LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Gratis' bril?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
greengo71
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2018 23:57

'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door greengo71 »

Hallo,
ik vraag mij af waarom de brillenwinkels tegen het einde van het jaar gratis brillen aanbieden.
Volgens mij is dit nl. on-ethisch. De gratis bril kan omdat de winkels de prijs van de bril rechtstreeks declareren bij de zorgverzekering.
De bril is dus niet gratis, maar wordt door ons allemaal betaald, vandaar weer een hogere maandpremie...

De betreffende bedrijven maken mijns inziens dus meer winst door de consument te verleiden om die (extra) bril op deze manier aan te schaffen.
Geldt trouwens ook voor hoortoestellen....
Laatst gewijzigd door Radar op 15 nov 2018 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zijn de brillen gratis, of adverteren de brillenverkopers dat het voor ons gratis is mits verzekerd? Op het eind van het jaar komen ze altijd met acties voor mensen die hun potje nog niet leeg hebben.
Overigens valt dit onder de aanvullende verzekering, dit heeft dus ook niets te maken met de verhoging van de basisverzekering.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door renewouters »

greengo71 schreef:
15 nov 2018 00:09
Hallo,
ik vraag mij af waarom de brillenwinkels tegen het einde van het jaar gratis brillen aanbieden.
Volgens mij is dit nl. on-ethisch. De gratis bril kan omdat de winkels de prijs van de bril rechtstreeks declareren bij de zorgverzekering.
De bril is dus niet gratis, maar wordt door ons allemaal betaald, vandaar weer een hogere maandpremie...

De betreffende bedrijven maken mijns inziens dus meer winst door de consument te verleiden om die (extra) bril op deze manier aan te schaffen.
Geldt trouwens ook voor hoortoestellen....
Het wordt niet door ons allemaal betaald. Alleen maar door andere verzekerden die dezelfde aanvullende verzekering hebben met een vergoeding voor brillen. Maar goed, het is hier al vaker aangekaart: de meeste vergoedingen uit aanvullende verzekeringen zijn sowieso sigaren uit eigen doos. 40 euro per maand betalen om 200 euro per jaar of 2 jaar vergoeding voor een bril te krijgen....

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Appie83 »

NeoDutchio schreef:
15 nov 2018 10:35
Zijn de brillen gratis, of adverteren de brillenverkopers dat het voor ons gratis is mits verzekerd? Op het eind van het jaar komen ze altijd met acties voor mensen die hun potje nog niet leeg hebben.
Overigens valt dit onder de aanvullende verzekering, dit heeft dus ook niets te maken met de verhoging van de basisverzekering.
Met als gevolg dat de verzekeraars dergelijke aanvullende verzekeringen nog meer gaan uitkleden dan wel er mee stoppen.
Maar ik ben het wel eens met TS. Je geeft hiermee een verkeerde prikkel af. Het is inderdaad niet gratis. Bovendien zou je eigenlijk ook niet kunnen zeggen dat je er recht op hebt, enkel omdat je een brillenverzekering hebt en er geen verdere noodzaak is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door scontra »

greengo71 schreef:
15 nov 2018 00:09
Hallo,
ik vraag mij af waarom de brillenwinkels tegen het einde van het jaar gratis brillen aanbieden.
Niks "gratis", want daar wordt bij sommige aanvullende pakketten genoeg (teveel) voor betaald.
Je hoeft alleen niet zelf af te rekenen, maar doet dat via de zorgverzekering.
En die zgn. aanbiedingen lopen al vanaf 1 januari. :-))

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door mahadma »

De adverteerders zeggen niet dat het 100% gratis is, zeggen dat als u goed verzekerd bent het "gratis" kan zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ach, als de opticiens te veel brillen declareren, wordt het vanzelf uit de aanvullende pakketten gehaald.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door scontra »

ZeerPrivé schreef:
15 nov 2018 11:10
Ach, als de opticiens te veel brillen declareren, wordt het vanzelf uit de aanvullende pakketten gehaald.

