LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EnergieFlex surseance van betaling?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Appie83 schreef:
12 nov 2018 10:25
Moneyman heeft op zich wel gelijk. Je hebt een maandelijkse betalingsverplichting en door te storneren heb je niet aan deze betalingsverplichting(en) voldaan.
Exact. Die maandelijkse betalingsverplichting is gewoon opeisbaar, er is geen rechtsgeldige reden voor het storneren van voorschotbetalingen (zolang er tenminste gewoon energie werd geleverd).
Appie83 schreef:
12 nov 2018 10:25
Ik heb gelezen op diverse fora dat mensen ook hun welkomstkorting hebben meegerekend. Ik denk alleen dat een welkomstkorting niet kan worden verrekend, alleen al vanwege het feit dat je daar bij veel energieleveranciers geen recht op hebt als je niet hebt voldaan aan je betalingsverplichting. Daarnaast denk ik dat deze korting door faillissement überhaupt is komen te vervallen.
Ik ben het met je inschatting eens. Die welkomstkorting is nog niet opeisbaar en zal dat ook niet meer worden. Daarom kan je hem niet mee- of verrekenen. De vraag is alleen of de curator er juridische actie voor zal ondernemen. Men kan er op gokken, zolang men zich maar realiseert dat misgokken behoorlijk prijzig is...
Theotrucker schreef:
12 nov 2018 10:33
Maar die curator wil zo snel mogelijk ermee klaar zijn en gaat vermoedelijk geen rechtzaak beginnen om een vrij gering bedrag wat ook onzeker is binnen proberen te halen.
Dat waag ik nog wel te betwijfelen. Welkomstbonussen kunnen nog best aantikken. Een curator is verplicht (!) om het maximale te doen om de boedel te vullen. En onzeker? Waarom zou dat zo zijn?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op die bonus zou ik het ook niet aan laten komen, maar het verschil dat je nog weinig gebruikt hebt door de zonnepanelen in de zomer zou ik er af tellen.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
11 nov 2018 18:17
Ivo.w schreef:
11 nov 2018 16:27
Moneyman schreef:
11 nov 2018 12:41

Simpel: klanten aan hun contractuele verplichting houden.
Het contract schrijft een voorschot voor om energie geleverd te krijgen. Dat laatste gebeurt niet, daarmee is het voorschot niet (volledig) verschuldigd.
Onjuist, er is gewoon energie geleverd in de periode waar de gestorneerde bedragen op zagen.
In geval van de TS uit dit topic klopt het dat er inderdaad energie geleverd is in die periode, maar ook dat er véél minder energie geleverd is dan waar middels het voorschotbedrag voor betaald is.

Ergo: deels niet geleverd -> betaling niet volledig verschuldigd

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
12 nov 2018 11:57
Moneyman schreef:
11 nov 2018 18:17
Ivo.w schreef:
11 nov 2018 16:27
Het contract schrijft een voorschot voor om energie geleverd te krijgen. Dat laatste gebeurt niet, daarmee is het voorschot niet (volledig) verschuldigd.
Onjuist, er is gewoon energie geleverd in de periode waar de gestorneerde bedragen op zagen.
In geval van de TS uit dit topic klopt het dat er inderdaad energie geleverd is in die periode, maar ook dat er véél minder energie geleverd is dan waar middels het voorschotbedrag voor betaald is.

Ergo: deels niet geleverd -> betaling niet volledig verschuldigd
Dat klinkt leuk, maar zo werkt het niet. Het voorschotbedrag is, zolang je het niet bij hebt laten stellen, niet iets waar je naar believen aan kunt sleutelen. Het voorschotbedrag heeft uitdrukkelijk géén correlatie met de maand waarin je het toevallig moet betalen. Zolang EnergieFlex zich aan haar kant van de contractuele verplichtingen houdt (lees: energie levert), zul je je overeengekomen voorschot gewoon volledig moeten betalen. De verrekenbevoegdheid ontstaat pas op een later moment.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
12 nov 2018 10:42
Exact. Die maandelijkse betalingsverplichting is gewoon opeisbaar, er is geen rechtsgeldige reden voor het storneren van voorschotbetalingen (zolang er tenminste gewoon energie werd geleverd).
Er is ook geen rechtsgeldige reden. Maar voorschotten betalen aan een failliete boedel doet me sterk denken aan een bodemloze put:
Van teveel betaalde voorschotten ga je niets terugzien.

En wat blijft er nu van die maandelijks opeisbare betalingsverplichting overeind, zodra de eindrekening is opgemaakt?

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 nov 2018 12:11
Maar voorschotten betalen aan een failliete boedel doet me sterk denken aan een bodemloze put: Van teveel betaalde voorschotten ga je niets terugzien.
Ja, volkomen eens. Ik zou, afhankelijk van mijn actuele voorschrijdende verbruik ten opzichte van de al betaalde voorschotten, hetzelfde doen. Beter een opeisbare vordering op je naam (die je immers altijd nog kunt betalen) dan een teveel betaald bedrag (wat je nooit meer terug ziet). Zolang je maar weet wat je doet en bewuste keuzes maakt...
16again schreef:
12 nov 2018 12:11
En wat blijft er nu van die maandelijks opeisbare betalingsverplichting overeind, zodra de eindrekening is opgemaakt?
Dit stopt, uiteraard, en convergeert in een bij- of terugbetaling.

