LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen verdwenen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u eigenlijk iets zwart op wit van die opgebouwde oudedagspensioenen? Polisnummers? Jaarlijkse opgaven?

Maar ja, multiculturele samenleving. Nu bent u de buitenlander en blijkbaar kent dat land waar u verblijft geen sociale voorzieningen, omdat zij wellicht een “zinnig belastingklimaat” hebben.

Dutchie53
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Dutchie53 »

Jawel, ik heb 2 originele polisbladen van de N N. Die heb ik op gevraagd via de personeelsadministratie van mijn toenmalige werkgever de VSB voor mijn vertrek in 1992 naar het buitenland. De genoemde pensioenfondsen hebben de kopieën reeds in bezit. De jaarlijkse opgaven heb ik niet meer. Volgens de pensioenfondsen zijn mijn polisbladen voldoende bewijs.
Uw opmerking over de multiculturele samenleving ........ is terecht! Er is geen sociaal vangnet zoals in Nederland en het belastingklimaat is gunstig. Mijn complimenten Lady1234 voor uw wel doordachte en opmerkelijke woordkeuze. Mijn gevoel dat het "begrip" iets is toegenomen ten aanzien van mijn fragiele situatie is hiermee bevestigd. Nu hoop ik nog op een zinnige voortgang van deze discussie waarin er ook richting kan worden aangegeven in de vooruitgang van deze zaak.

Dutchie53
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Dutchie53 »

Tja en dan blijft het opeens verdacht stil, want dan is er niemand meer die wil of kan reageren. ALS DE NOOD HET HOOGST IS , IS RADAR NABIJ. Als je met je rug tegen de muur staat, of als je geen kant meer uit kan dan slaan voor de echte Nederlanders, zoals ik, alle stoppen door. Na mij speurtocht bij de vele instanties, krijg je alleen de standaard opmerking te horen; "heel vervelend mijnheer Van Dijk, maar wij kunnen niets voor u doen", of nog erger; "U zult het echt zelf uit moeten zoeken, of zoek hulp in de juridische bijstand".
Hier volgen de instanties welke ik in de afgelopen 2 maanden heb benaderd.
- SVB www.plusonline.nl/pensioen/is-een-aow-gat-te-repareren, Nationale Nederlanden, A.S.R. AMEV/Fortis, ABN AMRO pensioenfonds, C M S Law, NRC krant, Consuwijzer, FPVI, Omnius advocaten, Mijn Pensioen Overzicht, Pensioenkijker, Nederlandse Bond Pensioenbelangen, Stichting Pensioenregister, Pensioenwijzer, Pensioen Federatie, Verbond van Verzekeraars, AFM Consumentenvoorlichting, Ombudsman Pensioenen, De Nederlandse Bank en KIFID Klachtencommissie. Voorts de media, zoals de VARA, AVRO/TROS (Radar) en Omroep Max, welke diverse programma's faciliteren die heel zinvol zijn voor de consument, maar helaas niet voor mij. Als laatste Zelfmoord preventie 113, omdat ik het toen echt niet meer zag zitten. Dit laatste heeft geen steek geholpen, wat een stelletjes dodo's daar. Ik had een chat met een psychologe waarbij ik het gevoel had of dat ik tegen het gordijn zat te praten.
Ik heb dan ook sterk het gevoel, corrigeer mij als ik het mis heb, dat ik net als bij ons politiek correcte wegkijkende parlement het idee heb dat iedereen stom is geboren en nooit iets heeft bij geleerd. Niet geremd door enig kennis of inzicht hobbelt men maar door en heeft men meer bemoeienis met buitenlandse politiek, zwarte piet discussies, opvang van vluchtelingen en asielzoekers en nog veel meer zaken die niet relevant zijn voor een hele grote groep NEDERLANDERS ! ! ! Ik hoop nu dat het kwartje is gevallen. Ik hoef mij voor niets meer te schamen en heb niets te verliezen.
Nogmaals veel dank voor de mensen die wel begrip tonen voor een fragiele en trieste situatie. ([email protected])

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door moederslink »

    Te gek voor woorden dat uw pensioenrechten en gelden niet boven water komen.
    En ook NN weet niets?!
    En het bedrijf waar u toendertijd die 20 jaar heeft gewerkt, kunnen zij niet meedenken , meekijken?
    Of oud collega.s ?
    U heeft zo.n beetje iedereen al benaderd lees ik ; een brief op poten mbv het Juridisch Loket nog naar NN sturen?
    U heeft de polis immers?!
    Of de belbus van Kassa inschakelen? Ik noem nog maar wat....