Denk toch van niet !
Voor de verzekeraars is dit ook een verdien model en wij weten niet welke contracten de brillenboeren met de verzekeraars hebben afgesloten over de te declareren vergoedingen.
Ook zal lang niet iedere verzekerde gebruik maken van zijn/haar aanvullende mogelijkheid tot aankoop van een nieuwe bril.
Maar één ding is zeker, de verzekeraars leveren er zeer zeker geen €-cent op in.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor de verzekeraars is dit ook een verdien model en wij weten niet welke contracten de brillenboeren met de verzekeraars hebben afgesloten over de te declareren vergoedingen.
Nu heb ik niet zo lang economie in mijn pakket gehad maar kun je mij eens voorrekenen hoe een verzekeraar kan VERDIENEN aan het (gedeeltelijk) vergoeden van een bril ?
Ook zal lang niet iedere verzekerde gebruik maken van zijn/haar aanvullende mogelijkheid tot aankoop van een nieuwe bril.
Maar één ding is zeker, de verzekeraars leveren er zeer zeker geen €-cent op in.
Inderdaad leveren de erzekeraars er niet op in OMDAT niet iedereen er gebruik van maakt, dat heet "collectief". Maar neem van mij aan dat het moment dat er geld bij moet de premie omhoog gaat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door scontra »

bprosman schreef:
15 nov 2018 13:48

Nu heb ik niet zo lang economie in mijn pakket gehad maar kun je mij eens voorrekenen hoe een verzekeraar kan VERDIENEN aan het (gedeeltelijk) vergoeden van een bril ?


Dat mag wel duidelijk zijn, gelet uw vraag.


Inderdaad leveren de erzekeraars er niet op in OMDAT niet iedereen er gebruik van maakt, dat heet "collectief". Maar neem van mij aan dat het moment dat er geld bij moet de premie omhoog gaat.


Maar alleen voor hen die zo nodig een aanvullende verzekering met brilvergoeding moeten hebben, maar niet doorhebben dat ze de vergoeding dubbel en dwars al zelf betaald hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat ze doen, volgens eigen zeggen, is mensen attenderen op een eventuele resterende brilvergoeding in hun zorgverzekeringspakket. Hier worden de verzekeraars elke keer weer boos om, want zij staan onder druk om waar mogelijk de kosten te verlagen, of ten minste de groei te beteugelen, zijn regelmatig mikpunt van burgers en clubs als Radar, en dan gaan dit soort bedrijven mensen aansporen om vooral maar een nieuwe bril te halen, terwijl dat in veel gevallen medisch gezien helemaal niet nodig is, en dit dus te vermijden kosten, een besparing zo u wilt, betreft. Ik ben het wel met de zorgverzekeraars eens, dit gaat recht in tegen alle inspanningen om de stijgende zorgkosten te drukken, en zou de kop in gedrukt moeten worden.

Los daarvan is de term "gratis" inderdaad wat misleidend, ergens komt het geld vandaan om de fabricage etc ervan te betalen, dus het is zeker niet gratis.
Laatst gewijzigd door sjohie op 15 nov 2018 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat mag wel duidelijk zijn, gelet uw vraag.
Een verzekeraar verdiend aan de aanvullende pakketten die afgesloten zijn.
Niet aan vergoedingen en contracten die met opticiens afgesloten zijn zoals hier gesteld wordt :
Voor de verzekeraars is dit ook een verdien model en wij weten niet welke contracten de brillenboeren met de verzekeraars hebben afgesloten over de te declareren vergoedingen.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Lowieze »

[quote=scontra

Maar alleen voor hen die zo nodig een aanvullende verzekering met brilvergoeding moeten hebben, maar niet doorhebben dat ze de vergoeding dubbel en dwars al zelf betaald hebben.
[/quote]

Ik neem aan dat iemand niet alleen voor die brilvergoeding een aanvullende verzekering heeft. Meestal is het zo dat je voor andere dingen die aanvullende verzekering wilt en toevallig zit daar ook 1x per 3 jaar een vergoeding voor brillen bij in. Niks mis mee als je daar dan ook gebruik van maakt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

