LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help mij een wet te wijzigen!

Andere onderwerpen over auto en vervoer
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
15 nov 2018 09:57
In de huidige vorm mag de keuring nauwelijks een keuring heten, binnen no-time sta je weer buiten. Maar de tarieven zijn daar niet naar. Melkkoe!
Beetje kort door de bocht/gemakkelijk gezegd, het CBR moet bijvoorbeeld veel tijd en moeite investeren aan (IT) oplossingen aan de achterkant om de (medische) persoonsgegevens die noodzakelijkerwijs door hun handen gaan, veilig te kunnen behandelen. Dat zie je er niet aan af, maar is wel noodzakelijk om alles betrouwbaar en werkbaar te houden. Dat wil niet zeggen dat ze niks kunnen verbeteren, en dat hun zelfreflectie op dat punt wel wat beter kan, maar nogmaals, ik vind je "Melkkoe!" oneliner veel te gemakkelijk.

Terug on-topic, TS ik begrijp je sentimenten, maar ook ik vind het de verkeerde insteek voor een petitie, ik zal deze dan ook niet tekenen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door scontra »

yvette.pura-vida schreef:
14 nov 2018 23:10
Ik ben een petitie gestart en heb uw hulp nodig om de rijgeschiktheidswet aan te passen.

Bedankt voor jullie tijd om deze petitie te tekenen!! En delen natuurlijk!! Hoe meer mensen dit bereikt hoe beter het is.

http://www.petitie24.nl/petitie/2065/la ... -luisteren

Mvg Yvette Neidt



@yvette ......

Ik heb wel enig begrip voor uw situatie en daar staat u zeker niet alleen in, maar ik ga uw petitie niet tekenen en zeker niet delen met anderen, ondanks dat u van mening bent dat u regelmatig onterecht moeten worden gekeurd.
Om een dergelijke zaak bij de Tweede Kamer op de agenda te krijgen heeft u minimaal 40.000 handtekeningen nodig en die gaat u op deze wijze niet halen.
Als u resultaat wil boeken, dan zult u dit op een andere (grootsere) manier moeten aanpakken.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar denk toch dat een verandering van de Wet, lees niet meer keuren, een dusdanig veiligheidsrisico is dat dit niet gaat gebeuren, in een tijd dat een hogere veiligheid juist het streven is.
Daarom ook mijn idee om iedereen 5-jaarlijks te keuren, immers omgaan met een auto is omgaan met een potentieel gevaarlijk voorwerp.
Er vallen nog altijd ruim meer verkeersdoden dan door vuurwapengeweld.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
15 nov 2018 00:59
Ik vind dat we mensen niet onnodig moeten keuren, maar kan niet bepalen of daar in dit geval sprake is. Ik zou meer zien in een wet die een tegemoetkoming regeld in de kosten.
Dat is net zoiets als rollators en dergelijke. Die werden ook jarenlang vergoed, tot het besef doorbrak dat een wel heel erg groot deel van de bevolking uiteindelijk zo'n ding nodig heeft. Eigenlijk betaalde iedereen het ding via de premie in feite dubbel en dwars zelf.

Die rijbewijskeuring geldt nu eenmaal voor iedereen van 75 jaar en ouder, en sommigen zijn vanwege beperkingen inderdaad eerder aan de beurt. Maar uiteindelijk komt iedereen wel een keer aan bod. De kosten vergoeden is niks meer dan een sigaar die je zelf betaalt, alleen komt er op een of andere manier toch weer een administratie bij zodat de sigaar onder de streep een stuk duurder wordt dan strikt nodig is.

Mensen kunnen er ook voor kiezen na hun 75e gewoon niet meer te rijden. Waar moet je nog heen op die leeftijd?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Waar moet je nog heen op die leeftijd?”

Maar achter die wel bekende geraniums blijven zitten dan na je 75ste? : :mrgreen:

Waarom zou iemand van zeventig nog ergens heen moeten?

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik help u niet, ben zelfs voor het aanscherpen van controles. Echter vind ik wel dat het gehele traject wel wat soepeler mag verlopen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
15 nov 2018 13:06
“Waar moet je nog heen op die leeftijd?”

