LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Erthanax schreef:
13 nov 2018 22:13
Verkopen op zich kan natuurlijk, bv van de corporatie aan een andere investeerder. Maar hier gaat het niet alleen om verkoop, maar ook om het gebruik. Ik vraag me af of dat zomaar kan.
Nogmaals: Ga naar het Juridisch Loket in uw woonplaats.
Die zullen natuurlijk niets kunnen, als er in het huurcontract niets staat over welke m2 TS precies huurt.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Erthanax »

"De woningbouw" weet natuurlijk wel hoe de grenzen van de verhuurde percelen lopen. Dat vragen ze echt niet aan de huurder.
Het JL hoeft alleen maar aan te geven of de woningbouw zonder overleg een deel van de tuin van TS, recht achter zijn huis gelegen, mag verkopen en aan diens gebruik mag onttrekken.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

witte angora schreef:
13 nov 2018 22:05
Het antwoord is simpel: het is niet jouw tuin, de tuin is/was van de verhuurder/verkoper. Dus ja, dat mag.
Waar komt uw kennis vandaan,inschatten,verzinnen of juridische achtergrond?
Mijn huurhuis kan toch ook niet onder mijn kont verkocht worden,waar is je argumentatie?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door berndv »

Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 16:48
witte angora schreef:
13 nov 2018 22:05
Het antwoord is simpel: het is niet jouw tuin, de tuin is/was van de verhuurder/verkoper. Dus ja, dat mag.
Waar komt uw kennis vandaan,inschatten,verzinnen of juridische achtergrond?
Mijn huurhuis kan toch ook niet onder mijn kont verkocht worden,waar is je argumentatie?
Jawel hoor, uw huis kan onder uw kont verkocht worden, alleen verkopen ze uw huurcontract er dan bij mee, aangezien dit geen grond zou zijn om een huurcontract te beëindigen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Appie83 »

Bertplasmans schreef:
12 nov 2018 20:51
Stel je doet de achterdeur open en ziet een tuin van ca 6 mtr breed en tien mtr diep., naast je ziet de buurman hetzelfde.
Na 4 mtr staat een schuur/berging rechts die zowel op mijn alsook op de grond van de buurman staat,die wordt dus gedeeld(er zit een binnenmuur in),
De buurman heeft achter de schuur een kas gebouwd die gedeeltelijk op mijn grond staat maar niet zichbaar is vanuit de achterdeur.
Nu denk ik dat als je de grens opnieuw vaststeld,je die langs de kas van de buurman trekt,echter men heeftde grens ca 45-50 cm in mijn tuin gelegd ter hoogte van de kas en daarachter weer naar de oorspronkelijke grens
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is
In principe geldt de regel, koopt breekt geen huur. Oftewel de verhuurder-eigenaar kan 'uw' tuin verkopen aan iemand anders. Dat betekent echter niet dat u uw tuin kwijt bent. U mag deze nog gewoon gebruiken en hoeft op zich niet te accepteren dat de nieuwe eigenaar zich op het door uw gehuurde begeeft. Nu heeft de nieuwe eigenaar blijkbaar een kas gebouwd op zijn grond, terwijl u een deel van de grond waar deze kas op staat huurt. Dit zou naar mijn weten niet mogen. U zou zich overigens kunnen afvragen of u dit stukje grond nodig heeft (het is maar 50 cm). Misschien is het een reden tot huurvermindering of kan u iets afspreken met de nieuwe buurman.

Maar stond er geen erfafscheiding? Of heeft uw buurman deze er uitgetrokken.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Top zeg al die reacties,ik ben er blij mee.
Het zijn wel uiteenlopende reacties dus ik vraag het juridisch loket ook om advies (bedankt voor de tip)
Ik doe nog even deze poging omdat de situatie lastig is uit te leggen.
Een vierkante tuin van 10 bij 10 mtr grenzend aan exact dezelfde tuin van de buurman
Nu koopt de buurman en men haalt bij mij 1 mtr bij 10 mtr van de tuin en verkoop dat aan de buurman,
Daar had ik tulpen en margrieten staan waar ik al vele jaren van genoot
Wat vinen we daar van

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, dat is 10% van je tuin. Ik zou toch nog eens een goed gesprek met je verhuurder proberen .

