LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mariusenco
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2018 15:55

Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door Mariusenco »

Goedemiddag,

Vier maanden geleden lekker aan het klussen geslagen, helaas met het boren in het beton (gewapend) een kleine staalsplinter in mijn oog gekregen. De volgende dag aardig wat last, en merkt de splinter toen pas op. Dit was aardig irritant, maar absoluut niet 'eerste hulp waardig'.

Maar goed, eerst maar eens de huisarts bellen. Mijn eigen huisarts, die dit prima zou kunnen verhelpen, was niet aanwezig. Ik moest een collega bellen, ook deze collega was niet aan het werk. Bij de derde huisarts was het wel raak.

Ik kreeg de assistente aan de telefoon en zij reageerde vrij "gestressed" en moest even overleggen. De dokter vond het een dermate "nood" dat hij mij zonder mij gezien te hebben, door verwees naar de eerste hulp. Overrompeld door het ontzettend kortaf reageren van de arts (volgens mij had hij het of te druk of geen zin) maar naar de eerste hulp gegaan. Zij hebben mij geholpen, maar meermaals aangegeven dat het heel vreemd is dat de huisarts mij hiervoor doorverwijst naar de eerste hulp.

Uiteraard fijn dat de splinter verwijderd is, alleen jullie voelen de bui al hangen, een huisartsbezoek en ingreep valt onder de basis verzekering. De ingreep (die de huisarts had kunnen uitvoeren) bij de eerste hulp niet. Dit resulteert in een factuur van 292 euro.

Ben ik achteraf alsnog de sigaar en moet ik dit betalen, of is er een gegronde reden om bezwaar te maken? Graag jullie hulp, alvast dank!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zonder goede veiligheidsbril werken en niet gelijk erg in hebben, ja , na 24 uren zou ik ook geen risico nemen en doorsturen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door berndv »

Mariusenco schreef:
23 nov 2018 16:06
Uiteraard fijn dat de splinter verwijderd is, alleen jullie voelen de bui al hangen, een huisartsbezoek en ingreep valt onder de basis verzekering. De ingreep (die de huisarts had kunnen uitvoeren) bij de eerste hulp niet. Dit resulteert in een factuur van 292 euro.
Juist omdat het onder de basisverzekering valt krijgt u nu een rekening, voor de basisverzekering geldt namelijk een eigen risico van 385 euro. De huisarts valt buiten het eigen risico.
Mariusenco schreef:
23 nov 2018 16:06
De volgende dag aardig wat last, en merkt de splinter toen pas op. Dit was aardig irritant, maar absoluut niet 'eerste hulp waardig'.
U had er last van, maar er was geen spoed, als u het niet eens bent met het oordeel van de vervanger van uw huisarts, had u wellicht kunnen wachten tot uw eigen huisarts weer beschikbaar was.
Mariusenco schreef:
23 nov 2018 16:06
Overrompeld door het ontzettend kortaf reageren van de arts (volgens mij had hij het of te druk of geen zin) maar naar de eerste hulp gegaan. Zij hebben mij geholpen, maar meermaals aangegeven dat het heel vreemd is dat de huisarts mij hiervoor doorverwijst naar de eerste hulp.
Maar dit zullen zij waarschijnlijk niet zwart op wit vast willen leggen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mariusenco schreef:
23 nov 2018 16:06
Goedemiddag,

Vier maanden geleden lekker aan het klussen geslagen, helaas met het boren in het beton (gewapend) een kleine staalsplinter in mijn oog gekregen. De volgende dag aardig wat last, en merkt de splinter toen pas op. Dit was aardig irritant, maar absoluut niet 'eerste hulp waardig'.

Maar goed, eerst maar eens de huisarts bellen. Mijn eigen huisarts, die dit prima zou kunnen verhelpen, was niet aanwezig. Ik moest een collega bellen, ook deze collega was niet aan het werk. Bij de derde huisarts was het wel raak.

Ik kreeg de assistente aan de telefoon en zij reageerde vrij "gestressed" en moest even overleggen. De dokter vond het een dermate "nood" dat hij mij zonder mij gezien te hebben, door verwees naar de eerste hulp. Overrompeld door het ontzettend kortaf reageren van de arts (volgens mij had hij het of te druk of geen zin) maar naar de eerste hulp gegaan. Zij hebben mij geholpen, maar meermaals aangegeven dat het heel vreemd is dat de huisarts mij hiervoor doorverwijst naar de eerste hulp.

Uiteraard fijn dat de splinter verwijderd is, alleen jullie voelen de bui al hangen, een huisartsbezoek en ingreep valt onder de basis verzekering. De ingreep (die de huisarts had kunnen uitvoeren) bij de eerste hulp niet. Dit resulteert in een factuur van 292 euro.

Ben ik achteraf alsnog de sigaar en moet ik dit betalen, of is er een gegronde reden om bezwaar te maken? Graag jullie hulp, alvast dank!

