LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
JWH4
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2017 12:58

Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door JWH4 »

Voordat ik mijn verhaal ga doen; graag respectvolle reacties, geen bijdehandte opmerking of andere kwetsende antwoorden. Het is al moeilijk genoeg om te moeten bekennen dat er schulden zijn.

Mijn man en ik hebben een schuldenlast van ruim een ton. We hebben aangeklopt bij diverse instanties, maar omdat mijn man zzp'er is en er een forse belastingschuld is (bijna de helft van de totale schulden) kon niemand ons helpen.
Toen de nood het hoogst was (de bedrijfswagen werd afgesleept door de politie) heeft mijn man een familielid ingeschakeld die bereid was om ons te helpen.

Om alles op de rit te krijgen heb ik de afgelopen periode voorstellen tegen finale kwijting verstuurd aan diverse incassobureaus en deurwaarders. Nu kreeg ik bericht van Webcasso dat ze niet akkoord gaan met het voorstel omdat eerdere betalingsregelingen niet waren nagekomen en het geen voorstel was van een erkende instantie.
Ik snap dat ze niet akkoord hoeven te gaan met een dergelijk voorstel, maar de keerzijde is dat de kans groot is dat we alsnog faillissement moeten aanvragen, ondanks de hulp die we nu krijgen. Ik begrijp ergens gewoon niet dat zo'n voorstel voor een deurwaarder beter is dan een faillissement.

Ik heb ze uitgelegd dat eerdere regeling niet konden worden nagekomen vanwege de schuldenlast en ze zijn daarvan ook op de hoogte. Daarnaast heb ik ook uitgelegd dat we niet terecht kunnen bij een erkende instantie.

Weet iemand waarom ze zo halsstarrig zijn? We willen zo graag uit de puinhoop komen en opnieuw beginnen, maar het wordt ons wel heel moeilijk gemaakt op deze manier. Het gaat om een vordering van een kleine 800 euro, een van de kleinere vorderingen, dus niet eens om duizenden euro's. Daar tegenover staat dat bijvoorbeeld Intrum Justitia wel akkoord is gegaan en dat ging wel om duizenden euro's.

En nogmaals; graag serieuze antwoorden of tips wat ik nog kan doen, we zijn de wanhoop nabij. Uiteraard gaan we liever niet failliet maar lossen alles gewoon netjes op.

atlas1302

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Altijd jammer om te moeten horen dat het zakelijk niet lukt, ik denk hoe spijtig het ook is dat een faillissement onontkombaar is.
Ik zou proberen om bij Webcasso om alsnog een betalingsregeling te treffen, al bent u die al een paar keer niet nagekomen .

Pappen, nat houden en thee drinken is er nu eenmaal niet bij in deze harde zaken wereld, dus als er toch op een moment excutie voor de deur staat dan zou ik zorgen dat er zo weinig mogelijk te halen valt. Ander zijds vind ik het wel knap om een schuldenlast op te laten lopen van ruim een ton, kon u niet eerder aan de bel trekken?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

als eerste een compliment dat u het aandurft deze vraag te stellen. Maar zeker ook een compliment dat u al zelf actief bezig bent met het verlagen van de schulden. Dat zien er ook wel eens anders hier.

Waarom Webcasso zo halstarrig is kunnen alleen zij op antwoorden. Wellicht is het bedrijf waar u de vordering op hebt wel zo lastig en willen ze perse het hele bedrag hebben. Maar als het om een relatief klein bedrag gaat, lukt dat niet met hulp van een familielid? Als dit het enige struikelblok is om een faillisement af te wenden zou ik alles aangrijpen om die 800 euro te pakken te krijgen, of wellicht andere zaken die kunnen blijven liggen even laten voor wat ze zijn.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Heeft u bij webincasso ook een inkomsten uitgaven afgegeven?
gewoon om aan te tonen dat meer nu gewoon niet mogelijk is?
Je weet nooit misschien helpt het heel veel succes

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door sacredfour »

Van wie is de vordering? Als het DirectPay is dan is de vordering over gekocht.
Doe dan een verzoek voor de akte van cessie incl. de cessielijst. Hier laten ze nogal eens een steekje vallen. Zonder geldige cessie is er geen vordering.
Heb je bij de belastingdienst al kwijtschelding aangevraagd?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door BreejKC »

Helaas heb ik geen plezierig antwoord voor u, en dit antwoord is zeker niet als een opmerking die bijdehand is bedoelt. Hoe vervelend ook voor uw man die (nog) zzp’er is, wellicht is het beter dat faillissement door deze enorme schuldenlast te accepteren.

