LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Touchscreen bij Apotheek

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In een apotheek komen veel zieke mensen. Ook mensen met besmettelijke infectieziektes zoals griep, verkoudheid of erger.

Nou heeft de plaatselijke apotheek weer iets nieuws bedacht: Een volgnummerapparaat met een touchscreen.
Iedere klant moet met zijn vingers op dezelfde paar vierkante centimeter aangeven waarvoor hij komt en dan wordt er een volgnummer voor de wachtrij geprint.

Nou lijkt mij een apotheek de meest onlogische plaats voor een touchscreen: er hoeft maar één iemand met griep zijn receptje te komen halen en iedere klant na hem pikt zijn virussen of bacteriën op. Met alle gevolgen van dien.

Nou heb je natuurlijk meer plekken waar je knopjes moet indrukken: pinautomaat, verkeerslichten etc. maar nergens is de concentratie van zieke mensen en bijgevolg kans op contaminatie zo groot als bij een apotheek.

Wat is jullie mening hierover?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door renewouters »

Een touchscreen is wel heel makkelijk schoon te houden.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Ik denk dat alleen mensen met een zeer zwakke gezondheid voor griep of verkoudheid naar de apotheek gaan. Over het algemeen hoef je voor een griepje of verkoudheid echt niet naar de apotheek, paracetamol is bij de plaatselijk drogist een stuk goedkoper ;-)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

wat dacht je van de voorste rand van de balie van de apotheek? Je weet wel, waar iedereen op staat te leunen terwijl die wacht op zijn medicatie. Bij mijn vorige apotheek hadden ze zo'n tochportaal en om na de eerste deur de tweede te openen moest je op zo'n grote rode knop drukken. En die werd echt niet na iedere gebruiker schoongeboend. Zo zijn er nog wel meer plekken te noemen die echt ware hotspots zijn. De klink van de deur van de wachtkamer bijvoorbeeld? Ik zie overigens ook vaak dat de huisarts de vorige patient een hand geeft bij vertrek en even later geeft die dan mij een hand als ik binnen kom, en ik heb geen handenwassen gezien tussendoor.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door bprosman »

Zoals een vriendin van me werkzaam als arts in een ziekenhuis altijd roept : "Niet te klinisch, je moet het lichaam ook de kans geven antistoffen op te bouwen".

Lowieze
Berichten: 6536
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het laboratorium in ons ziekenhuis, waar je bloed moet laten prikken, heeft al jaren een touchscreen om aan te geven waar je voor komt en je nummer te laten uitprinten. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar ziek(er) van werd en uitgerekend daar komen toch vaak ernstig zieke mensen, bv. die met chemo bezig zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zombiemaster schreef:
14 nov 2018 06:54
In een apotheek komen veel zieke mensen. Ook mensen met besmettelijke infectieziektes zoals griep, verkoudheid of erger.

Nou heeft de plaatselijke apotheek weer iets nieuws bedacht: Een volgnummerapparaat met een touchscreen.
Iedere klant moet met zijn vingers op dezelfde paar vierkante centimeter aangeven waarvoor hij komt en dan wordt er een volgnummer voor de wachtrij geprint.

Nou lijkt mij een apotheek de meest onlogische plaats voor een touchscreen: er hoeft maar één iemand met griep zijn receptje te komen halen en iedere klant na hem pikt zijn virussen of bacteriën op. Met alle gevolgen van dien.

Nou heb je natuurlijk meer plekken waar je knopjes moet indrukken: pinautomaat, verkeerslichten etc. maar nergens is de concentratie van zieke mensen en bijgevolg kans op contaminatie zo groot als bij een apotheek.

Wat is jullie mening hierover?
Ik denk dat deze bewuste knop een toonbeeld van schoonheid is vergeleken met de deurknop van het eerste het beste toilet in de buurt. Oftewel: maak je niet teveel zorgen.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door limburgs »

Ach , voor een middeltje tegen die opgelopen griep of verkoudheid ga je gewoon weer even naar de apotheek .........

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat dat betreft is alles wel vies.....winkelwagentjes , roltrappen, drukknoppen in de bus, touchscreen in het ZH , pinautomaten etc etc je kunt het zo gek niet bedenken of er hebben handen/ vingers aan gezeten.
Niet te benauwd zijn en vaak je handen wassen .
Ik denk zelf dat juist zo.n touchscreen bij de apotheek in ieder geval 1x per dag wordt gepoetst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij zo'n touchscreen zie je tenminste ook eens hoeveel viezigheid mensen onbewust achterlaten. Dat zie je bij de balie of de deurknoppen niet. Het is ook te hopen dat je er geen betaling hoeft te pinnen, want ik betwijfel of de knopjes op een pinapparaat zo vaak worden schoongemaakt.

Lowieze
Berichten: 6536
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
14 nov 2018 09:48
Wat dat betreft is alles wel vies.....winkelwagentjes , roltrappen, drukknoppen in de bus, touchscreen in het ZH , pinautomaten etc etc je kunt het zo gek niet bedenken of er hebben handen/ vingers aan gezeten.
Niet te benauwd zijn en vaak je handen wassen .
Ik denk zelf dat juist zo.n touchscreen bij de apotheek in ieder geval 1x per dag wordt gepoetst.

