LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten hypotheek adviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
27 nov 2018 21:28
Door die hypotheken zaten we wel op een enorme schuldenberg,.....
Zitten !

Zowel uitgedrukt in percentage van bruto nationaal product, of in Euro's, is onze totale hypotheekschuld hoger dan 2008

https://esb.nu/esb/20025597/ondanks-str ... ld-oplopen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
28 nov 2018 11:22
Dat valt ook nog wel mee, beter gezegd, tegen. Als je al die klachten leest over het gewijzigde percentage, van wat eerst gerekend werd en dan later wordt toegepast.
Dat heeft niets te maken met de hypotheekvorm (aflossingsvrij of annuiteiten/lineair), maar alleen met de geldverstrekker en de voorwaarden van die geldverstrekker.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door SJZ »

Zowel uitgedrukt in percentage van bruto nationaal product, of in Euro's, is onze totale hypotheekschuld hoger dan 2008
Juist niet! Klik eens op de link die je zelf plaatst. De schuld als percentage van het BBP (rode lijn) is de afgelopen 10 jaar gedaald van 100% naar 95%.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Helemaal leuk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld het verloop van de collectieve 'spaarpot' voor de pensioenen. Die is heel wat meer gestegen, van minder dan het BBP begin jaren '90 tot meer dan 2 keer het BBP nu. Waar de collectieve hypotheekschuld relatief met ongeveer 60 procentpunt gestegen is, is tegelijk de collectieve pensioen-spaarpot dus met zo'n 120 procentpunt gestegen.

(Overigens een behoorlijk off-topic discussie.)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef:
28 nov 2018 22:56
Zowel uitgedrukt in percentage van bruto nationaal product, of in Euro's, is onze totale hypotheekschuld hoger dan 2008
Juist niet! Klik eens op de link die je zelf plaatst. De schuld als percentage van het BBP (rode lijn) is de afgelopen 10 jaar gedaald van 100% naar 95%.

Die rode lijn is in 2008 lager dan in 2018. Betreft dus wel een toename van schuld/BBP sinds 2008.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 29 nov 2018 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
28 nov 2018 23:15
Helemaal leuk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld het verloop van de collectieve 'spaarpot' voor de pensioenen. Die is heel wat meer gestegen, van minder dan het BBP begin jaren '90 tot meer dan 2 keer het BBP nu. Waar de collectieve hypotheekschuld relatief met ongeveer 60 procentpunt gestegen is, is tegelijk de collectieve pensioen-spaarpot dus met zo'n 120 procentpunt gestegen.


Ja, daar schiet je als hypotheekgever wat mee op. Pensioenpot voor als je (ooit) met pensioen gaat (hoe zat het ook al weer met de indexering?), en vandaag een schuldenberg dank zij de aflossingsvrije hypotheek.

On topic:

Analoog aan de spaarhypotheek: je betaalt flink premie voor een kapitaal op einde hypotheeklooptijd, maar ondertussen zit je vandaag de dag tegen een hypotheekschuldenberg aan te kijken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dus? Wat is je punt met de observatie dat er op macroniveau een schuldenberg is? (Met daarnaast een twee keer zo hoge pensioenberg.)

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fiesiekus schreef:
29 nov 2018 08:40
kweenie schreef:
28 nov 2018 23:15
Helemaal leuk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld het verloop van de collectieve 'spaarpot' voor de pensioenen. Die is heel wat meer gestegen, van minder dan het BBP begin jaren '90 tot meer dan 2 keer het BBP nu. Waar de collectieve hypotheekschuld relatief met ongeveer 60 procentpunt gestegen is, is tegelijk de collectieve pensioen-spaarpot dus met zo'n 120 procentpunt gestegen.


Ja, daar schiet je als hypotheekgever wat mee op. Pensioenpot voor als je (ooit) met pensioen gaat (hoe zat het ook al weer met de indexering?), en vandaag een schuldenberg dank zij de aflossingsvrije hypotheek.

On topic:

Analoog aan de spaarhypotheek: je betaalt flink premie voor een kapitaal op einde hypotheeklooptijd, maar ondertussen zit je vandaag de dag tegen een hypotheekschuldenberg aan te kijken.
Je, en wat dan nog? Ik neem aan dat u bijvoorbeeld eerst 20% eigen geld gespaard hebt, en toen een lineaire hypotheek hebt afgesloten voor de aankoop van uw huis?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
29 nov 2018 10:02
Ja, dus? Wat is je punt met de observatie dat er op macroniveau een schuldenberg is? (Met daarnaast een twee keer zo hoge pensioenberg.)

Wie begon erover? Dus wat was jouw punt??

Mijn punt is dat een hypotheekschuldenberg met daarnaast een kapitaalverzekeringsberg, erg inefficiënt is als je wilt nivelleren.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 29 nov 2018 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
29 nov 2018 11:17
Fiesiekus schreef:
29 nov 2018 08:40

Ja, daar schiet je als hypotheekgever wat mee op. Pensioenpot voor als je (ooit) met pensioen gaat (hoe zat het ook al weer met de indexering?), en vandaag een schuldenberg dank zij de aflossingsvrije hypotheek.

On topic:

Analoog aan de spaarhypotheek: je betaalt flink premie voor een kapitaal op einde hypotheeklooptijd, maar ondertussen zit je vandaag de dag tegen een hypotheekschuldenberg aan te kijken.
Je, en wat dan nog? Ik neem aan dat u bijvoorbeeld eerst 20% eigen geld gespaard hebt, en toen een lineaire hypotheek hebt afgesloten voor de aankoop van uw huis?


