LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paspoort probleem

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door moederslink »

Edgaroke schreef:
19 nov 2018 13:09
als je op vakantie kan naar buiten land kan je ook paspoort betalen
en je weet je een nieuwe moet had je geld op zij moeten leggen
zit zo veel mensen in de bijstand en moeten ook gewoon voor betalen
TS Jan Snel gaat niet naar het buitenland op vakantie ...schrijft hij....

Possumpie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2016 05:55

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Possumpie »

Ik snap het probleem, snap alleen niets van de antwoorden. Je kunt niet gaan oordelen over iemand als je geen idee hebt hoe iemands financiële plaatje eruit ziet, men kan door allerlei omstandigheden niet financieel rondkomen en dan is 35/ 50 euro een groot bedrag. Je hebt niet voor niets voedselbanken in Nederland waar men met 35/50 euro de gehele week moeten rondkomen. Dus een beetje meer empathie tegenover een ander kan toch niet zoveel eisend zijn.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
19 nov 2018 13:08
Annemieke67 schreef:
19 nov 2018 12:59
Jeetje wat een keiharde aannames weer. TS hoeft toch niet zijn hele hebben en houden hier te zetten? En een bak met geld van de overheid? Ik ken gezinnen genoeg die die “bak” krijgen incl toeslagen en toch met erg veel moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen en elke maand moeten beslissen welk bedrag ze deze maand niet kunnen missen, maar de maand erop weer een andere vaste last niet betalen, om geen grote schulden te kweken! Geef gewoon een normaal antwoord zonder te veroordelen!


TS ik neem aan dat u ook om hulp gevraagd hebt om te solliciteren? Daar zijn ze iets eerder genegen u te helpen. Bij mijn weten, tenminste dat is hier in Rotterdam verplicht 1 dag per week onkruid verwijderen, 2 dagen per week vom naar sollicitatie trainingen gaan, anders krijg je al helemaal geen uitkering. Ik hoop dat je het bedrag toch snel bij elkaar kunt krijgen en aan het werk kan. Jammer dat de reacties niet positiever zijn op iw wil om te gaan werken in tegenstelling tot velen die wel liever thuis zitten met die “ bak” geld....

Ik lees eigenlijk niet veel aannames, maar wel opmerkingen die realistisch zijn.
De bijstand is genoeg om van te leven op een ‘normale’ manier. Geef je je geld echter aan dingen uit die niet echt noodzakelijk zijn, ja dan heb je geen geld meer voor andere dingen.
Het is passen en meten, maar het lukt heus wel met toeslagen en kwijtscheldingen erbij.
En als je weet dat je binnenkort iets per se nodig hebt, dan zul je iets anders moeten laten staan. Dat is niet iemand veroordelen, het is gewoon zoals het is.
Volkomen eens. Kijk eens verder dan je eigen perceptie op hetgeen anderen zeggen. De feedback voor TS is misschien had, maar terecht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Possumpie schreef:
19 nov 2018 14:45
Ik snap het probleem, snap alleen niets van de antwoorden. Je kunt niet gaan oordelen over iemand als je geen idee hebt hoe iemands financiële plaatje eruit ziet, men kan door allerlei omstandigheden niet financieel rondkomen en dan is 35/ 50 euro een groot bedrag. Je hebt niet voor niets voedselbanken in Nederland waar men met 35/50 euro de gehele week moeten rondkomen. Dus een beetje meer empathie tegenover een ander kan toch niet zoveel eisend zijn.
De reacties komen niet zozeer voort uit gebrek aan empathie. De reacties komen vooral door de welhaast verongelijkte vanzelfsprekendheid die TS uitstraalt, dat de gemeente zou moeten bijspringen als er niet voldoende geld voor een nieuw paspoort is.

pdevries1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2018 11:26

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door pdevries1958 »

Als ik zo de reacties lees, lees ik veel "vooroordelen". Ja, ook ik krijg een "bak met geld" iedere maand van de overheid. En ja, ook ik moet leven van E50,- per week en dat kan net. Maar er is niemand die een goede oplossing geeft.

