 euro tegoed van energieflex .ben klant van ze sinds 12 feb 2018 en dus veel gas betaald alleen in de zomer maanden .
Ook stond mijn maandbedrag aan de hoge kant . en weet totaal niet wat ik moet doen . Ben al wel overgestapt naar nuon vanaf 3 nov . maar had gas licht kom mij dit niet kunnen vertellen via hun pagina bij ze terecht gekomen . en zou het niet fijn zijn als radar hier is een uitzending aan gaat wijden . Ik kan een vordering neer leggen bij de curator maar moet dan wel bewijzen waar het bedrag vanaf komt maar ik heb geen eindafrekening . Wie kan mij helpen ?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dus presenteer maar een eindafrekening


En hoe moet de curator dat doen ????


Had hij de klanten een brief moeten schrijven ,geef nu de meterstanden door want ik verklaar het bedrijf over 3 dagen failliet .

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Doordat je als klant hebt gestorneerd heeft Energieflex een opeisbare vordering gekregen op jou. Na faillissement gaat de curator deze openstaande rekeningen proberen te innen bij de klant. Maar de klant kan zich beroepen op art 53 FW: Hij verrekent dan zijn openstaande schuld met de vordering die hij heeft op Energieflex.

Dus het is logisch dat de curator alleen een incassotraject gaat starten tegen de klanten die meer hebben verbruikt dan ze hebben betaald.

Overigens ben ik benieuwd of iemand ook een aanmaning krijgt die zijn welkomstkorting heeft meegenomen in zijn eigen berekening van de eindafrekening

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
11 nov 2018 12:41
16again schreef:
11 nov 2018 11:46
Wat kan de curator dan anders doen?
Simpel: klanten aan hun contractuele verplichting houden.
Het contract schrijft een voorschot voor om energie geleverd te krijgen. Dat laatste gebeurt niet, daarmee is het voorschot niet (volledig) verschuldigd. Om nog iets op te kunnen eisen, moet de curator wel eerst de afrekening opmaken en aan de hand daarvan bepalen of de klant nog geld verschuldigd is, of juist schuldeiser.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
11 nov 2018 16:27
Moneyman schreef:
11 nov 2018 12:41
16again schreef:
11 nov 2018 11:46
Wat kan de curator dan anders doen?
Simpel: klanten aan hun contractuele verplichting houden.
Het contract schrijft een voorschot voor om energie geleverd te krijgen. Dat laatste gebeurt niet, daarmee is het voorschot niet (volledig) verschuldigd.
Onjuist, er is gewoon energie geleverd in de periode waar de gestorneerde bedragen op zagen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 nov 2018 12:57
Moneyman schreef:
11 nov 2018 12:41
16again schreef:
11 nov 2018 11:46
Wat kan de curator dan anders doen?
Simpel: klanten aan hun contractuele verplichting houden.
Is dat te simpel??
Als ex-klant zou ik stellen dat er geen lopend contract meer is. Klanten zijn immers overgezet naar Innova. Dus presenteer maar een eindafrekening.
De storneringen zien op de periode voor de overdracht. Die voorschotbedragen zijn gewoon verschuldigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
11 nov 2018 13:17
Niemand heeft een contractuele verplichting om meer te betalen dan er gebruikt is.
Toch wel. Je voorschotbedrag is immers niet gebaseerd op je feitelijke verbruik, en kan dus hoger zijn.. Pas bij de eindafrekening wordt dat recht getrokken.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
11 nov 2018 15:53
Dus presenteer maar een eindafrekening
En hoe moet de curator dat doen ????
Had hij de klanten een brief moeten schrijven ,geef nu de meterstanden door want ik verklaar het bedrijf over 3 dagen failliet .
Uitlezen slimme meter, of klanten verzoeken de meterstand op te nemen.
Per 1-11 zijn klanten over naar andere energie leverancier, het is sowieso gebruikelijk om bij zo'n overgang meterstanden door te geven zodat elke partij weet welke bedragen verschuldigd zijn

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 nov 2018 18:17
Onjuist, er is gewoon energie geleverd in de periode waar de gestorneerde bedragen op zagen.
Je sluit hierbij de ogen voor het feit dat energie afname 's winters fors hoger is dan zomers

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 nov 2018 18:39
Moneyman schreef:
11 nov 2018 18:17
Onjuist, er is gewoon energie geleverd in de periode waar de gestorneerde bedragen op zagen.
Je sluit hierbij de ogen voor het feit dat energie afname 's winters fors hoger is dan zomers
Daar sluit ik kan ogen niet voor, het heeft niets met mijn stelling te maken.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Moneyman heeft op zich wel gelijk. Je hebt een maandelijkse betalingsverplichting en door te storneren heb je niet aan deze betalingsverplichting(en) voldaan. De curator gaat alsnog proberen dit te innen en heeft een aanmaning gestuurd.
Nu gaat de curator rekenen, als blijkt dat je te weinig hebt betaald (omdat je bijvoorbeeld de welkomstkorting onterecht hebt meegerekend) dan kan hij alsnog het bedrag invorderen en gaat dit je als klant extra geld kosten (wettelijke rente en incassokosten).

Ik heb gelezen op diverse fora dat mensen ook hun welkomstkorting hebben meegerekend. Ik denk alleen dat een welkomstkorting niet kan worden verrekend, alleen al vanwege het feit dat je daar bij veel energieleveranciers geen recht op hebt als je niet hebt voldaan aan je betalingsverplichting. Daarnaast denk ik dat deze korting door faillissement überhaupt is komen te vervallen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar die curator wil zo snel mogelijk ermee klaar zijn en gaat vermoedelijk geen rechtzaak beginnen om een vrij gering bedrag wat ook onzeker is binnen proberen te halen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door scontra »

Theotrucker schreef:
12 nov 2018 10:33
Maar die curator wil zo snel mogelijk ermee klaar zijn en gaat vermoedelijk geen rechtzaak beginnen om een vrij gering bedrag wat ook onzeker is binnen proberen te halen.
Dar zou ik nog niet al te zeker van zijn !
Het maakt in dit soort situaties vaak helemaal niets uit wat het kost om ook maar 1 eurocent aan achterstallig betaling(en) binnen te halen.

Gesloten