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 19:19
...
Ik doe nog even deze poging omdat de situatie lastig is uit te leggen....
Ook onzerzijds nog een poging: wat staat er over het erf in het huurcontract méér dan (alleen maar) 'erf'??

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door witte angora »

Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 16:48
witte angora schreef:
13 nov 2018 22:05
Het antwoord is simpel: het is niet jouw tuin, de tuin is/was van de verhuurder/verkoper. Dus ja, dat mag.
Waar komt uw kennis vandaan,inschatten,verzinnen of juridische achtergrond?
Mijn huurhuis kan toch ook niet onder mijn kont verkocht worden,waar is je argumentatie?
Ik vind het wel een beetje arrogant en denigrerend overkomen, sorry hoor. Eerlijk gezegd krijg ik wel een beetje sympathie en begrip voor je buurman die met een stoel op die halve meter grond gaat zitten om jou eens lekker aan te staren.

Inhoudelijk heb ik er eerder al iets over gezegd: een woonblok van huurwoningen is kadastraal gezien slechts één perceel. De woningbouw trekt er keurige grenzen tussen, en wat tussen die grenzen ligt, mogen huurders gebruiken als zijnde 'hun' tuin.

Nu er één woning verkocht zou worden, moest dat ene perceel kadastraal gesplitst worden. Aangezien jouw buurman in het verleden al een metertje van 'jouw' grond heeft 'ingepikt', en de kas toch onderhouden moet worden, is de kadastrale erfgrens wat anders komen te liggen dan gebruikelijk. Daar ben je inderdaad niet in gekend, om de simpele reden dat je al die jaren hebt toegestaan dat die kas er stond. Plus dat je geen eigenaar bent, maar huurder, dus je hebt er niks over te vertellen.

Je schrijft dat je er tulpen en margrieten had staan, stonden die nog boven de grond toen bepaald moest worden waar de grens precies kwam te liggen? Als er niks zichtbaar was kan ik me wel indenken dat de conclusie was dat er toch niks mee gedaan werd.

Maar wat al eerder is gezegd: ga eens een goed gesprek aan, desnoods met het Juridisch Loket. Immers, het zou zomaar kunnen zijn dat jij je huurwoning ook zou willen kopen, maar er ontbreekt nu 10% van de grond, en daar ben je het niet zo erg mee eens.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sowieso kan dat huurhuis natuurlijk prima onder je kont verkocht worden. Geen enkel probleem.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door moederslink »

Bertplasmans schreef:
12 nov 2018 21:34
............
Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 19:19
............Nu koopt de buurman en men haalt bij mij 1 mtr bij 10 mtr van de tuin en verkoop dat aan de buurman,
Daar had ik tulpen en margrieten staan waar ik al vele jaren van genoot
Wat vinen we daar van
en nu is er vanaf de schuurmuur 50 cm breed en 3 mtr lang stuk tuin van mij afgenomen en ik kijk daar recht op.
Bovendien gaat de buurman daar op een stoel zitten en kijkt mij aan terwijl ik in mijn tuin zit
Wat is er nu verkocht? 50 cm - 3 m of 1 m - 10 m? Dat is best een groot verschil.

En waarom zou de buurman daar op een stoel gaan zitten staren naar u? Heeft ie niets anders te doen? 8)

U heeft van dit strookje grond al die jaren gebruik mogen en kunnen maken , maar het is niet uw eigendom.
De eigenaar had wel in overleg met u en de buurman, dus gedrieën , moeten kunnen gaan.
Dat was wel zo netjes geweest.
Maar uiteindelijk mag de eigenaar verkopen aan wie hij wil natuurlijk .

In dit geval , neem ik aan, is de buurman erbij gebaat om makkelijker bij de kas te komen of om de ramen daarvan te reinigen.