    Dutchie53
    Berichten: 13
    Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Dutchie53 »

    Veel dank voor uw reactie (moederslink).
    - De N N kunnen niets vinden en dan is het einde verhaal.
    Vervolg actie is de komende week ingebrekestelling, maar dat heeft zonder
    advocaat geen succes. Moet ik zelf doen met aangetekende brief.
    - De V S B (Verenigde Spaarbank) is na mijn vertrek naar het buitenland opgegaan in AMEV/Fortis (1992).
    M.a.w. de bank bestaat al lang niet meer.
    - Ik heb 2 oud collega's kunnen traceren en die ontvangen hun pensioen van het ABN/AMRO pensioenfonds.
    Doch daar is mijn pensioen niet getraceerd en ook niet naar overgedragen.
    - Juridisch Loket is geen optie, zij zijn niet bekend op het gebied van zoekgeraakte pensioenen, m.a.w. het is niet hun terrein.
    - Ik heb de originele polissen met nummers. Dat is ook niet het probleem.
    De polissen hebben juridisch gezien voldoende bewijskracht.
    - VARA Kassa, Kanniewaarzijn, AVRO/TROS Radar, Omroep MAX (Max Ombudsman),
    welke vorm van media dan ook heeft niet tot succes geleid.
    Laatst gewijzigd door Dutchie53 op 04 dec 2018 06:44, 4 keer totaal gewijzigd.

    Komkommertijd
    Berichten: 5921
    Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
    Locatie: Nederbelg!

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Komkommertijd »

    Via website overheid zie je wat er geregistreerd staat en dat hoor je waar dan ook ter wereld te krijgen.

    Maar als je ver weg zit en veel kosten naar Nederland terug moet maken laten vele het zitten dus ik vermoed dat ze
    bewust zo doen, en hopen op zo gratis geld te ontvangen.

    Ik zag via Digid inlog alle tegoeden en bedragen gewoon staan.

    Dutchie53
    Berichten: 13
    Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Dutchie53 »

    Dank (Komkommertijd),
    Ik sta geregistreerd bij de website "Mijn Overheid", maar ook via die site is mijn pensioen niet te traceren alsmede via DigiD en daaraan gekoppeld de S V B is alleen de AOW uitkering bekend voor volgend jaar november 2019.

    moederslink
    Berichten: 12013
    Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door moederslink »

    Dutchie53 schreef:
    03 dec 2018 17:49
    Veel dank voor uw reactie (moederslink).
    - De N N kunnen niets vinden en dan is het einde verhaal.
    Vervolg actie is de komende week in ingebrekestelling, maar dat heeft zonder
    advocaat geen succes. Moet ik zelf doen met aangetekende brief.
    - De V S B (Verenigde Spaarbank) is na mijn vertrek naar het buitenland opgegaan in AMEV/Fortis (1992).
    M.a.w. de bank bestaat al lang niet meer.
    - Ik heb 2 oud collega's kunnen traceren en die ontvangen hun pensioen van het ABN/AMRO pensioenfonds.
    Doch daar is mijn pensioen niet getraceerd en ook niet naar overgedragen.
    - Juridisch Loket is geen optie, zij zijn niet bekend op het gebied van zoekgeraakte pensioenen, m.a.w. het is niet hun terrein.
    - Ik heb de originele polissen met nummers. Dat is ook niet het probleem.
    De polissen zijn als bewijs geaccepteerd.
    - VARA Kassa, Kanniewaarzijn, AVRO/TROS Radar, Omroep MAX (Max Ombudsman),
    welke vorm van media dan ook heeft niet tot succes geleid.
    Juridisch Loket kan u , denk ik , dan wel in ieder geval helpen met het opstellen van zo.n aangetekende brief met de ingebrekestelling naar de NN of AMEV/FORTIS .
    Het zijn juristen hè dus ook al is dit dan niet hun terrein , ze kunnen wel zo.n brief opstellen dunkt mij.

    En anders nog de krant misschien ?

    Komkommertijd
    Berichten: 5921
    Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
    Locatie: Nederbelg!

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Komkommertijd »

    Ik zie dat oude rechten vaak ontbreken bij overheid, alleen laatste jaren toegevoegd.....
    Mijn eerdere zijn samen gevoegd en losse oude ontbreken helaas vaker.

    Dutchie53
    Berichten: 13
    Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Dutchie53 »

    Veel dank (Moederslink),

    De aangetekende brief is vorige week al uitgegaan ten aanzien van de ingebrekestelling aan AMEV/Fortis en de brief is juridisch juist opgesteld, maar men geeft aan dat het opgebouwde pensioen er niet is. M.a.w. zoekgeraakt.
    NRC en de Telegraaf hebben alleen interesse als ik in Nederland zou verblijven, daar kom ik absoluut niet verder mee.