Anfroy
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2018 09:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Anfroy »

Ik ben benieuwd. Gisteren de eindafrekening ontvangen en aan de hand hiervan 1 maand laten storneren. Volgens de afrekening zou ik net iets meer dan een maand terug moeten krijgen, dus ben benieuwd of ik hier nog iets over te horen krijg nu ik de laatste maand heb gestorneerd.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt nu verrekenen. Goed gedaan.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@anfroy

En staat er nog iets bijzonders op die afrekening vermeld over de “uitbetaling” van een tegoed?

Of wordt daar helemaal niet over gesproken.?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Door wie en hoe is de eindafrekening gemaakt ?.

Door curator of nieuwe leverancier . Wie heeft de meter standen door gegeven .

Anfroy
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2018 09:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Anfroy »

Eindnota not van de klantenservice maar met ondertekening van de curator. In de berekening staat dat ik een bedrag zou moeten ontvangen, maar geen datum:
“Beste heer xxxx,

Tot en met 31 oktober 2018 heb je energie ontvangen van EnergieFlex. Hierbij ontvang je de eindnota voor je energieverbruik tot en met 31 oktober 2018.

Heb je een vordering op EnergieFlex in verband met een openstaande teruggave, welkomstbonus of teveel betaalde termijnbedragen? Dan kun je die vordering indienen via de crediteurenlijst. Voor een uitgebreide lijst met vragen en antwoorden over de afhandeling van het faillissement van EnergieFlex verwijzen we je door naar de klantinformatie.

Voor overige vragen omtrent het faillissement kun je een mail sturen naar de curator.



Met vriendelijke groet,

Willem Jan van Andel
Curator EnergieFlex”

Ik heb de meterstanden aan innova moeten doorgeven. Wellicht heeft het daar iets mee te maken. Hoe dan ook, ik blijf niet bij innova en heb mij vandaag ergens anders aangemeld.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Anfroy schreef:
18 nov 2018 00:25
Eindnota not van de klantenservice maar met ondertekening van de curator. In de berekening staat dat ik een bedrag zou moeten ontvangen, maar geen datum:
Dat bedrag ga je ook niet automatisch terug ontvangen.
Anfroy schreef:
18 nov 2018 00:25
Heb je een vordering op EnergieFlex in verband met een openstaande teruggave, welkomstbonus of teveel betaalde termijnbedragen? Dan kun je die vordering indienen via de crediteurenlijst.
Dat is de manier om aanspraak te maken op (een deel van) terugbetaling.
Betekent simpelweg: aansluiten bij andere schuldeisers.
Consumenten achteraan, andere schuldeisers (rekening curator zelf, belastingdienst, pandrecht etc) gaan voor.

Anfroy
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2018 09:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Anfroy »

16again schreef:
18 nov 2018 07:24
Anfroy schreef:
18 nov 2018 00:25
Eindnota not van de klantenservice maar met ondertekening van de curator. In de berekening staat dat ik een bedrag zou moeten ontvangen, maar geen datum:
Dat bedrag ga je ook niet automatisch terug ontvangen.
Anfroy schreef:
18 nov 2018 00:25
Heb je een vordering op EnergieFlex in verband met een openstaande teruggave, welkomstbonus of teveel betaalde termijnbedragen? Dan kun je die vordering indienen via de crediteurenlijst.
Dat is de manier om aanspraak te maken op (een deel van) terugbetaling.
Betekent simpelweg: aansluiten bij andere schuldeisers.
Consumenten achteraan, andere schuldeisers (rekening curator zelf, belastingdienst, pandrecht etc) gaan voor.
Klopt, om deze reden heb ik de laatste betaling laten storneren. Komt redelijk overeen met nog een klein voordeel voor Energieflex. Ik ben alleen benieuwd of ik in mijn recht sta. Ik heb immers een eindafrekening en kan aantonen dat die laatste betaling overbodig was. Aan de andere kant zijn teruggave en voorschotten 2 verschillende zaken die normaal via verschillende afdelingen lopen.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dankzij deze eindafrekening en storno kan je een beroep doen op verrekening.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door witte angora »

In dit geval lopen teruggave en voorschotten niet via 2 verschillende afdelingen, maar via één persoon: de curator.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er een wettelijke termijn waar binnen de curator de eindafrekening moet sturen? Of kan hij dit naar eigen inzicht doen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er een wettelijke termijn waar binnen de curator de eindafrekening moet sturen? Of kan hij dit naar eigen inzicht doen?

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is gewoon de wettelijke verjaringstermijn.

datbenikdus
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2018 14:19

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door datbenikdus »

Binnen zes weken dus moet de eindafrekening komen. En dan zien hoeveel je terug krijgt. En of je dat ooit krijgt. Ik reken maar nergens meer op. Ondanks de vordering neergelegd bij de curator. Belasting, UWV en banken komen eerder. Helaas.

datbenikdus
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2018 14:19

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door datbenikdus »

Bericht van de curator

Er is een voorlopige overzicht met o.a. berekening van de schulden.
saldo boedelrekening 3.347.509.93
Ingediende preferente vorderingen 6.628.448.00
voorlopig tekort 3.280.938.07

Word ongetwijfeld vervolgd.

Maarre vrees dat wij als kleine klanten kunnen fluiten naar ons tegoed.

Gesloten