LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Ik huur al ruim 40 jaar mijn huis en tuin van woningstichting woonkracht 10, nu worden deze huurhuizen te koop aangeboden.
Mijn buurman koopt zijn huis en tuin.
Prima, ik kom er nu echter achter dat woonkracht 10 een stuk van mijn tuin aan de buurman heeft verkocht.
Niet alleen een stuk achter mijn berging,waar de buurman een kas heeft neergezet, maar ook een stuk dat fysiek in mijn tuin ligt.
Kan de verhuurder zo maar een stuk van mijn tuin verkopen?
Hierdoor kan de buurman op zijn grond staan midden in mijn tuin.
Graag krijg ik advies of ik dit moet laten gebeuren ,de verhuurder erkent mijn probleem niet en beroept zich op afspraken met de koper(mijn buurman).
Maar ik ben niet gekend in deze afspraak

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Helaas voor u is het uw tuin niet. U huurt het en woonkracht 10 is eigenaar.
Wat staat er in uw huurovereenkomst over de grootte van de tuin? Hier zal de tuin aan moeten voldoen.

sake1987

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door sake1987 »

Leg deze vraag eens neer bij www.eigenhuis.nl

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt er op dat je een stuk tuin gebruikt dat eigenlijk al die jaren bij het huis van de buren hoorde. Als het zou gaan om twee koopwoningen, dan zou je na meer dan twintig jaar waarschijnlijk ook eigenaar van de grond zijn geworden. Maar in geval van huur betwijfel ik dat.

Het is daarbij vooral van belang wat je hebt afgesproken met de verhuurder. Als eigenaar van beide percelen zou de verhuurder in principe een 'willekeurig' stuk tuin aan je hebben kunnen verhuren, onafhankelijk van hoe de kadastergrenzen lopen. Als jij indertijd hebt afgesproken dat je dit stuk tuin zou mogen gebruiken (en dus in feite ook dat stuk grond huurt), dan kan de verhuurder de grond wel verkopen, maar dan zou die verkoop niet zomaar jouw recht op het gebruik van de grond verbreken.

Het is wel zodanige materie dat een bezoek aan een juridisch loket oid verstandig is.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bertplasmans schreef:
05 nov 2018 19:00
Ik huur al ruim 40 jaar mijn huis en tuin van woningstichting woonkracht 10, nu worden deze huurhuizen te koop aangeboden.
Mijn buurman koopt zijn huis en tuin.
Prima, ik kom er nu echter achter dat woonkracht 10 een stuk van mijn tuin aan de buurman heeft verkocht.
Niet alleen een stuk achter mijn berging,waar de buurman een kas heeft neergezet, maar ook een stuk dat fysiek in mijn tuin ligt.
Kan de verhuurder zo maar een stuk van mijn tuin verkopen?
Hierdoor kan de buurman op zijn grond staan midden in mijn tuin.
Graag krijg ik advies of ik dit moet laten gebeuren ,de verhuurder erkent mijn probleem niet en beroept zich op afspraken met de koper(mijn buurman).
Maar ik ben niet gekend in deze afspraak
Hoe moet ik dat stukje "midden in mijn tuin" zien? Bedoel je echt daadwerkelijk midden in jouw tuin, dus niet grenzend aan de tuin van de buurman? Wat zou daar dan de logica van zijn?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kweenie schreef:
06 nov 2018 11:29
Het is daarbij vooral van belang wat je hebt afgesproken met de verhuurder. Als eigenaar van beide percelen zou de verhuurder in principe een 'willekeurig' stuk tuin aan je hebben kunnen verhuren, onafhankelijk van hoe de kadastergrenzen lopen. Als jij indertijd hebt afgesproken dat je dit stuk tuin zou mogen gebruiken (en dus in feite ook dat stuk grond huurt), dan kan de verhuurder de grond wel verkopen, maar dan zou die verkoop niet zomaar jouw recht op het gebruik van de grond verbreken.
M.i. preciezer: die breekt niet rechten als huurder; zie b.v. https://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_(Nederland).
Ben benieuwd, hoe dit gaat aflopen

witte angora
Berichten: 30741
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem is dus dat je 40 jaar lang geen 'eigen' tuin had. Doorgaans gaat het bij huurhuizen om één kadastraal perceel, waarbij de verhuurder grenzen trekt tussen tuinen. Doorgaans liggen die in het verlengde van de tussenmuren. Maar dat hoeft niet. Je kunt er in ieder geval volgens mij geen rechten aan ontlenen.

Intussen is kennelijk het ene kadastrale perceel opgedeeld in meerdere kadastrale percelen. Hoe de verdeling is weet ik niet. Ik kan me nog het huis van een oom en tante herinneren, zij zaten op een hoek, en hadden daardoor een erg grote tuin. De buren ernaast hebben 'dus' een deel van hun achtertuin erbij gekregen, zodat de percelen ongeveer even groot werden. De erfgrens lag een meter of 4, 5, van de tuindeur af.