Maar achter die wel bekende geraniums blijven zitten dan na je 75ste? : :mrgreen:

Waarom zou iemand van zeventig nog ergens heen moeten?
Och, de geraniums zijn niet nodig. Het is ook meer bedoeld als een knuppel in het hoenderhok, een nadenkertje. Maar op een gegeven moment ben je al die verre reizen toch ook een beetje zat? Er rijden bussen, treinen, er zijn tegenwoordig van die elektrische fietsen, er is nog genoeg om je zonder auto ergens op pad te begeven.

Ik ken er een met een eigen auto, het enige wat hij er nog mee doe is één keer per week boodschappen doen, 2 kilometer verderop, met zijn dochter. Dochter heeft een eigen auto. Dan denk ik: doe die kar weg, en rij lekker met je dochter mee. Zoals het nu is, nog geen 500 kilometer per jaar, zijn het wel heel dure kilometers.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door mahadma »

Juist met 75+ is een keuring van levensbelang voor alle verkeersdeelnemers. Iedere senior voelt zich misschien altijd 20 jaar maar je reactie enz is dat allang niet meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Die rijbewijskeuring geldt nu eenmaal voor iedereen van 75 jaar en ouder, en sommigen zijn vanwege beperkingen inderdaad eerder aan de beurt. Maar uiteindelijk komt iedereen wel een keer aan bod. De kosten vergoeden is niks meer dan een sigaar die je zelf betaalt, alleen komt er op een of andere manier toch weer een administratie bij zodat de sigaar onder de streep een stuk duurder wordt dan strikt nodig is.
Het zou wel een idee kunnen zijn als de keuring een vast bedrag zou kosten. Dat de eenvoudige gevallen even veel moeten betalen als de moeilijke en duurdere gevallen. Of dit door iedereen gewenst is is natuurlijk weer een andere vraag.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door reggie2 »

Frantic2 schreef:
15 nov 2018 08:04
De wet moet niet gewijzigd worden maar de uitvoering door het CBR kan best beter.

Als een commerciële partij zo log zou werken als het CBR hield het geen klant meer over! Ik denk dat je daar moet zijn, doe maar verbeter voorstellen.

Juist.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
15 nov 2018 11:58

Mensen kunnen er ook voor kiezen na hun 75e gewoon niet meer te rijden. Waar moet je nog heen op die leeftijd?
Dar zal je achter komen, maar hopelijk bent u zelf tegen die tijd ook nog mobiel genoeg om te kunnen gaan en staan waar u dat wilt. ;-)

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door angel1978 »

scontra schreef:
15 nov 2018 14:32
witte angora schreef:
15 nov 2018 11:58

Mensen kunnen er ook voor kiezen na hun 75e gewoon niet meer te rijden. Waar moet je nog heen op die leeftijd?
Dar zal je achter komen, maar hopelijk bent u zelf tegen die tijd ook nog mobiel genoeg om te kunnen gaan en staan waar u dat wilt. ;-)
Prima toch, maar wel veilig graag

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

angel1978 schreef:
15 nov 2018 14:40
scontra schreef:
15 nov 2018 14:32
witte angora schreef:
15 nov 2018 11:58

Mensen kunnen er ook voor kiezen na hun 75e gewoon niet meer te rijden. Waar moet je nog heen op die leeftijd?
Dar zal je achter komen, maar hopelijk bent u zelf tegen die tijd ook nog mobiel genoeg om te kunnen gaan en staan waar u dat wilt. ;-)
Prima toch, maar wel veilig graag
En dat kan dus na een keuring.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
15 nov 2018 13:42
Lady1234 schreef:
15 nov 2018 13:06
“Waar moet je nog heen op die leeftijd?”

Maar achter die wel bekende geraniums blijven zitten dan na je 75ste? : :mrgreen:

Waarom zou iemand van zeventig nog ergens heen moeten?
Och, de geraniums zijn niet nodig. Het is ook meer bedoeld als een knuppel in het hoenderhok, een nadenkertje. Maar op een gegeven moment ben je al die verre reizen toch ook een beetje zat? Er rijden bussen, treinen, er zijn tegenwoordig van die elektrische fietsen, er is nog genoeg om je zonder auto ergens op pad te begeven.