scontra schreef:
15 nov 2018 13:55
Maar alleen voor hen die zo nodig een aanvullende verzekering met brilvergoeding moeten hebben, maar niet doorhebben dat ze de vergoeding dubbel en dwars al zelf betaald hebben.
Niet bij elk pakket kan je alle onderdelen los toevoegen. Bij mij valt een brilvergoeding in hetzelfde pakket als bv uitgebreide dekking fysio. Als ik een dekking lager pak is de bril wel weg, maar heb ik maar recht op de helft van het aantal fysio behandelingen. Na het uitrekenen ben ik goedkoper uit met het uitgebreider pakket en mag dus ook elke 2 jaar een bril declareren.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Heeft u nog recht op gratis fysiotherapie? Kom dan nu naar onze praktijk voor een paar onnodige behandelingen. De onnodig hoge premie voor uw aanvullende pakket zal ons een zorg zijn."
Nee, zo eenvoudig ligt dat niet, dat weet ik ook wel. Maar dat vreemde gedoe met brillen en gehoorapparaten blijf ik immoreel vinden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb net een nieuwe bril van Anders. Ik kon een tweede en een derde bril gratis hebben. Allemaal flauwekul reclame. Dan had mijn eerste bril bijna 500 € gekost en die twee gratis. OK. Maar het kan ook anders, Hans geen gratis brillen nodig? Dan betaal je voor die ene bril 214 €. Nou dan ben ik tevreden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
15 nov 2018 18:31
"Heeft u nog recht op gratis fysiotherapie? Kom dan nu naar onze praktijk voor een paar onnodige behandelingen. De onnodig hoge premie voor uw aanvullende pakket zal ons een zorg zijn."
Nee, zo eenvoudig ligt dat niet, dat weet ik ook wel. Maar dat vreemde gedoe met brillen en gehoorapparaten blijf ik immoreel vinden.
Het werkt ook andersom. Ik ken iemand die nauwelijks bij de dokter komt, maar wel, achteraf gezien, al langer wat gehoorproblemen heeft. Toevallig een tijd geleden in een jaar redelijk veel zorgkosten gehad en daarom al door zijn eigen risico heen. Daarom toch maar eens langs de audicien en bleek dat hij eigenlijk al lang gehoorapparaten nodig had. Er ging een wereld voor hem open nu hij die apparaten heeft.

Dus juist het feit dat hij in dat jaar nog even "gratis" hoortoestellen kon krijgen heeft hem over de drempel getrokken om toch maar die stap te maken.

Overigens vind ik het ook wel verstandig als iemand zo om de twee jaar weer eens kijkt of de sterke van zijn bril nog wel bij zijn ogen past. Ik denk dat bij veel van de mensen die voor zo'n gratis bril komen die bril niet precies de zelfde sterkte heeft als de oude bril. Dan lijkt het mij niet onverstandig dat mensen toch worden gestimuleerd om een andere bril te 'kopen'.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
15 nov 2018 18:31
"Heeft u nog recht op gratis fysiotherapie? Kom dan nu naar onze praktijk voor een paar onnodige behandelingen. De onnodig hoge premie voor uw aanvullende pakket zal ons een zorg zijn."
Nee, zo eenvoudig ligt dat niet, dat weet ik ook wel. Maar dat vreemde gedoe met brillen en gehoorapparaten blijf ik immoreel vinden.

Van mij mogen ze de brillen en lenzen zo uit de aanvullende pakketten halen en dan de premie verlagen. Of de bril vervangen door een ander hulpmiddel wat nu nog amper tot niet vergoed wordt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik begrijp werkelijk niet dat een brildrager (of lenzendrager) naar een optometrist moet om vast te stellen of de correctie nog goed is. De allereerste keer dat ik een pasbrilletje op kreeg (op mijn elfde), ging er een wereld voor me open. Sindsdien kan ik heel goed vaststellen of mijn bril vervangen moet worden (dwz de correctie aangepast). Hoeveel precies, dat bepaalt de optometrist.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Gratis' bril?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
16 nov 2018 07:09
Erthanax schreef:
15 nov 2018 18:31
"Heeft u nog recht op gratis fysiotherapie? Kom dan nu naar onze praktijk voor een paar onnodige behandelingen. De onnodig hoge premie voor uw aanvullende pakket zal ons een zorg zijn."
Nee, zo eenvoudig ligt dat niet, dat weet ik ook wel. Maar dat vreemde gedoe met brillen en gehoorapparaten blijf ik immoreel vinden.

Van mij mogen ze de brillen en lenzen zo uit de aanvullende pakketten halen en dan de premie verlagen. Of de bril vervangen door een ander hulpmiddel wat nu nog amper tot niet vergoed wordt.
En welk hulpmiddel had u daarvoor in gedachten?

Gesloten