Het kan dus van de totale oppervlakte afhangen hoe de grond verdeeld wordt. Zonder kadastrale kaart kunnen anonieme mensen op een anoniem forum er eigenlijk weinig van zeggen, behalve het al gegeven advies om goede bijstand te zoeken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een huurverlaging zal er niet inzitten. Zoals WA al aangeeft bevinden sociale huurwoningen zich meestal in een kadastraal blok. Aparte kadastrale grenzen per eengezinswoning ontbreken dan.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan blijft het toch vreemd dat de buurman een stuk grond/tuin kan kopen dat bij een andere huurder (TS dus) in beheer/gebruik heeft, zonder dat deze huurder daar in gekend wordt. Ofwel: Rekketetet, naar Juridisch Loket!

witte angora
Berichten: 30741
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
06 nov 2018 22:00
Dan blijft het toch vreemd dat de buurman een stuk grond/tuin kan kopen dat bij een andere huurder (TS dus) in beheer/gebruik heeft, zonder dat deze huurder daar in gekend wordt. Ofwel: Rekketetet, naar Juridisch Loket!
Dat hoeft niet. Het kan een stuk grond met een heel rare vorm zijn. Er is heus wel nagedacht wat er wel of niet kan, ik denk niet dat de betreffende buurman naar de wbv is gestapt met een eisenpakket ten aanzien van de erfgrens.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door crazyme »

Erthanax schreef:
06 nov 2018 22:00
Dan blijft het toch vreemd dat de buurman een stuk grond/tuin kan kopen dat bij een andere huurder (TS dus) in beheer/gebruik heeft, zonder dat deze huurder daar in gekend wordt. Ofwel: Rekketetet, naar Juridisch Loket!
Je kunt prima een stuk verhuurde tuin verkopen. Mits je de rechten van de huurder maar niet schaadt.

Huurder mag waarschijnlijk gewoon zijn tuin blijven gebruiken.

Totdat de eigenaar het verhuurde voor eigen gebruik nodig heeft...

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat stuk achter de schuur, misschien, maar midden in de tuin? Ik zou wel eens een situatieschets willen zien.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door crazyme »

Erthanax schreef:
06 nov 2018 22:37
Dat stuk achter de schuur, misschien, maar midden in de tuin? Ik zou wel eens een situatieschets willen zien.
Een eigenaar mag niet zomaar op verhuurde grond gaan staan.

Een gesprek met de buurman lijkt mij meer op zijn plaats dan direct het juridisch loket opzoeken.

Dat kan altijd nog wanneer de intenties van de buurman niet worden vertrouwd.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk moet er met de buurman gesproken worden. Maar ik zou toch ook naar het JL gaan om een en ander na te vragenna te vragen. Hoe dan ook, zonder schets is lastig te beoordelen hoe (on)redelijk het is.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door BL2 »

Benieuwd of Topicstarter weer on-line komt en de vragen daadwerkelijk beantwoord.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Bedankt voor de reacties allemaal,
Sommige reacties begrijp ik, andere totaal niet.
Ik snap dat het zonder tekening lastig uit te leggen valt.
Ik ga het toch proberen.
Twee tuinen naast elkaar, met inderdaad een ooit een erfgrens die als een rechte lijn naar achter liep.
Het gaat om de achtertuin.
Stel je doet de achterdeur open en ziet een tuin van ca 6 mtr breed en tien mtr diep., naast je ziet de buurman hetzelfde.
Na 4 mtr staat een schuur/berging rechts die zowel op mijn alsook op de grond van de buurman staat,die wordt dus gedeeld(er zit een binnenmuur in),
De buurman heeft achter de schuur een kas gebouwd die gedeeltelijk op mijn grond staat maar niet zichbaar is vanuit de achterdeur.
Nu denk ik dat als je de grens opnieuw vaststeld,je die langs de kas van de buurman trekt,echter men heeftde grens ca 45-50 cm in mijn tuin gelegd ter hoogte van de kas en daarachter weer naar de oorspronkelijke grens
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

witte angora schreef:
06 nov 2018 22:11
Erthanax schreef:
06 nov 2018 22:00
Dan blijft het toch vreemd dat de buurman een stuk grond/tuin kan kopen dat bij een andere huurder (TS dus) in beheer/gebruik heeft, zonder dat deze huurder daar in gekend wordt. Ofwel: Rekketetet, naar Juridisch Loket!
Dat hoeft niet. Het kan een stuk grond met een heel rare vorm zijn. Er is heus wel nagedacht wat er wel of niet kan, ik denk niet dat de betreffende buurman naar de wbv is gestapt met een eisenpakket ten aanzien van de erfgrens.
Ik denk dat er inderdaad zoiets is gebeurd, maar dan noch,kan toch niet zonder overleg?

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

:shock:
BL2 schreef:
07 nov 2018 01:05
Benieuwd of Topicstarter weer on-line komt en de vragen daadwerkelijk beantwoord.
Sorry ,ik was niet alert genoeg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat zegt de verhuurder er over?

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Bob Schurkjens schreef:
12 nov 2018 21:14
Wat zegt de verhuurder er over?
De verhuurder zegt,” dit is zo afgesproken met de koper”

Gesloten