In mijn gemeente kreeg je, tot 2 jaar geleden, wel een vergoeding voor een ID kaart via de bijzondere bijstand. Nu moet je hem zelf betalen terwijl de overheid je verplicht om een ID bij je te hebben. En de gemeente heeft een "zorgplicht" tegenover de mensen die een WWB uitkering hebben dus in dit geval zou de gemeente toch diegene zijn waar je moet aankloppen,

Gelukkig sta ik onder beschermings bewind en spaar ik elke maand en kon ik de ID kaart vorige maand wel betalen. In mijn gemeente koste deze E51,05. Het verschilt van gemeente wat je er voor moet betalen.
Als TS geen geldige ID heeft kan hij ook nog een boete krijgen mocht hij aangehouden worden.

Een echte oplossing heb ik niet, ik ken de omstandigheden van TS niet dus kan ik ook niet oordelen hoe hij zijn geld besteed. In zijn geval zou ik toch nog een keer aan de bel trekken bij het GSD en de situatie uitleggen. Misschien kan hij dan een voorschot(je) krijgen en op deze manier een ID kopen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

pdevries1958 schreef:
20 nov 2018 08:47
Maar er is niemand die een goede oplossing geeft.
Dan mis je wel een hoop in dit topic...
Lowieze schreef:
13 nov 2018 08:00
U had toch elke maand een klein bedrag van uw uitkering opzij kunnen zetten?
Lady1234 schreef:
12 nov 2018 22:16
U kunt ook een identiteitsbewijs aanvragen. Is goedkoper.
Moneyman schreef:
12 nov 2018 22:19
Als het om vijf tientjes gaat; heb je geen vrienden of familie die je dat even kunnen lenen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door berndv »

pdevries1958 schreef:
20 nov 2018 08:47
Maar er is niemand die een goede oplossing geeft.
Oplossingen genoeg, maar niet eentje die de id-kaart met een strikje er om bij TS zal afleveren. De enige oplossing ligt bij TS, namelijk dit zelf regelen door danwel te sparen danwel ergens om een voorschot te vragen, of gemeente of vrienden. Wellicht is dit een geval van niet heel erg goede planning. TS zit al bijna een jaar bij de deur en voordat ts bij de deur kwam, was zijn id al verlopen. Om dan nu na een jaar aan de bel te trekken en eigenlijk licht vorm van druk proberen uit te oefenen (zonder id zal ik aan de uitkering vast blijven zitten omdat geen werk) zal niet werken.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door huzky »

In de eerste plaats: ik heb zelf nooit met enige vorm van bijstand of uitkering te maken gehad, dus vergeef me als ik hier iets onzinnigs ga schrijven, maar ik probeer gewoon mee te denken. TS is in staat om te werken, is er geen enkele mogelijkheid om bijv. klusjes te gaan doen, al is het maar tegen een kleine vergoeding voor iemand boodschappen halen, een muurtje behangen, gras maaien, of wat je allemaal kunt verzinnen. Daarvoor is in ieder geval geen ID-bewijs/paspoort nodig. Ik weet niet of je die 'inkomsten' dan moet opgeven en of je gekort wordt of dat je bijv. 25 euro per maand mag bijverdienen zonder verdere consequenties, gedurende twee maanden lang, maar als dat zou mogen, is het misschien een oplossing om voor wat bekenden klussen te doen om zelf het geld hiervoor bij elkaar te krijgen?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is helemaal niet onzinnig, dat is oplossingsgericht denken!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bijstand krijgt men als men nergens anders een inkomen kan halen. Al toen TS werkte was het paspoort al verlopen. Werkenden verdienen meer dan bijstand, dus toen had er al voor gespaard kunnen worden. Wordt men ontslagen/contract niet verlengt krijgt men een ww uitkering. Pas als die tijd voorbij is maakt men kans op bijstand. Waarom TS dan in de tijd dat er nog gewerkt werd geen id kaart geregeld heeft blijft een vraag. Ook toen er nog ww was is er niets geregeld en nu dat TS in de bijstand zit moeten andere er voor opdragen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