Uiteraard valt het u te prijzen dat u eerst zelf met de schuldenaren er uit heeft geprobeerd heeft te komen, maar bij sommige schuldenaren is dat voor particulieren, die dit met de beste bedoelingen proberen, een ondoenlijke weg, zoals u inmiddels ervaren heeft. Gaat het (eenmans)bedrijf van uw man failliet dan komt u met deze enorme schuldenlast terecht onder het regime van de Wet Schuld Hulpverlening (WSH). De overheid (iemand in dienst van en namens) neemt dan de schuldafhandeling van u over, daar hoeft u zich geen zorgen meer over te maken. Zij maken afspraken met de schuldenaren, dat hoeft u niet meer te doen. Dit is natuurlijk niet geheel zonder verplichtingen voor u en uw man. Het totale traject van de WSH duurt, denk ik, drie jaar (36 maanden). Dat wordt die periode voor u en uw man “op een houtje bijten”. Dat zal zeker niet de makkelijkste periode in uw beider leven zijn.

Anderzijds bent u na die drie jaren wel schuldenvrij en kunt u weer met herstel van uw beider leven beginnen. Op korte termijn geen leuk vooruitzicht maar op de wat langere termijn uiteindelijk wel de beste oplossing gezien uw grote problemen op dit moment.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Aansluitend op het bericht van BreejKC:

Om in aanmerking te komen voor WSH dient u een verzoek daartoe te richten aan het college van B&W in uw gemeente. Deze zullen binnen 4 weken, uitzonderingen daargelaten, contact met u opnemen voor een eerste gesprek. Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0031331/2017-04-01 (Uw verplichtingen zijn grotendeels terug te vinden in artikel 6 en 7 WSH)

Zal dit traject (kwaliteit verschilt per gemeente) niet tot het gewenste resultaat leiden, gezien de hoogte van uw schuld acht ik deze kans groot, dan dient u de rechtbank te verzoeken u toe te laten tot de WSNP. De duur van dit traject is inderdaad 3 jaar en zal zeker geen fijne periode worden. Echter is er licht aan het einde van tunnel. Na 3 jaar een zogenaamde 'schone lei'. Bron: http://www.bureauwsnp.nl/binaries/conte ... 13-def.pdf

Succes

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BreejKC schreef:Helaas heb ik geen plezierig antwoord voor u, en dit antwoord is zeker niet als een opmerking die bijdehand is bedoelt. Hoe vervelend ook voor uw man die (nog) zzp’er is, wellicht is het beter dat faillissement door deze enorme schuldenlast te accepteren.

Uiteraard valt het u te prijzen dat u eerst zelf met de schuldenaren er uit heeft geprobeerd heeft te komen, maar bij sommige schuldenaren is dat voor particulieren, die dit met de beste bedoelingen proberen, een ondoenlijke weg, zoals u inmiddels ervaren heeft. Gaat het (eenmans)bedrijf van uw man failliet dan komt u met deze enorme schuldenlast terecht onder het regime van de Wet Schuld Hulpverlening (WSH). De overheid (iemand in dienst van en namens) neemt dan de schuldafhandeling van u over, daar hoeft u zich geen zorgen meer over te maken. Zij maken afspraken met de schuldenaren, dat hoeft u niet meer te doen. Dit is natuurlijk niet geheel zonder verplichtingen voor u en uw man. Het totale traject van de WSH duurt, denk ik, drie jaar (36 maanden). Dat wordt die periode voor u en uw man “op een houtje bijten”. Dat zal zeker niet de makkelijkste periode in uw beider leven zijn.

Anderzijds bent u na die drie jaren wel schuldenvrij en kunt u weer met herstel van uw beider leven beginnen. Op korte termijn geen leuk vooruitzicht maar op de wat langere termijn uiteindelijk wel de beste oplossing gezien uw grote problemen op dit moment.
Vaak wordt in dit soort zaken vergeten dat je ondanks een schuldenlast ook nog een eigen woning kan hebben en je onder WSH deze wel kwijt kan raken. Ik ken TS haar persoonlijke situatie niet.

