LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paspoort probleem

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
jan snel
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 nov 2018 10:56

Paspoort probleem

Ongelezen bericht door jan snel »

Mijn paspoort verliep in november 2017. En ik heb zelf geen geld voor een nieuwe. Dus vroeg ondersteuning aan de gemeente of ze 50,00 euro willen lenen / voorschieten voor een nieuw paspoort. En ik zie ook overal staan dat voor een paspoort geen bijzondere bijstand mogelijk is. Dat begrijp ik, als je het paspoort nodig hebt voor een trip naar het buitenland voor een vakantie. Ik , met een bijstands uitkering, hoeft geen reis te gaan maken. Dus zou ik daarom een afwijzing accepteren. Maar ik heb het nodig om aan het werk te kunnen. Daarvoor moet je eerst een geldig paspoort overleggen, anders kan ik niet beginnen. En dan vind ik het wel een verplichting van de gemeente om ondersteuning te geven. Het hoofddoel van iemand in de bijstand is om aan het werk te gaan. En er is werk genoeg, ik wil graag en toch moet ik toekijken en thuis blijven zitten. Enorm frustrerend om mee te moeten maken.


Zit nu bijna een jaar thuis. Hoe kan ik de gemeente overtuigen mij wel te ondersteunen .

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt ook een identiteitsbewijs aanvragen. Is goedkoper.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

jan snel schreef:
12 nov 2018 18:09
Mijn paspoort verliep in november 2017. En ik heb zelf geen geld voor een nieuwe. Dus vroeg ondersteuning aan de gemeente of ze 50,00 euro willen lenen / voorschieten voor een nieuw paspoort. En ik zie ook overal staan dat voor een paspoort geen bijzondere bijstand mogelijk is. Dat begrijp ik, als je het paspoort nodig hebt voor een trip naar het buitenland voor een vakantie. Ik , met een bijstands uitkering, hoeft geen reis te gaan maken. Dus zou ik daarom een afwijzing accepteren. Maar ik heb het nodig om aan het werk te kunnen. Daarvoor moet je eerst een geldig paspoort overleggen, anders kan ik niet beginnen. En dan vind ik het wel een verplichting van de gemeente om ondersteuning te geven. Het hoofddoel van iemand in de bijstand is om aan het werk te gaan. En er is werk genoeg, ik wil graag en toch moet ik toekijken en thuis blijven zitten. Enorm frustrerend om mee te moeten maken.


Zit nu bijna een jaar thuis. Hoe kan ik de gemeente overtuigen mij wel te ondersteunen .
Als het om vijf tientjes gast; heb je geen vrienden of familie die je dat even kunnen lenen?

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
12 nov 2018 22:16
U kunt ook een identiteitsbewijs aanvragen. Is goedkoper.

Nee. TS heeft het over een ID bewijs. Paspoort is nog duurder.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
12 nov 2018 22:53
Lady1234 schreef:
12 nov 2018 22:16
U kunt ook een identiteitsbewijs aanvragen. Is goedkoper.

Nee. TS heeft het over een ID bewijs. Paspoort is nog duurder.
Een identiteitsbewijs is goedkoper dan een paspoort. En als hij dan € 50 te kort kont voor een paspoort, is het tekort voor een ID bewijs misschien maar € 35. Scheelt weer.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door kokka »

De overheid helpt toch al bij de aanschaf van je paspoort? Je krijgt maandelijks geld op je rekening gestort

jan snel
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 nov 2018 10:56

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door jan snel »

Heb maandelijks al tekort op mijn vaste lasten, dus daar schakel ik fam en vrienden al bij in. Maar we vinden allemaal dat iemand die kan werken , ook moet gaan werken, zeker nu er werk genoeg is. De overheid stelt miljoenen beschikbaar om mensen die wat minder kansen op de arbeidsmarkt ook aan werk te helpen en mij laten ze thuis zitten. Waarom ? Dus mensen die gewoon niet willen werken, gewoon je paspoort kwijt raken en je mag thuis blijven. Kan niet de bedoeling zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

jan snel schreef:
13 nov 2018 04:18
Heb maandelijks al tekort op mijn vaste lasten, dus daar schakel ik fam en vrienden al bij in. Maar we vinden allemaal dat iemand die kan werken , ook moet gaan werken, zeker nu er werk genoeg is. De overheid stelt miljoenen beschikbaar om mensen die wat minder kansen op de arbeidsmarkt ook aan werk te helpen en mij laten ze thuis zitten. Waarom ? Dus mensen die gewoon niet willen werken, gewoon je paspoort kwijt raken en je mag thuis blijven. Kan niet de bedoeling zijn.
Maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat de overheid alles op moet lossen voor mensen die hun financiele plaatje jietbop orde hebben. Dat is ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Mark1992 »