huzky schreef:
20 nov 2018 11:32
In de eerste plaats: ik heb zelf nooit met enige vorm van bijstand of uitkering te maken gehad, dus vergeef me als ik hier iets onzinnigs ga schrijven, maar ik probeer gewoon mee te denken. TS is in staat om te werken, is er geen enkele mogelijkheid om bijv. klusjes te gaan doen, al is het maar tegen een kleine vergoeding voor iemand boodschappen halen, een muurtje behangen, gras maaien, of wat je allemaal kunt verzinnen. Daarvoor is in ieder geval geen ID-bewijs/paspoort nodig. Ik weet niet of je die 'inkomsten' dan moet opgeven en of je gekort wordt of dat je bijv. 25 euro per maand mag bijverdienen zonder verdere consequenties, gedurende twee maanden lang, maar als dat zou mogen, is het misschien een oplossing om voor wat bekenden klussen te doen om zelf het geld hiervoor bij elkaar te krijgen?
Die 25 euro moet opgegeven worden en wordt op de uitkering ingehouden.
En inkomsten niet opgeven is fraude.
Welcome to the real world.
Een bijstandsgerechtigde heeft weinig rechten maar heel veel plichten. Wel zou het TS sieren als ie wat eerder was begonnen met reserveren voor een ID/paspoort. Zeker bij mensen die geen eigen geld kunnen/mogen beheren zijn dit soort kosten een enorme opgaaf.
Bijstand is een vangnet maar er zijn Gemeentes die er een eigen uitleg van de participatiewet op na houden. De Ombudsman heeft er meer dan gemiddeld een dagtaak aan om dit beleid in goede banen te krijgen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

wilhelmima1 schreef:
20 nov 2018 16:18
huzky schreef:
20 nov 2018 11:32
In de eerste plaats: ik heb zelf nooit met enige vorm van bijstand of uitkering te maken gehad, dus vergeef me als ik hier iets onzinnigs ga schrijven, maar ik probeer gewoon mee te denken. TS is in staat om te werken, is er geen enkele mogelijkheid om bijv. klusjes te gaan doen, al is het maar tegen een kleine vergoeding voor iemand boodschappen halen, een muurtje behangen, gras maaien, of wat je allemaal kunt verzinnen. Daarvoor is in ieder geval geen ID-bewijs/paspoort nodig. Ik weet niet of je die 'inkomsten' dan moet opgeven en of je gekort wordt of dat je bijv. 25 euro per maand mag bijverdienen zonder verdere consequenties, gedurende twee maanden lang, maar als dat zou mogen, is het misschien een oplossing om voor wat bekenden klussen te doen om zelf het geld hiervoor bij elkaar te krijgen?
Die 25 euro moet opgegeven worden en wordt op de uitkering ingehouden. En inkomsten niet opgeven is fraude. Welcome to the real world.
Ik vraag me af of je gelijk hebt. Ik lees op diverse plaatsen hierover het volgende:
Welke inkomsten beïnvloeden de hoogte van je bijstand?
Bijstand is altijd een aanvulling op je eigen inkomsten. De hoogte ervan hangt af van hoeveel eigen geld je hebt. Ook kijkt de gemeente naar inkomsten van een eventuele partner.

