LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Luklee07
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2018 16:00

Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Luklee07 »

Mijn vriendin van 87 kocht 14 dagen geleden een Samsung tablet. Deze is te ingewikkeld voor haar en wil hem ruilen voor een ipad. Kan dit zonder bijbetalen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

Dat zal zij moeten vragen aan degene waar zij het tablet heeft gekocht.
Op zich is het ruilen hiervan al een gunst van de leverancier en of dit zo mogelijk zonder bijbetalen zou kunnen is ook een vraag die alleen de leverancier kan beantwoorden.
Maar "niet gevraagd geeft ook geen antwoord".

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Luklee07 schreef:
27 nov 2018 16:08
Mijn vriendin van 87 kocht 14 dagen geleden een Samsung tablet. Deze is te ingewikkeld voor haar en wil hem ruilen voor een ipad. Kan dit zonder bijbetalen?
Ruilen is een gunst, als je deze hebt gekocht bij een fysieke winkel, zou je dat kunnen vragen. Als het geen grote keten is, dan kan het best zo zijn dat ze dat willen. En of je moet bijbetalen zal afhangen van de aanschafprijs van de Samsung tablet, ik bedoel. als dat zo'n S4 is, zit die in dezelfde prijscategorie als een iPad, dus dan zou het misschien moeten kunnen. Als jullie een Samsung Tab E van ~125 euro hebben gekocht, zullen jullie die niet met gesloten beurs kunnen ruilen tegen zeg een iPad pro van 800 euro. :shock:

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Luklee07 schreef:
27 nov 2018 16:08
Mijn vriendin van 87 kocht 14 dagen geleden een Samsung tablet. Deze is te ingewikkeld voor haar en wil hem ruilen voor een ipad. Kan dit zonder bijbetalen?
Waarom zou een Ipad minder ingewikkeld zijn? Beide apparaten zijn voor het eerste gebruik ingewikkeld, tenzij menig persoon vooraf al over een Android telefoon (Samsung bijv.) of over een Iphone beschikt(e).

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Als het een koop op afstand betreft heeft mevrouw 14 dagen om hem zonder opgaaf van reden te retouneren. Wellicht is het mogelijk om een nieuw product geleverd te krijgen, of het geld wordt teruggestort,

Mocht het in een stenen winkel gekocht zijn, kijk op de kassabon wordt er over ruilen/terugbrengen gezegd wordt. Dit is per winkel verschillend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij veel winkels kunnen de producten in de winkel even 'uitgeprobeerd' worden. Het lijkt mij verstandig als zij dat zou doen voordat ze overgaat tot de aanschaf van een (andere) tablet. Of de tablet nu achteraf nog geruild kan worden, zal afhangen van de voorwaarden van de winkel en van de verkoper. Eerlijk gezegd denk ik dat een gebruikte tablet, waar waarschijnlijk al diverse apps op gebruikt zijn, niet zomaar geruild mag worden. Maar als het om een lokale kleine winkelier gaat, dan kan ik mij voorstellen dat hij wel wat meer begrip heeft voor een 'dame op leeftijd' en dat er meer mogelijk is.

Is de tablet trouwens in het gewone dagelijkse gebruik te ingewikkeld of gaat het om het installeren en configureren van de tablet en de apps? Ik weet dat veel mensen moeite hebben met het 'aan de praat krijgen' van zulke apparaten, maar dat als hij eenmaal werkt, het wel goed gaat.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door mahadma »

Er bestaan in vele gemeenten cursussen bij bibliotheken waar digibeten les kunnen krijgen, vaak geheel gratis. Kijk eens bij u in de gemeente bij de bib, bel anders eens even.

Ik kees overigens: Mijn vriendin van 87 kocht 14 dagen geleden een Samsung tablet. Deze is te ingewikkeld voor haar en wil hem ruilen voor een ipad. Kan dit zonder bijbetalen?