jan snel schreef:
13 nov 2018 04:18
Heb maandelijks al tekort op mijn vaste lasten, dus daar schakel ik fam en vrienden al bij in. Maar we vinden allemaal dat iemand die kan werken , ook moet gaan werken, zeker nu er werk genoeg is. De overheid stelt miljoenen beschikbaar om mensen die wat minder kansen op de arbeidsmarkt ook aan werk te helpen en mij laten ze thuis zitten. Waarom ? Dus mensen die gewoon niet willen werken, gewoon je paspoort kwijt raken en je mag thuis blijven. Kan niet de bedoeling zijn.
Als u uw vrienden en familie aangeeft dat wanneer ze nogmaals eenmalig ~50 euro lenen zodat u aan het werk kan en u zelf uw lasten kunt gaan dragen, zullen ze u daar vast bij helpen.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jan Snel. “En ik zie ook overal staan dat voor een paspoort geen bijzondere bijstand mogelijk is. Dat begrijp ik, als je het paspoort nodig hebt voor een trip naar het buitenland voor een vakantie. Ik , met een bijstands uitkering, hoeft geen reis te gaan maken. Dus zou ik daarom een afwijzing accepteren.”

Het maakt voor uw gemeente niet uit wat u met dat paspoort wilt gaan doen, u schrijft zelf al dat er gewoon geen bijz. bijstand voor wordt verleend.
U had toch elke maand een klein bedrag van uw uitkering opzij kunnen zetten?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef:
13 nov 2018 08:00

U had toch elke maand een klein bedrag van uw uitkering opzij kunnen zetten?
Inderdaad: een paspoort is 10 jaar geldig. Dat is dus slechts 42 cent per maand. Het klinkt misschien flauw, maar een beetje financieele planning is wel wat er voor zorgt dat anderen met weinig geld wel uit kunnen komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

jan snel schreef:
13 nov 2018 04:18
Heb maandelijks al tekort op mijn vaste lasten, dus daar schakel ik fam en vrienden al bij in.
En daar zit dus de kern van je probleem. Nu gaat het om een paspoort dat niet betaald kan worden, volgende maand is het weer iets heel anders. En zo is er steeds wel weer iets wat je niet kunt betalen. De overheid geeft je een 'zak geld' om onder andere al zulk soort noodzakelijke zaken te kunnen betalen. Als je niet uit komt, dan zul je dus iets aan de uitgaven moeten veranderen. Anders zul je vroeg of laat ergens tegenaan lopen wat je niet kunt betalen maar wat je ook niet zult kunnen uitstellen. En dan heb je de poppen aan het dansen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

kweenie schreef:
13 nov 2018 08:58
jan snel schreef:
13 nov 2018 04:18
Heb maandelijks al tekort op mijn vaste lasten, dus daar schakel ik fam en vrienden al bij in.
En daar zit dus de kern van je probleem. Nu gaat het om een paspoort dat niet betaald kan worden, volgende maand is het weer iets heel anders. En zo is er steeds wel weer iets wat je niet kunt betalen. De overheid geeft je een 'zak geld' om onder andere al zulk soort noodzakelijke zaken te kunnen betalen. Als je niet uit komt, dan zul je dus iets aan de uitgaven moeten veranderen. Anders zul je vroeg of laat ergens tegenaan lopen wat je niet kunt betalen maar wat je ook niet zult kunnen uitstellen. En dan heb je de poppen aan het dansen.
Bedenk wel dat er hele volksstammen het met 50 euro per week moeten doen om diverse redenen.
En dat dit wel degelijk een issue is bij uitkeringsgerechtigden en dat er inderdaad Byzondere Bijstand voor wordt aangevraagd.
Maatwerk is erg moeilijk.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Lowieze »

wilhelmima1 schreef:
13 nov 2018 09:11
kweenie schreef:
13 nov 2018 08:58
jan snel schreef:
13 nov 2018 04:18
Heb maandelijks al tekort op mijn vaste lasten, dus daar schakel ik fam en vrienden al bij in.
En daar zit dus de kern van je probleem. Nu gaat het om een paspoort dat niet betaald kan worden, volgende maand is het weer iets heel anders. En zo is er steeds wel weer iets wat je niet kunt betalen. De overheid geeft je een 'zak geld' om onder andere al zulk soort noodzakelijke zaken te kunnen betalen. Als je niet uit komt, dan zul je dus iets aan de uitgaven moeten veranderen. Anders zul je vroeg of laat ergens tegenaan lopen wat je niet kunt betalen maar wat je ook niet zult kunnen uitstellen. En dan heb je de poppen aan het dansen.
Bedenk wel dat er hele volksstammen het met 50 euro per week moeten doen om diverse redenen.
En dat dit wel degelijk een issue is bij uitkeringsgerechtigden en dat er inderdaad Byzondere Bijstand voor wordt aangevraagd.
Maatwerk is erg moeilijk.