Inkomsten die de hoogte van je uitkering wél beïnvloeden
  • Geld dat je verdient met een betaalde baan.
    Een andere uitkering.
    Jouw studiefinanciering of die van je partner. Als je alleenstaand bent en studiefinanciering ontvangt, heb je geen recht op bijstand.
    Als je alimentatie ontvangt. Hieronder valt ook alimentatie voor de kinderen.
    Lijfrentes.
    Als je belastinggeld terugkrijgt of premies ontvangt.
    Sommige heffingskortingen van de Belastingdienst.
Inkomsten die de hoogte van je uitkering níet beïnvloeden
  • Kinderbijslag.
    Huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag.
    Bijzondere bijstand.
    No-claimteruggave van de Zorgverzekeringswet.
    Bepaalde heffingskortingen van de Belastingdienst. Zoals het kindgebonden budget en jonggehandicaptenkorting. En voor alleenstaande ouders met een kind onder de 5 jaar ook de aanvullende alleenstaande-ouderkorting en combinatiekorting.
    Fiscale kortingen. Zoals de tegemoetkoming voor AOW-ers van € 14,86 bruto per maand.
    Een eenmalige premie die je kunt krijgen wanneer je een betaalde (deeltijd)baan hebt gevonden. Deze bedraagt maximaal € 2.160,-.
    Een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk tot maximaal € 95,- per maand en maximaal € 764,- per jaar. Is het vrijwilligerswerk gericht op re-integratie? Dan mag je maximaal € 150,- per maand of € 1500,- per jaar aan onkostenvergoeding ontvangen. De gemeente beoordeelt dat.
    Een levenslooptegoed in de vorm van een spaartegoed of verzekering.
    Tegemoetkoming voor mantelzorg.
    Smartengeld.
    De eerste 6 maanden van je uitkering: 25% van inkomsten uit werk. Met een maximum van € 198,- per maand.
    Inkomsten uit werk van kinderen tot 18 jaar. Of uitkeringen die zij ontvangen.
Een incidenteel met klusjes "verdiend" bedrag staat hier niet tussen. Daarnaast kan er sprake zijn van een drempelbedrag. Ik zou de vraag dus ook gewoon aan de bewuste gemeente stellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar klusje is meteen als eerste genoemd: een betaalde baan. Ook al is het maar een kleine en onregelmatige baan.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
20 nov 2018 16:55
Daar klusje is meteen als eerste genoemd: een betaalde baan. Ook al is het maar een kleine en onregelmatige baan.
Een klusje doen voor een kennis is geen betaalde baan. Het is uberhaupt geen baan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

In dit kader valt het daar volgens mij wel onder. Even flauw gezegd, als je een freelance opdracht hebt, dan heb je ook geen baan. Maar toch mag dat ook niet zomaar naast je bijstand. Het gaat hier dus meer om het "doen van dingen tegen een vergoeding".

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alle inkomsten moeten sowieso gemeld worden. Een muurtje behangen of grasmaaien tegen een vergoeding is gewoon werk en de vergoeding die daarvoor ontvangen wordt, inkomsten uit werk.

Zelfs als je regelmatig door bijvoorbeeld je ouders ondersteund wordt met zeg € 100 per maand, wordt dat door de SD gezien als inkomsten die verrekend kunnen worden met de uitkering.

jan snel
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 nov 2018 10:56

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door jan snel »

Bedankt voor alle reacties, moet effe traantjes weghalen, wat hartverwarmend. Maar snap heel goed dat de meeste reacties naar mij wijzen. En dat is prima, doe ik zelf ook. want 50 euro, waar hebben we het over. Maar ik heb maandelijks een tekort van 150,00 euro. Beslagvrije voet is 1100,00 en uitkering 950,00. Maar de gemeente is niet behulpzaam. Want ineens ligt er een beslag op de uitkering en daar is geen beslagvrije voet berekend, dus gaat er maandelijks 50,00 richting de deurwaarder. En als ze het even melden, kan ik direct laten aanpassen. Maar ze zeggen niks en specificaties komen maanden later en dan zie pas dat er beslag is gelegd. Ook ontvang geen exploot, ja het is allemaal toeval wat er mis gaat. En die maandelijkse tekortkoming, daarin krijg ik al steun en hulp van familie en vrienden. En ben geen typ die handje graag ophoudt, is verschrikkelijk. Dus vandaar dat voor mezelf had besloten, niet nog meer ze te belasten met mijn financiële ellende. En weet ik nu pas dat ik zo lang geen ondersteuning ga krijgen. Dacht, gaat een weekje duren, misschien 2, Zag dit ook niet aankomen. De gemeente heeft de verplichting alle ondersteuning te geven die ik nodig heb, als dat maar ervoor zorgt dat ik aan het werk kan. Daar ligt hun grootste taak. Wie kan werken, moeten ook aan het werk. En er is werk genoeg. En natuurlijk had ik achteraf direct iemand benaderd voor dat bedrag en had ik ook heus wel gekregen, Maar ik besloot anders, maar dat had geen invloed moeten hebben. De hulp had ik van iedereen wel moeten krijgen. Ik vroeg ook om een voorschot voor het paspoort, dus zou het netjes terugbetalen. En dan je mij van alles verwijten, ik doe ook genoeg fout. Maar mij niet te hulp schieten door de gemeente vind ik onbegrijpelijk. Want het effect wat ze willen bereiken, dat ik zelfredzaam moet zijn en verantwoording zelf moet nemen met het probleem, geeft geen oplossing. Want ik kan het echt niet, anders vraag ik het toch ook niet. En ik vraag geen inkomensondersteuning voor die 150,00 euro. Vind zelf ook , dat als ik niet werk dat dit dan het resultaat ervan is. Maar merk aan de reacties dat jullie wel oordelen. Ik moet niet zeuren, krijg toch een zak geld elke maand. Maar weet je hoe lang en vervelend de dagen nu zijn en ik echt niet happy ermee ben.