Als het een termijn is meer dan 14 dagen geleden en een koop op afstand dan ben je over tijd, of te wel te laat. Die termijn is max 14 dagen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Student90 »

mahadma schreef:
28 nov 2018 11:35
(...)Die termijn is max 14 dagen.
Die termijn is minimaal 14 dagen. Je mag gerust in het voordeel van de consument afwijken. Er zijn bijv. een aantal (grote) webshops die de termijn standaard op 30 dagen hebben zitten.

14 dagen is natuurlijk wel het uitgangspunt. In dit geval is het echter niet eens duidelijk of de tablet online is aangeschaft en onder welke voorwaarden.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij is een iPad echt niet gemakkelijker in het gebruik dan een Android tablet. Aan beide systemen moet je wennen.

Zoals eerder geopperd, gaat het niet alleen om de eerste ingebruikneming, gedoe met accounts, inloggegevens, netwerkinstellingen en derdelijke? Als dat achter de rug is, of door iemand anders gedaan, is het vooral een kwestie van veel gebruiken en onthouden welke app waarvoor dient, zowel op iPad als op een Android tablet.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
28 nov 2018 14:09
Volgens mij is een iPad echt niet gemakkelijker in het gebruik dan een Android tablet. Aan beide systemen moet je wennen.
Ik heb ze allebei, de Ipad is veel intuïtiever in gebruik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Luklee07 schreef:
27 nov 2018 16:08
Mijn vriendin van 87 kocht 14 dagen geleden een Samsung tablet. Deze is te ingewikkeld voor haar en wil hem ruilen voor een ipad. Kan dit zonder bijbetalen?
Een Ipad is veel duurder dan een Samsung tablet, dus zonder bijbetalen gaat sowieso niet lukken.
En het gebruikersgemak? Daarover kun je van mening verschillen.
Sowieso is het voor iemand van 87 best wel " een dingetje " om je het e.e.a ' eigen ' te maken , dat vereist best wel veel oefenen. En wat wil zij ermee? Bankieren? Emailen? Dingen googlen?
Wanneer iemand voor haar de basisdingen zou kunnen installeren en haar wegwijs zou willen maken zou zij ook best met dat Samsung tablet kunnen leren omgaan.

NB : waarom krijg ik tegelijkertijd ook het gevoel dat dit topic niet serieus is :roll:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou een Ipad minder ingewikkeld zijn? Beide apparaten zijn voor het eerste gebruik ingewikkeld, tenzij menig persoon vooraf al over een Android telefoon (Samsung bijv.) of over een Iphone beschikt(e).
Een iPad vind ik toch ook net iets intuitiever werken dan een Android tablet.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn intuitie is kennelijk anders dan die van Apple-ontwikkelaars :P en ik gebruik onze iPad daarom zo min mogelijk.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Laat die vriendin maar eerst een paar dagen op uw iPad oefenen. Ik neem aan dat uw vriendin geklaagd heeft dat de tablet te moeilijk is en dat u geadviseerd heeft om zo'n zelfde iPad als u heeft, te nemen. Zo gaat het meestal.
Heeft de vriendin wel Wifi in huis? Als dit de eerste kennismaking met "computers" is, is dat geen zekerheid.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
28 nov 2018 15:59
Erthanax schreef:
28 nov 2018 14:09
Volgens mij is een iPad echt niet gemakkelijker in het gebruik dan een Android tablet. Aan beide systemen moet je wennen.
Ik heb ze allebei, de Ipad is veel intuïtiever in gebruik.
Mee eens. Voor smartphones vind ik het niet uitmaken of je iOS of Android gebruikt, maar voor tablet is iOS duidelijk intuïtiever. Android voor tablet is eigenlijk niets meer dan het smartphone OS op een groter scherm. iOS voor iPad is duidelijk geoptimaliseerd voor tablet gebruik. Het zit 'm in de kleine details die het verschil maken.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

ManchesterU15 schreef:
28 nov 2018 10:03
Als het een koop op afstand betreft heeft mevrouw 14 dagen om hem zonder opgaaf van reden te retouneren. Wellicht is het mogelijk om een nieuw product geleverd te krijgen, of het geld wordt teruggestort,
Dat is niet geheel correct. Bij koop op afstand mag je zonder opgave van reden retourneren, onder bepaalde voorwaarden.