Als je een gewone bijstandsuitkering krijgt, hoef je niet van 50 euro per week te leven. Wel als je in de schuldsanering zit, maar dat is een heel ander verhaal.
Als je bijstand krijgt en je wil dolgraag werken én je weet dat je daarvoor een identiteitsbewijs nodig hebt, dan zorg je zelf dat je daar geld voor hebt. Zeker als je al weet dat de gemeente dat niet voor je gaat betalen.
Eventueel gebruik je je vakantiegeld daarvoor. Niet het slachtoffer gaan uithangen, maar oplossingen bedenken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door berndv »

jan snel schreef:
12 nov 2018 18:09
Mijn paspoort verliep in november 2017
jan snel schreef:
12 nov 2018 18:09
Zit nu bijna een jaar thuis.
Uw paspoort verliep dus voordat u thuis kwam te zitten, nu moet de gemeente u helpen aan een nieuw paspoort? Het paspoort dat u eigenlijk had kunnen verlengen toen u nog niet thuis kwam te zitten. WEllicht was het thuis komen te zitten niet een geplande actie, maar de datum op het paspoort is iets dat al bekend is. En voor zover ik weet is het bij een werkgever altijd redelijk normaal om een kopie legitimatie af te geven. Als u vorig jaar al weer aan het werk had gekund, was dit probleem ook al geweest.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jan, komt u wel eens buiten? Personen boven de 14 jaar moeten zich kunnen legitimeren buiten. Al een jaar lang overtreed u de wet. Maar over een jaar gesproken, had u niet al kunnen sparen daarvoor? Of al een jaar geleden mensen vragen voor wat extra geld?

Overigens hoeft u geen kopie paspoort bij uw werkgever af te geven, maar een kopie ID bewijs.

Ook de bijstand snap ik niet, heeft u geen WW opgebouwd in uw werkzame leven?

Annemieke67
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2017 18:44

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Annemieke67 »

Jeetje wat een keiharde aannames weer. TS hoeft toch niet zijn hele hebben en houden hier te zetten? En een bak met geld van de overheid? Ik ken gezinnen genoeg die die “bak” krijgen incl toeslagen en toch met erg veel moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen en elke maand moeten beslissen welk bedrag ze deze maand niet kunnen missen, maar de maand erop weer een andere vaste last niet betalen, om geen grote schulden te kweken! Geef gewoon een normaal antwoord zonder te veroordelen!


TS ik neem aan dat u ook om hulp gevraagd hebt om te solliciteren? Daar zijn ze iets eerder genegen u te helpen. Bij mijn weten, tenminste dat is hier in Rotterdam verplicht 1 dag per week onkruid verwijderen, 2 dagen per week vom naar sollicitatie trainingen gaan, anders krijg je al helemaal geen uitkering. Ik hoop dat je het bedrag toch snel bij elkaar kunt krijgen en aan het werk kan. Jammer dat de reacties niet positiever zijn op iw wil om te gaan werken in tegenstelling tot velen die wel liever thuis zitten met die “ bak” geld....

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Lowieze »

Annemieke67 schreef:
19 nov 2018 12:59
Jeetje wat een keiharde aannames weer. TS hoeft toch niet zijn hele hebben en houden hier te zetten? En een bak met geld van de overheid? Ik ken gezinnen genoeg die die “bak” krijgen incl toeslagen en toch met erg veel moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen en elke maand moeten beslissen welk bedrag ze deze maand niet kunnen missen, maar de maand erop weer een andere vaste last niet betalen, om geen grote schulden te kweken! Geef gewoon een normaal antwoord zonder te veroordelen!


TS ik neem aan dat u ook om hulp gevraagd hebt om te solliciteren? Daar zijn ze iets eerder genegen u te helpen. Bij mijn weten, tenminste dat is hier in Rotterdam verplicht 1 dag per week onkruid verwijderen, 2 dagen per week vom naar sollicitatie trainingen gaan, anders krijg je al helemaal geen uitkering. Ik hoop dat je het bedrag toch snel bij elkaar kunt krijgen en aan het werk kan. Jammer dat de reacties niet positiever zijn op iw wil om te gaan werken in tegenstelling tot velen die wel liever thuis zitten met die “ bak” geld....

Ik lees eigenlijk niet veel aannames, maar wel opmerkingen die realistisch zijn.
De bijstand is genoeg om van te leven op een ‘normale’ manier. Geef je je geld echter aan dingen uit die niet echt noodzakelijk zijn, ja dan heb je geen geld meer voor andere dingen.
Het is passen en meten, maar het lukt heus wel met toeslagen en kwijtscheldingen erbij.
En als je weet dat je binnenkort iets per se nodig hebt, dan zul je iets anders moeten laten staan. Dat is niet iemand veroordelen, het is gewoon zoals het is.

Edgaroke
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2016 15:29

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Edgaroke »

als je op vakantie kan naar buiten land kan je ook paspoort betalen
en je weet je een nieuwe moet had je geld op zij moeten leggen
zit zo veel mensen in de bijstand en moeten ook gewoon voor betalen

Gesloten