jan snel
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 nov 2018 10:56

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door jan snel »

En ik snap de gedachten, effe een klusje bij een vriend en het geld is geregeld. En een dag later brengt diezelfde vriend een tas boodschappen en geef ik hem daar niets voor. Tuurlijk help ik en klus bij vrienden, maar vraag daar niks voor. Dat is toch geen basis van vriendschap hoe ik het wil. Wel alles gratis krijgen en zelf geld gaan vragen. Nee dat doe ik niet

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

jan snel schreef:
20 nov 2018 19:49
Maar ik heb maandelijks een tekort van 150,00 euro. Beslagvrije voet is 1100,00 en uitkering 950,00.
Dat is geen tekort. Je hebt een tekort als je feitelijke uitgaven hoger zijn dan je inkomsten. De beslagvrije voet is immers niets meer dan een theoretisch bedrag.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Paspoort probleem

Ongelezen bericht door Mark1992 »

jan snel schreef:
20 nov 2018 19:59
En ik snap de gedachten, effe een klusje bij een vriend en het geld is geregeld. En een dag later brengt diezelfde vriend een tas boodschappen en geef ik hem daar niets voor. Tuurlijk help ik en klus bij vrienden, maar vraag daar niks voor. Dat is toch geen basis van vriendschap hoe ik het wil. Wel alles gratis krijgen en zelf geld gaan vragen. Nee dat doe ik niet
Zoals u aangeeft komt u op dit moment al maandelijks €150,00 te kort, hierbij wordt u geholpen door vrienden en familie. Is het dan niet alsnog beter om toch te vragen voor 50 euro om een ID-kaart aan te schaffen? U geeft aan dat u het verschrikkelijk vind om geld van vrienden en familie nodig heeft, en dat is begrijpelijk. Maar wanneer u beschikt over een ID-kaart, zou u kunnen werken, zoals u aangeeft.

Wat is dan makkelijker? Vragen voor die 50 euro zodat u, met wat geluk over één a twee maanden aan het werk kunt en u geen hulp meer nodig heeft van uw familie en vrienden? Of op deze voet meerdere maanden doorgaan en maandelijks weer €150,00 krijgen van uw familie en vrienden om te kunnen leven?

- Ik ben persoonlijk sowieso tegen het verplicht moeten betalen van een ID-kaart of paspoort. Het wordt je verplicht door de overheid en wanneer je dit niet kunt tonen dan kun je een boete krijgen. Daarnaast moet deze óók nog eens in de 10 jaar worden vervangen (nu, voorheen 5 voor ID-kaart), die je ook weer moet betalen. Ik snap het nut van identificatie, maar het bijvoorbeeld kunnen opvoeren bij de belastingaangifte zou vanuit de overheid beter zijn. Ik gebruik dat ding nooit, het zit eigenlijk alleen in mijn portemonnee te wachten tot een agent vraagt; zou u zich even willen legitimeren, iets wat me tot op heden nog nooit is gevraagd.

Gesloten