LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een defecte gasmeter. En nu?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Berteman »

Door de netbeheerder laten vervangen, is het kortste en meest logische antwoord. Maar zo eenvoudig is dat niet.

Twee jaar geleden zijn in m'n woning nieuwe (slimme) meters geplaatst. Nu is de gasmeter al kapot, maar geen nood: die zou vandaag vervangen worden.

Stipt op het afgesproken tijdstip belt vanmorgen vroeg de allervriendelijkste monteur aan en start meteen met het vervangen van de elektriciteitsmeter. Die hangt in de 'hal', in een kast die, op maat gemaakt, de meter en de lelijke dikke kabels en buizen aan het zicht onttrekt. So far, so good en geen probleem.

De monteur vraagt vervolgens waar de gasmeter is. Ik neem hem mee naar de keuken, open een kastje en trek het achterwandje los (dat met magneten op zijn plaats wordt gehouden), open een luikje en daarachter, half verscholen in de (buiten) muur hangt de gasmeter.

De monteur is met stomheid geslagen. Hij zegt dat meter daar helemaal niet mag hangen en begrijpt ook niet, dat daar twee jaar eerder een nieuwe meter is geplaatst. Volgens hem is door vocht de meter kapot gegaan, want zo'n moderne meter zit vol met electronica. En ja, vocht en electronica zijn elkaars vijanden.

De monteur maakt foto's en overlegd met zijn baas. De meter mag daar niet hangen en er wordt geen nieuwe geplaatst. Vrolijk meldt 'de baas', dat ik 'binnenkort' een offerte kan verwachten om de meter te verplaatsen naar een 'toegestane' plaats. De gasmeter moet volgens 'de baas' en de monteur, altijd en meteen bereikbaar zijn om in geval van een brand, de gastoevoer meteen te kunnen afsluiten.

Omdat ik deze woning huur, vraag ik 'de baas' of hij de offerte de huiseigenaar (een woningcorporatie) kan doen toekomen. Immers, toen ik hier kwam wonen, hing de gasmeter op de plek waar hij nog steeds hangt. 'De baas' meldt dat hij contact opneemt met de 'woningbouw'.

Aan het einde van de middag staan 'de baas' en een opzichter van de woningcorporatie voor de deur. Of ze de 'vreemde situatie' even mogen bekijken. 'De baas' vraagt aan de opzichter, hoe dit kan. Tja, antwoord de opzichter, de gasmeter hoort in de hal. Ik weet ook niet hoe dit kan maar die meneer heeft dit zo geaccepteerd dus als de meter verplaatst moet worden, dan moet hij dat maar betalen. Wij gaan dat niet doen, want zoals ik al zei, de gasmeter hoort in de gang. En in andere huizen in de straat zit die ook in het halletje, dus ja...

Enfin, toen ik hier kwam wonen, hing de meter op de plek waar hij nu hangt. De vorige bewoners waren nogal van verbouwen, klussen, verplaatsen en 'verbeteren' en waarschijnlijk hebben zij de meter verplaatst (of laten verplaatsen). En ik weet nog, dat het plaatsen van de nieuwe keuken in 2012 nogal wat vertraging opliep door die gasmeter en uiteindelijk is door de aannemer in overleg met de woningcorporatie, de huidige wonderlijke constructie bedacht om het mooi en strak af te werken.

Wat moet ik nu? Ik wil wel graag een werkende gasmeter, maar om het verplaatsen zelf te betalen? Ben ik daartoe verplicht? Wat vinden jullie?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door mahadma »

Uitgaande van het feit dat u er kwam wonen dat de gasmeter hing waar deze nu aangetroffen is en dat u huurder bent: Dit is een probleem voor de verhuurder. En de meter is door de netbeheerder daar geplaatst, dus tegen de voorschriften. Dus zie ik geen oordeel dat u dit zou moeten betalen,
Laatst gewijzigd door mahadma op 06 sep 2018 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hoe de kosten verdeeld worden over de netbeheerder en de verhuurder is in principe niet uw probleem.

En wel om het volgende:

De verhuurder heeft geaccepteerd dat de woning door de vorige huurder werd opgeleverd met de gasmeter op de huidige plaats. Tenzij nadrukkelijk in het huurcontract of een bijlage daarvan is vastgelegd dat de gasmeter op die plaats onder de door u overgenomen 'zelf aangebrachte voorzieningen' valt, maar die kans acht ik zéér klein.

Bovenstaande maakt dat u niet verantwoordelijk bent voor de kosten.

Dat de huidige kapotte meter twee jaar terug op die vreemde plaats geplaatst is, maakt dat de netbeheerder de situatie geaccepteerd heeft. Daar nu op terug komen nu er problemen zijn, is op zijn minst discutabel.