Geen hypotheekadviseur die me dat heeft geadviseerd.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer, had u niet bijgedragen aan de schuldenberg. Maar u kunt er zelf alsnog toe overgaan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
29 nov 2018 16:28
Jammer, had u niet bijgedragen aan de schuldenberg. Maar u kunt er zelf alsnog toe overgaan.

Inmiddels bedraagt mijn LTV < 30%, dus sparen hoeft niet meer en omzetting naar lineair? Pas ik voor bij mijn huidige resterende hypotheekschuld (€175000). Vergt bovendien de gang naar een hypotheekadviseur (waarom eigenlijk??), nou dat dus nooit.

Overigens heeft u wel gelijk; heel lang geleden hebben mijn ouders voor mij gespaard zodat ik fl.30000 (circa 25%) in mijn eerste woning kon steken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Grappig, u praat over de schuldenberg, maar aan uw eigen hoopje wilt u niets extra’s doen. U kunt ook simpel extra aflossen. Geen adviseur voor nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiesiekus schreef:
29 nov 2018 16:08
kweenie schreef:
29 nov 2018 10:02
Ja, dus? Wat is je punt met de observatie dat er op macroniveau een schuldenberg is? (Met daarnaast een twee keer zo hoge pensioenberg.)

Wie begon erover? Dus wat was jouw punt??

Mijn punt is dat een hypotheekschuldenberg met daarnaast een kapitaalverzekeringsberg, erg inefficiënt is als je wilt nivelleren.
Hoe kom je nu ineens weer bij nivelleren? Wie zegt dat TS wil nivelleren?

Mijn punt is dat het zinloos is om paniek te zaaien over hoe hoog een specifieke schuld is, en of die stijgt of daalt, als je niet ook kijkt naar wat er nog meer aan bezit en schulden is. En wat je met die schulden en het bezit wilt doen. Voor de één zal de voorkeur zijn om zo snel mogelijk de schuld te verlagen, voor de ander zal dat niet de voorkeur hebben.

TS had blijkbaar na verloop van tijd de voorkeur gekregen om de hypotheekvorm te veranderen naar een vorm waarbij er direct wordt afgelost. Dat is een dermate ingrijpende wijziging, die behoorlijke financiële consequenties kan hebben, dat dit niet alleen even een kleine administratieve handeling is. Er zal op zijn minst opnieuw moeten worden geïnventariseerd of de hypotheeklasten bij de situatie van TS passen. Met de hele dossiervorming en andere rataplan erbij. Een hoop extra werk dus, waarvoor die adviseur terecht betaald wil worden.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
29 nov 2018 22:15
TS had blijkbaar na verloop van tijd de voorkeur gekregen om de hypotheekvorm te veranderen naar een vorm waarbij er direct wordt afgelost. Dat is een dermate ingrijpende wijziging, die behoorlijke financiële consequenties kan hebben, dat dit niet alleen even een kleine administratieve handeling is. Er zal op zijn minst opnieuw moeten worden geïnventariseerd of de hypotheeklasten bij de situatie van TS passen. Met de hele dossiervorming en andere rataplan erbij. Een hoop extra werk dus, waarvoor die adviseur terecht betaald wil worden.

Een nieuwe hypotheek heb je in no time doorgerekend in Excel. Dat is het werk niet. Bovendien had die adviseur al in eerste instantie kunnen aangeven, dat een hypotheek met aflossing gedurende looptijd, gunstiger uitpakt. Hypotheekadviseurs schermden toch altijd met: "wij hebben de deskundigheid en het overzicht, wij kunnen diverse hypotheekvormen en aflosscenario's doorrekenen voor u, en wij kunnen u uit de vele opties de beste aanbieden"?

Nou, als dat zo was, had die adviseur van TS al veel eerder een beter voorstel kunnen doen en niet na 10 jaar tegen een rekening van €2500,- met een ordinaire hypotheek met standaard aflossing kunnen komen.

Betalen voor "dossiervorming, andere rataplan en een hoop extra werk"? Uurtje de zaken doorrekenen en vergelijken en waarschijnlijk tot de conclusie komen dat je die vorm beter 10 jaar eerder had kunnen kiezen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het enige jammere vind ik dat de Ts eenvoudig zonder problemen en ook nog zonder kosten had kunnen bereiken wat hij wilde. Lagere lasten.

Hij had simpelweg kunnen beginnen met het aflossen op die aflosvrije hypotheek en zodra dat klaar was, kunnen gaan bijstorten in zijn spaarhypotheek.
Veilig, simpel en voordelig.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:
30 nov 2018 15:08
Het enige jammere vind ik dat de Ts eenvoudig zonder problemen en ook nog zonder kosten had kunnen bereiken wat hij wilde. Lagere lasten.

Hij had simpelweg kunnen beginnen met het aflossen op die aflosvrije hypotheek en zodra dat klaar was, kunnen gaan bijstorten in zijn spaarhypotheek.
Veilig, simpel en voordelig.
Dat zou in mijn ogen onder de zorg van bestaande hypotheek horen...

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, dat had die adviseur ook kunnen en moeten adviseren.

Maar de Ts wilde heel iets anders.

Gesloten