Zelf had ik na mijn eenmanszaak een schuldenlast van € 40.000 ik heb gekozen om niet te kiezen voor WSH omdat ik dan zeer waarschijnlijk mijn woning zou kwijt raken. De afgelopen jaren heb ik alles afgelost en hier was ik langer dan 3 jaar mee bezig geweest, maar na 7 jaar eindelijk compleet schulden vrij en die jaren (door nieuwe baan) wel redelijk normaal kunnen leven en ook wat luxe gehad, die je bij de WSH absoluut niet hebt. Ik begrijp dus wel de keuze om de schulden via een andere weg dan de WSH af te lossen. Hoewel ik de afgelopen 7 jaar ook wel eens heb gedacht, had ik zou maar wel voor de WSH weg gegaan.

Webcasso is een incasso bureau, deze koopt veelal vorderingen op en heeft dus geen partij er achter zitten die uiteindelijk bepaald wat er gebeurd. Webcasso kan niet akkoord gaan met de regeling die je voorstel, maar wat willen ze dan doen?

Ze moeten met de vordering dan naar de rechtbank, deze zal hierna oplopen en komt bij een deurwaarder terecht. Deze deurwaarders moet zowel het belang van de eiser als de schuldenaar beschermen. Een faillissement is niet in zijn voordeel als hiermee de vordering toch niet binnen komt en een WSH regeling veelal ook niet.

De vraag is dus hoe druk je je moet maken over 1 partij die niet akkoord gaat. Je zou wel bij de gemeente kunnen informeren of zij kunnen bemiddelen bij de schuldsanering. Veel succes iedergeval!

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Kans is er ook dat als je SHV aanvraagt je je eigen bedrijf moet opdoeken.
https://www.businessinsider.nl/zzp-schu ... ng-498003/

Neem contact op met de partij die niet mee wil werken en vraag hun waarom ze dit niet willen.
Geef ook aan wat je inkomsten en uitgaven zijn en als de rest wel allemaal wil meewerken dat hun de enige factor zijn die niet mee werkt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door crazyme »

Op klacht.nl regent het klachten over dit incassobureau. (En wanneer je een klacht daar deponeert voeren ze druk extra op)

Algemene tendens : dit incassobureau doet niet aan betalingsregelingen.

U zou kunnen proberen om een betalingsregeling met de crediteur uit te werken en daarbij als bewijs van goede wil ook direct te starten met de betalingen volgens uw eigen schema.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan mij voorstellen dat ze hier niet mee akkoord gaan omdat ze geen precedent willen scheppen. Je geeft zelf aan dat zij zeggen dat ze dit niet doen vanwege de eerdere betalingsregelingen die niet waren nagekomen. Dat lijkt mij dan wel een redelijk argument. Ze hóeven immers ook niet met zo'n regeling akkoord te gaan.

Maar aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat bij een schuld die in totaal zo hoog is, het verschil tussen faillissement of niet, niet in die 800 euro zou zitten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Ik kan mij voorstellen dat ze hier niet mee akkoord gaan omdat ze geen precedent willen scheppen. Je geeft zelf aan dat zij zeggen dat ze dit niet doen vanwege de eerdere betalingsregelingen die niet waren nagekomen. Dat lijkt mij dan wel een redelijk argument. Ze hóeven immers ook niet met zo'n regeling akkoord te gaan.

Maar aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat bij een schuld die in totaal zo hoog is, het verschil tussen faillissement of niet, niet in die 800 euro zou zitten.
Mee eens.

Zoals eerder al door iemand anders geopperd: is er niet een familielid die kan helpen met het voorschieten van die €800, dat je dan met dat familielid een aflossingsplan maakt en zodoende de schuld alsnog af weet te betalen?

atlas1302

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door atlas1302 »

En vooral proberen te blijven werken (inkomsten), wellicht kunt u zich met uw capaciteiten makkelijk verhuren bij grote aannemers.
En op die manier aan je plan werken om van die schulden berg af te komen.

Die familie lid is bereidt om je te helpen, misschien om te beginnen met die 800 euro en u blijft even uit de luwte.

Als u bij het WSH aanklopt dat is als zoveel keren gezegd echt geen pretje, je gaat door een dal!

Het antwoord is gegeven waarom Webcasso halstarrig is, u kunt nu bepalen wat u er mee gaat doen en hoe op te lossen. Beslissingen en verantwoordingen nemen dat is voor iedereen moeilijk, eigenlijk ben je daar iedere dag mee bezig en de èèn doet het net weer makkelijker als de ander.