Één van die voorwaarden is dat je het product nog niet echt in gebruik genomen hebt, maar slechts zover hebt uitgepakt, bekeken en getest als nodig is om vast te stellen of het voldoet aan de verwachtingen die je ervan mocht hebben.

Wanneer al allerlei apps zijn geïnstalleerd en allerlei fabriekstrainingen zijn aangepast of wanneer het product beschadigingen heeft opgelopen door gebruik, is de verkoper ook bij koop op afstand niet wettelijk verplicht om het product terug te nemen en de koop te ontbinden.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ivo.w schreef:
28 nov 2018 17:55
ManchesterU15 schreef:
28 nov 2018 10:03
Als het een koop op afstand betreft heeft mevrouw 14 dagen om hem zonder opgaaf van reden te retouneren. Wellicht is het mogelijk om een nieuw product geleverd te krijgen, of het geld wordt teruggestort,
Dat is niet geheel correct. Bij koop op afstand mag je zonder opgave van reden retourneren, onder bepaalde voorwaarden.

Één van die voorwaarden is dat je het product nog niet echt in gebruik genomen hebt, maar slechts zover hebt uitgepakt, bekeken en getest als nodig is om vast te stellen of het voldoet aan de verwachtingen die je ervan mocht hebben.

Wanneer al allerlei apps zijn geïnstalleerd en allerlei fabriekstrainingen zijn aangepast of wanneer het product beschadigingen heeft opgelopen door gebruik, is de verkoper ook bij koop op afstand niet wettelijk verplicht om het product terug te nemen en de koop te ontbinden.
Eens, het terugzetten naar fabrieksinstellingen is een goede oplossing, dit probleem te omzeilen, mits er geen beschadigingen zijn.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mijn moeder van toen 83 wilde ook een tablet, waarop mijn broer haar gelijk een iPad aansmeerde. Ze heeft niet eens een smartphone... Maar goed, kwamen wij langs, mochten wij haar uitleggen hoe het ding werkt. Wij hebben Android en Windows... maar 'seen one seen them all' dus wij hielpen haar op weg. En besloten gelijk zelf dus nooit zo aangevreten fruit ding te kopen. Maar dat is een andere discussie. Het grappige/droevige was dus wel dat mijn moeder geen idee had van verschillende systemen. Jammer dat ze dus heel veel geld moest uitgeven voor een tablet waarop ze alleen e-mail leest en schrijft en af een toe een foto mee maakt...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn schoonmoeder van net 90 geworden heeft liever een 43" Smart TV voor Youtube en E mails lezen.
Geen lastige kleine ik kan het nauwelijks zien en oude vingers werkte slecht op de meeste Smartphone's.

Eerst proberen op demo winkel en rustig de tijd nemen, en niet terug willen brengen en ruilen, vooraf proberen en dat kan
in vele winkels.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te ingewikkelde tablet ruilen na 14 dagen, kan dat?

Ongelezen bericht door BL2 »

Miepje1 schreef:
29 nov 2018 13:25
Jammer dat ze dus heel veel geld moest uitgeven voor een tablet waarop ze alleen e-mail leest en schrijft en af een toe een foto mee maakt...
Dus je broer koopt een tablet voor je moeder zonder enig overleg en brengt het toch wel forse bedrag zonder blikken of blozen bij haar in rekening.
Terwijl dat natuurlijk ook kan met een Tablet van onder de 100 euro.
Ik zeg, bijzonder!

Gesloten