Of de huidige positie van de gasmeter door de beugel kan, is niet zomaar te beoordelen. Maar het is bij oudere bouw wél volkomen onzin dat een gasmeter per definitie in de gang bij de voordeur moet zitten. Je komt volop gasmeters tegen in kelders, trapkasten, meterkast in de woonkamer, schuur of keuken.

Het belangrijkste is dat je je niet laat intimideren. Het is volledig de verantwoordelijkheid van de verhuurder en netbeheerder dat u gas geleverd kunt krijgen. En eventuele aanpassingen zijn niet voor uw rekening.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe bent u er achter gekomen dat de meter stuk is? En wat is er stuk? U hoeft verder niets te betalen. U huurt uw huis en u huurt de meter. Voor beiden betaalt u maandelijks huur. Laat beide verhuurders het lekker onderling uitzoeken.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard zijn die kosten niet voor u. Maar wat ik niet begrijp, is dat u het zelf niet gevaarlijk gevonden hebt, dat die meter in een kastje achter een wandje geplaatst/vervangen werd.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
06 sep 2018 21:04
Uiteraard zijn die kosten niet voor u. Maar wat ik niet begrijp, is dat u het zelf niet gevaarlijk gevonden hebt, dat die meter in een kastje achter een wandje geplaatst/vervangen werd.
Wat een vreemde redenering. Wanneer iemand zelf geen enorm verstand van zaken heeft en er een monteur komt die het prima vindt om op die plek een nieuwe meter te plaatsen, waarom zou de 'leek' daar dan vragen bij stellen?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op de gasmeter zit een hoofdkraan om bij nood direct af te kunnen sluiten. Daar hoeft een “leek” geen “enorm verstand” van te hebben, om vraagtekens te zetten bij die verborgen opstelling.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Berteman »

Tijd voor een update:

Woensdag 14 november is een nieuwe gasmeter geplaatst.

In overleg tussen verhuurder en de netbeheerder is de gasmeter anderhalve meter verplaats, naar de 'meterkast' is de hal.

Voor de geïnteresseerden:

De netbeheerder bleeft bij het standpunt, dat er in de nis (uitgehakt in de buitenmuur) achter de keukenkast geen nieuwe meter werd geplaatst. Niet alleen moest voor de nieuwe gasmeter de nis worden vergroot: voor monteur is de plek ook niet goed bereikbaar. En in het geval van een calamiteit voor mij ook niet.

In eerste instantie bleef de verhuurder ook van mening dat het verplaatsen van de meter niet door de verhuurder zou worden betaald, omdat ik de situatie, zoals die bestond,bij het betrekken van de woning, geaccepteerd had en volgens de opzichter stond dat ook zo 'in de papieren'. En zij vonden ook, dat door het vervangen van de oude meter door een slimme meter, de netbeheerder de plaats en situatie 'stilzwijgend had geaccepteerd' .

Uiteraard heb ik m'n huurovereenkomst en aanhangsels doorgenomen maar er is niets opgenomen over de schijnbaar afwijkende plaats van de gasmeter. Overigens, bij het betrekken van de woning was de meter makkelijker bereikbaar: er moest alleen een luikje worden geopend. Pas in 2012, toen de keukens werden vervangen en de indeling werd gewijzigd, kwam vóór de meter een keukenkast kwam te staan. En zoals in de openingspost al werd vermeld: het vervangen van de keuken liep vertraging op. Door de aannemer is in overleg met de (toenmalige) verhuurder, gekozen voor het plaatsen van de keukenkast met een uitneembare achterwand.

Ik heb me in deze bij laten staan door iemand van de bewonersorganisatie omdat ik me zowel door de netbeheerder als door de verhuurder onder druk voelde gezet: de netbeheerder wilde geen nieuwe meter plaatsen als die niet verplaatst zou worden, de verhuurder wilde de rekening niet betalen en ik was bang, dat gaslevering gestaakt zou worden en het ook onredelijk vond dat ik alleen voor de kosten van het verplaatsen zou moeten opdraaien.

Ik heb van de contactpersoon van de bewonersorganisatie een uitgebreide rapportage en gespreksverslagen mogen ontvangen en daaruit blijkt dat van de netbeheerder de meter niet vervangen had mogen worden. Maar: de wisseling van analoge naar slimme meters werd uitgevoerd door een ingehuurd bedrijf, die per verrichting kregen betaald en daarom was het hun er alles aangelegen om de meter te vervangen.

Bij het plaatsen van de nieuwe keuken had nooit gekozen mogen worden om voor de meter een kast te plaatsen maar dat is allemaal achteraf: door fusies, reorganisaties, personeelswisselingen, veranderingen en aanpassingen van systemen, is veel kennis en zijn gegevens verloren gegaan: zo bleek de verhuurder niet meer te beschikken over mijn huurovereenkomst met opnamestaten en mutatieformulieren.