Met het JL kunt u misschien overleggen of u wat minder huur nu hoeft te betalen .
En het lijkt mij wel verstandig om het e.e.a met behulp vh JL zwart op wit vast te leggen ook i.v.m toekomstige bewoners/ huurders.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:
14 nov 2018 23:58

Nu er één woning verkocht zou worden, moest dat ene perceel kadastraal gesplitst worden. Aangezien jouw buurman in het verleden al een metertje van 'jouw' grond heeft 'ingepikt', en de kas toch onderhouden moet worden, is de kadastrale erfgrens wat anders komen te liggen dan gebruikelijk. Daar ben je inderdaad niet in gekend, om de simpele reden dat je al die jaren hebt toegestaan dat die kas er stond. Plus dat je geen eigenaar bent, maar huurder, dus je hebt er niks over te vertellen.
Als het andersom zou gaan wordt het ook interessant: buurman heeft in het verleden toestemming gekregen om die kas daar neer te zetten. Vervolgens wordt het verkocht en zou hij zijn kas moeten verplaatsten (of afbreken) omdat het perceel kadastraal wordt gesplitst. Krijgen we daar weer vragen over op dit forum :-)

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Appie83 »

moederslink schreef:
15 nov 2018 10:11
U heeft van dit strookje grond al die jaren gebruik mogen en kunnen maken , maar het is niet uw eigendom.
Het is niet zijn eigendom, maar hij is huurder en heeft wel het recht om gebruik te maken van dit stukje tuin zonder dat hij hoeft toe te staan dat anderen van dit stukje tuin gebruik maken tenzij er een zwaarwegend belang is of het burenrecht van toepassing is. Dus wat zijn buurman doet mag in principe niet. Persoonlijk zou ik, als ik met een dergelijk stuk grond niets doe, eventueel om huurvermindering vragen of het erbij laten zitten. Maar ik kan me voorstellen dat je hier bezwaar tegen hebt.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Appie83 schreef:
15 nov 2018 11:13
moederslink schreef:
15 nov 2018 10:11
U heeft van dit strookje grond al die jaren gebruik mogen en kunnen maken , maar het is niet uw eigendom.
Het is niet zijn eigendom, maar hij is huurder en heeft wel het recht om gebruik te maken van dit stukje tuin zonder dat hij hoeft toe te staan dat anderen van dit stukje tuin gebruik maken tenzij er een zwaarwegend belang is of het burenrecht van toepassing is. Dus wat zijn buurman doet mag in principe niet. Persoonlijk zou ik, als ik met een dergelijk stuk grond niets doe, eventueel om huurvermindering vragen of het erbij laten zitten. Maar ik kan me voorstellen dat je hier bezwaar tegen hebt.
Prima, bedankt voor dit antwoord, zwaarwegend belang of burenrecht,zou kunnen,daarom vraag ik hier om advies.
Ik ging ervan uit dat ik dit niet hoef toe te staan zoals u zegt,mede omdat er nooit overleg met mij is geweest, dat maakt het zo onverteerbaar.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

moederslink schreef:
15 nov 2018 10:11
Bertplasmans schreef:
12 nov 2018 21:34
............
Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 19:19
............Nu koopt de buurman en men haalt bij mij 1 mtr bij 10 mtr van de tuin en verkoop dat aan de buurman,
Daar had ik tulpen en margrieten staan waar ik al vele jaren van genoot
Wat vinen we daar van
en nu is er vanaf de schuurmuur 50 cm breed en 3 mtr lang stuk tuin van mij afgenomen en ik kijk daar recht op.
Bovendien gaat de buurman daar op een stoel zitten en kijkt mij aan terwijl ik in mijn tuin zit
Wat is er nu verkocht? 50 cm - 3 m of 1 m - 10 m? Dat is best een groot verschil.

En waarom zou de buurman daar op een stoel gaan zitten staren naar u? Heeft ie niets anders te doen? 8)

U heeft van dit strookje grond al die jaren gebruik mogen en kunnen maken , maar het is niet uw eigendom.
De eigenaar had wel in overleg met u en de buurman, dus gedrieën , moeten kunnen gaan.
Dat was wel zo netjes geweest.
Maar uiteindelijk mag de eigenaar verkopen aan wie hij wil natuurlijk .

In dit geval , neem ik aan, is de buurman erbij gebaat om makkelijker bij de kas te komen of om de ramen daarvan te reinigen.