Ik ken er een met een eigen auto, het enige wat hij er nog mee doe is één keer per week boodschappen doen, 2 kilometer verderop, met zijn dochter. Dochter heeft een eigen auto. Dan denk ik: doe die kar weg, en rij lekker met je dochter mee. Zoals het nu is, nog geen 500 kilometer per jaar, zijn het wel heel dure kilometers.
Je vrienden of kennissen zullen maar ver weg wonen, en een elektrische fiets? Daar wordt ook al genoeg over geklaagd. En wie maakt uit dat voor een 75-jarige de verre reizen zat moeten zijn? En wat kan het iemand anders schelen of het dure kilometers zijn?

Als ik in mijn auto wil stappen om ergens naar toe te gaan, maak ik dat zelf uit, net zo als een 30-jarige of 50- jarige.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
15 nov 2018 11:58
Mensen kunnen er ook voor kiezen na hun 75e gewoon niet meer te rijden. Waar moet je nog heen op die leeftijd?
Moeten is een groot woord, maar ik merk wel dat het prettig is om af en toe nog eens terug te gaan naar plekken waar je goede herinneringen aan hebt. Het dorp van je jeugd bijvoorbeeld, of het geboortehuis. In mijn herinnering waren de straten in zo'n dorp vroeger veel breder, maar dat kan ook het perspectief zijn.
Zonder een auto'tje zijn dergelijke tochtjes nauwelijks te doen, als de bus op het platteland maar 1x per uur rijdt. Mijn auto (Daihatsu Cuore) is prima te betalen van het vakantiegeld, het is juist de vakantie zelf waar ik geen behoefte aan heb.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima. Maar ik ben het met wa eens dat er ook best veel mensen zijn voor wie de auto inderdaad alleen gebruikt wordt voor het ritje naar de supermarkt en misschien één of twee keer naar kennissen een paar kilometer verderop. Het is natuurlijk hun goed recht, maar ik kan mij ook voorstellen dat zo'n periodieke keuring in die gevallen een mooie aanleiding kan zijn om het autootje toch maar eens de deur uit te doen.

Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook mensen die bijvoorbeeld afgelegen wonen en nauwelijks iets zonder auto kunnen. Die zouden het liefste, en handigste, tot de dood willen blijven autorijden. Dat is ook prima, mits dat veilig gebeurt. Het feit dat de auto bijna onmisbaar voor je is zou in elk geval geen argument moeten zijn om iemand niet te keuren. Of om iemand die eigenlijk niet rijvaardig is toch maar goed te keuren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door grun »

Ik heb niks op keuringen tegen, integendeel. Hooguit een aversie tegen (verkeers)deelnemers die lijken te denken dat ouderen niet (meer) achter het stuur horen. Bumperkleven bijvoorbeeld, terwijl ik al net als ieder ander gewoon 130 km op de snelweg rijd, en soms nog harder.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... ik zat laatst dus achter een stel ouderen in een camper op een binnenweg waar je 60 mag. Ze reden keurig 40, en op zo'n manier, dus midden op de weg, dat je er niet langs kon. 'Heerlijk genieten' van de omgeving. Kwam er een drempel, zakten ze terug naar 30. En ondertussen groeide de rij er achter.

Dat soort mensen hoort echt niet meer achter het stuur, sorry. En als je denkt dat het de enigen zijn...

Wat afgelegen gebieden betreft: ik kan me indenken dat mensen op leeftijd het moeilijk vinden om 'huis en haard' te verlaten. Toch zul je wel realistisch moeten zijn. Er komt een moment dat dingen niet meer gaan zoals je wilt. Daar kun je op twee manieren mee omgaan: de ogen sluiten en zo lang mogelijk doorgaan, met alle gevolgen van dien. Of er op anticiperen en ergens gaan wonen waar je het veel langer zelfstandig vol kan houden, een aanleunwoning in een groter dorp bijvoorbeeld, met veel meer voorzieningen bij de hand.

Het is ook maar een beetje wat je er van maakt.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Ts wil alleen even haar petitie delen. Het interesseert haar blijkbaar niet zo veel wat anderen er van denken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help mij een wet te wijzigen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Henk Toeter schreef:
16 nov 2018 08:56
Ts wil alleen even haar petitie delen. Het interesseert haar blijkbaar niet zo veel wat anderen er van denken.
Dat zie je trouwens wel vaker bij mensen die petities starten. Vinden dat hun mening de mening van het hele volk representeert. En dat als ze dan ook nog voldoende handtekeningen krijgen, dat betekent dat de regels naar hun wens aangepast moeten worden.

Dat andere mensen iets anders vinden doet vaak niet terzake.

Gesloten