LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Twan Glogovatz
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2018 09:46

Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Twan Glogovatz »

Ik heb een continu limiet waarmee ik rood kan staan op mijn betaalrekening. Vandaag 21-11-2018 krijg ik een brief van de ING dat ze deze omgaan zetten naar een doorlopend krediet. Mijn maandbedrag wordt hierdoor met 315 euro verhoogd plus in het bedrag zit ook nog een vergoeding voor een overlijdensrisicodekking. Hebben hier meer mensen last van en zo ja kan dit zomaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2018 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bent u van een bepaalde leeftijd dat uw continu limiet niet meer veilig is? Of zijn uw persoonlijke omstandigheden veranderd waardoor het niet meer verantwoord is?
U kunt het beste de AV bekijken, daar staat alles in beschreven. Een bank heeft een zorgplicht en u mag niet in de problemen komen. Dus als u een bepaalde leeftijd heeft moet de schuld ingelost worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door berndv »

een (zeer) korte zoektocht op internet leverde mij in google de volgende link op:
https://www.ing.nl/particulier/lenen/va ... index.html
Schijnbaar gaat het product verdwijnen en alle klanten worden omgezet. Niks met persoonlijke situatie te maken, maar u heeft een uitlopend product. U heeft voor zover ik lees 2 opties, of overstappen op het doorlopend krediet of opzeggen, maar dat betekent dus wel dat alles direct afgelost moet worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door berndv »

Ik vermoed dat deze wijziging van overheidswege is ingezet. Het continu-limiet is zover ik kan lezen een aflossingsvrije kredietvorm. U hoeft dus alleen rente te betalen. In de nieuwe vorm moet u ook maandelijks minimaal 2% van het uitstaande bedrag aflossen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Stuitend hoor. Ik heb een limiet van 1000 euro. Ooit ingezet en nooit meer gewijzigd omdat ik zelden of nooit rood sta. Misschien eens een paar tientjes op de laatste dag voor mijn salaris er is, als ik een betaling heb die ik niet nog een dagje uit kan stellen. Vorig jaar iets van 1 euro rente betaald over het hele jaar, dus reken maar uit. Ik moet dus van te voren bedenken dat ik wellicht een tientje rood wil staan voor een dagje en dan moet ik dat tientje eerst gaan opnemen uit het krediet. Wat een waanzin. Ik begrijp dat de bank zo snel mogelijk zijn geld wil, maar dit schiet voorbij aan het begrip 'service'. Als ik van te voren weet dat ik meer dan die paar tientjes rood moet staan, haal ik het geld ruim op tijd van mijn spaarrekening.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@miepje

Wat u schrijft, hoeft helemaal niet. Mocht u een continue limiet hebben, dat denk ik eigenlijk niet, dan kunt u dat omzetten naar een kwartaalkrediet.

De genoemde link even helemaal lezen en ook de vragen aanklikken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank, Lady. Ik heb de bank gebeld. Het is inderdaad niet voor een Kwartaalkrediet, dat ik heb. En dus zelden of nooit nodig heb.
Zucht...
Ik ben nog van de generatie die sowieso heeft geleerd liever niet te lenen, dus weet ik veel... ik heb nooit leningen en er dus ook geen verstand van.
Maar het was wel even schrikken!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, u mag gewoon op uw rekening een tijdje roodstaan, zoals zovelen. En daar verandert niets aan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
21 nov 2018 14:03
Ja, u mag gewoon op uw rekening een tijdje roodstaan, zoals zovelen. En daar verandert niets aan.
dat klopt, als dat hetgene is waar het voor gebruikt wordt, dan kan dat. Als ik lees wat een continu was, is dat een krediet waarbij je niets hoeft af te lossen en dus alleen maar rente hoeft te betalen, zonder dat je ooit maar 1 cent aflost. Daar de omzetting voor ts als gevolg heeft dat hij per maand 315 euro meer kwijt gaat zijn lijkt het mij niet te gaan om incidenteel rood staan. Maar dat is natuurlijk een aanname.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rood staan: continu limiet wordt doorlopend krediet

Ongelezen bericht door renewouters »

Twan Glogovatz schreef:
21 nov 2018 10:08
Mijn maandbedrag wordt hierdoor met 315 euro verhoogd plus in het bedrag zit ook nog een vergoeding voor een overlijdensrisicodekking. Hebben hier meer mensen last van en zo ja kan dit zomaar?
Hoe hoog is dat krediet wel niet? Moet toch een fors bedrag zijn als je zoveel per maand moet betalen. Bij een DK wordt doorgaans gerekend met een maandelijks bedrag van 2% van de uitstaande schuld.

Gesloten