    Lady1234
    Berichten: 26922
    Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Lady1234 »

    Maar u schrijft : de polissen zijn als bewijs geaccepteerd.

    Door wie dan?

    moederslink
    Berichten: 12013
    Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door moederslink »

    En u schrijft ook dat de volgende stap een " in gebreke stelling " brief is , maar dat dat zonder advokaat geen succes heeft.
    Tegelijkertijd schrijft u ook dat er zo.n brief vorige week al aangetekend de deur is uitgegaan, juridisch opgesteld en wel.

    AMEV/FORTIS heeft dus ook al gereageerd en gezegd dat het foetsie is , schrijft u.

    Hoe zit het nu precies ?

    Heeft u niet iemand in Nederland die voor u deze zaak verder op zich kan nemen of namens u dit openbaar maken?

    moederslink
    Berichten: 12013
    Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door moederslink »

    Lady1234 schreef:
    03 dec 2018 19:30
    Maar u schrijft : de polissen zijn als bewijs geaccepteerd.
    Door wie dan?
    Door de pensioenfondsen ......schrijft Dutchie53

    Lady1234
    Berichten: 26922
    Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Lady1234 »

    moederslink schreef:
    03 dec 2018 20:19
    Lady1234 schreef:
    03 dec 2018 19:30
    Maar u schrijft : de polissen zijn als bewijs geaccepteerd.
    Door wie dan?
    Door de pensioenfondsen ......schrijft Dutchie53
    Maar dan is er toch niets kwijt.

    moederslink
    Berichten: 12013
    Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door moederslink »

    Nee .....zou je denken dus..
    Verwarrend

    Dutchie53
    Berichten: 13
    Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Dutchie53 »

    Dank voor het medeleven en alle reacties.
    Ter verduidelijking; het A.S.R. AMEV/Fortis pensioenfonds is in gebreke gesteld, maar kunnen tot op heden niets vinden. De N N en mogelijk het ABN AMRO pensioenfonds zijn ook betrokken bij de waardeoverdrachten en zijn de volgende partijen in de weg van ingebrekestelling. Ter verduidelijking gaat het dus om de Nationale Nederlanden, A.S.R. AMEV/Fortis en ABN AMRO pensioenfonds. Feitelijk is er een pensioen opgebouwd, maar het is "ergens" zoekgeraakt, daarmee ben ik dus vastgelopen. De originele polisbladen heb ik in bezit vanaf 1992 voor mijn vertrek naar het buitenland. De kopieën van de polisbladen heb ik verzonden naar de desbetreffende pensioenfondsen om uit te laten zoeken waar mijn pensioen is. Naar mijn idee kan ik in gebreke stellen wat ik wil, maar als men niets kan vinden houdt het op. Ik hou u op de hoogte in de voortgang van deze zaak via dit forum, mocht er enige verandering plaatsvinden in de situatie.
    De reden dat ik op dit forum terecht kwam is dat ik graag mijn ervaringen wilde delen, vooral met andere gedupeerden die in een soortgelijke situatie verkeren ten aanzien van een "zoekgeraakt pensioen". Mijn excuses voor het feit dat ik helemaal uit m'n dak ging ten aanzien van de vele negatieve en gefrustreerde situaties welke ik heb ervaren in de afgelopen maanden.

    Joepie Joepie
    Berichten: 1170
    Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

    ik denk dat je ASR AMEV/Fortis en NN en ABN AMRO in gebreken kunt stellen. Omdat jij hun onderliggen afspraken niet kent, stel je hen alledrie verantwoordelijk voor het geheel. Waarbij je er voor zult moeten waken dat die processen niet uitfase gaan lopen, want je zult ze tegen elkaar moeten opzetten en geen van allen laten ontsnappen...

    Maar welke rol heeft je werkgever? En is er een financieel adviseur betrokken bij jouw pensioen opbouw in het buitenland (wellicht door werkgever geregeld)?

    Ooit van KiFiD gehoord?