En dan de toetsen of het schermpje van je eigen telefoon en de afstandsbedieningen thuis. Je hoeft er echt niet de deur voor uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
14 nov 2018 10:17
moederslink schreef:
14 nov 2018 09:48
Wat dat betreft is alles wel vies.....winkelwagentjes , roltrappen, drukknoppen in de bus, touchscreen in het ZH , pinautomaten etc etc je kunt het zo gek niet bedenken of er hebben handen/ vingers aan gezeten.
Niet te benauwd zijn en vaak je handen wassen .
Ik denk zelf dat juist zo.n touchscreen bij de apotheek in ieder geval 1x per dag wordt gepoetst.

En dan de toetsen of het schermpje van je eigen telefoon en de afstandsbedieningen thuis. Je hoeft er echt niet de deur voor uit.
Haha... idd.
Ik moet wel zeggen dat ik de afstandsbediening en mn schermpjes regelmatig even grondig poets . :P

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door BL2 »

Beetje bacteriën kan geen kwaad, daar krijg je juist weerstand van.
Daarom is de dokter zelf ook nooit ziek.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door scontra »

Zombiemaster schreef:
14 nov 2018 06:54

Nou heb je natuurlijk meer plekken waar je knopjes moet indrukken: pinautomaat, verkeerslichten etc. maar nergens is de concentratie van zieke mensen en bijgevolg kans op contaminatie zo groot als bij een apotheek.

Wat is jullie mening hierover?
U bent de deurkruk bij binnenkomst van de apotheek vergeten en bijv. de boodschappenkarretjes/mandjes in de supermarkt.
Degene die bij de apotheek of waar dan ook, vlak naast u staat te niezen levert zeker een miljoen maal hoger risico op op overdracht dan dat paneeltje van de 'wachtrijnummertjesautomaat'.

Lowieze
Berichten: 6536
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
14 nov 2018 10:29
Beetje bacteriën kan geen kwaad, daar krijg je juist weerstand van.
Daarom is de dokter zelf ook nooit ziek.

Dat laatste zou ik niet durven beweren hoor.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Nou, ik vind dat instellingen in de gezondheidszorg zoals ziekenhuis, huisarts, apotheek en tandarts niet onnodig hoeven bij te dragen aan het verspreiden van ziektekiemen. Dergelijke instellingen hebben bijv. hygiënevoorschriften, zoals geen gordijnen en geen stoffen vloerbedekking. Een papieren rol met volgnummers, zoals voorheen, is veel verstandiger. Bedenk dat dit touchscreen min of meer verplicht is om te gebruiken, wil je geholpen worden.
Voor alle andere voorbeelden die jullie aanhalen kiest men bewust voor en zijn er alternatieven. Nou heb ik zelf ook geen smetvrees, dus gebruik je alles zonder er bij na te denken, maar ik weet zeker dat ik in het verleden wel een paar keer ziek ben geworden van dergelijke apparatuur in openbare ruimtes. Natuurlijk in de winter in het griepseizoen. Waartegen je overigens geen immuniteit opbouwt zonder het door te maken.
Kortom, ik pleit voor meer aandacht voor hygiëne bij de gezondheidsinstellingen. En niet alles wat geautomatiseerd kan worden hoeft geautomatiseerd te worden. .

Lowieze
Berichten: 6536
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Zombiemaster “....maar ik weet zeker dat ik in het verleden wel een paar keer ziek ben geworden van dergelijke apparatuur in openbare ruimtes.”

Sorry hoor, maar wat een onzin. U zult eerder wat te pakken hebben van mensen die dichtbij u hoesten en niezen of iemand geeft u een hand en daarmee “besmet” u uzelf.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door angel1978 »

En niet alles wat geautomatiseerd kan worden hoeft geautomatiseerd te worden. .
Vermoed dat hier eigenlijk het enige echte probleem staat.
Overigens is dit eigenlijk ook geen automatisering.. Neem aan dat er niet iemand stond om de bonnetjes uit te reiken? Dat zou pas echt een bron van bacteriën zijn ...

EssieV
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2018 14:42

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door EssieV »

Flesje hygiënische handgel in de tas en u kunt overal (zonder water) uw handen even 'wassen'!

Ergens begrijp ik uw zorgen, maar zoals eerder genoemd, zo zouden we ook de toonbank, de deur en de deurknop moeten mijden. Lijkt me lastig ons leven lijden op die manier.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Touchscreen bij Apotheek

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zombiemaster schreef:
14 nov 2018 12:07
Nou, ik vind dat instellingen in de gezondheidszorg zoals ziekenhuis, huisarts, apotheek en tandarts niet onnodig hoeven bij te dragen aan het verspreiden van ziektekiemen.
Andere instellingen mogen wel onnodig bijdragen, of begrijp ik u niet goed?

Kortgeleden was ik in een ziekenhuis waar op diverse strategische plekken flacons met desinfecterende gel hingen, voor gebruik door bezoekers. Gezien de toelichting was dat ter bescherming van zwakke patiënten, niet van de bezoekers.

Reist u wel eens met het openbaar vervoer? Dat lijkt me riskanter dan een aanraakscherm in de apotheek. Als u zich daar oprecht zorgen over maakt, dan vraag ik me af hoe u aan het dagelijks leven deelneemt.

Gesloten