JWH4
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2017 12:58

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door JWH4 »

Hartelijk dank voor al jullie reacties, ik waardeer ze allemaal, dus nogmaals dank.

Ik heb inmiddels gebeld met Webcasso en een betalingsregeling afgesproken. Ze waren nogal vaag over de reden waarom ze niet akkoord zijn gegaan. De reden dat ik de betalingsregeling in het verleden niet ben nagekomen was te wijten aan onze financiele situatie. Zij bleven maar dreigen met meer kosten en stonden niet open voor mijn verhaal.
De rest van de schuldeisers zijn wel akkoord gegaan, dus dit nemen we er dan maar voor lief bij.

Nogmaals dank voor alle reacties.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door gemist »

Aan de andere kant...als ZZP'ER wil je toch het geld waar je recht op hebt. Waren er veel klanten die "ff niet" konden betalen?
Nu wordt er nog meer kapitaal vernietigd en of dat niet meer gaat gebeuren blijft de vraag.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat je onder de WSH of de WSNP (dank voor de aanvulling) ook nog je eigen woning kwijt kan raken, kan wel zo zijn, maar dat hoeft niet. Recent enkele gevallen meegemaakt waarbij deze constructie is toegepast door de WSNP.

Als je uit de eigen woning gaat hierdoor, zal de schuldenaar aangewezen zijn op een huurwoning, als die al te vinden is. De huur van de woning kan echter veel hoger zijn als de netto hypotheekrente (na aftrek) + aflos bij een koopwoning. Bij de huidige lage rentestand is die mogelijkheid zeer wel aanwezig. En misschien is de hypotheek van de woning al afbetaald.

Hetgeen de schuldenaar dan goedkoper is als een hogere huursom voor een huurwoning kan dan al meer bedrag gebruikt worden om de overige schulden in te lossen. In zo’n geval kan het zijn dat iemand gewoon in zijn koopwoning kan blijven.

stofzuigertje

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelf had ik een andere weg gevolgd.

Als er een of enkele weigeren is oplossen van lopende schulden vaak onmogelijk.
Verder zou ik nooit bij vrienden of familie lenen om een schuld te betalen.
Dan hou je later niemand over.

Verder zou ik proberen om alleen de oorspronkelijke schuld zonder kosten te regelen.
Als je weet hoeveel ze rekenen aan administratie en incasso kosten..... vaak betaal je voor jou €100.000,- €300.000,- of meer.
Zelf zou ik niet de incasso firma maar de oorspronkelijke bedrijf vragen de procedure die veel kost te stoppen en rechtstreeks proberen te regelen.

Soms lukt het op mijn manier en als enkele weigeren, dan is naar ander land gaan en ze zoeken het maar uit vaak de makkelijkste oplossing maar
dan niet meer terug komen omdat ze blijven zoeken.

En als je op inkomsten rekende van mensen die nog moeten betalen, leuk als er iets binnenkomt maar reken er niet op.
Alleen de overheid wil nog wel eens lopende vorderingen overnemen en zo ben jij van belastingschuld af en zitten zij met het hardste en meest
onredelijke incasso bureau van Nederland.....
Ja, ook ik kwam zo van wanbetalers af en de belastingdienst heeft voorrang, zij eerst, dan banken en dan de rest.

Je zult niet populair worden maar het werkt wel en voordelig.
Ze leggen beslag op personen en bedrijven die nog aan mijn firma moesten betalen.
Ik heb nog nooit zo voordelig oninbare bedragen zonder enige kosten binnen gehaald.

Lucas1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2018 12:47

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Lucas1981 »

Wat is het percentage dat je geboden hebt om af te kopen tegen finale kwijting ?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lucas1981 schreef:
25 nov 2018 12:54
Wat is het percentage dat je geboden hebt om af te kopen tegen finale kwijting ?
Na anderhalf jaar nog een reactie?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webcasso niet akkoord met voorstel tegen finale kwijting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lucas1981 schreef:
25 nov 2018 12:54
Wat is het percentage dat je geboden hebt om af te kopen tegen finale kwijting ?
Daar heb je niets aan: je moet een percentage bieden wat in jouw situatie het hoogst haalbare is. Voor minder doen ze het uiteraard niet.

Gesloten