    Dutchie53
    Berichten: 13
    Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Dutchie53 »

    Hartelijk bedankt voor het advies Joepie Joepie,
    De laatste vraag begrijp ik niet helemaal. Ik ben geëmigreerd eind 1992. Mijn werkgever was de V S B, maar die zijn begin jaren 90 overgenomen door AMEV en later Fortis en die zijn in 1998 failliet gegaan, maar dat staat buiten de opbouw van mijn al reeds opgebouwde pensioen tijdens mijn 23 jarig dienstverband bij de V S B. Ik heb geen aanvullend pensioen opgebouwd in het buitenland en ik ben ook blij dat ik geen AOW premie heb betaald in de afgelopen 26 jaar, want zie nu wat er is gebeurd met verhoging van de leeftijd en indexatie. Ik ken overigens geen financieel adviseur. Op deze pagina (3e onderwerp van boven) kunt u zien welke instanties ik in de afgelopen maanden heb benaderd. Het "KIFID" is nog wat terughoudend, vandaar mijn eigen actie etc.. In elk geval bedankt voor uw medeleven en ideeën.

    Joepie Joepie
    Berichten: 1170
    Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

    Net als hypotheek (schuld) zou ook pensioenfonds niet zo maar failliet mogen gaan.

    kweenie
    Berichten: 15948
    Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

    Re: Pensioen verdwenen

    Ongelezen bericht door kweenie »

    Joepie Joepie schreef:
    05 dec 2018 09:42
    ik denk dat je ASR AMEV/Fortis en NN en ABN AMRO in gebreken kunt stellen. Omdat jij hun onderliggen afspraken niet kent, stel je hen alledrie verantwoordelijk voor het geheel.
    Pensioenfondsen staan los van de werkgevers, dus die bedrijven kun je niet aanspreken. De pensioenfondsen van de VSB bank zijn overgegaan naar Pensioenfonds Fortis Bank Nederland. Dit fonds is later weer gefuseerd met het pensioenfonds van ABN Amro. Dit fonds is dus het enige aanspreekpunt: de eerste twee fondsen bestaan niet meer en de werkgever/banken/verzekeraars staan los van het pensioenfonds en kun je dus ook niet aanspreken op wat het pensioenfonds doet.

    Overigens zijn er ook grote verschillen tussen een pensioenverzekering een een aanspraak bij een pensioenfonds. De termen worden hier door elkaar gebruikt, maar wat ik nu begrijp is dat het over een pensioenfonds gaat. Ik zie dat er ook allerlei correspondentie is geweest met instellingen die alleen met verzekeraars te doen hebben. Dat kost alleen maar tijd en energie en levert frustraties op.

    Ik heb het vermoeden dat je vanwege de verhuizing naar het buitenland, en daarmee de uitschrijving bij de GBA, geen post meer kon ontvangen van de pensioenfondsen (was je nieuwe adres bij hen bekend?). Het is ook goed mogelijk dat het pensioenfonds toen je uit dienst ging nog geen BSN had of kon/mocht gebruiken. Er was dan dus 25 jaar geleden een pensioenaanspraak van iemand waarvan, even heel zwart-wit gezegd, alleen de naam en geboortedatum bekend waren. En geen BSN en dus ook geen actueel adres. Het is daarmee dus erg moeilijk, bijna onmogelijk, om de aanspraken met zekerheid te koppelen aan een bepaalde persoon. Als de pensioenaanspraken van VSB waarschijnlijk vervolgens ook nog enkele keren tussen administrateurs is gewisseld en nog vaker van systeem naar systeem zijn overgegaan, dan is het niet ondenkbaar dat deze aanspraken niet goed 'herkenbaar' in de huidige systemen terug te vinden zijn.

    Maar met een bewijs dat je pensioenen hebt opgebouwd en de hoogte van de aanspraken in 1992 sta je behoorlijk sterk. Met een goed opgestelde klachtbrief aan het ABN AMRO Pensioenfonds zou je al een heel eind moeten komen. Misschien dat ze wel het vermoeden kunnen hebben dat er een waardeoverdracht naar een heel ander pensioenfonds is geweest (als je een nieuwe werkgever hebt gekregen) en dat je daarom geen aanspraken meer bij hen hebt, maar dat zullen zij dan moeten aantonen. (Wat ze natuurlijk niet kunnen als er geen waardeoverdracht is geweest...) In geval van twijfel zullen ze vervolgens toch in jouw voordeel moeten beslissen. Maar het zal ze wel enige tijd kosten om een en andere uit te zoeken in de archieven. En om vervolgens bij juridische zaken te kijken hoe ze je moeten antwoorden. Het gaat immers om een behoorlijk bedrag.

    Als zij op je klachtbrief een reactie geven/hebben gegeven dat ze je geen pensioen willen toekennen, dan kun je een stap verder gaan. Voor pensioenfondsen kun je dan naar de Ombudsman Pensioenen (en dus niet kifid). Of/en naar de rechter, natuurlijk.

    Gesloten