Uw huisarts valt niet onder uw eigen risico, wel uw bezoek aan de SEH. Aangezien de huisarts het nodig vond u door te verwijzen, valt dit bezoek onder uw eigen risico.
Waartegen zou u bezwaar willen maken? U bent toch geholpen op de SEH? Daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Het is niet aan de patiënt om te beslissen of de huisarts u hierbij had kunnen helpen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

U bent goed geholpen en de schade valt - achteraf bezien- mee. Fijn dat het zo afgelopen is.
Het oordeel of iets 'eerste hulp waardig' is zou ik vooral aan doktoren overlaten
Bezwaar maken heeft geen zin. Niet de gang maken naar de eerste hulp had gekund.
Maar met welke risico's?
Een keer ademhalen, de factuur voldoen, en verder genieten van gezonde ogen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als het niet “eerste hulp waardig” was waarom dan niet gewacht en naar het spreekuur van de huisarts gegaan?

Of wilde, terecht, geen risico lopen met uw ogen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door moederslink »

Klaas Jan schreef:
23 nov 2018 16:59
U bent goed geholpen en de schade valt - achteraf bezien- mee. Fijn dat het zo afgelopen is.
Het oordeel of iets 'eerste hulp waardig' is zou ik vooral aan doktoren overlaten
Bezwaar maken heeft geen zin. Niet de gang maken naar de eerste hulp had gekund.
Maar met welke risico's?
Een keer ademhalen, de factuur voldoen, en verder genieten van gezonde ogen.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Beter zo dan wachten op de eigen HA , dat had misschien nog wel 48 u , in het slechtste geval , kunnen duren. Geen risico nemen met kwetsbare ogen en zo.n splintertje kan rare ' loopjes ' gaan maken en wel voortaan met klussen een veiligheids brilletje opzetten :idea:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
23 nov 2018 17:11
Klaas Jan schreef:
23 nov 2018 16:59
U bent goed geholpen en de schade valt - achteraf bezien- mee. Fijn dat het zo afgelopen is.
Het oordeel of iets 'eerste hulp waardig' is zou ik vooral aan doktoren overlaten
Bezwaar maken heeft geen zin. Niet de gang maken naar de eerste hulp had gekund.
Maar met welke risico's?
Een keer ademhalen, de factuur voldoen, en verder genieten van gezonde ogen.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Beter zo dan wachten op de eigen HA , dat had misschien nog wel 48 u , in het slechtste geval , kunnen duren. Geen risico nemen met kwetsbare ogen en zo.n splintertje kan rare ' loopjes ' gaan maken en wel voortaan met klussen een veiligheids brilletje opzetten :idea:
Ik sluit mij bij deze 2 forum gebruikers aan, betaal gewoon en ga verder met je leven.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door kokka »

Stukje staal
Als een stukje staal het oog is binnengedrongen, kunnen veel van de hiervoor genoemde kenmerken ontbreken. De oorzaak, hamer en beitel, slaan met metaal op metaal en het ontbreken van pijn zijn de enige houvast. Veelal is alleen een tik tegen het oog gevoeld en wordt niets aan de buitenkant van het oog gevonden. Een oogarts zal altijd de patiënt moeten bekijken.

Onderzoek en voorbereiding op de operatie
Het onderzoek bij de oogarts gebeurt heel voorzichtig. Ook hij zal iedere druk op het oog vermijden en zodra hij een perforatie vermoedt het onderzoek in narcose voortzetten om direct erna te kunnen opereren. Daarom is het zo van belang dat het slachtoffer na het ongeval niets meer eet of drinkt. Wanneer het om een metaalsplinter gaat en de oogarts aan de buitenzijde van het oog geen afwijking bespeurt, zal vaak een röntgenfoto of CT-scan worden gemaakt om na te gaan of een metaaldeeltje (corpus alienum) binnenin het oog of de oogkas zit.

Om beschadiging van het netvlies te voorkomen moet het metaaldeeltje eruit worden gehaald. Omdat het inwendige van het oog zeer vatbaar is voor infecties, zal bij een open verwonding voorafgaand aan de operatie een bacteriekweek worden ingezet van het slijm aan de buitenzijde van het oog, om na de operatie het goede antibioticum te kunnen geven. De oogarts zal ook vragen wanneer de laatste tetanus-injectie is geweest en bij twijfel hierover de injectie laten herhalen.
dit zegt het oogziekenhuis over metaaldeeltje in je oog.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door renewouters »

Mooi dat we in Nederland zo'n goed zorgsysteem is dat je uiteindelijk altijd goed geholpen kunt worden zonder dat je afhankelijk bent van een enkele arts.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Onnodige doorverwijzing naar eerste hulp = €292,-

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

snuffel1 schreef:
23 nov 2018 19:12
Wat mij wel bevreemd is dat uw eigen huisarts niet aanwezig is en zijn/haar vervanger ook niet want er dient tijdens de dagopening altijd een vervanger beschikbaar te zijn. In de uren dat de praktijk gesloten is kunt u contact op nemen met de huisartsenpost en als de klacht zodanig ernstig is gaat de dienstdoende arts er naar kijken en haalt dat splintertje die volgens u niet voorstelt er zo uit.
Dat klopt. Maar nu werd de eigen huisarts waargenomen door een collega. Ik kan me voorstellen dat de beslissing om een vreemde patient te helpen met zo'n risico-volle ingreep best moeilijk is. Bovendien kost dit natuurlijk best wel veel tijd en misschien kan niet elke huisarts dit evengoed uitvoeren. Ik besef dat deze redenering niet overeenkomt met het verhaal wat u op de SEH te horen kreeg.

Gesloten