Al met al: er hebben zich veel mensen met deze kwestie bemoeid met als resultaat dat de meter nu anderhalve meter is verplaats. Na een dag graven, boren van sleuven, breken en sleutelen hangt er een nieuwe gasmeter en alsof het allemaal niets kost, wéér een nieuwe electriciteitsmeter, in de meterkast in de hal, en daags erna heeft een aannemersbedrijf in opdracht van de verhuurder, de keuken en de vloer in de hal weer keurig hersteld. Nu nog hopen dat het gasverbruik van de laatste vijf maanden een beetje redelijk wordt ingeschat maar voor nu is het eind goed, al goed.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Twee jaar geleden zijn in m'n woning nieuwe (slimme) meters geplaatst.
Dus als u die "slimme" meters gewoon had geweigerd, dan had u dat een hoop ellende bespaard?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Berteman »

Nou Bob, zo'n slimme meter leek me juist handig om als ik de meterstand wilde opnemen, niet eerst de keukenkast hoefde leeg te ruimen, planken eruit, achterwand los halen, luikje openen en dan met de smartphone in keukenkast kruipen om een foto van de meterstand te maken.

Luikje dicht, achterwandje weer op z'n plek klikken, planken weer terug, en na het inruimen van de kast tot de ontdekking komen dat de eerste cijfers niet te lezen zijn 😖😤

En, ik kon toch ook niet weten dat de meter na twee jaar al kapot zou zijn?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik begrijp het. Zelf heb ik hem destijds geweigerd onder het motto "wat niet kapot is moet je niet maken". Maar ik ben blij voor je dat het nu achter de rug is en opgelost.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bedankt voor de uitvoerige terugkoppeling, interresant om te lezen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom zou het gasverbruik van de laatste vijf maanden “een beetje redelijk (moeten) worden ingeschat”? Werd er helemaal niets meer aangegeven dan?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
18 nov 2018 09:17
En waarom zou het gasverbruik van de laatste vijf maanden “een beetje redelijk (moeten) worden ingeschat”? Werd er helemaal niets meer aangegeven dan?
Omdat 5 twaafde deel van het jaarverbruik een compleet vertekend beeld geeft. Het zijn immers vooral de wintermaanden waar gas wordt verstookt, de laatste 5 maanden waren zomer/herfst maanden.
Mijn insteek zou zijn: Doe de schatting zodra een heel jaar voorbij is. Kijk hierbij naar jaarverbruik van vorige jaren, en corrigeer dit aan de hand van hoe streng de winter was.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
18 nov 2018 09:17
En waarom zou het gasverbruik van de laatste vijf maanden “een beetje redelijk (moeten) worden ingeschat”? Werd er helemaal niets meer aangegeven dan?
Nee, er werd niets aangegeven: noch op het display van de gasmeter zelf, noch op de 'gekoppelde' electriciteitsmeter. De meter was ook niet meer 'op afstand' uit te lezen, want deze was dus defect. Het verbruik is niet geregistreerd en wordt daarom geschat.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Berteman »

16again schreef:
18 nov 2018 09:54
Lady1234 schreef:
18 nov 2018 09:17
En waarom zou het gasverbruik van de laatste vijf maanden “een beetje redelijk (moeten) worden ingeschat”? Werd er helemaal niets meer aangegeven dan?
Omdat 5 twaafde deel van het jaarverbruik een compleet vertekend beeld geeft. Het zijn immers vooral de wintermaanden waar gas wordt verstookt, de laatste 5 maanden waren zomer/herfst maanden.
Mijn insteek zou zijn: Doe de schatting zodra een heel jaar voorbij is. Kijk hierbij naar jaarverbruik van vorige jaren, en corrigeer dit aan de hand van hoe streng de winter was.
De schatting maak ik niet. Dat doet de energieleverancier.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Logisch dat de energieleverancier de schatting doet.
Maar essentieel is , waar deze schatting op gebaseerd is. Schatting gebaseerd op 5/12 van jaarverbruik zou ik niet accepteren.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
18 nov 2018 01:34
Twee jaar geleden zijn in m'n woning nieuwe (slimme) meters geplaatst.
Dus als u die "slimme" meters gewoon had geweigerd, dan had u dat een hoop ellende bespaard?
Nee, dat had het alleen maar vertraagd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
18 nov 2018 01:34
Twee jaar geleden zijn in m'n woning nieuwe (slimme) meters geplaatst.
Dus als u die "slimme" meters gewoon had geweigerd, dan had u dat een hoop ellende bespaard?
Waarom leggen mensen tegenwoordig van die onlogische relaties? Dit probleem heeft niets met een slimme meter te maken. Maar omdat er "slim" in de beschrijving staat stoppen veel mensen waarschijnlijk direct met lezen, want dat zal wel de oorzaak zijn.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een defecte gasmeter. En nu?

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
18 nov 2018 16:59
Dit probleem heeft niets met een slimme meter te maken.
Dit probleem heeft alles met een slimme meter te maken: De oude meter werkte goed in vochtige omstandigheden, de nieuwe door de interne electronica niet.

Gesloten