Met het JL kunt u misschien overleggen of u wat minder huur nu hoeft te betalen .
En het lijkt mij wel verstandig om het e.e.a met behulp vh JL zwart op wit vast te leggen ook i.v.m toekomstige bewoners/ huurders.
U heeft gelijk,ik ga het JL vragen hoe nu verder.
Overleg is er helaas niet geweest,dat had de zaak duidelijker gemaakt,vragen hierover worden beantwoord met “dat is afgesproken met de buurman”
De buurman gdraagt zich vervelend,maar de wbv heeft slecht gecommuniceerd

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

chrisd1 schreef:
14 nov 2018 21:13
Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 19:19
...
Ik doe nog even deze poging omdat de situatie lastig is uit te leggen....
Ook onzerzijds nog een poging: wat staat er over het erf in het huurcontract méér dan (alleen maar) 'erf'??
Over erf staat niets in het huurcontract

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

witte angora schreef:
14 nov 2018 23:58
Bertplasmans schreef:
14 nov 2018 16:48
witte angora schreef:
13 nov 2018 22:05
Het antwoord is simpel: het is niet jouw tuin, de tuin is/was van de verhuurder/verkoper. Dus ja, dat mag.
Waar komt uw kennis vandaan,inschatten,verzinnen of juridische achtergrond?
Mijn huurhuis kan toch ook niet onder mijn kont verkocht worden,waar is je argumentatie?
Ik vind het wel een beetje arrogant en denigrerend overkomen, sorry hoor. Eerlijk gezegd krijg ik wel een beetje sympathie en begrip voor je buurman die met een stoel op die halve meter grond gaat zitten om jou eens lekker aan te staren.

Inhoudelijk heb ik er eerder al iets over gezegd: een woonblok van huurwoningen is kadastraal gezien slechts één perceel. De woningbouw trekt er keurige grenzen tussen, en wat tussen die grenzen ligt, mogen huurders gebruiken als zijnde 'hun' tuin.

Nu er één woning verkocht zou worden, moest dat ene perceel kadastraal gesplitst worden. Aangezien jouw buurman in het verleden al een metertje van 'jouw' grond heeft 'ingepikt', en de kas toch onderhouden moet worden, is de kadastrale erfgrens wat anders komen te liggen dan gebruikelijk. Daar ben je inderdaad niet in gekend, om de simpele reden dat je al die jaren hebt toegestaan dat die kas er stond. Plus dat je geen eigenaar bent, maar huurder, dus je hebt er niks over te vertellen.

Je schrijft dat je er tulpen en margrieten had staan, stonden die nog boven de grond toen bepaald moest worden waar de grens precies kwam te liggen? Als er niks zichtbaar was kan ik me wel indenken dat de conclusie was dat er toch niks mee gedaan werd.

Maar wat al eerder is gezegd: ga eens een goed gesprek aan, desnoods met het Juridisch Loket. Immers, het zou zomaar kunnen zijn dat jij je huurwoning ook zou willen kopen, maar er ontbreekt nu 10% van de grond, en daar ben je het niet zo erg mee eens.
Dank voor je reactie,ik denk dat je conclusie nuvrijwel geheel juist is,maar moet ik naast die kas,waar ik op zich geen probleem van kan maken,dat extra stuk naast die kas((wat dus in het zicht ligt,daarom spreek ik over midden in mijn tuin) zomaar afgeven?
Daar maakte ik wel gebruik van(wat is gebruik in de tuin)

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je blijft dezelfde vragen stellen, maar de antwoorden zijn al gegeven. De bal ligt nu bij jou.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door berndv »

Als het voorheen kadastraal gezien 1 blok was en dit blok nu is opgedeeld door de koop van de grond door de buurman is de WBV de enige plek waar je op dit moment je beklag kan doen. Dan zullen er bij het Kadaster nu de grenzen vastgelegd zijn van het perceel van de buurman.

Als er dan vervolgens niets in de overeenkomst vermeld staat over het gebruik van de tuin wordt het vrees ik helemaal een gebed zonder einde.

Bertplasmans
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 nov 2018 18:49

Re: Stuk van mijn tuin verkocht aan buurman

Ongelezen bericht door Bertplasmans »

Bedankt allemaal voor de reacties,
We gaan verder met het JL,zij geven aan een klacht in te dienen bij de WBV.
Ik hoop dat ze op een klacht wel reageren,
Ik ben wijzer geworden door de reacties

Gesloten